TPU innerslang

TPU innerslang
Jag kör med det på min nya racer.
Monterade dem innan jag rullat en meter med original slang, ville minimera roterande vikt, och de ska vara lättrullade, kan inte säga om man upplever någon skillnad. Och har bara några 100 km på dem, men inga punkor än...
Har butyl som reservslang, 50 grams skillnad på reservslangen gör ingen skillnad, jag brukar ha minst lika mycket vikt i form av extra energi som jag inte använder... vill också ha en reservslang som är så lättmonterad som möjligt.

TPU innerslang
Jag har provat TPU-slang, använder dem på en cykel och ser dem som en nisch-slang.

Om de ska vara lika lättrullade som latex-slang, dvs i princip slanglöst, så måste de vara extremt tunna, jag har provat revoloop race för det syftet. Om de är extremt tunna håller de inte luften lika bra, men betydligt bättre än latex förstås. Problemet är emellertid att de blir mycket delikata, lätt att ha sönder om man klantar sig vid installation. Jag provade dem på en 80-talscykel och bara det gamla fälgbandet och lite ruffighet på insidan av fälgen dräpte den slangen. Det finns TPU-lagningskit, det har jag också provat men jag fann det svårt att lyckas laga med det i praktiken.

Sen när en slang väl är uppblåst så är den ju deformerad, då ska man ha den i hjulet till dess den är slut, så kanske inget man har på en hjul där man byter mellan vinter och sommardäck t ex.

En ball grej med de supertunna TPU-slangarna är att de är extremt lätta, typ lättare än slanglös-tätningsvätska.

Om en TPU-slang ska vara hållbar måste den emellertid vara tjockare, och då rullar den sämre än latex, mer som en lättviktsbutyl. Och då kanske man kan köra lättviktsbutyl istället, mycket billigare.

TPU är populär som reservslang då den packar ned till minimum och väger lite. Jag kanske kommer börja använda den som det, men jag har butyl som reserv just för att den är så tålig, när jag stress-lagar en punka i fält litar jag inte på mig själv att jag inte slarvar så då vill jag ha nåt mer robust än TPU. En fördel med butylslang som reserv till slanglöst är att den är återanvändbar, när man kommer hem kan man plocka ut slangen, torka av slanglöstresterna och packa ned den igen. TPU är mer oneshot, och ganska dyr sådan.

Jag använder supertunn revoloop race-TPU-slang i min tandemcykel, jag hade latex tidigare men eftersom vi cyklar så sällan på den så hinner luften ofta gå ur helt mellan gångerna. Med TPU så håller luften betydligt bättre, och med den tunna slangen så är rullmotståndet i princip lika bra. På mina landsvägscyklar jag cyklar ofta på kör jag fortfarande latexslang, och på min gruscykel kör jag slanglöst.

TPU innerslang
Jag har provat TPU-slang, använder dem på en cykel och ser dem som en nisch-slang.

Om de ska vara lika lättrullade som latex-slang, dvs i princip slanglöst, så måste de vara extremt tunna, jag har provat revoloop race för det syftet. Om de är extremt tunna håller de inte luften lika bra, men betydligt bättre än latex förstås. Problemet är emellertid att de blir mycket delikata, lätt att ha sönder om man klantar sig vid installation. Jag provade dem på en 80-talscykel och bara det gamla fälgbandet och lite ruffighet på insidan av fälgen dräpte den slangen. Det finns TPU-lagningskit, det har jag också provat men jag fann det svårt att lyckas laga med det i praktiken.

Sen när en slang väl är uppblåst så är den ju deformerad, då ska man ha den i hjulet till dess den är slut, så kanske inget man har på en hjul där man byter mellan vinter och sommardäck t ex.

En ball grej med de supertunna TPU-slangarna är att de är extremt lätta, typ lättare än slanglös-tätningsvätska.

Om en TPU-slang ska vara hållbar måste den emellertid vara tjockare, och då rullar den sämre än latex, mer som en lättviktsbutyl. Och då kanske man kan köra lättviktsbutyl istället, mycket billigare.

TPU är populär som reservslang då den packar ned till minimum och väger lite. Jag kanske kommer börja använda den som det, men jag har butyl som reserv just för att den är så tålig, när jag stress-lagar en punka i fält litar jag inte på mig själv att jag inte slarvar så då vill jag ha nåt mer robust än TPU. En fördel med butylslang som reserv till slanglöst är att den är återanvändbar, när man kommer hem kan man plocka ut slangen, torka av slanglöstresterna och packa ned den igen. TPU är mer oneshot, och ganska dyr sådan.

Jag använder supertunn revoloop race-TPU-slang i min tandemcykel, jag hade latex tidigare men eftersom vi cyklar så sällan på den så hinner luften ofta gå ur helt mellan gångerna. Med TPU så håller luften betydligt bättre, och med den tunna slangen så är rullmotståndet i princip lika bra. På mina landsvägscyklar jag cyklar ofta på kör jag fortfarande latexslang, och på min gruscykel kör jag slanglöst.
Tack för utförligt svar!

TPU innerslang
TPU-slangar har varit uppe här tidigare
Tidningen Tour testade 12 olika slangar, inkl två tubolitoslangar, i nr 7-2020 för lvg dvs ~18-28mm bredd. De testade slangarna vägde 22-97g
Det skiljde minimalt i rullmotstånd mellan butylslang på 68-85g och Tubolito Road på 41g,
Tubolito S-Road på 22g var lite bättre men skall inte klara fälgbroms.
Här finns testet. https://www.tour-magazin.de/komponenten/reifen/wie-gut-sind-leichte-rennrad-schlaeuche/a49079.html
Hela testet kostar 0,99 € att ladda hem, men man kan läsa vilka slangar som testades, testmetod och "Test-Fazit" gratis på den länkade sidan.

Tidningen Roadbike testade i nr4-2023 flera olika TPU-slangar, nedan är delar av resultatet
roadbike-4-23-tpu-slang_1-png.613872

roadbike-4-23-tpu-slang_2-png.613873

De tar även en hel del mindre plats jmf med både butyl o latex-slangar
Vittoria-Bike-Inner-Tube-White-Paper_differences-between-Butyl-Latex-TPU-tubes-jpg.webp

Men TPU-slangar kostar väldigt mkt mer

TPU-slangar användes även av (minst) ett proffslag under TdF 2023
tour-8-23-tdf-tpu-slang-jpg.671539

TPU innerslang
Fattar inte hur ni/de som använder dem som reserver vågar. Smidiga ha med förstås. Men risken.. De är ju extremt lätta förstöra vid byte så jag skulle aldrig våga lita på dem som backup ute på vägen.

Har på min grushoj. Tubolito. På framhjulet. På bakhjulet punkterade jag slangen när skulle lägga på den. Inte orkat försöka laga den än. Men verkar vart fall funka bra när/om man lyckas få dit dem hela. Har väl kört en 40 mil på den. Inget problem. Tycker den håller luften helt ok.

TPU innerslang

Vilket fabrikat kör du med om slangen blir deformerad efter användning?
Kör med Tubolito och de har jag monterat in och ut på flera hjul utan problem.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Tubolito finns i flera versioner. Den vanliga är riktigt bra tycker jag. Inga problem att kränga på. Låg vikt och håller hur bra som helst. Men Tubolito S-Road är nästan helt värdelös. Visst, den väger något mindre än standard-versionen men tål ingenting. Går en Tubolito-slang sönder vid montering eller har svårt att hålla luften är det med stor sannolikhet en sån S-Road-slang.

TPU innerslang

Deformeras om man pumpar upp med högt tryck när slang inte är monterad i däck.

Har skiftat slang mellan mina cyklar och det funkar bra.

