Touringcykel vs liggcykel?

Culus

Ny medlem
När jag cyklar långa sträckor, såsom 15 mil med min vanliga racer, blir jag väldigt mör i hela kroppen och har värk i nästan varje del från fot till nacke. När jag ser en som cyklar förbi med liggcykel föreställer jag mig hur underbart och bekvämt det måste vara jämförelsevis, för att inte tala om skillnaden i luftmotstånd...

Vad tycks?

När jag blir rik ska jag bygga en trehjulig liggcykel med full kåpa. Det som hindrar mig från att bli långdistanscyklist är den ofantliga smärtan jag får av att sitta på cykeln. Röv, pung, insida lår, ländrygg, axlar, armar, händer och nacke. 10 mil är helt ok. 12 mil börjar bli jobbigt. 14 mil är nästan outhärdligt. Längre än 15 mil har jag bara cyklat en handfull gånger på tio år.

Jag har testat olika liggcyklar några gånger. Det är som en dröm! Bekvämt och utan konstiga belastningar. Och snabbt som satan!

Det enda som man har emot sig som liggcyklist är att det mesta av cykelinfrastrukturen är gjord för vanliga cyklar, så många kanter och bommar är omöjliga att ta sig över/igenom utan att gå ur och lyfta.

Det finns ju en nackdel till....liggcyklar är långt ifrån optimala att cykla uppför med. Där slår vanlig cykel dem alla gånger. När jag tourar så har jag nästan 30 kilo packning, det skulle vara en riktig pina att ta sig uppför backar under de förutsättningarna.
Med vänlig hälsning,
Magnus

Dyrare (mycket!) och otympligare. I princip får man nog se dem som landsvägsfordon, inte stadsfordon. De flesta som cyklar pendlar genom tätorter/städer, och där är sällan liggcyklar praktiska. Om man motionscyklar med andra i grupp så behöver man ha en vanlig cykel.

De är egentligen bara lämpliga för soloturer (eller med sällskap i "lös formation") på landsvägar.

Är det dessutom en tvåhjulig liggcykel så får man lära sig cykla på nytt. Alla reflexer från vanlig cykling är helt fel för liggcykling. Trehjuliga, däremot, är det bara att sätta sig i och trampa. Som att köra bil fast pedaldrivet.

Det är inte tävlingsgodkänt.
Då blir det genast mindre attraktivt, och så blir det nischprodukt, och så blir det dyrt, och så blir det mindre attraktivt, och så blir det en smalare nisch, och så blir det dyrare, och så blir det mindre attraktivt, och så...

Även billiga liggcyklar är bra mycket dyrare än andra instegscyklar. Och så gör de sig inte så bra för korta resor med många stop i komplicerade trafikmiljöer.

Jag kör både mer eller mindre "vanliga" cyklar och liggcykel men föredrar ofta liggcykel på längre turer, på grund av just som du säger bättre ergonomi och mer mil (eller km/h) för mödan ...

Prova! Bor du i närheten av Uppsala är vi flera i Uppsala cykelförening som kör sådana och kan låna ut, annars finns det aktiva lokalgrupper av svenska liggcykelföreningen i Skåne, Stockholm och Göteborg. Kolla in http://trampkraft.se/.

Användningsområden
För mig är liggis bästa valet på långa turer på landsväg. Oavsett om det är semestercykling, längre pendling eller randonné. Och ja, det är en landsvägscykel. Grusväg är inte så mycket problem, och enstaka modeller tål vintervägar rätt bra. Men inget för skogen riktigt ... Och jag har inte hittat några bra vikbara liggcyklar, så vill du kombinera med tåg är Dahon / Bike Friday bättre.

Backar
Här får jag hålla mot föregående talare! Liggcyklar är - jovisst - principiellt lite långsammare i ren backkörning eftersom de ofta väger 2-3 kg mer än motsvarande vanlig cykel. Men har du 30 kg packning + 70 kg cyklist är den effekten försumbar. Är det flacka backar kan du i stället få en aerodynamisk fördel och vara snabbare uppför.

