Jag kör både mer eller mindre "vanliga" cyklar och liggcykel men föredrar ofta liggcykel på längre turer, på grund av just som du säger bättre ergonomi och mer mil (eller km/h) för mödan ...
Prova! Bor du i närheten av Uppsala är vi flera i Uppsala cykelförening som kör sådana och kan låna ut, annars finns det aktiva lokalgrupper av svenska liggcykelföreningen i Skåne, Stockholm och Göteborg. Kolla in
http://trampkraft.se/.
Användningsområden
För mig är liggis bästa valet på långa turer på landsväg. Oavsett om det är semestercykling, längre pendling eller randonné. Och ja, det är en landsvägscykel. Grusväg är inte så mycket problem, och enstaka modeller tål vintervägar rätt bra. Men inget för skogen riktigt ... Och jag har inte hittat några bra vikbara liggcyklar, så vill du kombinera med tåg är Dahon / Bike Friday bättre.
Backar
Här får jag hålla mot föregående talare! Liggcyklar är - jovisst - principiellt lite långsammare i ren backkörning eftersom de ofta väger 2-3 kg mer än motsvarande vanlig cykel. Men har du 30 kg packning + 70 kg cyklist är den effekten försumbar. Är det flacka backar kan du i stället få en aerodynamisk fördel och vara snabbare uppför.
Värt att kolla att olika typer av liggcyklar kan vara olika bra backar och annan högeffektkörning. Vissa cyklar har bak- och framfjädring som kan vara rätt osofistikerad och ta mycket energi. Vissa har en komplicerad kedjeföring som tar energi. Vinkeln axlar-säte-ben kan också påverka - en flack vinkel (ungefär som på "tantcyklar" men roterat bakåt) anses inte ge lika stora möjligheter att ta i max som en skarpare, mer hoptryckt vinkel (mer lik landsväg eller MTB).
Jag brukar i alla fall köra om de flesta vanliga cyklister i backarna på till exempel Vättern ...
Körning i grupp
Det går faktiskt bra att köra liggcyklar i tät formation. Jag har kört riktigt spännande kriterium-lopp på bland annat EM och VM i Tyskland. Däremot har liggcykel en annan dymanisk profil - den rullar längre nedför backarna, accelererar vanligen långsammare och vinglar mindre uppför. Ungefär som en tandemcykel faktiskt. Det innebär att om man kör i grupp med vanliga cyklar får man jobba mer i backar och starter för att anpassa sig till landsvägscyklarnas tempo. Man ska också vara noga att visa hänsyn mot övriga cyklister, inte dra för snabbt om man är först, eller att orsaka gummiband eller luckor.
Det innebär ibland att det kan vara lika förmånligt och lite enklare att köra för sig själv bredvid - och har man en låg liggcykel ska man nog bättre att åka med andra låga cyklar. Detta sagt går det tekniskt helt OK om man är försiktig att köra blandat liggis och vanliga cyklar, särskilt i mindre grupper som inte kör ryckigt och ojämnt som det ibland kan bli i större. På större turer kanske du också hittar några tandemcyklister och kan få gott sällskap med.
Viktigt är (oavsett liggcykel eller ej) att inte köra i klunga mer än du behärskar såklart.
Pris
Det finns inga "billiga" liggcyklar, helt klart. Nya tvåhjuliga kostar från 10.000, och är sämre utrustade än motsvarnade upprätt touringcykel / landsvägscykel för samma pris. Se det som ett litet prispåslag för alla fördelar med aerodynamisk position och mycket skönare sits. Begagnatmarknaden i Sverige är mycket liten, men i Nederländerna kan du få tag i bra touringliggcyklar från 500 Euro och uppåt. Ofta ett prisvärt sätt att börja.
Att äga liggcykel
Nästan allt som kan riskera behöva bytas är vanliga cykeldelar. Du behöver skarva kedja med powerlink när du byter, och på vissa modeller behöver du extra lång (tandem-modell) av broms/växelwire bak. Ibland kan du behöver skarva wire till cykeldator också. Vissa cyklar har udda hjulstorlek (451, 571 mm ...) och då får nog snällt använda internetbutiker för att få tag i bra däck och slang. Höga liggcyklar för race har börjat komma mer och mer med vanliga 622 mm-hjul.
Ergonomi
Säger bara: känslan att kört en längre tur - Vätternrundan, någon brevet, eller något knasigt som Sverigetempot, och komma i mål. Trött i benen förhoppningsvis, kanske sovtrött, men inte ont i någon kroppsdel.
Givetvis bör man hitta sin sitsvinkel, "höjd" till pedalerna, typ och position på nackstöd så att det är bekvämt, men cykeltypen ger helt överlägsna möjligheter ergonomiskt - vilket som sagt är en välsignelse på längre turer.