Trafikljus, stopplinje och cykelbanor

lagrave

Aktiv medlem
På många håll i Stockholm (jag gissar att det ser likadant ut i resten av landet) så är en cykelbana målad på vägbanan och vid trafikljus så har vägbanan en stopplinje men inte cykelbanan. Behövs inte stopplinjer på cykelbanor för att man ska vara skyldig att stanna vid trafikljus? Eller betyder avsaknaden av stopplinje att man får cykla även vid rött (men kanske måste lämna företräde till fotgängare etc)?

Spacekitty

Aktiv medlem
Finns det möjligen en skylt stoppsignal i närheten? Beroende på hur skylt, stopplinje, trafikljus är placerat kan det vara tillåtet att svänga höger vid rött men inte köra rakt fram

Senast ändrad:

mkallstrom

Aktiv medlem
Är det trafikljus med en cykelbox? Tanken är väl i så fall att man ska kunna ta sig in i cykelboxen vid rött utan att passera stopplinjen. Fungerar övergångsstället i så fall som stopplinje för cyklisterna?

Little Stereo

Aktiv medlem
På många håll i Stockholm (jag gissar att det ser likadant ut i resten av landet) så är en cykelbana målad på vägbanan och vid trafikljus så har vägbanan en stopplinje men inte cykelbanan. Behövs inte stopplinjer på cykelbanor för att man ska vara skyldig att stanna vid trafikljus? Eller betyder avsaknaden av stopplinje att man får cykla även vid rött (men kanske måste lämna företräde till fotgängare etc)?
Det är nog cykelbox du tänker på.
Där stannar cyklisterna framför bilarna i väntan på grönt ljus för att minimera risken med påkörning av högersvängande fordon. Då får du stå i boxen mellan bilarnas stopplinje och övergångsstället.

lagrave

Aktiv medlem
Är det trafikljus med en cykelbox? Tanken är väl i så fall att man ska kunna ta sig in i cykelboxen vid rött utan att passera stopplinjen. Fungerar övergångsstället i så fall som stopplinje för cyklisterna?
Nej, inte det heller. Tex Sveavägen har den här konstruktionen längs hela (?) sträckan.

Azog

Aktiv medlem
Är trafikljuset till höger om cykelbanan så måste du stanna. Är det till vänster så behöver du inte det. Med femtioelva undantag.

En bild gör det lättare att svara rätt i det fall du faktiskt undrar om. Var länge sedan jag studerade korsningar i Huvudstaden senast..

NAnders

Aktiv medlem
Trafikljus, stoppmärke eller väjningspliktsmärke anger trafikregeln. Stopplinjen eller väjningslinjen anger var du ska stanna. Ingen linje betyder att du ska stanna vid stolpen. Vägmärkesförordningen 4 kap. 8 §.

darkforce

Aktiv medlem
Nej, inte det heller. Tex Sveavägen har den här konstruktionen längs hela (?) sträckan.
sveavägen har cykelboxar i alla rödljus dvs övergångsstället är "stoppsträcket"
dvs du kan ställa dej vart som helst i röda rutan i bild o vänta in grönt
stopp.jpg

kais01

Aktiv medlem
cykelboxen är en av de bättre uppfinningarna på senare år. bästa effekten är att bilisterna taggar ned och inte försöker passera mitt i korsningen.
.BC0A90C1-B365-4605-83CC-98B90C2928EB.jpeg

Raemoe

Aktiv medlem
cykelboxen är en av de bättre uppfinningarna på senare år. bästa effekten är att bilisterna taggar ned och inte försöker passera mitt i korsningen.
.Visa bilaga 516566

Ehh, det är bra när bilisterna förstår vad det är för något. Jag använde mig av en sån för att det var fullt i cykelfältet, men taxichauffören jag ställde mig framför blev vansinnigt arg. Han hängde på tutan, vi pekade finger åt varandra medans han vevade han ner rutan och skrek att jag skulle flytta på mig. Fortfarande rött ljus. Var lite rädd att han skulle köra över mig trots att jag gick över till cykelfältet efter korsningen och egentligen inte saktade ner honom alls.

Det är knappt någon som använder sig av dem i stan, står oftast ett tåg av cyklister i cykelfältet i stället.

kais01

Aktiv medlem
det är oavsett en stor fördel att främsta bilen faktiskt ser den främsta cyklisten och kan ta hänsyn. min uppfattning är att man i stor utsträckning ändå gör det.

till skillnad från förr, när cyklisten väntade i döda vinkeln.

din taxigrobian är tack och lov mindre vanlig.