TPU innerslang
Det är en egenskap hos just tpu. Den återgår inte till sin orginal form i rumstemperatur. Finns tpu med minne men det kräver ofta att man värmer det över 40c för att återgå till sin originella form.

TPU innerslang

Jag kör med revoloop race eller vänta nu, ultra är det nog, den tunnaste TPU:n. Det *går* flytta mellan, jag har haft ut och reparerat en TPU-slang, men den är som en sladdrig påse efter den använts och inte lika enkel att installera som första gången, och packa ned den igen i ett snyggt reservslangspaket är nog inte alls enkelt. Butyl har betydligt bättre återanvändbarhetsegenskaper.

Men har som sagt inte provat tjock-TPU, jag kanske skulle tycka det är bättre i flyttbart, mycket möjligt.

Anledningen att jag inte provat tjock-TPU är att de inte rullar bättre än lättviktsbutyl enligt tester, och då tycker jag att då kan jag lika gärna använda lättviktsbutyl. Som en mer kompakt och lättare reservslang kan jag emellertid tänka mig att använda TPU. På MTB där slangarna kan bli mycket stora är det större skillnad än grus.

Jag skulle kanske inte använda TPU som reserv på ett ultradistanslopp eller andra fall då det blir väldigt besvärligt om punkafixen misslyckas. Med butylslang kan man förutom slangen slänga med 5 gram lagningslappar och ha ännu fler chanser ute i fält. TPU-lagningslapparna är enligt min erfarenhet inte alls särskilt pålitliga, men det påverkas nog också en del av att det är just en väldigt tunn slang jag använt.

TPU innerslang
Mitt problem med tpu är oftast ventilen, har förstört ett par när jag ska antingen skruva åt käglan eller byta till förlängare, eftersom röret är i plast har det spruckit, har lyckats laga varje gång med gängtejp och lim.

Men har i väskan som reservslang för både mtb och randohojen

TPU innerslang
Nu var det ett tag sen jag testade Tubolitos. Uppskattade den låga vikten som var en märkbar skillnad i känsla och rullmotstånd vs normaltunga butulslangar. Men tröttnade pga priset efter att jag kört slut/punkterat slangarna.

Funderar på att testa igen dock. Någon som vet om ventilerna är gängade på Tubolitos eller Ridenow TPUs? Om inte behöver man ju investera i en ny Minipump också om man bara har en Lezyne pump som kräver gängor på ventilkäglorna.

TPU innerslang
Nu var det ett tag sen jag testade Tubolitos. Uppskattade den låga vikten som var en märkbar skillnad i känsla och rullmotstånd vs normaltunga butulslangar. Men tröttnade pga priset efter att jag kört slut/punkterat slangarna.

Funderar på att testa igen dock. Någon som vet om ventilerna är gängade på Tubolitos eller Ridenow TPUs? Om inte behöver man ju investera i en ny Minipump också om man bara har en Lezyne pump som kräver gängor på ventilkäglorna.
Vill man ha utvändig gänga behöver man nog ha en ventilstam av metall. Tror ingen av TPU-slangarna har det. Tubolito och Ridenow har i alla fall inte utvändig gänga avslöjar en google bildsök.

Men åtminstone Schwalbe säger att Lezyne funkar ändå:

Can mini pumps with a screw-on pump head be used to mount the Aerothan Tube?​

Mini pumps with a screw-on pump head (for example from Lezyne) can be used. For this purpose, the valve insert of the Aerothan Tube must be firmly seated in the valve stem. The pump head should be screwed onto the valve insert and unscrewed again with as little tension as possible. Optimally, the valve stem is held in place when screwing on and unscrewing and only the thread of the pump head is moved.

TPU innerslang
Käglan är gängad på de Tubolito och Pirelli jag har här hemma och det är väl där pumpen fäster?

