Trafikljus, stopplinje och cykelbanor

DanielS

Aktiv medlem
”Följ trafikreglerna cyklistjävel”, ”Trafikregler gäller även cyklister”, ”Använd cykelbanan”…

Ja, förmaningar är många men att går från teori (att föla trafikreglerna) till att i praktiken cykla efter dem är lättare sagt än gjort. När jag kör bil är det med undantag för vissa situationer där parkeringsreglerna är lite oklara, i princip idiotsäkert att kunna följa trafikreglerna (om man försöker dvs, vilket det är få som gör). På cykeln är det inprincip varje gång man kör i stan som det finns oklarheter pga. inkonsekvent skyltning, linjer m.m. Inte konstigt att cyklister blir slagpåsar i alla sammanhang, förutsättningarna är urusla och funktionaliteten på cykelinfrastruktur är fortsatt kass.

Det är mycket tydligt att varken politiker, tjänstemän eller de som bygger cykelvägar/cykelinfrastruktur inte själva cyklar. Ovan diskussion är ett bra exempel.
Rutter som man cyklar ofta lär man sig ju rätt väl hur man ska hantera, Man inser var man kan använda cykelbanor/cykelfält och var det är säkrare och smidigare att ligga ute bland bilarna. Man har koll på var det finns miljöer som kräver extra stor uppmärksamhet, t.ex. p.g.a. otydligheter som gör att övriga trafikanter kan förväntas uppföra sig lite hur som helst (=oförutsägbart).

Värre är när det är nya jaktmarker. Då får man helt enkelt vara beredd på att man kan komma lite knasigt då och då p.g.a. det inte går att ens gissa sig till hur man bör agera för att komma rätt längre fram. T.ex. kan ju ett val att ta cykelbanan leda till att man helt plötsligt har en hög stenkant att forcera för att kunna fortsätta dit man vill. Och i andra fall kan man om man håller sig på vägen hamna vid en cykelförbudsskylt och att man måste ta sig över någon kant för att komma på cykelbanan som går bredvid.
Det här var ju ändå dagens två sanningar!

Man löser varje korsning för sig, ingen tanke på ett flöde för en längre sträcka. Nu har det ju byggts en del fina stråk i sthlm de senaste åren men så fort man kommer utanför dessa är det ju samma sak.

Jonas Bleckert

Aktiv medlem
Det här var ju ändå dagens två sanningar!

Man löser varje korsning för sig, ingen tanke på ett flöde för en längre sträcka. Nu har det ju byggts en del fina stråk i sthlm de senaste åren men så fort man kommer utanför dessa är det ju samma sak.
Och på det största och finaste ställer man food trucks så köerna ringlar sig långa över den breda fina cykelvägen… (norr mälarstrand). 🥸

Lite OT men jag känner att man kommer hem snabbare om man skiter i rödljusen och bara passerar vägen när man inte kan bli påkörd. Man stannar väl där man inte kan bli påkörd eller det finns en vilostolpe.

Vad är straffet för att blåsa ett rödljus på cykel om nu farbror blå skulle av någon outgrundlig anledning stå och titta på.

WSMC

Aktiv medlem
Lite OT men jag känner att man kommer hem snabbare om man skiter i rödljusen och bara passerar vägen när man inte kan bli påkörd. Man stannar väl där man inte kan bli påkörd eller det finns en vilostolpe.

Vad är straffet för att blåsa ett rödljus på cykel om nu farbror blå skulle av någon outgrundlig anledning stå och titta på.
1500 kr i böter kan det bli.