Senast ändrad:

lagrave

Aktiv medlem
Här är några exempel:

1 Ingen cykelbox
IMG_20211007_173621.jpg

2 Cykelbox, men man måste korsa en heldragen linjen för att komma in i den!? Illustrationen Kals01 postade ser helt annorlunda ut.

IMG_20211007_173732.jpg

3 Ungefär som 1 fast här slutar den heldragna linjen vid bilarnas stopplinje

IMG_20211007_174003.jpg

4 Ingen cykelbox men streckad linje istället för heldragen (jämför 1 och 2)

IMG_20211007_173632.jpg

lagrave

Aktiv medlem
a. Möjligen cykelbox men den saknar markering för det.
IMG_20211005_170303.jpg

b. Stopplinje i cykelbanan
IMG_20211005_165842.jpg

c. Cykelbox utan att man behöver korsa heldragen linje men ingen stopplinje i cykelbanan.

IMG_20211005_165755.jpg

lagrave

Aktiv medlem
Är trafikljuset till höger om cykelbanan så måste du stanna. Är det till vänster så behöver du inte det. Med femtioelva undantag.

En bild gör det lättare att svara rätt i det fall du faktiskt undrar om. Var länge sedan jag studerade korsningar i Huvudstaden senast..
Kolla mina bilder.

Berk

Aktiv medlem
Som nederländare har jag uppmärkt samma problem och förstår inte alls hur man har tänkt här. Varför skulle cyklister inte behöva en stopplinje, medan bilister behöver en?
Det finns dock också några få ställer i Stockholm där en stopplinje saknas för bilister.

Azog

Aktiv medlem
Finns ingen linje så ska man stanna vid stolpen om den är till höger, vilket den är.

Sen håller jag med om att någon har haft väldigt otur när de tänkt i planeringen. Bara att de har en massa olika korkade lösningar på samma gata, de kunde ju åtminstone varit konsekventa.

simson

Aktiv medlem
Enda gången Sveavägen varit bra var när Stockholm recycling arrangerades , då var den enkelriktad å avlyst, då var den bra annars nej😜
Mange

NLC

Aktiv medlem
Ah, men det är ju det fina med cykelinfra - kommunerna kan göra lite som de vill. Det är ju bara cyklister liksom

Sen håller jag med om att någon har haft väldigt otur när de tänkt i planeringen. Bara att de har en massa olika korkade lösningar på samma gata, de kunde ju åtminstone varit konsekventa.

d_anders

Aktiv medlem
Det där är ändå rimligt ok. Jag tycker att det är värre när cykelfältet hux flux tar slut några meter innan korsningen och man får välja på att försöka preja sig in bland bilarna eller ta sig upp på trottoaren.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
”Följ trafikreglerna cyklistjävel”, ”Trafikregler gäller även cyklister”, ”Använd cykelbanan”…

Ja, förmaningar är många men att går från teori (att föla trafikreglerna) till att i praktiken cykla efter dem är lättare sagt än gjort. När jag kör bil är det med undantag för vissa situationer där parkeringsreglerna är lite oklara, i princip idiotsäkert att kunna följa trafikreglerna (om man försöker dvs, vilket det är få som gör). På cykeln är det inprincip varje gång man kör i stan som det finns oklarheter pga. inkonsekvent skyltning, linjer m.m. Inte konstigt att cyklister blir slagpåsar i alla sammanhang, förutsättningarna är urusla och funktionaliteten på cykelinfrastruktur är fortsatt kass.

Det är mycket tydligt att varken politiker, tjänstemän eller de som bygger cykelvägar/cykelinfrastruktur inte själva cyklar. Ovan diskussion är ett bra exempel.

GoranS

Aktiv medlem
Rutter som man cyklar ofta lär man sig ju rätt väl hur man ska hantera, Man inser var man kan använda cykelbanor/cykelfält och var det är säkrare och smidigare att ligga ute bland bilarna. Man har koll på var det finns miljöer som kräver extra stor uppmärksamhet, t.ex. p.g.a. otydligheter som gör att övriga trafikanter kan förväntas uppföra sig lite hur som helst (=oförutsägbart).

Värre är när det är nya jaktmarker. Då får man helt enkelt vara beredd på att man kan komma lite knasigt då och då p.g.a. det inte går att ens gissa sig till hur man bör agera för att komma rätt längre fram. T.ex. kan ju ett val att ta cykelbanan leda till att man helt plötsligt har en hög stenkant att forcera för att kunna fortsätta dit man vill. Och i andra fall kan man om man håller sig på vägen hamna vid en cykelförbudsskylt och att man måste ta sig över någon kant för att komma på cykelbanan som går bredvid.

