TPU innerslang

TPU innerslang
Många TPU-slangar kommer ju med ventiler som går att skruva bort nu för tiden. Om vi häller i ca 60ml gucka i våra slangar, får vi det bästa av båda världarna då?

TPU innerslang
Man får väl hoppas att det är du som haft otur här annars vore det rent komiskt och en kraftig brist om de är så känsliga.

Fast det är väl inte konstigt alls? Titta på vikten på TPU slangar, klart de inte direkt är bombproof.
Fanns ju folk här i tråden som haft samma problem t.o.m med butylsslangar.
TPU slangar kräver ju en varsam hantering, mindre förlåtande i storleksvalet än butyl, större problem med ventiler som lossnar / skarvar som börjar läcka osv.

Nu ska man ju ta Josh Portner (Silca) med en nypa salt, men ändå rätt roligt när han berättade om hur han bytte ut familjens samtliga slangar till TPU bara för att nåt år senare tvärvända (och sen utveckla Silcas egna superduperbästa sen skivat bröd TPU-slang).

TPU innerslang
Funkar guckan med TPU?
TPU är ett glatt material och jag kan tänka mig att kladdet inte alls tätar lika bra som i ett däck men det finns en del som säger att det är funkis.

TPU är redan bra och fortsätter det utvecklas materialmässigt blir nog slanglöst på lvg allt mindre lockande. men det är ju segt om man investerat en massa pengar i ett system och köpt kompressor och annat och sedan kommer det nåt som egentligen är smidigare. Fattar att man stretar emot och vill tro på sitt system såklart.

Högre tryck än mellan 4 och 5 bar på TPU verkar efter att läst tråden vara en förutsättning för att undvika de jobbigare punkorna med (snakebite och andra) genomslag. Sladdrigare än så och slanglöst är nog grejen.

Be kind.

Senast ändrad:
TPU innerslang
Högre tryck än mellan 4 och 5 bar på TPU verkar efter att läst tråden vara en förutsättning för att undvika de jobbigare punkorna med (snakebite och andra) genomslag. Sladdrigare än så och slanglöst är nog grejen.
Aldrig haft så hårt pumpat, låter mer som tryck tubeless folket kör med. De gillar stenhårt. Måste hålla sig på släta underlag?

TPU innerslang
Funkar guckan med TPU?
IMG_6483.webp

TPU innerslang
Chilla lite? Man kan ju tro att det är viktigt HUR man har luft i däcken? Själv tycker jag att det viktigaste är ATT man har luft i däcken.

I sommar har jag varit riktigt schizofren och använt en cykel med TL, en med TPU (ok, grabbens hoj. Men mitt punka-ansvar), en med latexslang och en med butylslang. Alla varianter har fungerat för mig.

TPU innerslang
Många TPU-slangar kommer ju med ventiler som går att skruva bort nu för tiden.
Det är inte ovanligt att själva ventilinsatsen går att skruva av på alla typer av slangar (med racerventil)
Om man som jag har en i övrigt utmärkt Lezyne-pump eller likn, vars munstycke skruvas på ventilen,
maxresdefault.jpg

kan det vara en bra idé att skruva fast ventilinsatsen/droppa Loctite på den för annars kan man råka ut för att behöva pumpa upp slangen (minst!) två ggr efter en punka.
Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det!

Funkar guckan med TPU?
Som jag har skrivit tidigare i tråden säljer Jan Heine sedan ~19 månader inte enbart TPU-slangar
TPU_metal_valve_00776_wm-1024x818.jpg

utan även TPU tätningsvätska
TPU_Sealant_8119_COVER.jpg

och även TPU-anpassade däck
Orondo_Xlite_IMG_0383-1024x768.jpg

<REDIGERAT>
Sen, @Waylost hade redan i #600 postat Jan Heines TPU Sealant

Senast ändrad:
TPU innerslang
Det är inte ovanligt att själva ventilinsatsen går att skruva av på alla typer av slangar (med racerventil)
Om man som jag har en i övrigt utmärkt Lezyne-pump eller likn, vars munstycke skruvas på ventilen,
maxresdefault.jpg

kan det vara en bra idé att skruva fast ventilinsatsen/droppa Loctite på den för annars kan man råka ut för att behöva pumpa upp slangen (minst!) två ggr efter en punka.
Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det!

Som jag har skrivit tidigare i tråden säljer Jan Heine sedan ~19 månader inte enbart TPU-slangar
TPU_metal_valve_00776_wm-1024x818.jpg

utan även TPU tätningsvätska
TPU_Sealant_8119_COVER.jpg

och även TPU-anpassade däck
Orondo_Xlite_IMG_0383-1024x768.jpg

<REDIGERAT>
Sen, @Waylost hade redan i #600 postat Jan Heines TPU Sealant
Där går nog min gräns. Jag byter gladeligen TPU-slangen än så länge.
Dock man har viktmån kvar till ordinarie TL om man nu vill röra om soppan lite grann. Jag vet inte riktigt vilket läger jag får vara med eftersom jag kör med bägge T och TL och har hittat fördelarna av bägge varianter, men det verkar irritera vissa väldigt hårt ändå. 😅

TPU innerslang
Där går nog min gräns. Jag byter gladeligen TPU-slangen än så länge.
Förutom att få sälja ytterligare en pryl är det väl ffa tänkt för en snabbreparation för TPU-slangar
Alltså TPU-slang motsvarigheten till
Vittoria Pit Stop
Pit-Stop-MTB.webp

(Fast utan sprayburk)

TPU innerslang
För övrigt humor att TL-sekten tror att de som föredrar TPU gör det för att de inte klarar av TL.
News Flash, att fixa slanglöst gör dig inte till en ”händig” person. Vi snackar uppgift i klass med smörkniv i slöjden.