DanielS

Aktiv medlem

Straffet får alla vi andra laglydiga cyklister som får stå ut med tugget i fikarummet om alla rödljuskörande cyklister.

kais01

Aktiv medlem

förutom att det drar vanära över dig personligen liksom tyvärr alla cyklister kollektivt; är det inte särskilt effektivt. brukar när benen vilat sig en minut inte vara särskilt svårt hämta in dessa svagsinta individer.

dessutom ökar detta förfarande träningseffekten, aka intervaller.

förutom att det drar vanära över dig personligen liksom tyvärr alla cyklister kollektivt; är det inte särskilt effektivt. brukar när benen vilat sig en minut inte vara särskilt svårt hämta in dessa svagsinta individer.

dessutom ökar detta förfarande träningseffekten, aka intervaller.
Hade ingen personlig ära varken innan eller efter och tror inte ett dugg att jag drar vanära över någon annan med mitt beteende.

Men det där med att tima intervaller på stoppljus är jag lite skeptisk till, funkar kanske i tanken.

Hade ingen personlig ära varken innan eller efter och tror inte ett dugg att jag drar vanära över någon annan med mitt beteende.

Men det där med att tima intervaller på stoppljus är jag lite skeptisk till, funkar kanske i tanken.
Nu bor jag förvisso i en lite mindre stad (Kungsbacka) där människor faktiskt tar hygglig hänsyn till cyklister (de är väl rädda om sina Porschar och stora Merca-suvar - rikt folk i kommunen) men levde 15 år av mitt liv i Göteborg, många som cyklist. Rödljuskörningar där var fan inte bra alltså, många konstiga utfarter och dolda hörn. Dessutom gott om poliser, f f a vid de större korsningarna. Åkte på 1500 kronor två gånger innan jag tog mitt förnuft till fånga och slutade bryta mot reglerna.

Just rödljus är väl en av de viktigaste lagarna att följa i trafiken som cyklist. Jfrt med det är det betydligt mindre farligt att cykla mot enkelriktat på en gata med trottoar, t ex.

Det finns ju sjukt många dolda korsningar, eller för den delen livsfarliga korsningar som det inte finns trafikljus på. Om det inte finns några bilar som kan köra på mig så bränner jag gärna ett rödljus eller två😜. 1500 spänn i böter får man väl ta, så länge inte körkortet ryker.

Senast ändrad:
Det finns ju sjukt många dolda korsningar, eller för den delen livsfarliga korsningar som det inte finns trafikljus på. Om det inte finns några bilar som kan köra på mig så bränner jag gärna ett rödljus eller två😜. 1500 spänn i böter får man väl ta, så länge inte körkortet ryker.
En förmögenhet för mig som vanlig löntagare tyvärr.

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Man gnäller ofta på hur det är i ens egen stad, men en sån här tråd får en iaf att inse att man ska vara glad att man inte bor i Stockholm 😆
Verkar horribelt att cykla där

Kalle med K

Aktiv medlem
Det finns trafikljus här i Göteborg som aldrig slår om för cyklar alternativt om du inte medför tillräckligt mycket järnskrot, några av dessa har existerat i bortåt 50 år, vi har oxå haft trafikljus med väntetider på uppåt 15 minuter. Inte undra på att folk cyklar mot rött

Stervelo

Aktiv medlem
Jag tror att stopplinjen saknas i vissa fall, för att man ska få cykla fram och in i cykelboxen framför bilarna. Hur konsekvent det där är har jag inte koll på, men för att du ska få cykla in i boxen framför bilarna så kan det ju inte finnas en stopplinje. Typ.

kais01

Aktiv medlem
cykelbanorna längs sveavägen är i värsta skämtklass. omväxlande skämtsmala på trottoaren strax intill parkerade bilar som närsomhelst slår upp dörren, omväxlande skämtlösa vid varje korsning rakt ut i bilkorsningarna.

på senare år har man som krydda att kryssa mellan horder av elskotrar; bemannade, parkerade, eller omkullvälta.

säkrast om man håller fart är att ligga bland bilarna.

