Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tack för utförligt svar!Jag har provat TPU-slang, använder dem på en cykel och ser dem som en nisch-slang.
Om de ska vara lika lättrullade som latex-slang, dvs i princip slanglöst, så måste de vara extremt tunna, jag har provat revoloop race för det syftet. Om de är extremt tunna håller de inte luften lika bra, men betydligt bättre än latex förstås. Problemet är emellertid att de blir mycket delikata, lätt att ha sönder om man klantar sig vid installation. Jag provade dem på en 80-talscykel och bara det gamla fälgbandet och lite ruffighet på insidan av fälgen dräpte den slangen. Det finns TPU-lagningskit, det har jag också provat men jag fann det svårt att lyckas laga med det i praktiken.
Sen när en slang väl är uppblåst så är den ju deformerad, då ska man ha den i hjulet till dess den är slut, så kanske inget man har på en hjul där man byter mellan vinter och sommardäck t ex.
En ball grej med de supertunna TPU-slangarna är att de är extremt lätta, typ lättare än slanglös-tätningsvätska.
Om en TPU-slang ska vara hållbar måste den emellertid vara tjockare, och då rullar den sämre än latex, mer som en lättviktsbutyl. Och då kanske man kan köra lättviktsbutyl istället, mycket billigare.
TPU är populär som reservslang då den packar ned till minimum och väger lite. Jag kanske kommer börja använda den som det, men jag har butyl som reserv just för att den är så tålig, när jag stress-lagar en punka i fält litar jag inte på mig själv att jag inte slarvar så då vill jag ha nåt mer robust än TPU. En fördel med butylslang som reserv till slanglöst är att den är återanvändbar, när man kommer hem kan man plocka ut slangen, torka av slanglöstresterna och packa ned den igen. TPU är mer oneshot, och ganska dyr sådan.
Jag använder supertunn revoloop race-TPU-slang i min tandemcykel, jag hade latex tidigare men eftersom vi cyklar så sällan på den så hinner luften ofta gå ur helt mellan gångerna. Med TPU så håller luften betydligt bättre, och med den tunna slangen så är rullmotståndet i princip lika bra. På mina landsvägscyklar jag cyklar ofta på kör jag fortfarande latexslang, och på min gruscykel kör jag slanglöst.
Vilket fabrikat kör du med om slangen blir deformerad efter användning?Jag har provat TPU-slang, använder dem på en cykel och ser dem som en nisch-slang.
Om de ska vara lika lättrullade som latex-slang, dvs i princip slanglöst, så måste de vara extremt tunna, jag har provat revoloop race för det syftet. Om de är extremt tunna håller de inte luften lika bra, men betydligt bättre än latex förstås. Problemet är emellertid att de blir mycket delikata, lätt att ha sönder om man klantar sig vid installation. Jag provade dem på en 80-talscykel och bara det gamla fälgbandet och lite ruffighet på insidan av fälgen dräpte den slangen. Det finns TPU-lagningskit, det har jag också provat men jag fann det svårt att lyckas laga med det i praktiken.
Sen när en slang väl är uppblåst så är den ju deformerad, då ska man ha den i hjulet till dess den är slut, så kanske inget man har på en hjul där man byter mellan vinter och sommardäck t ex.
En ball grej med de supertunna TPU-slangarna är att de är extremt lätta, typ lättare än slanglös-tätningsvätska.
Om en TPU-slang ska vara hållbar måste den emellertid vara tjockare, och då rullar den sämre än latex, mer som en lättviktsbutyl. Och då kanske man kan köra lättviktsbutyl istället, mycket billigare.
TPU är populär som reservslang då den packar ned till minimum och väger lite. Jag kanske kommer börja använda den som det, men jag har butyl som reserv just för att den är så tålig, när jag stress-lagar en punka i fält litar jag inte på mig själv att jag inte slarvar så då vill jag ha nåt mer robust än TPU. En fördel med butylslang som reserv till slanglöst är att den är återanvändbar, när man kommer hem kan man plocka ut slangen, torka av slanglöstresterna och packa ned den igen. TPU är mer oneshot, och ganska dyr sådan.
Jag använder supertunn revoloop race-TPU-slang i min tandemcykel, jag hade latex tidigare men eftersom vi cyklar så sällan på den så hinner luften ofta gå ur helt mellan gångerna. Med TPU så håller luften betydligt bättre, och med den tunna slangen så är rullmotståndet i princip lika bra. På mina landsvägscyklar jag cyklar ofta på kör jag fortfarande latexslang, och på min gruscykel kör jag slanglöst.
Deformeras om man pumpar upp med högt tryck när slang inte är monterad i däck.Jag har provat TPU-slang, använder dem på en cykel och ser dem som en nisch-slang.
Det är en egenskap hos just tpu. Den återgår inte till sin orginal form i rumstemperatur. Finns tpu med minne men det kräver ofta att man värmer det över 40c för att återgå till sin originella form.Vilket fabrikat kör du med om slangen blir deformerad efter användning?
