Trafikljus, stopplinje och cykelbanor

Är väl lite olika beroende på situation.

Jag skulle aldrig få för mig att av obetänksamhet börja cykla på vänster sida vägen i Sverige. Däremot skulle jag kunna säga fel på höger och vänster om jag sitter bredvid föraren i en bil och ser en skylt som visar att vi i en 4-korsning ska svänga åt vänster.
Exakt. Däremot skulle du ju inte ta fel på framåt/bakåt i den situationen. Liknande är att de flesta sträcker fram höger hand för att hälsa och kollar på klockan på vänster hand utan att blinka.

Vad fan är tesen? Vi ska sluta med höger vänster i trafiken?

Nej, men att vi ska beakta att det inte kommer naturligt för människor. Det finns en anledning till att högerregeln är "sista utvägen" och i huvudsak används på vägar med lite trafik, lägre hastighet mm. Och (förmodligen), om en korsning på en sådan väg visar sig bli olycksdrabbad så kommer väghållaren införa någon explicit lösning (typ göra ena riktningen till huvudled).

Jag är inte säker. Om vi antar att vi ändå ska köra konsekvent på en sida av vägen så det väl ändå smidigt att träna in höger vänster?
Detta är inte frågan här. Se min kommentar om att hälsa med höger hand.
Om det nu är ett jävligt stort problem så kan jag tipsa om att skaffa bilhandskar i olika färger.
Jag hade rött och grönt på cykelhandtagen när jag var liten. Funkade bra.
Det borde vara något för sneseglare med inlärningsvariation. Stämmer med lanternerna på båten och det är som bekant en medfödd reflex.
Som jag påpekade är styrbord/babord INTE en medfödd reflex, utan något folk gör fel kring - till skillnad från lä/lovart eller "upphinnande".

Jo, jag är bara tveksam till att anledningen till att folk skiter i högerregeln är att den är svårare att behärska än väjningsregler till sjöss.

Förövrigt längesen jag reflekterade över att högerregeln var ett problem. Oklart om jag eller världen gått vidare.
Med tanke på att du verkar ha svårt att förstå vad negationer kanske du ska vara lite ödmjuk inför högerregeln. Även till sjöss missar folk motsvarigheten till högerregeln har jag nu påpekat ett flertal gånger.

Tillbaka
Topp