GoranS

Aktiv medlem
cykelbanorna längs sveavägen är i värsta skämtklass. omväxlande skämtsmala på trottoaren strax intill parkerade bilar som närsomhelst slår upp dörren, omväxlande skämtlösa vid varje korsning rakt ut i bilkorsningarna.

på senare år har man som krydda att kryssa mellan horder av elskotrar; bemannade, parkerade, eller omkullvälta.

säkrast om man håller fart är att ligga bland bilarna.
Ja, de är inte roliga. Nästan så att man tror att man hamnat i någon bana för att träna undanmanövrer.

Du glömde dock människor som går på cykelbanan trots att det finns en rejäl trottoar!

Har inträffat ett antal par att jag fått vråla till för att människor med hörlurar i öronen som går mitt i cykelbanan på södra sidan ska flytta sig.

lagrave

Aktiv medlem
Ta bara exemplet högerregel, hur bra fungerar det när det kommer ut mindre gator ut på en större väg, som inte är huvudled? Bra? Det är inte 1 på 100 som stannar, då kör jag mc.

Så, om inte ens den enkla regeln får bra följe, hur tror du att vi ska göra för att alla ska förstå exakt samma sak? Högerregeln är väl ändå enkel? Så, gnäll när det är uppenbart fuckat, take a chill pill och använd skallen så att du inte blir överkörd i andra fall, det får lov att bli prio då. Jag hävdar inte min högerregel jätteofta, jag använder mitt sunda förnuft.
Högerregeln är enkel men inte kompatibel med människors hjärnor. Höger och vänster är väldigt konstruerade begrepp. Jämför hur enkelt det är att veta åt vilket håll framåt/bakåt eller upp/ner är jämfört med höger/vänster.

lagrave

Aktiv medlem
Man gnäller ofta på hur det är i ens egen stad, men en sån här tråd får en iaf att inse att man ska vara glad att man inte bor i Stockholm 😆
Verkar horribelt att cykla där
Bara förortslosers som gnäller. Jag cyklar jämt inne i centrala Stockholm, regelbundet med en hund som springer bredvid. Ännu mer regelbundet berusad. Det är inga problem, även om det var bättre innan alla vidriga cykelbanor dök upp.

lagrave

Aktiv medlem
Jag tror att stopplinjen saknas i vissa fall, för att man ska få cykla fram och in i cykelboxen framför bilarna. Hur konsekvent det där är har jag inte koll på, men för att du ska få cykla in i boxen framför bilarna så kan det ju inte finnas en stopplinje. Typ.
På någon av mina bilder är det ju heldraget mellan cykelbana och cykelbox.

staine

Aktiv medlem
Konstig grej.
Man kommer alltså att hata ALLA cyklister om några cyklar mot rött.
Hatar man ALLA bilister för att några (en hel del!) kör mot rött?
Är det alltså mer acceptabelt att köra bil mot rött än att cykla mot rött?
Eller hatar man egentligen cyklister i allmänhet för att vi är i minoritet, vi är i vägen, vi vinglar, vi kör sakta?
Edit: hat är ett dumt ord men nu tog jag det ändå.

Stervelo

Aktiv medlem
Högerregeln är enkel men inte kompatibel med människors hjärnor. Höger och vänster är väldigt konstruerade begrepp. Jämför hur enkelt det är att veta åt vilket håll framåt/bakåt eller upp/ner är jämfört med höger/vänster.
Vad är det där för flum? så, vi ska ha en framåt och bakåt regel istället för högerregel? Alla trafikregler är väl ändå "konstruerade", högerregeln är enkel, vi klarar av att köra på höger sida av vägen, så höger och vänster tror jag inte är så svårt för de flesta.

GoranS

Aktiv medlem
Bara förortslosers som gnäller. Jag cyklar jämt inne i centrala Stockholm, regelbundet med en hund som springer bredvid. Ännu mer regelbundet berusad. Det är inga problem, även om det var bättre innan alla vidriga cykelbanor dök upp.
Försiktig fundering kring om du även happysurfar berusad. Några av inläggen i natt var ärligt talat inte direkt hedrande för dig.

lagrave

Aktiv medlem
Vad är det där för flum? så, vi ska ha en framåt och bakåt regel istället för högerregel? Alla trafikregler är väl ändå "konstruerade", högerregeln är enkel, vi klarar av att köra på höger sida av vägen, så höger och vänster tror jag inte är så svårt för de flesta.

