Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

Skillnaden med eMTB är ungefär som någon har kolfiber, lätta växlar, bra dämpare, bra däck eller en röd ringklocka. Självklart cyklar jag med dessa avvikande monster på min singelspeed! ??De kan ju till och med vara trevliga och det går att utbyta erfarenheter och kunskap trots de kraftigt avvikande utrustningarna och olika puls vid pauser. Be happy!

Klavikel sa:
Var drar du själv gränsen.
Om jag klappar dig på axeln eller ger dig en riktig jävla örfil? Precis samma sak... Eller hur?
Exakt!

Jag vet inte var jag drar gränsen, därför är det intressant att fråga någon som så tvärsäkert vet att den inte har något problem med vad jag skulle kalla en elmotorcykel (Stealth Bomber) om den också har problem om nån dyker upp på en happyride med en vanlig Cross. Att olika aktiviter är roliga betyder inte att man måste göra dem tillsammans. Jag gillar både pizza och glass, däremot har jag sällan glass på pizzan.

Nej men om man redan har en dh elcykel och inte vill köpa en till?

I nedförsbackar är det ju samma förutsättningar för elcykel och inte elckel.

Samma sak om man ber personen stänga av elen. Då är det ju lika villkor.?

Klavikel sa:

Frågan var inte ställd till mig, men den återkommer gång på gång i tråden utan några konkreta svar. Och just i detta tror jag att vi kan söka anledningen till min och en del andras skepsis mot elcykeldeltagande vid trampcykelaktiviteter. Det finns nämligen bara ett endaste självklart "trappsteg" på skalan, och det är mellan ingen motor, och motor. Sen blir allt flytande och man befinner sig i en oändlig gråzon där man kan börja tala om hur tung cykeln är och att den därför behöver mer effekt, och så vidare.

Går gränsen vid motor så behövs ingen sådan diskussion och inga avväganden och funderingar kring vad som är rimligt. Jag tycker att de ställningstagandena är upp till elcyklisterna att klura på. Vill du verkligen cykla med din 250 Watt-cykel tillsammans med folk som kör elmotocross med 20 hästkrafter? Om inte så måste du dra gränsen nånstans. Frågan är var.

För mig blir det mycket lättare att dra gränsen. Skippa motor så skiter jag i vad du cyklar på, vad din cykel kostar och så vidare. Jag skiter till och med i om du har jättekonstiga åsikter. Det är trots allt cykling vi har gemensamt.

Makten sa:
Klavikel sa:

Frågan var inte ställd till mig, men den återkommer gång på gång i tråden utan några konkreta svar. Och just i detta tror jag att vi kan söka anledningen till min och en del andras skepsis mot elcykeldeltagande vid trampcykelaktiviteter. Det finns nämligen bara ett endaste självklart "trappsteg" på skalan, och det är mellan ingen motor, och motor. Sen blir allt flytande och man befinner sig i en oändlig gråzon där man kan börja tala om hur tung cykeln är och att den därför behöver mer effekt, och så vidare.

Går gränsen vid motor så behövs ingen sådan diskussion och inga avväganden och funderingar kring vad som är rimligt. Jag tycker att de ställningstagandena är upp till elcyklisterna att klura på. Vill du verkligen cykla med din 250 Watt-cykel tillsammans med folk som kör elmotocross med 20 hästkrafter? Om inte så måste du dra gränsen nånstans. Frågan är var.

För mig blir det mycket lättare att dra gränsen. Skippa motor så skiter jag i vad du cyklar på, vad din cykel kostar och så vidare. Jag skiter till och med i om du har jättekonstiga åsikter. Det är trots allt cykling vi har gemensamt.
+1
Precis samma gräns drar allemansrätten. Förhoppningsvis tydliggörs det när terrängkörningslagen ska uppdateras efter den utredning som pågår.