NAnders

Aktiv medlem
Som nederländare har jag uppmärkt samma problem och förstår inte alls hur man har tänkt här. Varför skulle cyklister inte behöva en stopplinje, medan bilister behöver en?
Det finns dock också några få ställer i Stockholm där en stopplinje saknas för bilister.

Ingen "behöver" en stopplinje. Stopplinjen är bara en illustration av var stopplikten gäller. Finns ingen stopplinje ska man stanna vid signalstolpen.

Däremot är det väldigt vanligt att man drar tillbaka stopplinjen för motortrafiken, så att man måste stanna några meter innan signalstolpen. Tillbakadragen stopplinje har trafiksäkerhetsfördelar (minskar döda vinkeln-problematik vid högersväng, kan förbättra sikten i allmänhet beroende på hur det ser ut i korsningen m.m.), kan behövas för att ge utrymme för svängande busstrafik i korsningen, ger framkomlighetsfördelar för cykeltrafiken (cykeltrafiken kommer iväg före motortrafiken även om cykelsignal skulle saknas) m.m. (Om det finns separat cykelsignal i korsningen så kan den förstås placeras längre fram i korsningen eller programmeras så att cykeltrafiken får grönt före motortrafiken.)

Tillbakadragen stopplinje för motortrafiken kan användas för att skapa ett väntutrymme för cykeltrafiken framför stopplinjen (s.k. cykelbox), något som har ytterligare fördelar (framför allt för cyklister som ska svänga vänster direkt). Fotona ovan visar förvisso några situationer där cykelboxen är slarvigt utförd.

Jag damp ner på måfå i en korsning i Groningen och såg att det är väldigt vanligt med tillbakadragen stopplinje för motortrafiken även där.

Berk

Aktiv medlem
Ingen "behöver" en stopplinje. Stopplinjen är bara en illustration av var stopplikten gäller. Finns ingen stopplinje ska man stanna vid signalstolpen.

Däremot är det väldigt vanligt att man drar tillbaka stopplinjen för motortrafiken, så att man måste stanna några meter innan signalstolpen. Tillbakadragen stopplinje har trafiksäkerhetsfördelar (minskar döda vinkeln-problematik vid högersväng, kan förbättra sikten i allmänhet beroende på hur det ser ut i korsningen m.m.), kan behövas för att ge utrymme för svängande busstrafik i korsningen, ger framkomlighetsfördelar för cykeltrafiken (cykeltrafiken kommer iväg före motortrafiken även om cykelsignal skulle saknas) m.m. (Om det finns separat cykelsignal i korsningen så kan den förstås placeras längre fram i korsningen eller programmeras så att cykeltrafiken får grönt före motortrafiken.)

Tillbakadragen stopplinje för motortrafiken kan användas för att skapa ett väntutrymme för cykeltrafiken framför stopplinjen (s.k. cykelbox), något som har ytterligare fördelar (framför allt för cyklister som ska svänga vänster direkt). Fotona ovan visar förvisso några situationer där cykelboxen är slarvigt utförd.

Jag damp ner på måfå i en korsning i Groningen och såg att det är väldigt vanligt med tillbakadragen stopplinje för motortrafiken även där.

Håller med att man inte ska förbi signalstolpen när ljuset är röd. Men en linje hjälper mycket för att veta var man ska stanna. Den hjälper framförallt när det finns mycket trafik och många cyklister som alla vill står längst fram (som i Stockholm).

Tillbakadragen stopplinjer för bil och cykelbox finns överallt i Nederländerna. Det är bra!

Stervelo

Aktiv medlem
Håller med att man inte ska förbi signalstolpen när ljuset är röd. Men en linje hjälper mycket för att veta var man ska stanna. Den hjälper framförallt när det finns mycket trafik och många cyklister som alla vill står längst fram (som i Stockholm).

Tillbakadragen stopplinjer för bil och cykelbox finns överallt i Nederländerna. Det är bra!
En box med en cykelfigur i, framför bilarnas stopplinje, innan övergångstället som korsar din väg är otydligt? Nu letar vi nog problem som inte finns. Hur är det inte tydligt? Du stannar för övergångställen på massa ställen utan stopplinje.

