Tråden för efterblivna, analfabeter och poeter

sepewi sa:
Undrar hur många MTB cyklister är konservativa purister eller hur ska man förklara alla konstiga åsikter ?. Flera har antagligen aldrig provat en eMTB? Precis som att minska vikten och med andra metoder göra en cykel mer lättrampad medverkar elmotorn med ett bidrag för att göra cykeln mer lättrampad upp till 25 km/h men cyklisten måste själv bidra med sin egna kraft för det saknas gashantag. Elcyklister är inte tomtar och det är lätt att kämpa upp till maxpuls. Då faller TS argument eller är det att elcyklisten kom för nära (låg precis bakom mig med elcykel). Att en petitess som elassistans kan göra någon en aning förbannad har kanske samband med hormonobalans vilket ochså leder till att det känns ”jättefel”. Per definition är en oorganiserad rajd oorganiserad och då är det väl självklart att alla typer av cyklar kan dyka upp. Det kommer bli vanligare med elcyklar och de som hatar elcyklar kommer bli färre ju mer förstånd de skaffar sig, så har det varit i alla tider och tydligen har en modig elcyklist brytit barriären så snart kommer det kanske två ???

...jag sålde min segelbåt och köpte en motorbåt.

Shit vilket ickeförstående och dumt inlägg. Helt otroligt.Tragiskt...

Hade jag velat ha en elcykel hade jag köpt en. Eller två.

Fattar inte en varför jag skriver men jag tycker många av er skulle prova att leka med Barbie. Det är fett kul. Ge det ett år eller två.

Idoter.

Tilott sa:
Häng med i spelet, ny teknik utvecklar saker till det bättre, tex Emtb, eller sitter alla haters och skriver på skrivmaskiner? ?
Jaha! eMTB är alltså bättre. Konstigt att du verkar vara den enda på hela tisdagsrajden som förstått att det är på detta vis.

Nej till att slänga in motoriserade cyklar i gruppkörningar, oavsett orsaken.

Är överlag skeptisk till eMTB på spåren, känns som att man lika gärna kan börja tillåta mopeder i skogen då, övertygad att det leder till kaos och moraliskt förfall.

MatteXC sa:
Nej till att slänga in motoriserade cyklar i gruppkörningar, oavsett orsaken.

Är överlag skeptisk till eMTB på spåren, känns som att man lika gärna kan börja tillåta mopeder i skogen då, övertygad att det leder till kaos och moraliskt förfall.

Dansbaneeländet!

Detta är framtiden!

Hur många gånger har inte det argumentet förekommit i annonser för varor som idag ligger på soptippen?

Mitt råd:

- Elcyklister: Samla er i ett lämpligt forum, kanske en tråd på happy, och crowdsourca ihop en debattartikel om att klargöra elcykelns rätt att användas i naturen. Skicka den till lämpliga politiker och utvalda tidningar.

- Elcykelmotståndare: Samla er i ett lämpligt forum, kanske en tråd på happy, och crowdsourca ihop en debattartikel om att klargöra ett förbud mot elcykel i naturen. Skicka den till lämpliga politiker och utvalda tidningar.

Utan klarlagt rättsläge är diskussionen menlös.

H. sa:
Mitt råd:

- Elcyklister: Samla er i ett lämpligt forum, kanske en tråd på happy, och crowdsourca ihop en debattartikel om att klargöra elcykelns rätt att användas i naturen. Skicka den till lämpliga politiker och utvalda tidningar.

- Elcykelmotståndare: Samla er i ett lämpligt forum, kanske en tråd på happy, och crowdsourca ihop en debattartikel om att klargöra ett förbud mot elcykel i naturen. Skicka den till lämpliga politiker och utvalda tidningar.

Diskussionen utgår inte från rättsläget, den skulle pågå oavsett rättsläge vill jag hävda.

xdr sa:
H. sa:
Mitt råd:

Diskussionen utgår inte från rättsläget, den skulle pågå oavsett rättsläge vill jag hävda.

Precis, det handlar om känslor och irritation inför grupperingar med olika sorters cyklar, inte om det är lagligt eller ej.

Örjan Lax sa:
xdr sa:
H. sa:
Mitt råd:

Precis, det handlar om känslor och irritation inför grupperingar med olika sorters cyklar, inte om det är lagligt eller ej.

Det oklara rättsläget är ändå en stor grogrund för skyttegravarna. Skulle rättsläget bli klart till elcyklisternas nackdel skulle det vara färdigdiskuterat. Blir utfallet till deras fördel vet vi iaf att det är tillåtet men en fråga om socialt samspel och uppförandekoder. Då behöver vi bara en Magdalena Ribbing som kan uttala sig om när, och hur, det är lämpligt att cykla tillsammans med andra om man har elcykel.

xdr sa:
H. sa:
Mitt råd:

+1

Cyklist vs. Fotgängare
Cyklist vs. Hundägare
Cyklist vs. Hästfolk
Cyklist vs. Bilist
osv osv.... :-(

Skulle behöva ett bättre namn när man utövar esport. Cykla låter så missvisande.
Vad heter det om man tar en tur med mc ? -ska vi ut och gasa lite ..
Vad ska vi säga när vi ska ut med vår ec - ska vi ut och fELa lite..?

hm sa:
Skulle behöva ett bättre namn när man utövar esport. Cykla låter så missvisande.
Vad heter det om man tar en tur med mc ? -ska vi ut och gasa lite ..
Vad ska vi säga när vi ska ut med vår ec - ska vi ut och fELa lite..?
Hahaha tänkte på det igår faktiskt. Elcyklister får hänga på Sweclockers istället ??

Rättsläget inte alls oklart. Vad är det som är så svårt att förstå? I trafiken är elcykeln godkänd som cykel av Transportstyrelsen. I naturen är den förbjuden som cykel av Naturvårdsverket, och får ej framföras. Ännu är ingen dömd för brott men det gör inte rättsläget mer oklart.

H. sa:
Det oklara rättsläget är ändå en stor grogrund för skyttegravarna.

Hur mycket jag än önskar att det där vore sant så verkar det inte riktigt så svartvitt om man frågar jurister.
Se oxr's genomgång I en tråd nära dig.

Bilagor

• IMG_20180609_171930.jpg
    IMG_20180609_171930.jpg
    337.4 KB · Besök: 51
Du har rätt. Naturvårdsverket har inte rätt att stifta lagar utan det är en rekommendation hur elcykeln skall tolkas. Dock har ännu ingen myndighet sagt att det faktiskt ÄR tillåtet med elcyklar i naturen (eller?). Terrängkörningslagen omfattar idag alltså inte elcykeln. Så än länge finns det bara en sektion i den statliga "kroppen" som säger nej, och ingen del som säger ja. Tillräckligt tydligt för mig.

perzzon sa:
Hur mycket jag än önskar att det där vore sant så verkar det inte riktigt så svartvitt om man frågar jurister.

OrjanX sa:
Du har rätt. Naturvårdsverket har inte rätt att stifta lagar utan det är en rekommendation hur elcykeln skall tolkas. Dock har ännu ingen myndighet sagt att det faktiskt ÄR tillåtet med elcyklar i naturen (eller?). Terrängkörningslagen omfattar idag alltså inte elcykeln. Så än länge finns det bara en sektion i den statliga "kroppen" som säger nej, och ingen del som säger ja. Tillräckligt tydligt för mig.

perzzon sa:

För dig, och mig, ja. Men inte tillräckligt tydligt för att man med säkerhet ska kunna säga att det är olagligt att cykla elcykel i skogen. Det är en gråzon och därför blir det diskussioner.

Lag eller ej, det borde vara självklart för varje tänkande och resonerande människa att politikernas vilja att av miljöskäl möjliggöra/förenkla användandet av elcykel i trafik i en förhoppning att minska bilåkandet, aldrig var tänkt att legitimera nöjeskörning med elmotordrivna fordon i skogen.

ooms sa:
Lag eller ej, det borde vara självklart för varje tänkande och resonerande människa att politikernas vilja att av miljöskäl möjliggöra/förenkla användandet av elcykel i trafik i en förhoppning att minska bilåkandet, aldrig var tänkt att legitimera nöjeskörning med elmotordrivna fordon i skogen.

Det är ju iofs knappast första, och troligen inte sista, som politikers intentioner inte överensstämmer med resultatet.

När jag var ute och cyklade idag så blev jag omcyklad av en äldre dam (ja, hon var äldre än mej iaf). Jag såg att hon hade en elcykel, och då blev jag så OTROLIGT KRÄNKT att...eller nä, det blev jag inte. Hon såg ut att ha kul, och det är väl roligt?

Däremot blev jag kränkt av att SMHI förutspått regn kl 20, för regnet kom redan kl 13.

H. sa:
ooms sa:

Det är ju iofs knappast första, och troligen inte sista, som politikers intentioner inte överensstämmer med resultatet.

Titta bara på hur många miljöbilar (med bidrag) som säljs till utlandet...

När exakt precis samma sak hände för 150 år sedan, och folk började sätta motorer på sina cyklar, vilket gav oss de motorcyklar, mopeder och annat vi har idag, undrar hur det här ämnet debatterades då? Klart roligt i ämnet är det ju, att motoriserade cyklar är "framtiden" när det funnits sedan 1860-talet. Det har liksom haft 150+ år på sig att slå igenom, och jag tror inte att elmotorn kommer vara det som får det att tippa över.

Fast folk då kanske förstod att när de satte motorer på sina cyklar så försvann de ur gemenskapen med de som drev sig framåt med pedaler, och skapade sin egen istället. Även om i alla fall jag fortfarande försöker hälsa på allt tvåhjuligt jag ser när jag är ute på vägarna. Vi är ju fortfarande människor, oavsett vad vi sitter på.