Värt att kolla att olika typer av liggcyklar kan vara olika bra backar och annan högeffektkörning. Vissa cyklar har bak- och framfjädring som kan vara rätt osofistikerad och ta mycket energi. Vissa har en komplicerad kedjeföring som tar energi. Vinkeln axlar-säte-ben kan också påverka - en flack vinkel (ungefär som på "tantcyklar" men roterat bakåt) anses inte ge lika stora möjligheter att ta i max som en skarpare, mer hoptryckt vinkel (mer lik landsväg eller MTB).

Jag brukar i alla fall köra om de flesta vanliga cyklister i backarna på till exempel Vättern ...

Körning i grupp
Det går faktiskt bra att köra liggcyklar i tät formation. Jag har kört riktigt spännande kriterium-lopp på bland annat EM och VM i Tyskland. Däremot har liggcykel en annan dymanisk profil - den rullar längre nedför backarna, accelererar vanligen långsammare och vinglar mindre uppför. Ungefär som en tandemcykel faktiskt. Det innebär att om man kör i grupp med vanliga cyklar får man jobba mer i backar och starter för att anpassa sig till landsvägscyklarnas tempo. Man ska också vara noga att visa hänsyn mot övriga cyklister, inte dra för snabbt om man är först, eller att orsaka gummiband eller luckor.

Det innebär ibland att det kan vara lika förmånligt och lite enklare att köra för sig själv bredvid - och har man en låg liggcykel ska man nog bättre att åka med andra låga cyklar. Detta sagt går det tekniskt helt OK om man är försiktig att köra blandat liggis och vanliga cyklar, särskilt i mindre grupper som inte kör ryckigt och ojämnt som det ibland kan bli i större. På större turer kanske du också hittar några tandemcyklister och kan få gott sällskap med.

Viktigt är (oavsett liggcykel eller ej) att inte köra i klunga mer än du behärskar såklart.

Pris
Det finns inga "billiga" liggcyklar, helt klart. Nya tvåhjuliga kostar från 10.000, och är sämre utrustade än motsvarnade upprätt touringcykel / landsvägscykel för samma pris. Se det som ett litet prispåslag för alla fördelar med aerodynamisk position och mycket skönare sits. Begagnatmarknaden i Sverige är mycket liten, men i Nederländerna kan du få tag i bra touringliggcyklar från 500 Euro och uppåt. Ofta ett prisvärt sätt att börja.

Att äga liggcykel
Nästan allt som kan riskera behöva bytas är vanliga cykeldelar. Du behöver skarva kedja med powerlink när du byter, och på vissa modeller behöver du extra lång (tandem-modell) av broms/växelwire bak. Ibland kan du behöver skarva wire till cykeldator också. Vissa cyklar har udda hjulstorlek (451, 571 mm ...) och då får nog snällt använda internetbutiker för att få tag i bra däck och slang. Höga liggcyklar för race har börjat komma mer och mer med vanliga 622 mm-hjul.

Ergonomi
Säger bara: känslan att kört en längre tur - Vätternrundan, någon brevet, eller något knasigt som Sverigetempot, och komma i mål. Trött i benen förhoppningsvis, kanske sovtrött, men inte ont i någon kroppsdel.

Givetvis bör man hitta sin sitsvinkel, "höjd" till pedalerna, typ och position på nackstöd så att det är bekvämt, men cykeltypen ger helt överlägsna möjligheter ergonomiskt - vilket som sagt är en välsignelse på längre turer.

Grymt bra inlägg kontrapunkt! Man blir sugen att prova. Hur är det med utbudet om man är lång och har långa ben? Borde vara lite halvknepigt med justeringar för det samt att sitsen i värsta fall känns fel/för liten?

Culus skrev:
-------------------------------------------------------
> men hur kan det inte vara vanligare? förstår
> inte det..

Beror nog på priset (i alla fall de täckta varianterna).
Pratade igår med en som har flera stycken, han var helt frälst.
Det roliga är ju den höga hastigheten, men det finns en hel hög nackdelar också.
Den modellen som han hade var rätt obekväm då den saknade bakfjädring.
Priset var nånstans omkring 7000 euro.
Punkteringslagning var närmast omöjlig (på denna modell).
Luckan var inte vattentät.
Inga svenska åf och därmed tveksam service.
Modellen var för kort (längdanpassning i princip omöjlig).

Lite för många nackdelar för min smak, men häftig är den.
körde om honom lite senare i bussen och den väckte mkt uppmärksamhet
hos de andra. Jag var mer rädd att busschauffören skulle köra på honom.

