TPU innerslang

TPU innerslang
jep! uppfrätt på kanten och sen öppen längsmed ett par cm. Den har som sagt legat i kartongen nedtryckt i sadelväska så visst kartongen har tryckts ihop något men knepigt med en reservslang som måste behandlas som kungligheter för att inte spontandö innan det är dags.
Har varit med om flera ggr att der skavt hål på reservslangen i gummi när den legat i sadelväskan ett tag så det är inget unikt för TPU.
Så jag har lärt mig att kontrollera slangen varje år.

TPU innerslang
Har varit med om flera ggr att der skavt hål på reservslangen i gummi när den legat i sadelväskan ett tag så det är inget unikt för TPU.

😭 aldrig varit med om. Och hade verkligen inte väntat mig det på en slang som legat i en byrålåda och sen åkt i originalkartong i sadelväska i typ en månad......

Men gissar att en och annan happyit kollar sina reservslangar nu :)

TPU innerslang
Jag rullar min reservslang i plastfolie och ser till att den ligger tajt i sadelväskan. Årlig kontroll av innehållet i sadelväskan är bra.

TPU innerslang
Jag rullar min reservslang i plastfolie och ser till att den ligger tajt i sadelväskan. Årlig kontroll av innehållet i sadelväskan är bra.

Är det nu vi börjar tubeless vs tubes diskussionen igen?😂

Slang är ju sååååå enkelt....

Fick för övrigt en stickskada på tubelessdäck häromdagen - då vätskan inte tog den åkte en salami i så var det löst längs vägkanten.

Reservslangen däremot som sagt trasig utan att ha rullat en meter 😂

TPU innerslang
Jag lindar in min slang/slangar i glapack några varv innan den läggs i sadelväskan. Vet inte om det hjälper eller inte, men sist jag fick punka var slangen hel. Tanken om problem med skav och eventuellt obrukbar reservslang har dock slagit mig.

TPU innerslang
Jag tror att förhållandena där man cyklar spelar en avgörande roll. Kör man mycket grusväg i regn, eller vinterpendlar nånstans där det grusas, letar sig ofelbart små gruskorn, gränsande till damm, in i en sadelväska. Detta blir i praktiken en slippasta som över tid nöter hål på det mesta.

Cyklar man däremot mestadels på asfalt i företrädesvis torra förhållanden är problemet avsevärt mindre misstänker jag.

TPU innerslang
Ja komforten är det inget fel på, snabba 50mm slicks med lågt däcktryck, korg, 1x samt 33/46 växling haha, kan bokstavligen talat cykla uppför en vägg (känns det som iaf).

Ska byta till ett styre med sweep back så man sitter lite rakare men annars är 90talsmtbn den ultimata pappacykeln!

Visa bilaga 781100
Om det infinner sig behov för en sån stol på cykeln har man väl kört tubeless..

TPU innerslang
Jag tror att förhållandena där man cyklar spelar en avgörande roll. Kör man mycket grusväg i regn, eller vinterpendlar nånstans där det grusas, letar sig ofelbart små gruskorn, gränsande till damm, in i en sadelväska. Detta blir i praktiken en slippasta som över tid nöter hål på det mesta.

Cyklar man däremot mestadels på asfalt i företrädesvis torra förhållanden är problemet avsevärt mindre misstänker jag.
Tyvärr, min trasiga slang låg i sadelväskan i min fincykel som inte rullar på grus eller i regn. Hålet var som ett cm-långt snitt precis i ett veck.

TPU innerslang
Pirellis nya Smarttube RS verkar ju lite spännande.
Spännande, på viket sätt?
Vad skiljer den mot alla andra TPU-slangar?
För enl den info jag kan hitta verka den enda(?) skillnaden vara att de är minst 10g tyngre jmf med billigare TPU-slangar från tex Tubolito

Såg i flödet att ett stall använde dem på Tdf. Tror det var Lidl Trek.
Det har använt TPU-slangar sedan några år
Tour 8-23 - TdF TPU-slang.webp

Bilden från ett TdF-reportage -23

TPU innerslang
Spännande, på viket sätt?
Vad skiljer den mot alla andra TPU-slangar?
För enl den info jag kan hitta verka den enda(?) skillnaden vara att de är minst 10g tyngre jmf med billigare TPU-slangar från tex Tubolito

Det har använt TPU-slangar sedan några år
Visa bilaga 782377
Bilden från ett TdF-reportage -23

Det mest uppenbara är väl att det är en ny förmodligen förbättrad variant än sin föregångare. Något lättare och klarar bredare däck än sin föregångare och även den Tuboliton du tänker på som är 10g lättare.

TPU innerslang
Tyvärr, min trasiga slang låg i sadelväskan i min fincykel som inte rullar på grus eller i regn. Hålet var som ett cm-långt snitt precis i ett veck.

Och som sagt min låg i kartong och i den dessutom i en liten plastpåse vill jag minnas.
Liknande skadebild, långt snitt längs veck + lite infrätt på ena kanten.

TPU innerslang
SILCA ger sig in i TPU racet.

Silca-Ultimate-TPU-Tube-all-three-sizes-.jpg

Silca-Ultimate-TPU-Tube-valve-close-up-.jpg

Metallventiler, tre storlekar, ohyggligt pris ($39 styck), så typ vad man kan vänta sig från SILCA.
Enligt vad de säger så är de tillverkade i Tyskland så känns väl som att det är Schwalbe's uppdaterade Aerothan TPU tuber med en annan logga och högre pris.
Priset känns ok jämfört med Tubolito som jag hittills har 0 punkor med (har iofs aldrig haft punka med någon slang). Skulle spara ytterligare lite vikt med dessa, så det får bli en beställning.

TPU innerslang
Ser att ridenow Gravel är upp till 47mm… någon fara att använda med 50mm tro?
Gissningsvis borde det går bra, men jag kan förstås inte garantera någonting

Men det finns andra TPU-slangar hos AliE med upp till 50mm, tex

<REDIGERAT>
En till

Senast ändrad:
TPU innerslang
Ser att ridenow Gravel är upp till 47mm… någon fara att använda med 50mm tro?
Jag hade inte gjort det. Deras TPU-slangar är inte töjbara som bra butyl eller lates-slangar. RideNow har MTB-slang som täcker 48-62mm bredd, med 56 grams vikt och 45mm ventillängd. Kanske den du ska satsa på.
Jag kör 29” MTB-slang som backup på gravel-turer. Det är väl 622 på båda.

Tillbaka
Topp