Skulle t.o.m. säga att det inte finns någonting på en cykel som inte en normalbegåvad person med lite vana från att ha trimmat moppe när den var 15 klarar av.

För mig handlar det bara om hur det presterar i förhållande till pris och servicebehov.
Det finns ingen som påstår att det är svårt, det är däremot svårt för massor av individer åndå av olika anledningar.
Läs tublesstråden.

TPU innerslang
Förutom att få sälja ytterligare en pryl är det väl ffa tänkt för en snabbreparation för TPU-slangar
Alltså TPU-slang motsvarigheten till
Vittoria Pit Stop
Pit-Stop-MTB.webp

(Fast utan sprayburk)
Jag förstår det så också. Men jag blir lite mot mer grejer på cykeln. Fungerar den bra, har du provat? Har du bytt ut reservslangarna till såna pavor?

Senast ändrad:
TPU innerslang
Och jag menar att även då är det skitsnack. TL-sekten måste tagga ner lite. De sprider sin gospel som jehovas.
Tror att alla som följer denna tråd ser vem som egentligen behöver tagga ner :sneaky: vi andra lyssnar på alla sakliga argument och försöker lära oss. 😇 Jag har själv lärt mig en hel del, tex att en TPU setup blir lättare än vad jag tidigare kopplat. Även den stora TL gurun @Manurhin2 beställde nyligen hundratals TPU slangar från AliExpress till alla sina olika cyklar (ok, kanske var det tiotals men ändå), nyfikenheten att testa. Jag menar, stackars Earslick här mottog väl tom seriösa hot från en TPU cyklist, han skulle bli uppsökt i verkligheten eller vad nu det var. LoL

TPU innerslang
Tror att alla som följer denna tråd ser vem som egentligen behöver tagga ner :sneaky: vi andra lyssnar på alla sakliga argument och försöker lära oss. 😇 Jag har själv lärt mig en hel del, tex att en TPU setup blir lättare än vad jag tidigare kopplat. Även den stora TL gurun @Manurhin2 beställde nyligen hundratals TPU slangar från AliExpress till alla sina olika cyklar (ok, kanske var det tiotals men ändå), nyfikenheten att testa. Jag menar, stackars Earslick här mottog väl tom seriösa hot från en TPU cyklist, han skulle bli uppsökt i verkligheten eller vad nu det var. LoL
Dra mig vänligen inte i TPU-skiten.
Mina slangar är att ha som nödhjälp om det värsta händer och köpte därför 4 olika varianter till mina 4 olika hjulpar.

Sen jag började köra tl på racer för ca 10 år sen så har jag kanske haft ngn punka, kommer inte ihåg ( typ noll ).
Innan kanske 2-3 / säsong på 7-8-900-1000+ mil...

TPU innerslang
Dra mig vänligen inte i TPU-skiten.
Mina slangar är att ha som nödhjälp om det värsta händer och köpte därför 4 olika varianter till mina 4 olika hjulpar.

Sen jag började köra tl på racer för ca 10 år sen så har jag kanske haft ngn punka, kommer inte ihåg ( typ noll ).
Innan kanske 2-3 / säsong på 7-8-900-1000+ mil...
Just det argumentet att en korrekt utförd TL installation är punkteringssäkrare tror jag väl dock inte ens seriös TPU cyklist säger emot? :unsure:

TPU innerslang
Vet inte om man vågar skriva något i en tråd där folk blir hotade :oops: men i alla fall. Är det inte ganska enkelt egentligen om man ska sammanfatta det?

TL vs TPU:
+ Möjliggör lägre tryck vilket ger högre komfort och något lägre rullmotstånd på normala vägunderlag.
+ Avsevärt färre punkteringar, dels pga att genomslagspunka inte kan ske, dels eftersom många vanliga punkor lagas automagiskt av guckan
- Något högre totalvikt med TL-däck + gucka jämfört med T-däck (av liknande kvalisort) + TPU-slang
- Mer meck att installera, kräver också underhåll i form av gucka-påfyllning. Kan bli kladdigt.

Sedan vad man tycker är viktigast beror på preferenser. Själv har jag kört kanttrådsdäck med (butyl-)slang i alla år. När jag köpte ny räser i våras så övertalade LBS:en mig om att testa TL. Jag slapp då att installera själv så just det momentet har jag undvikit, men själva cyklingen med TL har funkat oerhört bra. Fantastisk komfort och jag har inte fått någon enda punktering (kan ju bero på slumpen också). Det enda jag behövt göra är att fylla på gucka en gång, och det var ju inte direkt svårt. Helnöjd än så länge.

Hade säkert varit nöjd med TPU också (rent statistiskt hade jag nog behövt laga 1-2 punkor i år, men men...) och ser inte varför den här frågan väcker så heta känslor - men det får man väl inte säga på det här forumet?!?! 😅

Tillbaka
Topp