NLC skrev:
> Tack för genomgången kontrapunkt! Blev lite
> sugen på en liggis eller kanske tom velomobil nu
> :-)

Instämmer!
Har varit nyfiken länge men tid och ekonomi har ännu inte tillåtit någon utforskning av liggcyklar. Har dessutom för mig att det är skralt med återförsäljare i malmöregionen? Har hittat någon i Tygelsjö men han verkar inte seriös.

JT skrev:
> En fördel med liggcykel är även att man ser ut
> som en förvuxen 4-åring som kör trampebil.

Härnånstans närmar vi oss nog anledningen till att antalet utövare och ägare är så få. Infrastrukturen inbjuder inte till användande och utövaren ser ut som en kuf trots att hen är en vinnare på alla plan både för egen del och för samhället.

Snuten skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tack för genomgången kontrapunkt! Blev lite
> > sugen på en liggis eller kanske tom velomobil
> nu
> > :-)
>
>
> Instämmer!
> Har varit nyfiken länge men tid och ekonomi har
> ännu inte tillåtit någon utforskning av
> liggcyklar. Har dessutom för mig att det är
> skralt med återförsäljare i malmöregionen? Har
> hittat någon i Tygelsjö men han verkar inte
> seriös.

Jag skulle tro att en kort tur över bron löser problemet med tillgången på återförsäljare. Liggcyklar är vanligare i Danmark.

Jag vill även minnas att man olyckligt nog lyckades göra liggcykeln mindre rumsren bland vanliga cyklister i början. Anledningen var att man startade i något ganska prestigefyllt lopp för vanliga cyklar och arrangörerna tyckte att "rullstolarna" kunde få vara med som ett skojigt inslag. När loppet startade sopade de banan med alla andra vilket givetvis inte var helt populärt bland dem som tränat massor och siktat på en tätplacering. Nu får de inte vara med eller hamnar i en egen klass vilken då av naturliga skäl blir ganska marginell. Kanske finns nån som kan historien bättre, jag har för mig att det var ett lopp i Norge med holländare på liggcykel. Men det kan vara helt fel.

geologen skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tack för genomgången kontrapunkt! Blev lite
> > > sugen på en liggis eller kanske tom
> velomobil
> > nu
> > > :-)
> >
> >
> > Instämmer!
> > Har varit nyfiken länge men tid och ekonomi
> har
> > ännu inte tillåtit någon utforskning av
> > liggcyklar. Har dessutom för mig att det är
> > skralt med återförsäljare i malmöregionen?
> Har
> > hittat någon i Tygelsjö men han verkar inte
> > seriös.
>
> Jag skulle tro att en kort tur över bron löser
> problemet med tillgången på återförsäljare.
> Liggcyklar är vanligare i Danmark.

Misstänkte att det är till danskjävlarna man måste vända sig (än en gång). Då är det bara ekonomin och tiden som skall till...

En annan sak att tänka på när det gäller liggcyklar är att lägre tyngdpunkt gör cykeln svårare att balansera. Ska man ha tvåhjuliga liggcyklar är det alltså lättare ju högre den är. Det kan kännas ointuitivt, men så är det. För liggcyklar med tre eller fyra hjul är balansen inget problem, så klart.

geologen skrev:
> En annan sak att tänka på när det gäller
> liggcyklar är att lägre tyngdpunkt gör cykeln
> svårare att balansera. Ska man ha tvåhjuliga
> liggcyklar är det alltså lättare ju högre den
> är. Det kan kännas ointuitivt, men så är det.
> För liggcyklar med tre eller fyra hjul är
> balansen inget problem, så klart.

Amerikanarna (eller om det är engelsmännen?) delar väl in liggcyklar i lowracer, midracer och highracer? Kanske läge att börja med en highracer?

Möter nästan varje dag en liggist i Halmstad på väg från jobbet. Varje gång så tänker jag bara, hur gör man en snabb, "oj där kom en bil"-manöver som kräver något annat än att öka farten?

rejser skrev:
> hur gör man en snabb, "oj där kom en
> bil"-manöver som kräver något annat än att
> öka farten?

Hur gör man en sådan manöver på en vanlig cykel?