Kör med Tubolito och de har jag monterat in och ut på flera hjul utan problem.
Fast det förklarar inte varför jag kan använda slangen mellan flera olika hjul utan problem.Det är en egenskap hos just tpu. Den återgår inte till sin orginal form i rumstemperatur. Finns tpu med minne men det kräver ofta att man värmer det över 40c för att återgå till sin originella form.
Vilket fabrikat kör du med om slangen blir deformerad efter användning?
Kör med Tubolito och de har jag monterat in och ut på flera hjul utan problem.
Vill man ha utvändig gänga behöver man nog ha en ventilstam av metall. Tror ingen av TPU-slangarna har det. Tubolito och Ridenow har i alla fall inte utvändig gänga avslöjar en google bildsök.Nu var det ett tag sen jag testade Tubolitos. Uppskattade den låga vikten som var en märkbar skillnad i känsla och rullmotstånd vs normaltunga butulslangar. Men tröttnade pga priset efter att jag kört slut/punkterat slangarna.
Funderar på att testa igen dock. Någon som vet om ventilerna är gängade på Tubolitos eller Ridenow TPUs? Om inte behöver man ju investera i en ny Minipump också om man bara har en Lezyne pump som kräver gängor på ventilkäglorna.
Käglan är gängad på de Tubolito och Pirelli jag har här hemma och det är väl där pumpen fäster?

+1. Har Pirelli, de funkar fint mot mina Lezynepumpar med gäng-huvuden.Käglan är gängad på de Tubolito och Pirelli jag har här hemma och det är väl där pumpen fäster?
Continental Tour light är det man vill ha om man ska köra butyl på gruscykeln:Lättviktsbutyl finns väl bara upp till 25 mm-däck? Har vart fall aldrig sett några bredare. Lite märkligt.
Jovars, men man kan inte jämföra landsvägsslangsvikterna med de som går upp till 47 mm däck.115 g är inte vad jag skulle kalla lättvikt
Kan säkert vara en bra slang ändå. Men det var ju inte det de handlade om nu
De ultralätta butylslangarna på ~50g tycker jag är för ömtåliga,Lättviktsbutyl finns väl bara upp till 25 mm-däck? Har vart fall aldrig sett några bredare. Lite märkligt.
Nackdelen med den slangen är dess korta ventil, slangarna jag länkar till ovan har ventiler på 48mmContinental Tour light är det man vill ha om man ska köra butyl på gruscykeln
Denna vet jag fungerar bra med 28mm däckTänkte 28 mm. Borde väl inte vara möjligt att göra de två lättare varianterna av slangar även för den bredden.
TPU med ventilstam av metall finns här:Vill man ha utvändig gänga behöver man nog ha en ventilstam av metall. Tror ingen av TPU-slangarna har det. Tubolito och Ridenow har i alla fall inte utvändig gänga avslöjar en google bildsök.
Men åtminstone Schwalbe säger att Lezyne funkar ändå:
Can mini pumps with a screw-on pump head be used to mount the Aerothan Tube?
Mini pumps with a screw-on pump head (for example from Lezyne) can be used. For this purpose, the valve insert of the Aerothan Tube must be firmly seated in the valve stem. The pump head should be screwed onto the valve insert and unscrewed again with as little tension as possible. Optimally, the valve stem is held in place when screwing on and unscrewing and only the thread of the pump head is moved.
Cyclami 38g har metallVill man ha utvändig gänga behöver man nog ha en ventilstam av metall. Tror ingen av TPU-slangarna har det. Tubolito och Ridenow har i alla fall inte utvändig gänga avslöjar en google bildsök.
Men åtminstone Schwalbe säger att Lezyne funkar ändå:
Can mini pumps with a screw-on pump head be used to mount the Aerothan Tube?
Mini pumps with a screw-on pump head (for example from Lezyne) can be used. For this purpose, the valve insert of the Aerothan Tube must be firmly seated in the valve stem. The pump head should be screwed onto the valve insert and unscrewed again with as little tension as possible. Optimally, the valve stem is held in place when screwing on and unscrewing and only the thread of the pump head is moved.
Undrar om RH-TPUn inte är (billigare i Europa) Eclipse-slangar med (gissningsvis) lite annan spec och branding? Ventilstam och plasten ser liknande ut... Säljs av justpedal.nl som har mycket RH vilket är en till indicie. De stavar dock fel på "Eclipse"TPU med ventilstam av metall finns här:
![]()
TPU Tubes are here!
The new Rene Herse TPU tubes are here. It's still surprising to me how tiny and light these inner tubes are. There is much to like about them: Lighter than butyl and latex tubes. Lighter than tubeless sealant. Faster than butyl tubes or tubeless. As…www.renehersecycles.com
Men för min del är det lite väl magstarka priser. Jag rullar vidare på mitt lager av Vittorias latexslangar jag köpte på Bikester till 80% nedsatt pris.