Ja precis, ventilkägla, ventilkärna same same, som för övrigt är en standarddel som går byta mellan olika fabrikat på slangar. När jag tänker på det så har latexslangar, som brukar ha ventilstammen av aluminium, inte heller någon gänga utvändigt på den. Gängan som är på ventilstammen är till för att man ska kunna dra över en mutter och skruva fast mot fälgen, vilket är ett måste för slanglösa ventiler, men inte nödvändigt för ventiler som sitter på en slang, så lättviktsalternativ har det inte.

1714026404170.png

TPU innerslang
RideNow 36g har släta plaströr med fast monterad ventilkärna. Det går alltså inte att skruva ut kärnan för att byta eller montera ventilförlängning, men slangarna finns med upp till 85 mm ventillängd.

Gröna Cyclami 38g med gängat aluminiumrör har även dessa fast monterad ventilkärna.

Tryckförlust för Cyclami är 10% per vecka, RideNow ännu mindre. Jag pumpar en gång i veckan, som med Schwalbe SV20.

De "tunga" RideNow 36g kostar $48 / 6st hos pandapodium, eller AliX, ebay, etc. Tycker inte att det är speciellt dyrt.

Monteringen är smidigare än 60g Challenge Latex-slanger eller SuperSonic butyl, men det stämmer att man måste vara lite mer försiktigt än med vanliga 100g butyl. Främst inte pumpa för mycket under monteringen.

TPU innerslang
Uppenbarligen stor skillnad på TPU och TPU då, blir lite sugen på att testa en tjockis som reservslang. Tunn TPU är lite knepig. Här en bild på revoloop ultra som varit i ett hjul, notera funky-vecken där runt ventilen. Det uppstod för att ventilen sög fast i ventilhålet i fälgen och då deformeras slangen före ventilen trycks ut ordentligt genom hålet av trycket, så man måste vara supernoga med att ventilen ligger helt rätt innan man pumpar upp. En butylslang sträcker på sig och rätar till sig, en tunn TPU-slang deformeras.

Efter den varit i hjulet är den också rätt pösig, så större risk att man fuckar upp nästa gång man sätter in den. Därav upplever jag dessa inte bra för återanvändning. Har man fått ett hål på slangen är det inte ovanligt att det är runt ett veck av något slag och då är materialet där så deformerat att det är i princip omöjligt att få dit lagningslappen.

tpu.jpeg

TPU innerslang
Har monterat detta på min lvg-cykel i år och kände skillnad från racebutylen jag hade innan. Cykeln känns lättare att accelerera med och det blev ett annat ljud från däcken när de rullar. Hade dock extrem otur på premiärrundan då jag i skymningen inte såg en stor hög med gammal flis på vägen som jag cyklade rakt igenom. Det resulterade i en pyspunka på bakhjulet (min första punka på 5 år). Jag hade på Tubolito Road och bytte ut det till S-Road som jag hade som reserv. Har inte haft några som helst problem med montering, tyckte däremot att det var lättare att montera än en butyl och enligt tubolito själva så har de bättre punkteringsskydd än butyl.

Har ett tubolito lagningskit hemma så jag provade att laga punkan på slangen och det var mycket enkelt. Skillnaden är att det tar 30min för limmet att härda på tpu jämfört med 10min på butyl. Det är dock inte ett problem för mig då jag inte står på vägen och lagar slangar utan jag byter i så fall direkt till en reserv. Lagningskitet är enligt mig väldigt prisvärt med tanke på vad dyra TPU-slangarna är.

Kort och gott så är jag hittills väldigt nöjd med tpu på alla punkter och kommer nog inte att gå tillbaka till butyl igen. Jag tror det är bäst att köpa de dyrare märkes slangarna för det känns enligt mig som att man får bättre kvalité då jämfört med ridenow där kvalitén verkar variera en hel del.

TPU innerslang
Angåede rullmotstånd så finns lite testresultat här:
Latex är snabbast, men revoloop ultra är insignifikant långsammare tack vare det extremt tunna materialet, men de gör dem också lite knepiga att jobba med som sagt.
Tubolito road är lite långsammare än continental lättviktsbutyl, men lite snabbare än standardbutyl.

TPU innerslang
TPU innerslang
115 g är inte vad jag skulle kalla lättvikt
Kan säkert vara en bra slang ändå. Men det var ju inte det de handlade om nu

Race light är vad jag vet den ända lätta slangen från Conti. Men har aldrig sett den i bredare än 25mm

TPU innerslang
115 g är inte vad jag skulle kalla lättvikt
Kan säkert vara en bra slang ändå. Men det var ju inte det de handlade om nu
Jovars, men man kan inte jämföra landsvägsslangsvikterna med de som går upp till 47 mm däck.

Det funkar så här att ju större slang man har desto mer material behövs och då blir slangen tyngre. Samma slang i standardbutyl väger 165 gram.

TPU innerslang
Cykelkrafts vikter var visst med kartong, så det är inte riktigt så illa som det verkade, utan kartong, 96 gram, och tubolito tjock-TPU samma storlek väger 61 gram. Vikter från R2-bike.

1714044492915.png1714044526577.png

TPU innerslang
Tänkte 28 mm. Borde väl inte vara möjligt att göra de två lättare varianterna av slangar även för den bredden. Men min fråga handlade ju nu om det finns då aldrig sett det, inte nödvändigtvis att jag kommer vilja ha det

TPU innerslang
Lättviktsbutyl finns väl bara upp till 25 mm-däck? Har vart fall aldrig sett några bredare. Lite märkligt.
De ultralätta butylslangarna på ~50g tycker jag är för ömtåliga,
men de som är ~65-77g funkar bra och finns upp till 32mm
wm-maxxis-ultralight-road-tube-700x23-32c-949230.jpg

fa3467796107-1551446.jpg

Och säkert många fler
Men dessa har jag använt själv och jag vet att de fungerar helt problemfritt med däck på åtminstone 37-38mm

Continental Tour light är det man vill ha om man ska köra butyl på gruscykeln
Nackdelen med den slangen är dess korta ventil, slangarna jag länkar till ovan har ventiler på 48mm

Tänkte 28 mm. Borde väl inte vara möjligt att göra de två lättare varianterna av slangar även för den bredden.
Denna vet jag fungerar bra med 28mm däck

Schwalbe SV20, som finns med 50mm ventil
5060-00-d-11754.jpg

TPU innerslang
Vill man ha utvändig gänga behöver man nog ha en ventilstam av metall. Tror ingen av TPU-slangarna har det. Tubolito och Ridenow har i alla fall inte utvändig gänga avslöjar en google bildsök.

Mini pumps with a screw-on pump head (for example from Lezyne) can be used. For this purpose, the valve insert of the Aerothan Tube must be firmly seated in the valve stem. The pump head should be screwed onto the valve insert and unscrewed again with as little tension as possible. Optimally, the valve stem is held in place when screwing on and unscrewing and only the thread of the pump head is moved.
TPU med ventilstam av metall finns här:

Men för min del är det lite väl magstarka priser. Jag rullar vidare på mitt lager av Vittorias latexslangar jag köpte på Bikester till 80% nedsatt pris.

TPU innerslang

Cyclami 38g har metall

TPU innerslang
TPU med ventilstam av metall finns här:

Men för min del är det lite väl magstarka priser. Jag rullar vidare på mitt lager av Vittorias latexslangar jag köpte på Bikester till 80% nedsatt pris.
Undrar om RH-TPUn inte är (billigare i Europa) Eclipse-slangar med (gissningsvis) lite annan spec och branding? Ventilstam och plasten ser liknande ut... Säljs av justpedal.nl som har mycket RH vilket är en till indicie. De stavar dock fel på "Eclipse"

TPU innerslang
Diskussionen om ventil i metall förstår jag inte riktigt.

Jag provade igår och min minipump går alldeles utmärkt att skruva på på RideNow plastventil. Men jag kan väldigt lite om ventilens alla delar.

Med det sagt har ridenow också slangar med metallventil.

Tillbaka
Topp