JT skrev:
> rejser skrev:
> -----
> > hur gör man en snabb, "oj där kom en
> > bil"-manöver som kräver något annat än att
> > öka farten?
>
> Hur gör man en sådan manöver på en vanlig
> cykel?

Antagligen samma, men känns enklare att t.ex. slänga sig åt sidan med cykel och i med fötterna, men det är väl för att man inte har vanan inne med en ligg-cykel. Men det är ju mer skift på vertikalen som man kan slänga runt med på en cykel, det borde ju ge lite fördelar om man måste hastigt förflytta sig horisontellt.

Liggcyklar för långa personer: Bör vara det minsta problemet faktiskt :-). Ett av de länder där liggcyklar är vanligast är Nederländerna och - fråga mig inte varför - många där är av någon anledning ofta 2+ meter. De flesta velomobiler från velomobiel.nl passar till exempel långa personer; kanske för att grundaren Ymtje Sijbrand själv är över två meter lång ...

Manövrering och styrning: De jag kör är inte lika snabba / nervösa i styrningen som en Brompton, och inte lika inbjudande till cykel-judo som till exempel en HT skogscykel (man sitter ju bevars bekvämt i en sits - då måste man *resa* sig lite för att slänga tyngdpunkten hit och dit). Men inget som jag känner varit till besvär.

Värt att notera att (tvåhjuliga) liggcyklar styrs och balanseras mer mer styret just, och inte med kroppstyngden. Det är förmodligen anledning att man behöver lära sig särskilt lågfartskörning (vilket brukar vara det nybörjare börjar med) delvis igen. När man lärt sig det (10 minuter - 1 dag kanske) tycker jag inte det blir någon skillnad utom då på teknisk stig just då.

Och av just den här "sitta bekvämt tillbaka och inte idas röra på överkroppen" är det bra att ha en backspegel. Då får man i stället bättre uppsikt än annars.

Hinder: Har inte märkt något speciellt, men nu pratar jag tvåhjulig och rätt smal cykel. Det finns några fula "cykelfållor" (hur tänker de?) som en får leda förbi, men sådant är ju ett otyg i alla fall även på vanlig cykel. Har du trike blir det svårare i sådana fållor, och med velomobil blir det nog till att ta någon annan väg. Om du inte kan köra *under* bommar och hinder - går ibland på trikes och en del låga cyklar (kör försiktigt ...).

När det gäller pendling i lite blandad stadsmiljö kombinerat med ganska mycket landsväg/cykelväg har jag funderat på vilket som skulle passa bäst; liggcykel eller elhybrid eller rent av liggcykelelhybrid? Tänker att de dagar man är sliten men ändå vill cykla, borde liggcykel vara lösningen.

Slut i benen efter ett långt lopp eller om jag råkat bli sjuk är nog min audax-liggis den cykel jag föredrar att såsa mig ner på och åka lugnt med. Ett bra betyg gissar jag.

För stadspendling skulle jag föreslå en rätt hög cykel (alltså ingen lowracer, men mellan- eller highracer) men inte så hög att det är obekvämt att sätta ner en fot.

Annars beror det ju väldigt mycket på miljön. Har du sträckor där du kan få upp farten, har OK parkering på målpunkten och tänker åretruntpendla kan ju velomobil också vara riktigt gott.

Är det backigt? Då kan du säkert ha nytta av elmotor på pendlaren om du inte vill bli för svettig - oavsett om det är liggis, vanlig cross / hybrid eller velomobil. På velomobil annars är det inte särskilt nödvändigt med 25 km/h el-assist om du inte har mycket backar eller stop-och-kör. Då kan en lätt (inte nödvändigtvis med särskilt mycket batterikapacitet - men kanske återmatande broms) men stark elmotor vara trevligt vad jag hört av velonauter.

En trehjuling har också den fördelen att man inte behöver fundera så mycket på väglaget. Visst funkar det bra med dubbdäck även på en tvåhjuling, men på en trehjuling är vurprisken mikroskopisk om däcken är dubbade.

Och en velomobil med full kåpa, ja den ger ju skydd mot fartvind och regn också, så även när det är kallt och blött på vintern sitter man nog rätt bekvämt där inne.
Det finns minst en som pendlar regelbundet med en gul velomobil här i Gbg. Det finns, eller fanns, filmer på Youtube som visar pendlingen. Tror det var från nånstans i Bräcke till Gullbergsvass.

