TPU innerslang

TPU innerslang
Jag var lite tveksam till Ali-slangar, men nu har jag drygt 70 mil (blandat asfalt, grus och stundtals rätt grova skogsvägar) på mina giftgröna Cyclami gravelslangar och de har hållit luften väldigt väl. Har inte behövt toppa upp luft alls på 2-3 veckor. För ca 50:- per styck känns det hittills som väl spenderade pengar.
 
TPU innerslang
Tubolito orange, 2 punkare på kort tid i skogen haha. Kört för många km på extra light René Herse så t.o.m tallbarr går igenom.
Nu till frågan, går det att laga (och lita på) den slangen?
Jag ska slänga på nya fräscha däck imorgon och beställa 2 med endurance kvalitet till resten av säsongen.
Jag vill ju gärna inte kassera den punkade slangen (litet stickhål i rullbanan) om lagning fungerar.

Tack på förhand!
 
TPU innerslang
Tubolito orange, 2 punkare på kort tid i skogen haha. Kört för många km på extra light René Herse så t.o.m tallbarr går igenom.
Nu till frågan, går det att laga (och lita på) den slangen?
Jag ska slänga på nya fräscha däck imorgon och beställa 2 med endurance kvalitet till resten av säsongen.
Jag vill ju gärna inte kassera den punkade slangen (litet stickhål i rullbanan) om lagning fungerar.

Tack på förhand!
Jag tycker att de nya lagningslapparna som man limmar på är svåra att få fast ordentligt tätt runt om. Har börjat sätta åt lagningslapparna med tvingar och lämna dem på en halvtimme eller så, det verkar funka. Inget fel på limmet, men verkar kräva ett hyfsat hårt tryck för att det ska hålla.
 
TPU innerslang
Tubolito orange, 2 punkare på kort tid i skogen
2023100207104_457f1cce309c3a8b67333ab9f5fa592f04683d9821da9ae384dc655452664bd6.webp
 
TPU innerslang
Tubolito orange, 2 punkare på kort tid i skogen haha. Kört för många km på extra light René Herse så t.o.m tallbarr går igenom.
Nu till frågan, går det att laga (och lita på) den slangen?
Jag ska slänga på nya fräscha däck imorgon och beställa 2 med endurance kvalitet till resten av säsongen.
Jag vill ju gärna inte kassera den punkade slangen (litet stickhål i rullbanan) om lagning fungerar.

Tack på förhand!
Vill dela med mig. I fortsättningen kommer jag laga alla TPU med detta:

IMG_0254.webp

…som nu faktiskt Park Tool själva säger funkar:


Klistret sitter väldigt mkt bättre än de traditionella TPU-lappar som man sätter på efter att ha torkat rent med alkoholservetter. Denna lagade jag med GP-2:
IMG_0253.webp
 
TPU innerslang
Kanske varit uppe redan, men det är tydligen poppis att laga TPU med en bit TPU. Om man har en som ska bytas ut så kan man klippa till rätt generösa ”lappar”.

Får testa det den dagen första punkan kommer. Har ca 400mil utan punka med TPU än så länge.
 
TPU innerslang
Tubolito orange, 2 punkare på kort tid i skogen haha. Kört för många km på extra light René Herse så t.o.m tallbarr går igenom.
Nu till frågan, går det att laga (och lita på) den slangen?
Vad gäller Tubolito vet jag inte vad som går eller ej
Men som jag har skrivit här tidigare har jag fått en enda punka på TPU-slang från AliE och den lagade jag, när jag hade kommit hem,
med laglappen som följde med i kartongen och bytte sedan tillbaka och den lagade slangen håller fortf luften lika bra som den tidigare gjorde.
Smidigare och enklare än att laga punka på en butylslang var det också.

Jag tycker att de nya lagningslapparna som man limmar på är svåra att få fast ordentligt tätt runt om. Har börjat sätta åt lagningslapparna med tvingar och lämna dem på en halvtimme eller så, det verkar funka. Inget fel på limmet, men verkar kräva ett hyfsat hårt tryck för att det ska hålla.
Den slang jag har lagat fick vänta ett dygn innan jag monterade den och pumpade upp den
Samma arbetssätt som när jag har lagat punka på butylslangar
Limmet behöver tid för att torka ordentligt

Men visst: att generalisera utifrån N=1 stämmer långtifrån alltid,
men vare sig TPU-slangar eller de medföljande laglapparna från AliE är 100% värdelösa
för mig åtminstone.
 
TPU innerslang
Jag har haft två punkteringar med tpu, och båda var självförvållade. Visade sig att den där lilla plastkragen på ventilhalsen inte var till för såna fälgar som jag har. Utan den verkar det hålla bättre. 😅 hålet blev då såklart också på ett sånt ställe att det inte gick att laga.
 
Tillbaka
Topp