Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dyrast väjer kan också gälla.Problemet med högerregeln är ju att det bara är 40-talister och nyblivna körkortsinnehavare som bryr sig om den.
Alla andra vet att störst går först.
Jag lovar att det inte finns forskning som säger att det är precis så som du säger för alla.Det finns en hel del forskning på detta, det har inget med mig att göra. Vet att det är svårt att föreställa sig att det faktiskt finns folk som skaffar sig kunskap innan de har massa åsikter.
Det löser du.Högerregeln är enkel men inte kompatibel med människors hjärnor. Höger och vänster är väldigt konstruerade begrepp. Jämför hur enkelt det är att veta åt vilket håll framåt/bakåt eller upp/ner är jämfört med höger/vänster.
Inom kappsegling är det alltid en massa gnäll om man är upphinnande eller inte. Mycket enklare med högerregeln då.Du tänkte inte innan du postade det där inlägget va?
Jämför högerregeln med "upphinnanderegeln" (vet inte om det ens finns en sådan regel i trafiken men den finns definitivt när man kappseglar) - alltså att man inte får köra på ett fordon bakifrån. Ingen behöver någonsin tänka på om vem som är bakomvarande/upphinnande. Hjärnan sköter det helt på autopilot, medan en instruktion "sväng höger" kräver att man tänker snarare än går på instinkt.
Jag förstår att autister gärna hakar upp sig på ovidkommande detaljer. När man blir äldre, och om man har hyfsad kognitiv förmåga, brukar det bli bättre.Du menar t.ex. kunskap om det finns en ”upphinnanderegel” i trafiken eller inte?
Det finns en högerregel även inom kappsegling (styrbord håller undan för babord), samt även "uppåt/neråt" eller "närmast/längst bort" (lovartsbåt ska hålla undan för läbåt).Inom kappsegling är det alltid en massa gnäll om man är upphinnande eller inte. Mycket enklare med högerregeln då.
lite skillnad i fart och manövrerbarhet mellan en bil och en gående människa.Det finns en högerregel även inom kappsegling (styrbord håller undan för babord), samt även "uppåt/neråt" eller "närmast/längst bort" (lovartsbåt ska hålla undan för läbåt).
Styrbordsregeln bryter folk regelbundet mot för att de tänker fel, lä/lovart aldrig (inte pga feltänk i alla fall). Höger/vänster är inte en naturlig reflex för den mänskliga hjärnan. Det amerikanska systemet - den som kommer först till en korsning har företräde - är mer människoanpassat (men har förstås andra problem). Jämför hur fotgängare undviker att krocka med varandra på trottoarer eller när de möts i en dörr. Ingen högerregel där utan mer intuitiva den som är "främst" går oftast före.
Skillnad på sjövägsreglerna (Internationella till skillnad från landsvägsdito) och kappseglingreglerna som bara gäller under kappsegling med segelbåtarDet finns en högerregel även inom kappsegling (styrbord håller undan för babord), samt även "uppåt/neråt" eller "närmast/längst bort" (lovartsbåt ska hålla undan för läbåt).
Styrbordsregeln bryter folk regelbundet mot för att de tänker fel, lä/lovart aldrig (inte pga feltänk i alla fall). Höger/vänster är inte en naturlig reflex för den mänskliga hjärnan. Det amerikanska systemet - den som kommer först till en korsning har företräde - är mer människoanpassat (men har förstås andra problem). Jämför hur fotgängare undviker att krocka med varandra på trottoarer eller när de möts i en dörr. Ingen högerregel där utan mer intuitiva den som är "främst" går oftast före.
Vilken otur för dig, då lär du nog inte lära dig högerregeln i framtiden heller.Jag förstår att autister gärna hakar upp sig på ovidkommande detaljer. När man blir äldre, och om man har hyfsad kognitiv förmåga, brukar det bli bättre.
Rättade ditt inlägg.Många av oss är högerregelsfungerande
Nej, jag är inte särskilt lättkränkt. Däremot uppskattar jag människor med hyfs och respekt för andra. Det visade du ärligt talat inte med det sätt på vilket du skrev i en del inlägg. Jag påpekade då detta, tämligen försynt. Att då slänga tillbaka en monsenfråga om jag är lättkränkt är bara att fortsätta i samma stil.Är du lättkränkt?
Ja, ingen misstar någonsin lä/lovart. Jag har arbetat som instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn. När de väl lärt sig segla så går lä/lovart på reflex.Lä / Lovart är alltså en naturlig reflex tar jag med mig. Jag är inte apforskare så kan inte ifrågasätta det.
#okboomerSkillnad på sjövägsreglerna (Internationella till skillnad från landsvägsdito) och kappseglingreglerna som bara gäller under kappsegling med segelbåtar
Har du något belägg för det du antyder?Vilken otur för dig, då lär du nog inte lära dig högerregeln i framtiden heller.
Är din erfarenhet av kappsegling, instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn??Ja, ingen misstar någonsin lä/lovart. Jag har arbetat som instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn. När de väl lärt sig segla så går lä/lovart på reflex.
Det går inte att vinna krig på internet.
Anfall är inte alltid bästa försvar.
Fler borde försöka ta sig själv på lite mindre allvar.
Le, det är fredag idag!![]()
Om det är KSR som gäller i trafiken så borde väl regel 18 om märkesrundning gälla i korsningar, men det framgår inte hur t ex överlapp påverkar rätt till väg när man kommer till ett rödljus.#okboomer
Om du hade haft koll på sjövägsreglerna och KSR hade du aldrig postat det där inlägget.
Nej, vänster sida är generellt större än höger.Människor må vara höger- och vänsterhänta, höger- och vänsterögda och så vidare, men nog är kroppen allt symmetrisk i sidled men inte höjdled eller längsled. Anekdotiskt måste jag fortlöpande träna och kontrollera min manöverkunniga åttaåring, som uppenbarligen har svårt med kommandon som "sväng vänster!".
I ursprungsämnet så håller jag med om att det finns en del tveksamma "boxar" utan cykelsymbol. Cykelsymbolen är bra vid argument. Sedan kan ju både den och linjer slitas ned eller asfalteras bort. På en del av bilderna verkar ju det ha grävts och asfalterats om och jag utgår kallt från att det kan slarvas med målningen efteråt.
Men är inte det liknande i trafiken? Jag tror ingen med trafikmognad åker runt och tänker "nu ska jag hålla höger på vägen" utan det går "på reflex" alt "sitter i ryggmärgen". Att det sen för vissa är svårt att skilja på begreppen höger och vänster är en annan femma...Ja, ingen misstar någonsin lä/lovart. Jag har arbetat som instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn. När de väl lärt sig segla så går lä/lovart på reflex.
Jaha, och då var det dags att stänga tråden - uppenbart politiskt uttalande!Nej, vänster sida är generellt större än höger.
Nobelvägen i Malmö är Sveriges rödaste gata, ingen vill vara till höger.Jaha, och då var det dags att stänga tråden - uppenbart politiskt uttalande!![]()
Stänga utan Landrovermannen?Jaha, och då var det dags att stänga tråden - uppenbart politiskt uttalande!![]()
Nej, jag har kappseglat det mesta, matchracing, havskappsegling, fleetracing - jolle, kölbåt, flerskrov, upp till EM-nivå. Just nu seglar jag mest Seascape 27 och Melges 24, och fuskar lite i J/70 och J/92, men var även med på Sandhamn Classic/för-VM i R12 tidigare i höstas. Jag tror jag vet vad jag pratar om. Jag har aldrig stött på någon som tänkt fel angående lä/lovart (eller upphinnande) men det händer regelbundet när det handlar om styrbord/babord.Är din erfarenhet av kappsegling, instruktör på seglarskola för mellanstadiebarn??![]()
Absolut! Men därifrån att reagera instinktivt när det kommer en bil från höger, på samma sätt som man reagerar instinktivt när bilen framför bromsar, är inte självklart. Om ett objekt framför dig, oavsett hur du transporterar dig, bromsar, behöver du inte tänka för att bromsa, men högerregeln kräver fler tankesteg.Men är inte det liknande i trafiken? Jag tror ingen med trafikmognad åker runt och tänker "nu ska jag hålla höger på vägen" utan det går "på reflex" alt "sitter i ryggmärgen". Att det sen för vissa är svårt att skilja på begreppen höger och vänster är en annan femma...
Ja, det är ju som välja mellan pest eller kolera.Gott om vuxna människor som medger att de måste tänka till lite för att välja höger/vänster.
Nänä, vi ska bara köra fram, bak, upp och ner såklart.Vad fan är tesen? Vi ska sluta med höger vänster i trafiken?
Jag är inte säker. Om vi antar att vi ändå ska köra konsekvent på en sida av vägen så det väl ändå smidigt att träna in höger vänster?
Om det nu är ett jävligt stort problem så kan jag tipsa om att skaffa bilhandskar i olika färger.
Jag hade rött och grönt på cykelhandtagen när jag var liten. Funkade bra.
Det borde vara något för sneseglare med inlärningsvariation. Stämmer med lanternerna på båten och det är som bekant en medfödd reflex.
Om du hade läst den så hade det framgått att folk beskriver sin inkompetens. Det är väl exakt det man kan använda familjeliv.se som referens för (även om det ibland är oavsiktligt).Jag vet inte om jag skulle ta en tråd på familjeliv.se som nån slags referens...