Jag provade liggcyklar för första gången i måndags hos Jary. Hade hört att det skulle vara som att "lära sig cykla igen". Till min förvåning sätter jag mig och cyklar iväg på en tvåhjuling utan problem. Klart det kändes annorlunda men inte svårare.

Har kört en massa biketouring trips med vanlig cykel och det har funkat bra.Men intressant att lära lite om recumberent, ganska ovanligt ute på vägarna. Främsta nackdelen är väl mindre kraft och mer vikt i uppförsbackar tex? Kan man ta sig över ett pass i alperna, från 500m till 2000m, på en liggcykel? Tror inte att jag sett någon där --?

CyberBike skrev:
> Har kört en massa biketouring trips med vanlig
> cykel och det har funkat bra.Men intressant att
> lära lite om recumberent, ganska ovanligt ute på
> vägarna. Främsta nackdelen är väl mindre kraft
> och mer vikt i uppförsbackar tex? Kan man ta sig
> över ett pass i alperna, från 500m till 2000m,
> på en liggcykel? Tror inte att jag sett någon
> där --?

Man ser ju armdrivna liggcyklar på Gran Canaria. Det handlar förmodligen om vilja, träning, tid, höjd och sträcka. Ungefär som vanligt alltså.

Med en trehjuling finns det inga balansproblem som ställer till det i låg fart och branta backar.

Om man bygger den själv kan man också utrusta den med extremt stort växelomfång, t ex genom att ha tvådelat (t ex 50/34) på vevpartiet vid pedalerna och leda kedjan på vänster sida till ett ensamt drev (t ex 30). På andra sidan det drevet, på samma axel, sätter man ett trippelvevparti (t ex 44/32/22) och sen leder det bak till drivaxeln där man har en bakväxel och kassett med 11-42.

Om man har de drev och kassetter jag har som exempel här, så blir det med 20-tumshjul och 40 mm däck följande högsta och lägsta utväxling (meter per pedalvarv): 10.1 och 2.5. Eller i "gear inches": 133.4 och 11.9. Ett omfång på 1120 procent.

Extremt? Japp! Nothing exceeds like excess! :)

Jaha, tack vare denna tråd blev jag liggist.

Har länge funderat på en LVG och ville egentligen ha en racer. Men pga lite sliten kropp så efter att ha läst denna tråd så tänkte jag att en liggcykel kanske vore nåt. Är ju egentligen inte ute efter att cykla fort utan helre långt. Med MTB'n får jag träning på kortare sträckor. Sökte på Blocket och tänka sig, en rätt ny annons i närheten t om, slog till direkt.

Kom hem för en stund sedan. Cyklade hem den och tog en liten omväg, blev strax över två mil. Det kändes ungefär som "a walk in the park". Som de skulle sagt i US of A. Man sitter grymt skönt, ingen nämnbar belastning på kroppen alls, man håller lätt i styret där under. Det tog ca 10 min att lära sig cykla på den. Svåraste var inte balansen utan att styret känns som det går åt fel håll :)

Känns som en helt annan hastighetsliga med en sådan här. Ja komforten är flera ligor bättre, man blir trött i benen om man sliter, men ligga och cruisa i rätt skaplig hastighet är inga problem. Rätt kämpigt i uppförsbackarna dock. Det var inte lätt, alls. Så man får se till att inte planera in en tur i bergen. Kanske ta en cykelsemester i Skåne!? :)

Detta med förbehåll för att det var första gången och lite nytt och sådär. Första ligget är ju alltid lite speciellt. En sak måste jag göra och det är att försöka flytta sätet bakåt, eller nåt. Vet inte hur det ska gå till riktigt men det löser sig på något sätt. Har hela vintern på mig att fixa iordning denna, funkar som den är nu annars, skulle behöva nya handtag dock, samt en stänklapp på främre stänkan, den skulle behöva vara lite längre så det inte sprutar upp vatten. Detta blir en härlig långfärdscykel!

Bilagor

• Recumbent Lowrider.jpg
    Recumbent Lowrider.jpg
    120.9 KB · Besök: 299
Sambal Oelek skrev:

> Detta med förbehåll för att det var första
> gången och lite nytt och sådär. Första ligget
> är ju alltid lite speciellt.