Du tänkte inte innan du postade det där inlägget va?

Jämför högerregeln med "upphinnanderegeln" (vet inte om det ens finns en sådan regel i trafiken men den finns definitivt när man kappseglar) - alltså att man inte får köra på ett fordon bakifrån. Ingen behöver någonsin tänka på om vem som är bakomvarande/upphinnande. Hjärnan sköter det helt på autopilot, medan en instruktion "sväng höger" kräver att man tänker snarare än går på instinkt.

A-N

Aktiv medlem
När jag var en liten en så hade jag ett rött och ett grönt handtag på cykeln för att hålla rätt på det. Tror inte att jag hade respekt för några trafikregler men pärlorna på hjulen signalerade ljudligt åt omgivningen att det var läge att ge plats.

Milistern

Medlem
I Malmö är det vanligt med stopplinje på cykelbanan någon meter innan stolpen och knappen. Det är inget stort bekymmer, men det är uppenbart designat så att man som cyklist inte kan göra rätt.

Bilagor

• IMG_20210528_202442.jpg
    IMG_20210528_202442.jpg
    1.1 MB · Besök: 13
Senast ändrad:

H.

Aktiv medlem
På temat rödljus, stopplinjer och skyltar. Men dock OT eftersom det inte berör cyklar.

Men vad gäller egentligen här:
1634125853070.png

Ska man rakt fram är det ju rätt uppenbart att rödljuset gäller. Men höger- eller vänstersväng? För högersväng måste man passera stopplinje och stoppskylt. Betyder det att rödljuset även gäller högersväng? Sist jag åkte förbi här blev jag så konfunderad så jag stannade för högersväng men då började de tuta på mig. Men intuitivt har jag kört höger oavsett rödljusfärg tidigare. Nu vet jag varken ut eller in.

För vänstersväng ser det ut att bara vara att tuta och köra, så bara högerregeln som gäller?

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Du tänkte inte innan du postade det där inlägget va?

Jämför högerregeln med "upphinnanderegeln" (vet inte om det ens finns en sådan regel i trafiken men den finns definitivt när man kappseglar) - alltså att man inte får köra på ett fordon bakifrån. Ingen behöver någonsin tänka på om vem som är bakomvarande/upphinnande. Hjärnan sköter det helt på autopilot, medan en instruktion "sväng höger" kräver att man tänker snarare än går på instinkt.
Vet att det är svårt för många att föreställa sig men, alla andra är inte exakt som du.

Elhojtok

Aktiv medlem
På temat rödljus, stopplinjer och skyltar. Men dock OT eftersom det inte berör cyklar.

Men vad gäller egentligen här:
Visa bilaga 518140

Ska man rakt fram är det ju rätt uppenbart att rödljuset gäller. Men höger- eller vänstersväng? För högersväng måste man passera stopplinje och stoppskylt. Betyder det att rödljuset även gäller högersväng? Sist jag åkte förbi här blev jag så konfunderad så jag stannade för högersväng men då började de tuta på mig. Men intuitivt har jag kört höger oavsett rödljusfärg tidigare. Nu vet jag varken ut eller in.

För vänstersväng ser det ut att bara vara att tuta och köra, så bara högerregeln som gäller?
C34. Stopp för angivet ändamål. Märket anger skyldighet att stanna av den anledning som anges under det vågräta strecket. Om märket är uppsatt före en trafiksignal, anger det att fordon som ska passera signalen ska stanna vid röd signalbild.

Det är alltså ok att passera skylt+linje och svänga både höger och vänster vid rött ljus.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer