TPU innerslang

TPU innerslang
Vad jag vet är den främsta fördelen lägre rullmotstånd. Vet inte hur det jämför med TPU men vad jag förstår bör man använda icke TL däck med slang om man ska få någon viktfördel. Så jävla mycket gucka har man inte i

Punkaskydd är irrelevant för oss som aldrig punkar.

Största nackdelen är att det krävs verktyg och kompetens

TPU innerslang
Finns nackdelar med TPU-slang och det verkar dom som kör det erkänna.

Finns nackdelar med slanglöst och det verkar dom som kör det inte erkänna.

Jättekonstigt
Jag erkänner att det kan vara meckigt lägga TL men det är här @Manurhin2 kommer in i bilden... 🙂

Skämt åsido, visst kan det vara utmanande att lägga TL och att det finns saker som kan gå snett. Kan väl tex skilja sig lite åt i "tillverkningsprecision" mellan olika däck, fälgar etc.

Jag kör inte alltid enbart TL heller men jag har varit jäkligt nöjd med TL på racern samt även nu på pendlaren. (För pendlaren och grushjulen har jag varierat mellan TL och slang en del senaste ca fem åren och det har fungerat också.)

Har beskådat många punkor under lvg cykling och tror att jag enbart varit med om att en haft misslyckad TL installation, alla andra har kört med slang. Men det är ju underbart (roligt & socialt) med pauser i väggrenen/diket så det gör inte så mycket... :sneaky: folk kan pusta ut, dricka, äta, kissa och snacka. 🙂 Punkteringar hör till lvg cykling men jag vill helst inte ha någon själv. Som jag skrev tidigare spelar däckets skick mycket stor roll också och vissa är mer ekonomiskt lagda än andra. 🙃

Senast ändrad:
TPU innerslang
Att TPU-slangar är tunna och lätta är ju den stora anledningen till att så många gillar dem, köper man dem från Kina är de dessutom billigare än åtminstone de butylslangar jag brukar köpa.
Men även om de inte är ömtåliga(re) när de sitter inuti däcket har ju några skrivit här tidigare att de har fått skador på TPU-slangar när de har haft dem i sadelväskan o likn. Tex det @glitch skrev tidigare i tråden, här

Så det verkar som om TPU-slangar kan vara ömtåligare än butylslangar, men kanske inte när de är monterade inuti ett däck
Yup, kör ofta en TPU som reserv. Men på lopp åker även en butyl med ifall den andra skadats.

TPU innerslang
60ml är mer än jag tar i ett mtb däck. Men jag punkar ju inte...

Punkade extremt sällan med slang också. Tror aldrig på en modern mtb.
Hur lite vätska har du i mtb- däck då? En sexa vätska får inte ens en 2.3" bli fuktig på insidan. 😅
Om fälgarna är raka i kanter och fälgtejpen är tätt så behöver man inte i princip inte ha någon vätska såsom bildäck har ingen vätska.

TPU innerslang
Hur lite vätska har du i mtb- däck då? En sexa vätska får inte ens en 2.3" bli fuktig på insidan. 😅
Om fälgarna är raka i kanter och fälgtejpen är tätt så behöver man inte i princip inte ha någon vätska såsom bildäck har ingen vätska.

Lite lagom har jag. Viktigare att fylla på ofta än att ha mycket i. Annars blir det punka på hösten...om man nu punkar alltså.

TPU innerslang
Du borde kunna definiera mängden i volym lagom? Jag antar att du är vuxen och vet hur mycket 60ml vätska ser ut. Tillverkarna av TL produkter rekommenderar ca.120ml vätska för mtb-däck. En sexa vätska fuktar inte ens MTB däcket helt, därmed ger den inte punkaskydd överallt, så egentligen du behöver inte ha någon vätska alls om du inte täcker hela ytan av däcket insida med gunga.

TPU innerslang
Du borde kunna definiera mängden i volym lagom? Jag antar att du är vuxen och vet hur mycket 60ml vätska ser ut. Tillverkarna av TL produkter rekommenderar ca.120ml vätska för mtb-däck. En sexa vätska fuktar inte ens MTB däcket helt, därmed ger den inte punkaskydd överallt, så egentligen du behöver inte ha någon vätska alls om du inte täcker hela ytan av däcket insida med gunga.
Punkar jag inte pga gucka eller har jag för lite gucka för att det ska ge punkaskydd?
Nu har du påstått båda.

Om du sticker hål på ett mtb däck med 50ml gucka, vad händer då?

Jag tror du ska tänka att instruktionerna är för folk som måste läsa instruktionerna för att avgöra hur mycket gucka de ska hälla i och skrivna av folk som säljer gucka...