Haha :)

rejser skrev:
> Möter nästan varje dag en liggist i Halmstad på
> väg från jobbet. Varje gång så tänker jag
> bara, hur gör man en snabb, "oj där kom en
> bil"-manöver som kräver något annat än att
> öka farten?

Tjo, jag är "antagligen" liggisten du möter i Halmstad då och då så jag kan enklast svara antar jag.
Nu vet jag inte vilken riktning du menar att bilen kommer ifrån men det är inte bara fart som är liggcyklars fördel, det är även bromssträcka. Den låga tyngdpunkten balancerad 50/50 på båda hjulen gör att man kan stanna på en halvmeter oavsett fart nästan. Så den vanliga reflexen om nåt år på väg att gå åt skogen är att tvärnita bara.

Skarpa kurvor i hög fart kan vara lite knepigt på vissa liggcyklar och kräver mer erfarenhet men det funkar också.

Vill även punktera en tidigare myt jag såg i tråden om att infrastrukturen inte är anpassad? liggcyklar är bökigare för dagligt pendelbruk? Jag har pendlat till jobbet inne i stan varje dag året om i 4 år nu med liggcykel utan att känna minsta otymplighet eller problem.

På frågan om varför inte flera använder liggcykel finns det flera svar kan jag tänka.
Först är det det ekonomiska som redan diskuterats.
Sen har vi det där med att vara ovanlig och sticka ut i mängden, det skrämmer nog de flesta i människans natur, det är tydligen livsfarligt att vara "konstigt".
Har man besegrat de två övre hindren är det tredje lite knepigare om man gillar att cykla året om.
I alla fall om man har en hög liggcykel med 26"-hjul som jag är vinteväglag något av det läskigaste som finns. Det var först den senaste vintern då jag ens vågade använda liggcykeln genom hela vintern trots halka. Att lära sig balansera en ligcykel på slirigt underlag är minst sagt väldigt intressant och utmanande. Men de flesta cykelpendlarna brukar ju låta cykeln stå inne över vintern oavsett cykeltyp. Kan tänka mig att även en liggcykel funkar bättre med dubbdäck i halka men aldrig kommit kring att prova det ännu.

Den typen av liggcykel jag har kallas för high racer.(2 stora hjul 26" eller mer på samma avstånd som en vanlig cykel) Denna typen av liggcykel är den som har vägföring mest likt en vanlig cykel och nog är minst otymplig och klarar backar bäst av de olika liggcykeltyperna.

Zalamander skrev:
> Den låga tyngdpunkten balancerad 50/50 på båda
> hjulen gör att man kan stanna på en halvmeter
> oavsett fart nästan. Så den vanliga reflexen om
> nåt år på väg att gå åt skogen är att
> tvärnita bara.

Hehe, bara man inte tar med sig den reflexen till MTB'n i en nedförsbacke :) har du skivbromsar? På min som har styret under är höger bromshandtag för framhjulet, jätteläskigt, men man trycker ju iofs typ lika hårt på båda så det spelar ju ingen roll på det viset, doseringsmässigt.

> de flesta cykelpendlarna brukar ju låta cykeln
> stå inne över vintern oavsett cykeltyp. Kan
> tänka mig att även en liggcykel funkar bättre
> med dubbdäck i halka men aldrig kommit kring att
> prova det ännu.

En trike kanske? Såg fina sådana från KMX här i Sverige. Fast de verkar ju lite otympliga i stan, är väl inte så mycket bredare iofs.

> Den typen av liggcykel jag har kallas för high
> racer.(2 stora hjul 26" eller mer på samma
> avstånd som en vanlig cykel) Denna typen av
> liggcykel är den som har vägföring mest likt en
> vanlig cykel och nog är minst otymplig och klarar
> backar bäst av de olika liggcykeltyperna.

klarar backar bäst, det låter ju bra. Är en sådan också lättare då kanske. Har sett sådana som den nedan med bakdämpare och så, verkar ju bra. Inte så mycket ram på dem heller ju, måste väl kunna gå att få ganska lätta (utan kolfiber). Samt att det är justerbar "bom" (tramplängd) som gör att den passar både långa och korta. Måste ju vara finemang (lättare att sälja).

spm_rot_rechts_tour_frei.jpg

I går kväll, när jag promenerade hem från Coop Backaplan, mötte jag en öppen, vit liggcykel. En trehjuling med kåpa utan "hytt", så att säga. Kan ha varit en Quest.