Berk

Aktiv medlem
En box med en cykelfigur i, framför bilarnas stopplinje, innan övergångstället som korsar din väg är otydligt? Nu letar vi nog problem som inte finns. Hur är det inte tydligt? Du stannar för övergångställen på massa ställen utan stopplinje.

Vid en övergångsställe finns ofta inte så många trafikanter som stannar. Jag stannar då åtminstone två meter innan. Med vid en trafikljus vill alla i Stockholm stanna på första råden. Om jag stannar två meter bakom övergångstället startar jag sist och måste jag köra om alla igen.

Jag tycker att en av de största problem med cykeltrafik i Sverige är att mycket är oklart och det saknas linjer. Det leder till kaos, framförallt när många cyklister vill vara först istället för att göra det trevligt för alla.

Pfaff

Aktiv medlem
Grejen är att det saknas både logik och konsekvens i utförandet av cykelbanor. Och för all del gångbanor med. Och det gäller inte bara staden långt i norr.

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tycker i alla fall inte att det är svårt att förstå "andemeningen" av det, men visst kan det vara otydligt, men då ser du till att vara supertydlig själv, eller förstå att du står i en "gömd" vinkel. Lite eget ansvar kan nog utkrävas också.

lagrave

Aktiv medlem

Vid flera av bilderna ovan, tex 2, 3 och b så är stolpen halvvägs eller i slutet av övergångssträcken.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag tycker i alla fall inte att det är svårt att förstå "andemeningen" av det, men visst kan det vara otydligt, men då ser du till att vara supertydlig själv, eller förstå att du står i en "gömd" vinkel. Lite eget ansvar kan nog utkrävas också.
Man, ingen, skall behöva tolka och försöka förstå "andemeningen" i anvisningar, lagar och förordningar. De skall vara klara och entydiga - i synnerhet i trafiken. Annars står man i princip rättslös vid en tvist.

Stervelo

Aktiv medlem
Man, ingen, skall behöva tolka och försöka förstå "andemeningen" i anvisningar, lagar och förordningar. De skall vara klara och entydiga - i synnerhet i trafiken. Annars står man i princip rättslös vid en tvist.
Så, allt ska vara helt svar eller vitt och alla ska förstå och kunna exakt samma sak? Good luck.

Stervelo

Aktiv medlem
Ta bara exemplet högerregel, hur bra fungerar det när det kommer ut mindre gator ut på en större väg, som inte är huvudled? Bra? Det är inte 1 på 100 som stannar, då kör jag mc.

Så, om inte ens den enkla regeln får bra följe, hur tror du att vi ska göra för att alla ska förstå exakt samma sak? Högerregeln är väl ändå enkel? Så, gnäll när det är uppenbart fuckat, take a chill pill och använd skallen så att du inte blir överkörd i andra fall, det får lov att bli prio då. Jag hävdar inte min högerregel jätteofta, jag använder mitt sunda förnuft.

Stervelo

Aktiv medlem
Så, vid trafikljus när jag cyklar, stannar jag vid stopplinje om den finns, annars stannar jag en halvmeter från övergångsställets linjer i vägen, finns inte såna, då stannar jag innan trafikljuset. Allt givet att det står till höger om där jag cyklar. Står det till vänster, då hojjar jag på, men håller utkik efter människor som kommer från övergångstället. Vad är problemet?

Cykelbanor som bara försvinner och kastar dig rakt ut i trafiken, grushögar på vägen, som att du tippat ut en överfylld skottkärra eller stolpar mitt i cykelbanan är väl sånt vi ska fixa?

Berk

Aktiv medlem
Så, vid trafikljus när jag cyklar, stannar jag vid stopplinje om den finns, annars stannar jag en halvmeter från övergångsställets linjer i vägen, finns inte såna, då stannar jag innan trafikljuset. Allt givet att det står till höger om där jag cyklar. Står det till vänster, då hojjar jag på, men håller utkik efter människor som kommer från övergångstället. Vad är problemet?

Cykelbanor som bara försvinner och kastar dig rakt ut i trafiken, grushögar på vägen, som att du tippat ut en överfylld skottkärra eller stolpar mitt i cykelbanan är väl sånt vi ska fixa?

Precis det är problemet!

Det skulle vara så enkelt om man bara behövde har koll på stopplinjen vid korsningar. Det kostar nästan ingenting att lägga till en stopplinje för cyklister när man lägger alla andra linjer. Varför en stopplinje för bil och inte för cyklister??

Sen är det såklart inte största problemet i "organisering" av cykeltrafiken i Sverige, men i det här fallet är det så enkelt att tänka och göra rätt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer