GoranS
Aktiv medlem
TPU innerslang
Vem blir först med en kombo av TL-däck(+klet), däck+slang och tubdäck?Nu kommer tråden å slå volter!!! T&TL i samma däck!!!![]()
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vem blir först med en kombo av TL-däck(+klet), däck+slang och tubdäck?Nu kommer tråden å slå volter!!! T&TL i samma däck!!!![]()
Den där pumpanordningen i hjulnavet ska väl vara med?Vem blir först med en kombo av TL-däck(+klet), däck+slang och tubdäck?
Samt butylslang i sadelväskan!Den där pumpanordningen i hjulnavet ska väl vara med?
Funkar guckan med TPU?Många TPU-slangar kommer ju med ventiler som går att skruva bort nu för tiden. Om vi häller i ca 60ml gucka i våra slangar, får vi det bästa av båda världarna då?
Man får väl hoppas att det är du som haft otur här annars vore det rent komiskt och en kraftig brist om de är så känsliga.
TPU är ett glatt material och jag kan tänka mig att kladdet inte alls tätar lika bra som i ett däck men det finns en del som säger att det är funkis.Funkar guckan med TPU?
Men jag fick nyss lära mig att man räknas som ung om man kör TPU, det väger tungt i vågskålen…Klar besvikelse.
Vad tänker du göra med slangen nu, när den plötsligt verkar ganska trist och meningslös?
Verkar som Tube sekten och TL sekten kommer behöva samlas för att utbyta erfarenheterNu kommer tråden å slå volter!!! T&TL i samma däck!!!![]()
Aldrig märkt, måste haft väldig tur.TPU slangar kräver ju en varsam hantering, mindre förlåtande i storleksvalet än butyl, större problem med ventiler som lossnar / skarvar som börjar läcka osv.
Aldrig haft så hårt pumpat, låter mer som tryck tubeless folket kör med. De gillar stenhårt. Måste hålla sig på släta underlag?Högre tryck än mellan 4 och 5 bar på TPU verkar efter att läst tråden vara en förutsättning för att undvika de jobbigare punkorna med (snakebite och andra) genomslag. Sladdrigare än så och slanglöst är nog grejen.
??? Grejen med TL är just att du kan sänka trycket utan risk för genomslagspunkor. Ger sidoeffekten att det blir bekvämare och rullar bättre på grövre underlag (läs grov asfalt).Aldrig haft så hårt pumpat, låter mer som tryck tubeless folket kör med. De gillar stenhårt. Måste hålla sig på släta underlag?
Nu tycker jag att unge herrn ska försöka vara lite mindre provokativ och hålla sig till fakta.Aldrig haft så hårt pumpat, låter mer som tryck tubeless folket kör med. De gillar stenhårt. Måste hålla sig på släta underlag?
Funkar guckan med TPU?
Jo jag vet. Men typ varannan man pratar med (här på Happy) visar sig köra stenhårt. Deras idé om ”lågt” verkar skilja sig en del från andras.??? Grejen med TL är just att du kan sänka trycket utan risk för genomslagspunkor. Ger sidoeffekten att det blir bekvämare och rullar bättre på grövre underlag (läs grov asfalt).
Stadig sten i glashusetNu tycker jag att unge herrn ska försöka vara lite mindre provokativ och hålla sig till fakta.![]()
Vad är stenhårt? Fram till för inte så jättemånga år sedan var 8-10 bar normalt landsvägstryck.Jo jag vet. Men typ varannan man pratar med (här på Happy) visar sig köra stenhårt. Deras idé om ”lågt” verkar skilja sig en del från andras.
Det är inte ovanligt att själva ventilinsatsen går att skruva av på alla typer av slangar (med racerventil)Många TPU-slangar kommer ju med ventiler som går att skruva bort nu för tiden.
Som jag har skrivit tidigare i tråden säljer Jan Heine sedan ~19 månader inte enbart TPU-slangarFunkar guckan med TPU?
EXAKT!Chilla lite? Man kan ju tro att det är viktigt HUR man har luft i däcken? Själv tycker jag att det viktigaste är ATT man har luft i däcken.
Där går nog min gräns. Jag byter gladeligen TPU-slangen än så länge.Det är inte ovanligt att själva ventilinsatsen går att skruva av på alla typer av slangar (med racerventil)
Om man som jag har en i övrigt utmärkt Lezyne-pump eller likn, vars munstycke skruvas på ventilen,
![]()
kan det vara en bra idé att skruva fast ventilinsatsen/droppa Loctite på den för annars kan man råka ut för att behöva pumpa upp slangen (minst!) två ggr efter en punka.
Tro mig, jag vet. Tyvärr gör jag det!
Som jag har skrivit tidigare i tråden säljer Jan Heine sedan ~19 månader inte enbart TPU-slangar
![]()
![]()
Rene Herse Introduces TPU Tubes
We're beyond excited to introduce the new Rene Herse TPU tubes. They take the performance of our tires to the next level. Why tubes? Tubeless is great for many applications—anytime you ride on debris-strewn highways, where the sealant will seal small punctures from glass and…www.renehersecycles.com
utan även TPU tätningsvätska
![]()
![]()
Rene Herse Introduces TPU Tube Sealant
Tubeless or TPU tubes? Cyclists choose tubeless setups mainly for one reason: The sealant inside the tire seals small punctures caused by glass shards and tiny steel wires. (For mountain biking, a reduction of pinch flats is even more important. For road and most gravel…www.renehersecycles.com
och även TPU-anpassade däck
![]()
![]()
Introducing TPU-Specific Road Tires
Tubeless is great for many applications, but it comes with the hassle of having to top up sealant frequently. If you don’t ride on debris-strewn highway shoulders (where the sealant will seal small punctures from glass and steel wires) and if your tires are wide…www.renehersecycles.com
<REDIGERAT>
Sen, @Waylost hade redan i #600 postat Jan Heines TPU Sealant
Förutom att få sälja ytterligare en pryl är det väl ffa tänkt för en snabbreparation för TPU-slangarDär går nog min gräns. Jag byter gladeligen TPU-slangen än så länge.
Det finns ingen som påstår att det är svårt, det är däremot svårt för massor av individer åndå av olika anledningar.För övrigt humor att TL-sekten tror att de som föredrar TPU gör det för att de inte klarar av TL.
News Flash, att fixa slanglöst gör dig inte till en ”händig” person. Vi snackar uppgift i klass med smörkniv i slöjden.
Skulle t.o.m. säga att det inte finns någonting på en cykel som inte en normalbegåvad person med lite vana från att ha trimmat moppe när den var 15 klarar av.
För mig handlar det bara om hur det presterar i förhållande till pris och servicebehov.
Jag förstår det så också. Men jag blir lite mot mer grejer på cykeln. Fungerar den bra, har du provat? Har du bytt ut reservslangarna till såna pavor?Förutom att få sälja ytterligare en pryl är det väl ffa tänkt för en snabbreparation för TPU-slangar
Alltså TPU-slang motsvarigheten till
Vittoria Pit Stop
![]()
(Fast utan sprayburk)![]()
Pit Stop
Discover more about Vittoria's top Fast Repair tyre accessories. Purchase Pit Stop to start protecting your tyres today!int.vittoria.com
+1Men jag blir lite mot mer grejer på cykeln.
Nej och jag ser ingen anledning till att göra det.Fungerar den bra, har du provat?
Ffa reservslangarna är TPU av utrymmesskälHar du bytt ut reservslangarna till såna pavor?
Jo, det är visst flera som påstår att anledningen till att någon föredrar TPU är pga att det är för svårt. Så det kan du släppa direkt.Det finns ingen som påstår att det är svårt, det är däremot svårt för massor av individer åndå av olika anledningar.
Läs tublesstråden.
Ja, ska jag köra med slang så är det TPU.+1
Nej och jag ser ingen anledning till att göra det.
Ffa reservslangarna är TPU av utrymmesskäl
![]()
Inte så långt kvar tills dess.Öppet mål men vi hålla oss till fredag
För svårt för vissa, det är korrekt.Jo, det är visst flera som påstår att anledningen till att någon föredrar TPU är pga att det är för svårt. Så det kan du släppa direkt.
Att jämföra en halvt uppblåst butyl med en tpu är ju nästan lite taskig. Du får ju se till att tömma slangen innan.+1
Nej och jag ser ingen anledning till att göra det.
Ffa reservslangarna är TPU av utrymmesskäl
![]()
Ventiltätning?
Och jag menar att även då är det skitsnack. TL-sekten måste tagga ner lite. De sprider sin gospel som jehovas.För svårt för vissa, det är korrekt.
En del borde inte smörja kedjan utan hjälp.
Precis som du!Och jag menar att även då är det skitsnack. TL-sekten måste tagga ner lite. De sprider sin gospel som jehovas.
Tror att alla som följer denna tråd ser vem som egentligen behöver tagga nerOch jag menar att även då är det skitsnack. TL-sekten måste tagga ner lite. De sprider sin gospel som jehovas.
Dra mig vänligen inte i TPU-skiten.Tror att alla som följer denna tråd ser vem som egentligen behöver tagga nervi andra lyssnar på alla sakliga argument och försöker lära oss.
Jag har själv lärt mig en hel del, tex att en TPU setup blir lättare än vad jag tidigare kopplat. Även den stora TL gurun @Manurhin2 beställde nyligen hundratals TPU slangar från AliExpress till alla sina olika cyklar (ok, kanske var det tiotals men ändå), nyfikenheten att testa. Jag menar, stackars Earslick här mottog väl tom seriösa hot från en TPU cyklist, han skulle bli uppsökt i verkligheten eller vad nu det var. LoL
Just det argumentet att en korrekt utförd TL installation är punkteringssäkrare tror jag väl dock inte ens seriös TPU cyklist säger emot?Dra mig vänligen inte i TPU-skiten.
Mina slangar är att ha som nödhjälp om det värsta händer och köpte därför 4 olika varianter till mina 4 olika hjulpar.
Sen jag började köra tl på racer för ca 10 år sen så har jag kanske haft ngn punka, kommer inte ihåg ( typ noll ).
Innan kanske 2-3 / säsong på 7-8-900-1000+ mil...
TydligenJust det argumentet att en korrekt utförd TL installation är punkteringssäkrare tror jag väl dock inte ens seriös TPU cyklist säger emot?![]()
Nej, du kommer att få en klump i slangen efter ett par månader som inte går att få bort.Många TPU-slangar kommer ju med ventiler som går att skruva bort nu för tiden. Om vi häller i ca 60ml gucka i våra slangar, får vi det bästa av båda världarna då?
Du behöver nog inte vara så orolig, handlar mest om att någon tyckte att jag var dum.Vet inte om man vågar skriva något i en tråd där folk blir hotademen i alla fall.
...
Tomte!Och jag menar att även då är det skitsnack. TL-sekten måste tagga ner lite. De sprider sin gospel som jehovas.