Började mitt intresse för dyrare cyklar med en lagom fin mountainbike med hydraliska skivbromsar, sedan dess har jag aldrig velat cykla utan sådana igen så givetvis har även liggcykeln det. :)

Jag cyklade lite mountainbike igen senare efter jag börjat med liggcykeln och det kände väldigt äckligt med branta nedför, man var på väg att stupa över styret. Å andra sidan käns det ungefär lika äckligt att starta i uppförsbacke med liggcykel, som om man ska falla bakåt. :)

Trike har varit en tanke om vintern men en ny dyr hobby har orsakat ett för stort ekonomiskt hinder för detta. :)

Min liknar den på bilden lite, det är en heldämpad mounatinbike-liggcykel av märket AZUB. Jag valde dem just för att deras cyklar verkade bäst anapassade för allround-bruk och är väldigt justerbara inte bara frambomens längd utan man kan även flytta sätet upp/ner, fram/bak och ändra lutningen. Ganska självklart val om man är orolig över att inte hitta rätt komfort. Jag är två meter lång vilket också var avgörande för vilken liggcykel jag valde.

Den är kanske inte jättelätt, ungefär 16kg men med tanke på att den är fullutrustad och heldämpad och väldigt stor så är den mycket lättare än den ser ut. Jag var inte ute efter en 10kg racer om jag ska cykla i skogen och kunna ha packning.

Bild från när den var sprillans ny: http://www.zalamander.se/bent2.jpg

Enda jag bytt är dynan, dendär skumgummidynan blir man bra svettig i på sommarn och det var lite av ett problem men en ventiseat-dyna löser allt det. Det är en typ av eregonomisk formad dyna som är ganska hård men ihålig som låter fartluften strömma genom sätet under dig och håller ryggen svalkad.

Senast ändrad:
Tack för bra info.

Btw, väldigt fin cykel, min favoritfärg också, sådan skulle sitta som en smäck ju. Är den bra för långfärd i Sverige?

Sambal Oelek skrev:
> Tack för bra info.
>
> Btw, väldigt fin cykel, min favoritfärg också,
> sådan skulle sitta som en smäck ju. Är den bra
> för långfärd i Sverige?

Glömde säga att jag tycker det var raskt marscherat att skaffa en liggcykel sådär bara helt apropå. Berätta gärna mer vartefter du provar den. Mitt råd är dock att du genast skaffar en pinne med vimpel eftersom den är så låg. Det är antagligen väldigt lätt att försvinna bakom tex en bil.

Har tyvärr inte mycket erfarenheter av långfärd, jag har på sin höjd nog bara kört 5 mil i sträck men det har inte varit några som helst problem. Det är en underbart bekväm känsla att bara sitta där och känna att man hade kunnat cykla hur länge som helst utan att bli trött och sliten.

Ett lite unikt slitage vid långa färder med så hög horizontel liggcykel som min är dock sämre blodcikulation i fötterna så man kan få problem med lite frusna halvförlamade fötter efter några mil märker man när man tar en paus å kliver av.

och OBS, en high racer med 26" både fram och bak är ganska unikt lämpad bara för längre personer minst 1.85m då kortare får problem att ens komma upp på den eller få ner en fot till marken då man stannar. De mer normala är att ha ett mindre hjul där fram, precis som den på bilden du hade i föra inlägget.

Hasse#7 skrev:
> Glömde säga att jag tycker det var raskt
> marscherat att skaffa en liggcykel sådär bara
> helt apropå. Berätta gärna mer vartefter du
> provar den. Mitt råd är dock att du genast
> skaffar en pinne med vimpel eftersom den är så
> låg. Det är antagligen väldigt lätt att
> försvinna bakom tex en bil.

Ja det vart lite plötsligt :) jag återkommer gärna sedan när jag provat mera.

Tack, ska köpa en sådan nästa gång jag är på någon sådan butik. Har satt en pinne (1m elrör) med en sådan blinkande baklampa på så länge.

Tillbaka
Topp