Jaja. Jag anser fortfarande att det vore bättre att med ett statligt dopningsprogram medicinskt behandla alla som känner sig att de inte orkar och är för svaga för att cykla så snabbt som de önskar. Själv deltag jag på samma tisdagsrajd som TS, men i en annan grupp. Jag svettades inte tillräckligt för att behöva duscha, delvis på grund av den väldigt trevligt lagoma temperaturen, men också för att jag tog det lite lugnare och bara fokuserade på att få en fin upplevelse, vilket jag fick. Att lära sig att ta det lugnt är nog både billigare och i längden bättre än att köpa en elcykel bara för att man tycker att det går för långsamt.

Hmm, en elcykel för de få "dh" backar vi har, då behöver man inte vänta på öppen lift. :) Det är väl enda området jag skulle kunna tänka mig en.

Stervelo sa:
Hmm, en elcykel för de få "dh" backar vi har, då behöver man inte vänta på öppen lift. :) Det är väl enda området jag skulle kunna tänka mig en.

Jag provade cykla upp för järvsöbacken (grusvägen vid sidan) på en turbo levo i höstas och det va fruktansvärt jobbigt! kom upp till starten av twist twist och och manolito sen pallade jag fan inge mer..Så användningsområdet är hyfsat begränsat till tisdagsrajder :)

100% bättre, är det typ dubbelt så bra?
Men ändå stor humor att just en miljöminister använder ett betydligt mer miljöbelastande fordon än alla oss andra :D

Finns det ingen motorassisterad trampcykel som är bensindriven?
Får ju användas på cykelbanan...

Är det lugnt om jag hänger på med Piaggio Ciao med crossdäck på nästa MTB-gruppride?

staine sa:
Men ändå stor humor att just en miljöminister använder ett betydligt mer miljöbelastande fordon än alla oss andra :D
Miljöministern kanske borde fundera på sin allmänna hälsa om hon inte klarar att cykla 10 mil landsväg utan elmotor.

roskai sa:
staine sa:
Miljöministern kanske borde fundera på sin allmänna hälsa om hon inte klarar att cykla 10 mil landsväg utan elmotor.

Utan att spekulera alltför villt tror jag hon kommer ha rätt gott om tid att bättra på den om inte allt för länge.

Snälla! Förpesta inte denna tråd med kombinationen miljöpartister, LVG och eldrift! Jag avlider!
Här pratar vi om etik och moral vid stigcykling.

PS. Jag hade inte heller orkat cykla asfalt länge än 10 mil utan motor och därför låtit bli. Man vill ju inte besudla idrotten. DS.

För en novis som är dåligt insatt och sällan orkar bry sig: alla pratar om att det måste ske en rättslig prövning av en eventuell dom för att avgöra elcyklandets vara eller icke vara i skogen. Så vad skulle egentligen krävas för en sådan prövning?

Loftberg sa:
Så vad skulle egentligen krävas för en sådan prövning?
Att polisen får syn på en elcyklist i terrängen & orkar haffa den & inte bara säga aja baja, sen skall båda parterna orka tjaffsa tillräckligt att dom drar det till rätten & går igenom alla instanser om någon av parterna orkar driva det vidare & överklaga domen & dessutom få prövningstillstånd i nästa instans. Sen när domen har gått igenom alla instanser får vi reda på vad som är rätt & fel.

Förenklat & såvida inte politikerna väljer att utreda & klargöra lagen på egen hand.

Senast ändrad:
Jag gissar att prövningen kommer efter en svårare olycka. Antingen singel eller att nån som inte cyklar blir påkörd på "fel" ställe. Det akuta brukar gå före "städning" när det händer något allvarligt. Det tillsammans med lite media och några som ser sin chans att lägga tryck på ett förbud. Men som sagt, en ren gissning.

JesperA sa:
Loftberg sa:
Att polisen får syn på en elcyklist i terrängen & orkar haffa den & inte bara säga aja baja, sen skall båda parterna orka tjaffsa tillräckligt att dom drar det till rätten & går igenom alla instanser om någon av parterna orkar driva det vidare & överklaga domen & dessutom få prövningstillstånd i nästa instans. Sen när domen har gått igenom alla instanser får vi reda på vad som är rätt & fel.

Förenklat & såvida inte politikerna väljer att utreda & klargöra lagen på egen hand.

Nej det räcker inte. Eftersom ingen insatt part (inklusive Naturvårdverket) påstår att en godkänd elcykel bryter mot terrängkörningslagen. Det enda som påstås är att elcyklar eventuellt inte skulle omfattas av allemansrätten. Därför måste antingen en markägare anmäla en elcyklist, eller en elcyklist anmäla en markägare för att ha avvisats.

toshiba sa:
JesperA sa:
Loftberg sa:

Nej det räcker inte. Eftersom ingen insatt part (inklusive Naturvårdverket) påstår att en godkänd elcykel bryter mot terrängkörningslagen. Det enda som påstås är att elcyklar eventuellt inte skulle omfattas av allemansrätten. Därför måste antingen en markägare anmäla en elcyklist, eller en elcyklist anmäla en markägare för att ha avvisats.

Eller som jag föreslog ovan, man lobbat mot politiker att förtydliga att alla former av motoriserad framdrift omfattas av tertängkörningslagen.

Tillbaka
Topp