Meistro sa:

Du får fråga ägaren/förvaltaren av banan/anläggningen. Minimum borde vara ett liftkort så de får avkastning på sin investering. Jag fattar ändå inte vitsen. Den måste ju vara jättemycket tyngre och känslig med dyra komponenter. Alla DH som används åldras ju hårt så även denna som bör vara dyrare än en utan motor. Fördelen är att du slipper tjafset med allemansrätt och regelverk OM du får lov att köra den i banan.

Hasse#7 sa:
Meistro sa:

Du får fråga ägaren/förvaltaren av banan/anläggningen. Minimum borde vara ett liftkort så de får avkastning på sin investering. Jag fattar ändå inte vitsen. Den måste ju vara jättemycket tyngre och känslig med dyra komponenter. Alla DH som används åldras ju hårt så även denna som bör vara dyrare än en utan motor. Fördelen är att du slipper tjafset med allemansrätt och regelverk OM du får lov att köra den i banan.

Kanske ska åka ner till flottsbro med 500cc och köpa liftkort .
- lovar jag ska bara frihjula , kanske gasa lite för att få ljudupplevelsen. Bättre dämpare på denna och vill inte slita på ht'n samtidigt som jag vill hänga lite med cykelfolket här ..

hm sa:
Hasse#7 sa:
Meistro sa:

Kanske ska åka ner till flottsbro med 500cc och köpa liftkort .
- lovar jag ska bara frihjula , kanske gasa lite för att få ljudupplevelsen. Bättre dämpare på denna och vill inte slita på ht'n samtidigt som jag vill hänga lite med cykelfolket här ..

...OM du får för anläggningsansvarig. Sen tillkommer det nog en massa annat jobbigt med buller och tillstånd för verksamhet men jag har inte fördjupat mig i detta sannolika scenario.

ForesterGuy sa:
Jag har bara svårt för att ta inlägget på allvar.

Kan det vara så att du inte känner någon djup passion för cykling och dess väsen? Det är klart att man ser olika på saken om man brinner för stigcykling jämfört med om det bara är ännu en skojig aktivitet som hade kunnat ersättas med nåt annat.

Jag har några få hobbyer som jag gräver ner mig fullständigt i. Cykling är en av dem. Därefter kommer fotografering och elgitarr. I samtliga ämnen vill jag utvecklas, förkovra mig och lägga lägga hela mitt hjärta i det jag sysslar med. Det är inte som att gå en promenad för att det är fint väder eller springa några kilometer för att man nog borde skaffa lite bättre motion.
Därför kanske jag tar saken på betydligt större allvar än andra, trots att det verkligen inte är något allvar i utövandet. Den här tråden är väl kanske ett slags reaktion på vad jag ser som en besudling av något vackert, för att en del inte förstår storheten i det som är själva kärnan med att cykla; nämligen att man använder sin egen kropp för att driva sig framåt. Att komma med en elcykel på en trampcykeltur blir därför en provokation, om än omedveten (tydligen). Något jag faktiskt inte ens hade kunnat föreställa mig att nån skulle göra innan i tisdags. Därav den starka reaktionen.

Jag menar alltså i allra största grad allvar.

Senast ändrad:
Makten sa:
ForesterGuy sa:

Kan det vara så att du inte känner någon djup passion för cykling och dess väsen? Det är klart att man ser olika på saken om man brinner för stigcykling jämfört med om det bara är ännu en skojig aktivitet som hade kunnat ersättas med nåt annat.

Jag har några få hobbyer som jag gräver ner mig fullständigt i. Cykling är en av dem. Därefter kommer fotografering och elgitarr. I samtliga ämnen vill jag utvecklas, förkovra mig och lägga lägga hela mitt hjärta i det jag sysslar med. Det är inte som att gå en promenad för att det är fint väder eller springa några kilometer för att man nog borde skaffa lite bättre motion.
Därför kanske jag tar saken på betydligt större allvar än andra, trots att det verkligen inte är något allvar i utövandet. Den här tråden är väl kanske ett slags reaktion på vad jag ser som en besudling av något vackert, för att en del inte förstår storheten i det som är själva kärnan med att cykla; nämligen att man använder sin egen kropp för att driva sig framåt.

Jag måste faktiskt fråga och det är inte för attvara irriterande. Om det skulle visa sig att de flesta tyckte att du har "fel", skulle du då ta smällen och börja en tur på onsdagar istället. Så som Tillott förväntas göra?

Jag tycker i övrigt att el-mtb i ett naturreservat är att utmana ödet för mycket. Finns det en massa år av "acceptans" för vanlig mtb-rajd trots att det är fel i reservatet bör man inte utmana gränsen ännu mer.

Elgitarr alltså? Låter som lite fusk att köra med el...
Hoppas du har så god smak att du inte jammar med akustiskt folk, dom måste ju undra vem som har mage att dyka upp med en elektrifierad gura på deras oorganiserade mysträffar.

Hasse#7 sa:
Jag måste faktiskt fråga och det är inte för attvara irriterande. Om det skulle visa sig att de flesta tyckte att du har "fel", skulle du då ta smällen och börja en tur på onsdagar istället. Så som Tillott förväntas göra?

Nä, men mitt intresse för att delta i tisdagsrajd skulle/kommer minska drastiskt ju fler elcyklar som är med. Jag har tillräckligt många cykelbekanta som av allt att döma tycker som jag, för att vi ska kunna cykla utan sällskap av folk som inte förstår varför man ska trampa för egen maskin.

Jag tycker i övrigt att el-mtb i ett naturreservat är att utmana ödet för mycket. Finns det en massa år av "acceptans" för vanlig mtb-rajd trots att det är fel i reservatet bör man inte utmana gränsen ännu mer.

Jag väljer att inte uttala mig om den saken eftersom det är ett helt annat ämne.

Makten sa:
Hasse#7 sa:

Nä, men mitt intresse för att delta i tisdagsrajd skulle/kommer minska drastiskt ju fler elcyklar som är med. Jag har tillräckligt många cykelbekanta som av allt att döma tycker som jag, för att vi ska kunna cykla utan sällskap av folk som inte förstår varför man ska trampa för egen maskin.

Jag väljer att inte uttala mig om den saken eftersom det är ett helt annat ämne.

Ok tack.

Klavikel sa:
Hoppas du har så god smak att du inte jammar med akustiskt folk, dom måste ju undra vem som har mage att dyka upp med en elektrifierad gura på deras oorganiserade mysträffar.

Elgitarr är precis som du förstått, ett eget instrument. Om det skulle finnas en träff för akustisk gitarr så vore det inte så begåvat att komma dit med en elgitarr. Däremot är det inga problem att jamma med vilka instrument som helst så länge alla involverade tycker att det är okej. Det kan ju till exempel bli lite småjobbigt om nån vill spela trummor tillsammans med oförstärkt blockflöjt.

Edit: Förresten är parallellen med musik ganska intressant. Jag antar att min inställning grundar sig i ungefär samma känslor som gör att jag inte tycker att ett band "spelar" när de står med sequencers på scenen och bara spelar upp redan skapad musik. Jag tycker heller inte att en dator är ett musikinstrument även om den kan användas för att skapa musik. Ett musikinstrument är något som ger ifrån sig ett ljud just när du spelar på det, och som låter olika beroende på hur du hanterar det. Även där finns knepiga gränsfall såsom klaviatur kopplat till MIDI.

Senast ändrad:
sepewi sa:
Skillnaden med eMTB är ungefär som någon har kolfiber, lätta växlar, bra dämpare, bra däck eller en röd ringklocka. Självklart cyklar jag med dessa avvikande monster på min singelspeed! ??De kan ju till och med vara trevliga och det går att utbyta erfarenheter och kunskap trots de kraftigt avvikande utrustningarna och olika puls vid pauser. Be happy!

Alltså elcyklar är jättefina och så men kan vi inte bara skippa det här tramset. En cykel är en cykel oavsett dämpare eller förekomst av röd ringklocka. Sätter man på en motor blir det såklart något helt annat.

xdr sa:
Det hade iofs varit märkligt om någon kom och försökte cykla på en elgitarr.

Där har man helt klart gått över en gräns (Och kanske ännu märkligare om de tog en KOM på elgitarr). Men metafysiken åsido så får jag nog sälla mig till skaran som anser det onödigt att tänja på gränserna.
Lämnar dock till var och en att ansvara för sina beslut, tänk dock på att de kan påverka oss alla.

Senast ändrad:
xdr sa:

Ser väl inte så pjåkigt ut.
A4167B6C-C5D0-4A86-961D-F2BFC7AA442B.jpeg

perzzon sa:
Fö anser jag att alla eMTBs bör förstöras, typ. :)

1. F ö anser jag att Kartago bör förstöras.
2. F ö anser jag att alla eMTB bör förstöras.
3. F ö anser jag att alla eRACER bör förstöras.
4. F ö anser jag i princip att alla övriga elcyklar bör förstöras (cyklister med friskrivning i form av läkarintyg skonas).

Fredagstråd på en lördag, nu höjer vi nivån lite till, mer chips, chops och annat.

/Fedde

Nej det är ju fortfarande just precis en cykel, därav namnet elcykel. Iallafall om man skall tro transportstyrelsen.

Får du cykla i ett reservat, ja då får du ochså elcykla där.

Meistro sa:
Nej det är ju fortfarande just precis en cykel, därav namnet elcykel. Iallafall om man skall tro transportstyrelsen.

Nej, det är en elcykel. Den får dock framföras på samma vis i trafiken som en cykel om vissa krav uppfyllts.
En elcykel är inte en cykel och får därför inte framföras i skog som cyklar får.

Helkama raisu sa:
xdr sa:

Där har man helt klart gått över en gräns (Och kanske ännu märkligare om de tog en KOM på elgitarr). Men metafysiken åsido så får jag nog sälla mig till skaran som anser det onödigt att tänja på gränserna.
Lämnar dock till var och en att ansvara för sina beslut, tänk dock på att de kan påverka oss alla.

Hahaha! Äntligen lite humor i tråden, det behövdes! :-))

-------

Jag måste nog erkänna en grej. Brukar ofta tycka att det är fånigt med de klädkoder och "regler" som hängivna LVG-cyklister ibland anser gälla, men jag antar att det är exakt samma konservativa ådra som gör att jag inte vill beblanda mig med elcyklister. Nu är frågan om jag ska sluta tycka att klädkod-ivrarna är fåniga eller fortsätta att vara fånig själv. Svåra och viktiga frågor!

Helt ärligt så är den stora frågan om du har rätt att utesluta folk för hur du känner? Det hade varit rimligare om du hänvisat till att den inte är tillåten och därmed trasslat in dig i vad som är tillåtet. Om jag inte gillar någon när jag gör en aktivitet, vi kan säga att det är en klunga tex. Då har jag bara tre val. Byt plats för att slippa personen så mycket som möjligt. Ta risken att säga till för att det skall bli "bättre" för mig. Lämna klungan. Att be personen lämna klungan för min skull är inte ett rimligt alternativ tycker jag.

Du behöver inte hålla med om ovanstående men det är min ärliga känsla av vad som gäller. Särskilt som han inte gjorde nånting för att utmärka sig.

Hasse#7 sa:
Helt ärligt så är den stora frågan om du har rätt att utesluta folk för hur du känner? Det hade varit rimligare om du hänvisat till att den inte är tillåten och därmed trasslat in dig i vad som är tillåtet. Om jag inte gillar någon när jag gör en aktivitet, vi kan säga att det är en klunga tex. Då har jag bara tre val. Byt plats för att slippa personen så mycket som möjligt. Ta risken att säga till för att det skall bli "bättre" för mig. Lämna klungan. Att be personen lämna klungan för min skull är inte ett rimligt alternativ tycker jag.

Du behöver inte hålla med om ovanstående men det är min ärliga känsla av vad som gäller. Särskilt som han inte gjorde nånting för att utmärka sig.

Nä, det är inte den stora frågan och jag förstår faktiskt inte hur du fått uppfattningen att jag skulle tycka något sådant. Det gör jag nämligen inte. Dilemmat är att vara välkomnande samtidigt som man vill att folk själva ska förstå (eller lära sig) de icke uttalade koderna. Dock har jag uppenbarligen missbedömt hur många som faktiskt jämställer en elcykel med en cykel; två olika fordonstyper. Vilket gör hela saken ganska knepig.

Makten sa:
ForesterGuy sa:

Jag är nyss hemkommen efter flera timmars stigcykling, efter att ha monterat lite tillbehör på min senaste cykel, uthämtad förra veckan.
Jag noterar att spårvalet blir lite annorlunda med en helstel cykel med 4,80-däck, jämfört med en heldämpad cykel med 2,35-däck. Annars blev det lite upptäcktsfärd, stigar jag aldrig cyklat förut, samt att jag upptäckte en stig från en 80-väg som ledde till den gamla landsvägen som togs ur bruk för 20-30 år sedan. Alltid trevligt med lite landsvägscykling när man har vägen för sej själv. ;-)
Sen blev det grusväg med massiva uppförsbackar innan jag nådde lite nya stigar.

Makten sa:

Jag vet inte ens hur många kameror jag har, men jag har fortfarande kvar förstoringsapparaten. Brukade framkalla svartvitt själv. Körde även lite östtysk diafilm, Orwochrome, för att den hade femtiotalsaktiga färger. ;-)
Köpte nyligen min tredje elgitarr, den första köpte jag 1983. Har även en elbas, spelade i ett garageband för många år sedan. En akustisk gitarr samt en ukulele.

Makten sa:
Därför kanske jag tar saken på betydligt större allvar än andra, trots att det verkligen inte är något allvar i utövandet. Den här tråden är väl kanske ett slags reaktion på vad jag ser som en besudling av något vackert, för att en del inte förstår storheten i det som är själva kärnan med att cykla; nämligen att man använder sin egen kropp för att driva sig framåt. Att komma med en elcykel på en trampcykeltur blir därför en provokation, om än omedveten (tydligen). Något jag faktiskt inte ens hade kunnat föreställa mig att nån skulle göra innan i tisdags. Därav den starka reaktionen.

Tydligen.

Makten sa:
Hasse#7 sa:

Nä, det är inte den stora frågan och jag förstår faktiskt inte hur du fått uppfattningen att jag skulle tycka något sådant. Det gör jag nämligen inte. Dilemmat är att vara välkomnande samtidigt som man vill att folk själva ska förstå (eller lära sig) de icke uttalade koderna. Dock har jag uppenbarligen missbedömt hur många som faktiskt jämställer en elcykel med en cykel; två olika fordonstyper. Vilket gör hela saken ganska knepig.

Jag begriper inte vad det finns för andra alternativa följder än att han inte får vara med. Jag ser få eller inga likheter mellan cykel och elcykel i skogen. Kan tycka att det är ok om man har en särskild dispens på grund av något. Egentligen siktar jag nog mer på grupp, lagspel, samhörighet och vem som sätter gruppens regler än något annat här. Men det är svårt att veta om man inte var där och inte heller brukar vara där.

Klavikel sa:

Tänk vilken uppståndelse det blev när Bob Dylan började spela elektriskt...
Också nåt jag har svårt att förstå.
Å andra sidan gillar jag inte Dylan överhuvudtaget... ;-D

ForesterGuy sa:
Klavikel sa:

Tänk vilken uppståndelse det blev när Bob Dylan började spela elektriskt...
Också nåt jag har svårt att förstå.
Å andra sidan gillar jag inte Dylan överhuvudtaget... ;-D

Ett geni som åstadkommit att världens främsta covers kommit till. Jag gillar "The story of the Hurricane", allt annat låter bättre med andra artister. Ändock ett geni och en av vår tids största.

Makten sa:
Edit: Förresten är parallellen med musik ganska intressant. Jag antar att min inställning grundar sig i ungefär samma känslor som gör att jag inte tycker att ett band "spelar" när de står med sequencers på scenen och bara spelar upp redan skapad musik. Jag tycker heller inte att en dator är ett musikinstrument även om den kan användas för att skapa musik. Ett musikinstrument är något som ger ifrån sig ett ljud just när du spelar på det, och som låter olika beroende på hur du hanterar det. Även där finns knepiga gränsfall såsom klaviatur kopplat till MIDI.

Jag var ursprungligen rätt negativ till allt som hade med synth att göra. Sen blev jag nyfiken, och min Atari hade ju redan MIDI inbyggt, så...
Det blev en enklare Yamahasynth, följd av en Roland MT32, och lite experimenterande. Det fanns ju MIDI-filer att ladda hem och labba med.
Numera går mycket med USB istället, och Garageband på Macen är roligt att pula med. Det finns ju gitarrinterface och virtuella förstärkare, samtidigt har många fysiska förstärkare effekter som förr skulle kostat tusentals kronor som separata pedaler.

Makten sa:
ceel sa:
Om jag hade varit el-cyklis, och känt att jag inte fått ut något av gruppen den cyklade med (ansträngning/umgänge/nöje etc) så hade jag valt en annan grupp nästa gång.

För man väljer väl grupp utefter hur fort man vill cykla? (från det lilla jag vet om tisdagsrajden)

Ett litet problem med det där, är att ju snabbare grupp, desto mer hets och tävlingsanda blir det. Jag kan nästan garantera dig att de som hojar för allt vad tygen håller inte vill ha nån tomte med elmotor med i gruppen. Däremot är det nog ganska få på nybörjarstadiet som bryr sig om saken, och sen nån slags gråskala däremellan.

Earlslick sa:
Du ska vara glad att du har helt andra åsikter. Herr makten tar gärna på sig offerkoftan och tycker att allt som inte är som det brukar är läskigt. Att prova själv går inte eftersom han redan har uppfattningen om att olika typer inte ska blandas, det främmande, läskiga och okända får finnas men bara utanför maktens sfär.

Edit: Ni har rätt, jag ska inte sänka mig till samma nivå.

Hoppla Jag missade tydligen något.

Hasse#7 sa:
Makten sa:
Hasse#7 sa:

Jag begriper inte vad det finns för andra alternativa följder än att han inte får vara med. Jag ser få eller inga likheter mellan cykel och elcykel i skogen. Kan tycka att det är ok om man har en särskild dispens på grund av något. Egentligen siktar jag nog mer på grupp, lagspel, samhörighet och vem som sätter gruppens regler än något annat här. Men det är svårt att veta om man inte var där och inte heller brukar vara där.

Jag måste ha läst ditt inlägg dåligt, för då är vi ju något sånär överens. Men, jag tänker inte avhysa någon. Föredrar att på lämpligt sätt låta personen själv förstå att det som försiggår inte är helt i sin ordning. Hur det ska gå till har jag inte till fullo listat ut, men att avvika från gruppen och starta den här tråden är ju något i alla fall.

ForesterGuy sa:
Makten sa:

Jag var ursprungligen rätt negativ till allt som hade med synth att göra. Sen blev jag nyfiken, och min Atari hade ju redan MIDI inbyggt, så...
Det blev en enklare Yamahasynth, följd av en Roland MT32, och lite experimenterande. Det fanns ju MIDI-filer att ladda hem och labba med.
Numera går mycket med USB istället, och Garageband på Macen är roligt att pula med. Det finns ju gitarrinterface och virtuella förstärkare, samtidigt har många fysiska förstärkare effekter som förr skulle kostat tusentals kronor som separata pedaler.

Nu är vi något på spåren, för jag har tänkt och tyckt precis likadant. Numera bryr jag mig inte om instrument eller ens genre, om musiken tilltalar mig. Men, om vi nu ska jämföra med cyklingen och trådens ämne så borde det också ha framgått tydligt att jag inte har något emot elcyklar. Jag skulle förmodligen tycka att det är ganska roligt om jag provade själv.

"Problemet" är fortfarande när/om man kommer till ett sällskap med något annat än det som förväntats. Visst kan det bli intressant och lärorikt, men också provocerande. Särskilt om vederbörande inte ens förstår skillnaden mellan de grunkor som trakteras.

-------

PS. Hur man än försöker så finns det ingen digital emulering som kommer ens i närheten av en bra rörförstärkare med bra högtalarelement, som får byxbenen att fladdra. DS. ;-)

Makten sa:
PS. Hur man än försöker så finns det ingen digital emulering som kommer ens i närheten av en bra rörförstärkare med bra högtalarelement, som får byxbenen att fladdra. DS. ;-)

Jag har två, en Dynacord och en Hagström.

Fast transistor/IC-stärkarna är ju så mycket mer lättanvända. Kustom _ska_ dessutom vara transistoriserade...och klädda med naugahyde. Skit samma om naugan blir jagad till utrotningens gräns.

Meistro sa:

Får du cykla i ett reservat, ja då får du ochså elcykla där.

Om transportstyrelsen klassar segwayförare som gångtrafikanter är Segwayen då ett par kängor?

Mkt imponerad av att nån gjorde den ultimata trollningen på rajden! Respect!

*edit
Struntar i om folk elcyklar, det påverkar inte mig i mitt verkliga liv o är säkert kul men inte min grej, stött på några i nacka o dom var helt normala människor, frågade såklart inte varför dom körde el eftersom det har inte jag med att göra.

Senast ändrad:
Vilken härlig tråd! Kan inte sluta läsa alla inlägg.

Jag skrattar gott o undrar som vanligt hur folk igentligen tänker.

Verkar som att jag får cykla själv resten av livet om inte självaste livets skapare kommer ner o fixat min rygg igen. Hoho

bitteb sa:

Verkar som att jag får cykla själv resten av livet om inte självaste livets skapare kommer ner o fixat min rygg igen. Hoho

Fast det är en helt annan sak, iallafall för mig. Då behöver man nån form av hjälpmedel för att kunna göra det man tycker om. Typ astmamedicin eller liknande.

xdr sa:
bitteb sa:

Fast det är en helt annan sak, iallafall för mig. Då behöver man nån form av hjälpmedel för att kunna göra det man tycker om. Typ astmamedicin eller liknande.

Är du helt norsk eller?

Undrar hur många MTB cyklister är konservativa purister eller hur ska man förklara alla konstiga åsikter ?. Flera har antagligen aldrig provat en eMTB? Precis som att minska vikten och med andra metoder göra en cykel mer lättrampad medverkar elmotorn med ett bidrag för att göra cykeln mer lättrampad upp till 25 km/h men cyklisten måste själv bidra med sin egna kraft för det saknas gashantag. Elcyklister är inte tomtar och det är lätt att kämpa upp till maxpuls. Då faller TS argument eller är det att elcyklisten kom för nära (låg precis bakom mig med elcykel). Att en petitess som elassistans kan göra någon en aning förbannad har kanske samband med hormonobalans vilket ochså leder till att det känns ”jättefel”. Per definition är en oorganiserad rajd oorganiserad och då är det väl självklart att alla typer av cyklar kan dyka upp. Det kommer bli vanligare med elcyklar och de som hatar elcyklar kommer bli färre ju mer förstånd de skaffar sig, så har det varit i alla tider och tydligen har en modig elcyklist brytit barriären så snart kommer det kanske två ???

Häng med i spelet, ny teknik utvecklar saker till det bättre, tex Emtb, eller sitter alla haters och skriver på skrivmaskiner? ?

Tillbaka
Topp