Touringcykel vs liggcykel?

Kolla vad jag såg på campingen vid Sweden Rock. Ett tyskt pensionärspar som hade cyklat Tyskland, Frankrike och skulle nu utforska Sverige.
Fyrhjuliga liggcyklar. Bra packmöjlighet där bak eftersom det är fritt, man fick med allt man behöver menade han. Inköpta i Holland. Väger ca 35 kg med touringpackning. Han menade att man ändå lätt håller samma fart som en racer på raksträcka.
Inte dumt alls!

Visa bilaga 561191
Ser läckra ut!

(ot) även keen har eller har haft spd-sandaler. uttalat styva i sulan. var en räddare i nöden och användes 24/7 inomhus i tre månader när jag bröt mellanfoten. ersatte faktiskt gipsstövel 0-8v:)

men ett par giro republic knit i min skosamling är faktiskt luftigare. tokigt sköna skor.
7760F01E-D44A-44D5-A31E-001CC4DFBF25.jpegB326663E-FBAB-4E6C-BFCA-A880DC31A7D8.jpeg

Har två stycken HP Velotechnik Spirit i garaget som jag håller på ställa i ordning. Cyklat lite på en av dem. Det är mysigt, men skulle inte cykla långt med just den. Finns väldigt många olika designer på liggcyklar, gäller välja en som passar ens användningsområde.

Denna Velotechnik Spirit är inte direkt anpassad för långkörning med sitt höga styre och pyttesmå hjul (20 tum bak, 16 tum fram, senare versioner hade 20 tum fram också). Vissa får problem med fötterna när de är så högt också. Styrningen är superspattig, inte så man släpper händerna från styret direkt, men fördelen är att svängradien inte är fullt så illa som det brukar kunna vara med liggcyklar. Kul för korta turer inne i stan. Sätesdynan skulle jag vilja byta ut till nåt vettigt, svettas nåt så kopiöst om rumpan. Även om det inte är lika knepigt som att hitta en bekväm sadel till en standardcykel så är det en del finlir med att få till sätesvinkeln så den passar.

Drivingen är på bakhjulet vilket ger mer förluster i kraftöverföringen, men bättre grepp på löst underlag och gör det möjligt att göra ganska tvära svängar då inget är ivägen för att vrida styret. Skulle dock säga att det för långkörning är betydligt bättre med styre där man har händerna i säteshöjd, men det är förstås individuellt hur känslig man är för att hålla händerna högt under en lång tid.

En standard touringcykel är väldigt all-around, medan liggcyklar är betydligt smalare i sina användingsområden, för att göra den bra på en sak måste man offra något annat.

signal-2022-06-07-163717_001.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp