Trafikljus, stopplinje och cykelbanor

pontiuspilatius

Aktiv medlem
Det finns en hel del forskning på detta, det har inget med mig att göra. Vet att det är svårt att föreställa sig att det faktiskt finns folk som skaffar sig kunskap innan de har massa åsikter.
Jag lovar att det inte finns forskning som säger att det är precis så som du säger för alla.

*edit
Men visst. Jag ska inte spela onödigt dum, förstår såklart vad du menar.

Senast ändrad:

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Du tänkte inte innan du postade det där inlägget va?

Jämför högerregeln med "upphinnanderegeln" (vet inte om det ens finns en sådan regel i trafiken men den finns definitivt när man kappseglar) - alltså att man inte får köra på ett fordon bakifrån. Ingen behöver någonsin tänka på om vem som är bakomvarande/upphinnande. Hjärnan sköter det helt på autopilot, medan en instruktion "sväng höger" kräver att man tänker snarare än går på instinkt.
Inom kappsegling är det alltid en massa gnäll om man är upphinnande eller inte. Mycket enklare med högerregeln då.

lagrave

Aktiv medlem
Inom kappsegling är det alltid en massa gnäll om man är upphinnande eller inte. Mycket enklare med högerregeln då.
Det finns en högerregel även inom kappsegling (styrbord håller undan för babord), samt även "uppåt/neråt" eller "närmast/längst bort" (lovartsbåt ska hålla undan för läbåt).

Styrbordsregeln bryter folk regelbundet mot för att de tänker fel, lä/lovart aldrig (inte pga feltänk i alla fall). Höger/vänster är inte en naturlig reflex för den mänskliga hjärnan. Det amerikanska systemet - den som kommer först till en korsning har företräde - är mer människoanpassat (men har förstås andra problem). Jämför hur fotgängare undviker att krocka med varandra på trottoarer eller när de möts i en dörr. Ingen högerregel där utan mer intuitiva den som är "främst" går oftast före.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
L
Det finns en högerregel även inom kappsegling (styrbord håller undan för babord), samt även "uppåt/neråt" eller "närmast/längst bort" (lovartsbåt ska hålla undan för läbåt).

Styrbordsregeln bryter folk regelbundet mot för att de tänker fel, lä/lovart aldrig (inte pga feltänk i alla fall). Höger/vänster är inte en naturlig reflex för den mänskliga hjärnan. Det amerikanska systemet - den som kommer först till en korsning har företräde - är mer människoanpassat (men har förstås andra problem). Jämför hur fotgängare undviker att krocka med varandra på trottoarer eller när de möts i en dörr. Ingen högerregel där utan mer intuitiva den som är "främst" går oftast före.
lite skillnad i fart och manövrerbarhet mellan en bil och en gående människa.

Min gamle körskollärare brukade säga ”Om alla människor visade hänsyn skulle det inte behövas några trafikregler.”. Och jag upplever också att trafiksituationer brukar lösa sig utan att man behöver vifta med lagboken. Men så länge total solidaritet med medtrafikanten inte är gängse beteende tycker jag att högerregeln fungerar ganska bra. Skönt att veta vad som gäller. Inte särskilt svårt att lära sig att hålla sig till den heller.

Kalle med K

Aktiv medlem

Skillnad på sjövägsreglerna (Internationella till skillnad från landsvägsdito) och kappseglingreglerna som bara gäller under kappsegling med segelbåtar

Människor må vara höger- och vänsterhänta, höger- och vänsterögda och så vidare, men nog är kroppen allt symmetrisk i sidled men inte höjdled eller längsled. Anekdotiskt måste jag fortlöpande träna och kontrollera min manöverkunniga åttaåring, som uppenbarligen har svårt med kommandon som "sväng vänster!".

I ursprungsämnet så håller jag med om att det finns en del tveksamma "boxar" utan cykelsymbol. Cykelsymbolen är bra vid argument. Sedan kan ju både den och linjer slitas ned eller asfalteras bort. På en del av bilderna verkar ju det ha grävts och asfalterats om och jag utgår kallt från att det kan slarvas med målningen efteråt.

GoranS

Aktiv medlem
Är du lättkränkt?
Nej, jag är inte särskilt lättkränkt. Däremot uppskattar jag människor med hyfs och respekt för andra. Det visade du ärligt talat inte med det sätt på vilket du skrev i en del inlägg. Jag påpekade då detta, tämligen försynt. Att då slänga tillbaka en monsenfråga om jag är lättkränkt är bara att fortsätta i samma stil.

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Det går inte att vinna krig på internet.

Anfall är inte alltid bästa försvar.

Fler borde försöka ta sig själv på lite mindre allvar.

Le, det är fredag idag! ❤️❤️
1634276080624.png

RN

Aktiv medlem
Människor må vara höger- och vänsterhänta, höger- och vänsterögda och så vidare, men nog är kroppen allt symmetrisk i sidled men inte höjdled eller längsled. Anekdotiskt måste jag fortlöpande träna och kontrollera min manöverkunniga åttaåring, som uppenbarligen har svårt med kommandon som "sväng vänster!".

I ursprungsämnet så håller jag med om att det finns en del tveksamma "boxar" utan cykelsymbol. Cykelsymbolen är bra vid argument. Sedan kan ju både den och linjer slitas ned eller asfalteras bort. På en del av bilderna verkar ju det ha grävts och asfalterats om och jag utgår kallt från att det kan slarvas med målningen efteråt.
Nej, vänster sida är generellt större än höger.

NLC

Aktiv medlem
Ja, ingen misstar någonsin lä/lovart. Jag har arbetat som instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn. När de väl lärt sig segla så går lä/lovart på reflex.
Men är inte det liknande i trafiken? Jag tror ingen med trafikmognad åker runt och tänker "nu ska jag hålla höger på vägen" utan det går "på reflex" alt "sitter i ryggmärgen". Att det sen för vissa är svårt att skilja på begreppen höger och vänster är en annan femma...

lagrave

Aktiv medlem
Är din erfarenhet av kappsegling, instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn?🤦‍♂️
Nej, jag har kappseglat det mesta, matchracing, havskappsegling, fleetracing - jolle, kölbåt, flerskrov, upp till EM-nivå. Just nu seglar jag mest Seascape 27 och Melges 24, och fuskar lite i J/70 och J/92, men var även med på Sandhamn Classic/för-VM i R12 tidigare i höstas. Jag tror jag vet vad jag pratar om. Jag har aldrig stött på någon som tänkt fel angående lä/lovart (eller upphinnande) men det händer regelbundet när det handlar om styrbord/babord.

Otroligt hur den här tråden spårat ur i gubbar som grundlöst har åsikter om saker de uppenbarligen inte vet något om. Ingen har hittills bemött det uppenbara påpekandet att små barn enkelt kan identifiera framåt/bakåt och uppåt/neråt medan höger/vänster (med stor individuell variation) lär sig barn i lågstadieåldern.

lagrave

Aktiv medlem
Men är inte det liknande i trafiken? Jag tror ingen med trafikmognad åker runt och tänker "nu ska jag hålla höger på vägen" utan det går "på reflex" alt "sitter i ryggmärgen". Att det sen för vissa är svårt att skilja på begreppen höger och vänster är en annan femma...
Absolut! Men därifrån att reagera instinktivt när det kommer en bil från höger, på samma sätt som man reagerar instinktivt när bilen framför bromsar, är inte självklart. Om ett objekt framför dig, oavsett hur du transporterar dig, bromsar, behöver du inte tänka för att bromsa, men högerregeln kräver fler tankesteg.

Läs den här tråden https://www.familjeliv.se/forum/thread/73377990-nar-lar-sig-barn-hoger-och-vanster

Gott om vuxna människor som medger att de måste tänka till lite för att välja höger/vänster.

GoranS

Aktiv medlem
Är väl lite olika beroende på situation.

Jag skulle aldrig få för mig att av obetänksamhet börja cykla på vänster sida vägen i Sverige. Däremot skulle jag kunna säga fel på höger och vänster om jag sitter bredvid föraren i en bil och ser en skylt som visar att vi i en 4-korsning ska svänga åt vänster.

jonte987

Aktiv medlem
Vad fan är tesen? Vi ska sluta med höger vänster i trafiken?
Jag är inte säker. Om vi antar att vi ändå ska köra konsekvent på en sida av vägen så det väl ändå smidigt att träna in höger vänster?

Om det nu är ett jävligt stort problem så kan jag tipsa om att skaffa bilhandskar i olika färger.
Jag hade rött och grönt på cykelhandtagen när jag var liten. Funkade bra.
Det borde vara något för sneseglare med inlärningsvariation. Stämmer med lanternerna på båten och det är som bekant en medfödd reflex.

marr

Moderator
Forumvärd
@lagrave
Vad fan är tesen? Vi ska sluta med höger vänster i trafiken?
Jag är inte säker. Om vi antar att vi ändå ska köra konsekvent på en sida av vägen så det väl ändå smidigt att träna in höger vänster?

Om det nu är ett jävligt stort problem så kan jag tipsa om att skaffa bilhandskar i olika färger.
Jag hade rött och grönt på cykelhandtagen när jag var liten. Funkade bra.
Det borde vara något för sneseglare med inlärningsvariation. Stämmer med lanternerna på båten och det är som bekant en medfödd reflex.
Nänä, vi ska bara köra fram, bak, upp och ner såklart.

H.

Aktiv medlem
Fast högerregeln är ju inte på något sätt en intuitiv regel. När den tex appliceras i T-korsningar blir den helsnurrig.

Dessutom kan man inte som förare lita på den vilket innebär att man ändå måste stanna, vilket innebär att det ändå blir "störst går först" eller "den som kör på liten väg väjer för den på stor väg".

Elhojtok

Aktiv medlem
Att man håller sig på höger sida i trafik sitter i ryggmärgen på alla som haft körkort ett tag, men det lär finnas gott om bilister som inte håller till höger när de möter någon till fots, t.ex. i en butik. Den gamla klassikern när folk som möts väjer åt samma håll och därefter växlar håll samtidigt ett par gånger brukar ju snarast locka fram skratt.

Vad gäller högerregeln så behöver den inte användas så ofta. På ställen med mycket trafik brukar det finnas vägmärken eller trafikljus. På ställen där högerregeln gäller är det oftast mindre trafik och lägre sannolikhet att det dyker upp andra bilar.
Där väljer folk ofta andra smidigare sätt: Den som ska svänga stannar, den som kommer från mindre väg väjer osv.

Det här var intressant läsning från tiden med vänstertrafik:
"Den s. k. vänsterregeln i 48 § 2 mom. reglerar korsande möte mellan
fordon i andra fall än vid infart på huvudled eller motorväg eller utfart
från parkeringsplats eller liknande. Enligt denna regel skall den som
kommer från höger lämna företräde åt den som kommer från vänster.
Emellertid görs det förbehållet att ingen förare är fritagen från skyldigheten
att vara försiktig, när han passerar eller kör in på korsande eller anslutande
väg. Detta gäller särskilt den som från väg med ringa trafik kommer in på väg med livlig trafik."

Det finns ju T-korsningar där högerregeln inte riktigt fungerar när det kommer 3 bilar och några ska svänga...

jonte987

Aktiv medlem
Jo, jag är bara tveksam till att anledningen till att folk skiter i högerregeln är att den är svårare att behärska än väjningsregler till sjöss.

Förövrigt längesen jag reflekterade över att högerregeln var ett problem. Oklart om jag eller världen gått vidare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer