TPU innerslang

TPU innerslang
Sicka billiga däck du kör. Ocyklingsbara säkert. 😉

Behöver man något dyrare än Conti Ride Tour, 15€/styck?

P.S. jag insåg att > 50% av däck i bruk i mitt hushåll är nu köpta begagnade på K&S o. dyl. Det finns alltid någon som skulle vilja ha lättare däck, eller grövre däck; och sedan finns det jag som är villig att vifta med Specialized fram och Mitas bak och inte skämmas.

TPU innerslang
Förstår att halva happy legat sömnlösa i väntan på svaret om de ballongformade slangarnas beteende i ett hjul.

Det var rätt odramatiskt: Det märks inget asymmetriskt på däcket, och det håller 4 bar utan problem.
PXL_20250429_171256764.webp

TPU innerslang
Köptips på val av fabrikat på TPU slang för 29 mtb? Vill ogärna köpa en sådan ultralightvariant och få punka när man är ute med sonen i skogen men samtidigt uppskattar jag lättare rull.

TPU innerslang
Många verkar vara nöjda med RideNow från AliE

En enkel sökning ger MTB-slangar på 56, 48 eller 42g
Jag har ingen egen erfarenhet av ngn av dem

Men som jag har skrivit tidigare
Om inte priset verkar bra nu är det så att AliE (+ säkert "alla" andra) har bra koll på kakorna
dvs är man inloggad och söker på RideNow + är inne och klickar runt några ggr
brukar det ganska snabbt dyka upp ännu bättre erbjudanden.

TPU innerslang
Köptips på val av fabrikat på TPU slang för 29 mtb? Vill ogärna köpa en sådan ultralightvariant och få punka när man är ute med sonen i skogen men samtidigt uppskattar jag lättare rull.
Tror du kan välja lite vad som helst om du inte har specifika krav på ventilen. Vanlig tjocklek räcker gott och väl.
RideNow är det enda jag kan tipsa om baserat på egen användning, men jag tror de flesta tillverkare är good enough. Offbondage är ju ett hett tips om man liksom jag tycker det är ett festligt namn.

På något sätt känns inte rullmotstånd så noga på MTB men du sparar rätt bra med vikt med plastslang.

TPU innerslang
På MTB eller gravel
Är det någon som varit på tubeless men valt att slänga ut skumkorvar och tätningsvätska mot TPU slang?

Onekligen mycket lättare både vikt och inget kladd.. Samtidigt så skyddar skumkorvar mot genomslag och vätskan tätar allt möjligt.

TPU innerslang
På MTB eller gravel
Är det någon som varit på tubeless men valt att slänga ut skumkorvar och tätningsvätska mot TPU slang?

Onekligen mycket lättare både vikt och inget kladd.. Samtidigt så skyddar skumkorvar mot genomslag och vätskan tätar allt möjligt.
Jag är "ibland"-MTB-cyklist och orkar inte hålla på med slanglöst om det i princip hinner torka ut mellan användningar. Kör bara XC så går att undvika punkarisk ganska bra.

TPU innerslang
TPU innerslang
På MTB eller gravel
Man kan kombinera värsta av båda världarna och köra TPU i framdäcket och tätningsvätska i bakdäcket.
Jag tror inte att TPU/slang/endast vätska kan riktigt jämföras mot skumkorv när det gäller genomslagsskydd. Vätska (utan korv) eller slang kan endast kompensera detta med högre lufttryck eller med tuffare däck.

Det finns dock dubbelkammarslangar som kombinerar både funktioner, men måste pumpas upp två gånger.

TPU innerslang
Man kan kombinera värsta av båda världarna och köra TPU i framdäcket och tätningsvätska i bakdäcket.

Jag tror inte att TPU/slang/endast vätska kan riktigt jämföras mot skumkorv när det gäller genomslagsskydd. Vätska (utan korv) eller slang kan endast kompensera detta med högre lufttryck eller med tuffare däck.

Det finns dock dubbelkammarslangar som kombinerar både funktioner, men måste pumpas upp två gånger.
jag tyckte odessey optis lät rätt bra tills jag förstod att det går att punktera innerkammaren när en trycker i punkalagningsslamsor i ytterdäcket med vassa verktyg. så vid punka måste innerkammaren tömmas på luft innan en kan trycka in en slamsa.

de behöver finna upp nåt nytt slags verktyg för att trycka i slamsor, som inte punkar optisen, för att det ska bli intressant för mig.

TPU innerslang
det går att punktera innerkammaren när en trycker i punkalagningsslamsor i ytterdäcket med vassa verktyg
Jag tror inte att det blir något problem. En typisk korvapplikator ser vasst ut, men om man trycker den in bara enda gång på samma koordinater, ska den inre slangen överleva en sådan kort tillfällig ansträngning som operationen skapar.
Arbetsspetsen kan även filas ner tills mer trubbig.

1746048609152.webp

Något som Dynaplug är däremot annan sak. I detta fall har själva pluggarna vassa metalliska punkter vilka stannar kvar i däcket, och de siktar mot slangen och kommer sannolikt att upprepande trycka på samma koordinater, vilket kan nöta ut ytan i just den där platsen.

1746048879528.webp

TPU innerslang
Vad tror vi om att ha en pålitlig tubolito som reservslang och att blåsa upp den med co2? Tyvärr är min minipump för stor för väskan och jag vill helst slippa att ha den på mig om jag skulle ramla, då vill jag inte bli spetsad av den genom sidan av ryggen tex. Och monterad på cykeln blir det för fult..

När man googlar så står det att (vissa) tillverkar råder en att aldrig använda co2 i slangen eftersom den expanderar så snabbt och blir extremt kall, vilket kan få slangen att spricka. Men läser man på tex Reddit säger folk att det är fine.

Målet är bara att komma hem igen vid punka och jag ser inga problem med att reservslangen måste kastas om den nu skulle vara otjänlig efter en co2-quick fix. Blir ändå billigare än taxi.

Vad säger TPU-sekten här på Happy? Försöker spara plats i väskan så blir gärna av med min redan en gång uppblåsta butylreserv en gång för alla.

TPU innerslang
Vad tror vi om att ha en pålitlig tubolito som reservslang och att blåsa upp den med co2? Tyvärr är min minipump för stor för väskan och jag vill helst slippa att ha den på mig om jag skulle ramla, då vill jag inte bli spetsad av den genom sidan av ryggen tex. Och monterad på cykeln blir det för fult..

När man googlar så står det att (vissa) tillverkar råder en att aldrig använda co2 i slangen eftersom den expanderar så snabbt och blir extremt kall, vilket kan få slangen att spricka. Men läser man på tex Reddit säger folk att det är fine.

Målet är bara att komma hem igen vid punka och jag ser inga problem med att reservslangen måste kastas om den nu skulle vara otjänlig efter en co2-quick fix. Blir ändå billigare än taxi.

Vad säger TPU-sekten här på Happy? Försöker spara plats i väskan så blir gärna av med min redan en gång uppblåsta butylreserv en gång för alla.
Vilken som helst slang som man kollat att den inte läcker är väl ok. (Till trots vad jag sagt om TPU i reserv för min egen del.)
Själv tar jag den estetiska katastrofen att sätta pumpen på ramen före att ha en one shot-lösning för pumpning.

TPU innerslang
Vilken som helst slang som man kollat att den inte läcker är väl ok. (Till trots vad jag sagt om TPU i reserv för min egen del.)
Själv tar jag den estetiska katastrofen att sätta pumpen på ramen före att ha en one shot-lösning för pumpning.
Nu var det väl någon sida bak som vi fick se ballongfenomenet så att testa TPU-slangar för läckage från fabrik är det nog konsensus nu att man inte ska göra. Kör därför på tex Tubolito för att kunna lita mer på kvalitén. Blir oavsett en chansning för mig att försöka byta slang vid vägkanten. Jag vet hur svårt det var för mig att få på mina contidäck med den stenhårda stålvajern till kant redan så jag hade förmodligen gett upp hoppet ganska snart ändå. Men känns ändå bra i magen att ha med sig reserv ifall att det skulle ske..

TPU innerslang
Nu var det väl någon sida bak som vi fick se ballongfenomenet så att testa TPU-slangar för läckage från fabrik är det nog konsensus nu att man inte ska göra. Kör därför på tex Tubolito för att kunna lita mer på kvalitén. Blir oavsett en chansning för mig att försöka byta slang vid vägkanten. Jag vet hur svårt det var för mig att få på mina contidäck med den stenhårda stålvajern till kant redan så jag hade förmodligen gett upp hoppet ganska snart ändå. Men känns ändå bra i magen att ha med sig reserv ifall att det skulle ske..
1: pumpa så att slangen fylls och lite lite till, bara så att den blir spänd. Sen kan du lämna den över natten, är den slak på morgonen är den inget att hålla i handen när det blåser....
2: du är värd vettiga däck, låt wire-skiten sitta på hyrcyklar.

TPU innerslang
1: pumpa så att slangen fylls och lite lite till, bara så att den blir spänd. Sen kan du lämna den över natten, är den slak på morgonen är den inget att hålla i handen när det blåser....
2: du är värd vettiga däck, låt wire-skiten sitta på hyrcyklar.
Jag har ett par Continental GP5000, det är väl vettiga däck? Men väldigt svåra att få på plats.

Angående att pumpa slangen pyttelite och låta den stå, det är ett bra alternativ för mina primärslangar som jag tar med mig! Tror dock det skulle bli svårt att få dom ultraplatta nog för att spara den platsen i väskan jag efterlängtar just nu. Har försökt få ihop butylotyget jag bytte ifrån när jag satte in TPU och har virat hårt med tejp men ändå är den jättestor nu pga det varit luft i innan. Svårt att få ut allt igen.

TPU innerslang
Jag har ett par Continental GP5000, det är väl vettiga däck? Men väldigt svåra att få på plats.

Angående att pumpa slangen pyttelite och låta den stå, det är ett bra alternativ för mina primärslangar som jag tar med mig! Tror dock det skulle bli svårt att få dom ultraplatta nog för att spara den platsen i väskan jag efterlängtar just nu. Har försökt få ihop butylotyget jag bytte ifrån när jag satte in TPU och har virat hårt med tejp men ändå är den jättestor nu pga det varit luft i innan. Svårt att få ut allt igen.
Haha! När du skrev wire så tänkte jag på wire-bead-slangar. GP5k är premium. Fullt godkänt! :)
Ja, det är ett jäkla jobb att tömma slangar o få dem kompakta när det varit luft i, ändå förmodligen lättare med elastiska butylslangar än med tpu.
Min minimala anekdotiska erfarenhet av 2 slangar är att Pirellis tpu funkar 🙂
Edit: du skrev stålvajer. Det är nån sorts syntet-wire i vikbara däck, annars skulle de inte gå att vika, samt väga ett halvt kilo mer.

TPU innerslang
Haha! När du skrev wire så tänkte jag på wire-bead-slangar. GP5k är premium. Fullt godkänt! :)
Ja, det är ett jäkla jobb att tömma slangar o få dem kompakta när det varit luft i, ändå förmodligen lättare med elastiska butylslangar än med tpu.
Min minimala anekdotiska erfarenhet av 2 slangar är att Pirellis tpu funkar 🙂
Edit: du skrev stålvajer. Det är nån sorts syntet-wire i vikbara däck, annars skulle de inte gå att vika, samt väga ett halvt kilo mer.
Bra tips med Pirelli. Var lite billigare än Tubolito också så det är definitivt ett alternativ! Synd bara att det inte är orange ventil, men kan kanske leva med det så länge jag tar mig hem.

Ja du har så rätt angående materialet. Gissade att det var stål för att där och då vid montering kändes det som att kanten var gjord av någon form av extraterrestrialt supermaterial hårdare än något som finns här på jorden. Ser inte fram emot det oundvikliga vägkantsbytet, har fortfarande inte blivit av med punka-oskulden som tur är (peppar peppar)..

TPU innerslang
18272783-05B2-4703-9CF7-917994F7F442.webp

Har blivit med ny reservslang!

Förpackningen säger 39 gram, men jag litar tyvärr mer på min våg. Har inte vägt vad gummisnodden väger iofs. Säkert nåt gram eller nåt pga den. Men nu kan jag äntligen slänga bort det otympliga paketet med en hårt tejpad (enda sättet den fick plats i väskan) och tidigare uppblåst butylslang och sparar 62 gram på det. Skönast av allt är ändå storleksskillnaden. Natt och dag! Speciellt om jag skulle ta bort tejpen på butylpaketet så att ormen däri släpptes helt fri igen. Då skulle skillnaden vara 2x så stor som nu, typ.

Äntligen kan jag stänga sadelväskan utan att den ser ut att vara gravid eller vara orolig för att blixtlåset ska brisera vilken sekund som helst. Slipper även leka Tetris varje gång jag ska ta ut och lägga tillbaka multiverktyget i väskan.. För att inte tala om vilket otroligt pilljobb det hade varit att skala av alla lager tejp vid sidan av vägen en regnig tisdag.

Ja, jag kunde ha köpt ”S Tubo” (lättviktsvarianten) istället och sparat ytterligare 19 gram och fått en ännu mer kompakt och liten slang, men detta är vanliga ”Tubo Road” som ska vara lite mer slitstark också. Känns tryggare. Är även den jag kör i mina däck sen innan och inte haft problem med punka osv än (peppar peppar). Vill jag spara 19 gram kan jag skippa några prillor i snusdosan eller nåt istället.

PS. Ignorera den skitiga vågen, det är en matvåg som används mycket i vardagen. Den brukar vara renare, jag lovar.

TPU innerslang
Men nu kan jag äntligen slänga bort det otympliga paketet med en hårt tejpad (enda sättet den fick plats i väskan) och tidigare uppblåst butylslang och sparar 62 gram på det.
Visst är det bra med TPU-slangar
Men varför har du haft en 104g butylslang med dig?
Det finns ju bättre alternativ, tex denna som jag utan några som helst problem har använt för slangar upp till 37-38 mm
Maxxis_Ultralight_23to32_48_slang.webp

Skönast av allt är ändå storleksskillnaden. Natt och dag! Speciellt om jag skulle ta bort tejpen på butylpaketet så att ormen däri släpptes helt fri igen. Då skulle skillnaden vara 2x så stor som nu, typ.
+1
Även jag använder nu TPU, mer pga strl o pris
TPU RideNow_Gravel 32_47-622.webp

TPU innerslang
Visst är det bra med TPU-slangar
Men varför har du haft en 104g butylslang med dig?
Det finns ju bättre alternativ, tex denna som jag utan några som helst problem har använt för slangar upp till 37-38 mm
Visa bilaga 777005

+1
Även jag använder nu TPU, mer pga strl o pris
Visa bilaga 777006
Du, fråga mig inte varför den väger ett hekto! Jag vet inte haha!

Jag har glömt nu då jag kört TPU ett tag och aldrig haft en punka i slangen varken med butyl eller termoplast, men jag tror att denna slang antingen följde med cykeln och blev reserv efter att ha bytt till TPU eller så är detta den backup-slang jag köpte hos en LBS i ren panik efter att ha sett någon GCN-video som nybörjare om att man måste ha ett nödkit med sig ut. Då fick det bli den billigaste för ca 70 kr om jag minns rätt. Och det var under pandemin med uppblåsta priser, så det är nog snarare en 40 kr slang i dagens läge trots inflation.

Sen väger nog mitt tejppaket en hel del men det var enda sättet att få den kompakt nog för att kunna gå in i väskan. Det blev en hel del varv då maskeringstejp inte är så stark egentligen. Hårt som sten är paketet iallafall, så chansen är nog god att jag hade ringt en taxi direkt istället för att försöka få upp det där för att försöka fixa punka vid vägen för första gången.. en falsk trygghet alltså.

Jag är dock fullt medveten om att det kanske inte är en jättebra jämförelse mellan butyl och TPU generellt, men det är en jämförelse med den butylslang jag har burit på iallafall. Fanns säkert någon dyrare variant som hade kunnat både packats bättre och som vägt mindre.

Edit: Nu ska jag passa på att vika om min TPU så den blir som din för den där packningen såg optimal ut!

TPU innerslang
jag tror att denna slang antingen följde med cykeln och blev reserv efter att ha bytt till TPU
Du usla slangar många cyklar levereras med kommer ofta som en överraskning,
men med tanke på de likadana hjulen och däcken borde man förstås veta att slangarna inte skiljer.

Ett värre exempel är slangarna som följde med den cykel jag köpte förra sommaren
Slang_Grifn_orig.webp

Däcken var 32mm och även om de inte var några SOTA var de långtifrån lika usla som slangarna.
Men jag har bytt det mesta sedan dess inte enbart däck, slangar o hjul.

Nu ska jag passa på att vika om min TPU så den blir som din för den där packningen såg optimal ut!
Den kom levererad i förpackningen så där och jag glömde skriva att det är en 32-47mm slang.
Även en annan 32-47mm TPU-slang kom likadant förpackad
TPU Cyclami Gravel 32_47-622.webp

TPU innerslang
Någon som vet hur det ser ut med punkteringsmotstånd på TPU mot lätta butyl?

Köpt TPU till sonens racer men nästa vecka ska han tävla och det är en hel del grusvägspartier på banorna så större risk för punka än vanligt så jag funderar på om jag ska vänta till efter tävlingen med att montera dem. Samtidigt lockar vikt och rullmotstånd till tävling såklart.

Någon input?

TPU innerslang
Någon som vet hur det ser ut med punkteringsmotstånd på TPU mot lätta butyl?

Köpt TPU till sonens racer men nästa vecka ska han tävla och det är en hel del grusvägspartier på banorna så större risk för punka än vanligt så jag funderar på om jag ska vänta till efter tävlingen med att montera dem. Samtidigt lockar vikt och rullmotstånd till tävling såklart.

Någon input?
TPU är bättre om jag inte minns fel.

TPU innerslang
Jag förstår inte riktigt tpu hysterin, kan någon vänligen förklara? Det verkar ju vara rätt hög punkteringsrisk trots allt (mitt intryck åtminstone), varför inte då köra med TL? Eller är det så att vissa av proffsen börjar gå över till tpu för att det är snabbast?

TPU innerslang
Är det inte latex som är snabbast?
Aha (y) men är det en trend till nya superslangar (tpu, latex och allt vad de heter) eftersom det numera anses snabbare än TL och man kör då hellre med slang (för att vara snabbast) och nedvärderar punkarisken?

Själv tycker jag fortfarande det känns rätt bra att minska punkarisken men vi är alla olika.

Känner bara att jag hängt med för dåligt (igen) och försöker förstå utvecklingen. 🙂

Senast ändrad:
TPU innerslang
Jag förstår inte riktigt tpu hysterin, kan någon vänligen förklara? Det verkar ju vara rätt hög punkteringsrisk trots allt (mitt intryck åtminstone), varför inte då köra med TL? Eller är det så att vissa av proffsen börjar gå över till tpu för att det är snabbast?
Här handlar det om en äldre cykel som inte funkar med slanglöst, annars hade jag kört det.

Lyssnade på en podcast (King of the ride) med Jan Heine. Han kör TPU-slangar på gravel men slanglöst på väg. Motiveringen skulle vara att det inte finns vassa saker som sticker hål i däcket på grusvägar som det finns längs asfaltsvägarna, TPU är lättare än vätskan (sen kan man ju köra lättare däck om inte är TLR), sen kör han breda däck med lågt tryck som minimerar risken för genomslag och riva sönder sidoväggen. Dessutom cyklar han själv och kan välja sina vägval som inte en tävlingscyklist i en klunga kan göra.

Tolkar jag ut det så skulle den enda fördelen vara vikt vilket känns minimalt. Slippa slabbet, speeciellt om man byter däck ofta (vilket måste ju vara fallet när man heter Jan Heine), måste ju vara en stor fördel. Det sista skulle min motivering vara för att byta från TL till TPU. En cykel jag cyklar sällan på skulle jag absolut välja TPU istället för TL, men nu har jag rensat i stallet så de få cyklar jag har används ofta nog.

TPU innerslang
Han kör TPU-slangar på gravel men slanglöst på väg
Såg/lyssnade på en annan podcast eller Youtube. Minns inte vilken just nu. Kanske GCN. Där var förhållandet tvärtom. Dvs TPU med lätta ej-tlr däck på lvg pga lite högre tryck och mindre risk för genomslag och TL på gravel pga lågt tryck för bättre rull och då minskad risk för punktering med TL

TPU innerslang
Hade ett gäng, uppemot tio, blöta små fläckar på bakdäcket efter en gravelrunda i helgen. Hade några duktiga genomslag pga gubben - är-tyngre- än- han- vill- tro- på cykeln men lite förvånad blev jag allt när jag kom hem och såg det. Är det verkligen gukkatätade punkor? Det är inte olja eller överkörda sniglar iaf. Märkte inget alls under turen. TPU anknytningen är att jag hade med mig ett par som jag inte behövde använda den här gången, heller.

Tillbaka
Topp