TPU innerslang
Punkar jag inte pga gucka eller har jag för lite gucka för att det ska ge punkaskydd?
Nu har du påstått båda.

Om du sticker hål på ett mtb däck med 50ml gucka, vad händer då?

Jag tror du ska tänka att instruktionerna är för folk som måste läsa instruktionerna för att avgöra hur mycket gucka de ska hälla i och skrivna av folk som säljer gucka...
Guckan täpper till punkan. Förstår du det? Därför ska den vara i vätskeform och när den torkar så fungerar den lite längre och det behöver det fyllas på.

Om jag sticker hål i däck som inte har gucka i vätskeform oavsett mängd så får jag hål däcket som inte lagas av vätskan och därmed pyser ut luften. Glasklart, va?

Jag behövde inte läsa instruktionerna för detta heller eftersom jag förstod hur detta fungerar pga. metoden var känd för mig sedan tidigare. Det är bara enklare å ta fram ca. mängder som är färdigt räknade åt en jag häller i vätskan direkt från 4liters dunk i däcket och vet att den fuktar däcket som det ska tills jag byter ut det, för däcken håller inte så länge att jag skulle behöva fylla på för mig.

Du får göra som du vill, men vätskansfunktion är det som jag beskriver.

TPU innerslang
Vad jag vet är den främsta fördelen lägre rullmotstånd. Vet inte hur det jämför med TPU men vad jag förstår bör man använda icke TL däck med slang om man ska få någon viktfördel. Så jävla mycket gucka har man inte i

Punkaskydd är irrelevant för oss som aldrig punkar.

Största nackdelen är att det krävs verktyg och kompetens

Jag erkänner att det kan vara meckigt lägga TL men det är här @Manurhin2 kommer in i bilden... 🙂

Skämt åsido, visst kan det vara utmanande att lägga TL och att det finns saker som kan gå snett. Kan väl tex skilja sig lite åt i "tillverkningsprecision" mellan olika däck, fälgar etc.

Jag kör inte alltid enbart TL heller men jag har varit jäkligt nöjd med TL på racern samt även nu på pendlaren. (För pendlaren och grushjulen har jag varierat mellan TL och slang en del senaste ca fem åren och det har fungerat också.)

Har beskådat många punkor under lvg cykling och tror att jag enbart varit med om att en haft misslyckad TL installation, alla andra har kört med slang. Men det är ju underbart (roligt & socialt) med pauser i väggrenen/diket så det gör inte så mycket... :sneaky: folk kan pusta ut, dricka, äta, kissa och snacka. 🙂 Punkteringar hör till lvg cykling men jag vill helst inte ha någon själv. Som jag skrev tidigare spelar däckets skick mycket stor roll också och vissa är mer ekonomiskt lagda än andra. 🙃
Ja jag vet inte. Alla har olika upplevelser självklart. Det jag kunde konstatera var att slanglöst var

dyrare (i inköp och i reparation)
kladdigare
krävde helt annan utrustning (som bara köps en gång iofs)
tyngre

Plus alla problem med att få på vissa däck på vissa fälgar (välkänt problem). Har man mycket problem med punkor eller måste köra låga tryck pga ont i kroppen och känslighet för styva och ”obekväma” cyklar tycker jag att det kan vara värt att testa, vissa älskar slanglöst.

Kan tänka mig att mitt högre tryck f ö skyddar en del mot punka (inga genomslag) plus jag kör inte i grus och regn särskilt ofta. Har iofs TPU på crossen som knäcker extra somgrushoj pga anledningar och har inte haft några punkor där heller. Ligger väl på sladdriga 3 bar där. 😉

Senast ändrad:
TPU innerslang
800 mil i watopia, ingen punka. Det verkar gå mer än en kassett innan det blir punktering. Känns närmast som ett hypotetiskt problem...

Så, till väsentligheterna: Kan man valla med jordnötssmör och klara 500 mil till innan byte?

TPU innerslang
800 mil i watopia, ingen punka. Det verkar gå mer än en kassett innan det blir punktering. Känns närmast som ett hypotetiskt problem...

Så, till väsentligheterna: Kan man valla med jordnötssmör och klara 500 mil till innan byte?
Slang för Zwift räknas ändå som ett godkänt undantag, jag gör så också, behöver dock pumpa sporadiskt ändå, pyspunka. 🥲

TPU innerslang
Ändå roligt hur även TPU-tråden blir arena för det förträffliga fenomenet Tubeless.

Är nog redo att skriva om ett gammalt skämt som i fotosvängen brukade handla om de som fotade med Sony,
”Hur vet man att en cyklist kör tubeless? Oroa dig inte, de kommer berätta aaaallt om hur fantastiskt det är.”

TPU innerslang
Ändå roligt hur även TPU-tråden blir arena för det förträffliga fenomenet Tubeless.

Är nog redo att skriva om ett gammalt skämt som i fotosvängen brukade handla om de som fotade med Sony,
”Hur vet man att en cyklist kör tubeless? Oroa dig inte, de kommer berätta aaaallt om hur fantastiskt det är.”
Walkman hade väl aldrig kamera? Hade den haft det hade det bergis varit 126-film...

TPU innerslang
Vätskan gör just det att du inte vet om du får punka. ☝️🧐

60ml/60g i lvg däck. Så viktskillnaden finns även den är liten. Så det kan man inte fibbla bort.
kollade lite snabbt nu och ett slaglöst vittoria med 60g gucka väger 360 gram och ett icke slanglöst väger med TPU 264 gram st alltså en skillnad på 96 gram sen nackdelen med gucka i en racing fälg är att man får ganska mycket obalans i hjulet fördelen det vet ni alleredan.

TPU innerslang
kollade lite snabbt nu och ett slaglöst vittoria med 60g gucka väger 360 gram och ett icke slanglöst väger med TPU 264 gram st alltså en skillnad på 96 gram sen nackdelen med gucka i en racing fälg är att man får ganska mycket obalans i hjulet fördelen det vet ni alleredan.
:unsure: :whistle: 😳 😮

Sluta med sådana här inlägg, du kommer omvända mig till en TPU älskare. 🥲

TPU innerslang
Ja jag vet inte. Alla har olika upplevelser självklart. Det jag kunde konstatera var att slanglöst var

dyrare (i inköp och i reparation)
kladdigare
krävde helt annan utrustning (som bara köps en gång iofs)
tyngre

Plus alla problem med att få på vissa däck på vissa fälgar (välkänt problem). Har man mycket problem med punkor eller måste köra låga tryck pga ont i kroppen och känslighet för styva och ”obekväma” cyklar tycker jag att det kan vara värt att testa, vissa älskar slanglöst.

Kan tänka mig att mitt högre tryck f ö skyddar en del mot punka (inga genomslag) plus jag kör inte i grus och regn särskilt ofta. Har iofs TPU på crossen som knäcker extra somgrushoj pga anledningar och har inte haft några punkor där heller. Ligger väl på sladdriga 3 bar där. 😉
Om man inte avverkar många slangar bör det vara dyrare ja. Vet inte om det registrerar mot övriga kostnader dock men visst borde man räkna utrustning. Jag orkar inte mecka 3-4 mtb hjulpar utan kompressor. 1 par lvg kanske går, inte vet jag.

TPU innerslang

Ja, det var det jag började med, man ska inte köra TL med T om det ska vara lätt.
Fyll inte hela däcket med gucka så går det kanske att rulla fram lite sakta i alla fall

Edit. Jag har ingen aning men det postades en film till slangens försvar och det framgick där. I övrigt var slutsatsen att TL är snabbare men vill man inte ha TL så är slang bättre.

TPU innerslang

Tyvärr så hade ett litet räknefel varit frame då jag inte kollade vikten på TPU slangen riktigt noga det skall vara 24 gram på slang och 235 gram på däck.
Så om man läser i tråden så är det föreslaget 120ml gucka i däcket och då är det tungt med både gucka och ett däck som väger bly och hur många skrapar ur däcket från torkad gucka! så hur mycket vikt blir det till slut?

TPU innerslang
Tyvärr så hade ett litet räknefel varit frame då jag inte kollade vikten på TPU slangen riktigt noga det skall vara 24 gram på slang och 235 gram på däck.
Så om man läser i tråden så är det föreslaget 120ml gucka i däcket och då är det tungt med både gucka och ett däck som väger bly och hur många skrapar ur däcket från torkad gucka! så hur mycket vikt blir det till slut?
Men vilket rullar bäst?

TPU innerslang
Nån som har filmen jag syftar på som avhandlar exakt detta? Vore intressant att se vilken slang han syftade på.
Givetvis sitter inte den youtubern inne på facit men intressant eftersom han tycker TL är onödigt MEN snabbare.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Du får väl kolla med aluminium Trumman hur många watt dom har men den visar inte den riktiga sanningen.
Men en nästan sanning är då att:
• Rullmotstånd har generellt ett TL däck lägre än ett tube type av samma sort.
• Vikt är oftast lägre med tube type setup än TL av samma sort.
• TL kan vara bökigare att montera.
• TL kräver mer underhåll.
• TL setup är oftast bekvämare då du kan köra lägra tryck
• TL ger lite mer säkerhet mot punktering men blir krångligare när vätskan inte tätar.

Sen får var och en välja utifrån sina egna preferenser.

Tillbaka
Topp