[Trainer] Elite Suito-tråden

Hej, kassetten glappar något skall den vara flyttbar? Den rör sig ca: 3-5mm i sidled. Det är ju omöjligt att ställa växlarna då... eller den skall vara så?
Hade samma på min Elite Direto och då hade muttern som håller ihop navet gängat upp sig. Det var bara att dra åt och har nu avverkat ca 1000 mil och den fungerar fortfarande.

På min gängade muttern på kassettsidan upp sig. Lossa kassettens låsring och lyft bort första drevet, då kommer du åt den muttern med en skiftnyckel och kan dra åt den (om den är boven).
Screenshot_20210106-084458_Samsung Internet.jpg

Samma som Glitch pekar på.

Hej, det var den muttern som skruvat upp sig. Det var bara att dra åt! Nu funkar det hyfsat.. tycker ändå kedjan/kassett låter mer än när jag kör med bakhjulet ute.. kan det bero på att det är en 105 som sitter på trainern och ultegra på cykeln? Tusen tack för hjälpen Glitch och ovanstående

Hej, det var den muttern som skruvat upp sig. Det var bara att dra åt! Nu funkar det hyfsat.. tycker ändå kedjan/kassett låter mer än när jag kör med bakhjulet ute.. kan det bero på att det är en 105 som sitter på trainern och ultegra på cykeln? Tusen tack för hjälpen Glitch och ovanstående

låter konstigt. smort kedjan ordentligt?

Hej igen! Jag har nu fått på en enkelsidig wattmätare från specialized, den skall ligga kring 2% +/-. När jag kör den samtidigt som suiton så slår det på ca: 12-15 watt. Är det rimligt?

Hej igen! Jag har nu fått på en enkelsidig wattmätare från specialized, den skall ligga kring 2% +/-. När jag kör den samtidigt som suiton så slår det på ca: 12-15 watt. Är det rimligt?

Det kan diffa en del. Jag har en enkelsidig stages och det diffar en del också. Brukar bli rätt nära om man kalibrerar båda efter en stunds trampande.
Vad kör du för inställning på visad effekt på vevarmen? Jag jar avg. 3s power så där diffar det ju lite också i hur garmin / suito visar. I det stora hela över ett helt pass är inte avvikelsen så stor men tittar man på siffrorna för stunden kan det verka diffa mycket.

Senast ändrad:
Jag har en fråga relaterat till Zwift, hur upplever ni att det går att supertucka med denna trainer? Jag tycker att det tar väldigt länge innan zwift visar att min effekt-output går ner, det tar 5-6 sekunder från att jag slutar trampa innan trainern visar under 10W eller vad det nu är som krävs för supertuck.
(Jag kör med 5s avg power inställning, men vad jag förstått ska det inte påverka i verkligheten, bara vad som visas på zwift-skärmen.)

Hej, jag har upptäckt att min Suito inte ger det motstånd som den tidigare gett. Det spelar ingen roll om man ändrar motståndet till max eller kör på lägre. Är det någon här som haft liknande problem?

Jag har en fråga relaterat till Zwift, hur upplever ni att det går att supertucka med denna trainer? Jag tycker att det tar väldigt länge innan zwift visar att min effekt-output går ner, det tar 5-6 sekunder från att jag slutar trampa innan trainern visar under 10W eller vad det nu är som krävs för supertuck.
(Jag kör med 5s avg power inställning, men vad jag förstått ska det inte påverka i verkligheten, bara vad som visas på zwift-skärmen.)

Jepp jag har upplevt samma, men jag har förstått det som att det har med suitos kadensmätning att göra. Med reservation för att jag minns fel så tror jag att supertuck funkar som det ska om man läser kadensen från en kadensmätare istället för från suiton. Nu kör jag med effektmätare i vevpartiet så det var längesen jag hade detta problemet.

Någon annan som upptäckt att trainern visar för låga värden över ca 180-200w. 250 suito watt motsvarar ca 275 garmin watt för min del.

Hej! Har nyligen införskaffat mig en Suito... Kadensen hoppar ibland upp/ner 40-50 varv.
Behöver man koppla en separat kandenssensor för att det ska bli bra eller är det något annat som buggar tro?

Jepp jag har upplevt samma, men jag har förstått det som att det har med suitos kadensmätning att göra. Med reservation för att jag minns fel så tror jag att supertuck funkar som det ska om man läser kadensen från en kadensmätare istället för från suiton. Nu kör jag med effektmätare i vevpartiet så det var längesen jag hade detta problemet.
Har nu testat att köra med extern kadensmätare, men upplever ändå att det tar 4-5 sekunder efter att man slutar trampa till att Zwift visar tillräckligt låga watt för att avataren ska gå ner i supertuck... Så tyvärr verkar det inte ha hjälpt mig.

Det som blir lite märkligt tycker jag är att kadensen går ner till 0 men trainern visar fortfarande watt, vilket borde vara en omöjlighet. Vilket förmodligen har att göra med att svänghjulet som trainern mäter motstånd på fortfarande snurrar.

Har nu testat att köra med extern kadensmätare, men upplever ändå att det tar 4-5 sekunder efter att man slutar trampa till att Zwift visar tillräckligt låga watt för att avataren ska gå ner i supertuck... Så tyvärr verkar det inte ha hjälpt mig.

Det som blir lite märkligt tycker jag är att kadensen går ner till 0 men trainern visar fortfarande watt, vilket borde vara en omöjlighet. Vilket förmodligen har att göra med att svänghjulet som trainern mäter motstånd på fortfarande snurrar.
Men det låter väl rätt rimligt... finns ju lagrad energi i svänghjulet som då mäts... om du känner att kadensen nu verkar stämma bör ju även wattmättningen bli mer korrekt eller verkar det vara något mer som känns avvikande?

Men det låter väl rätt rimligt... finns ju lagrad energi i svänghjulet som då mäts... om du känner att kadensen nu verkar stämma bör ju även wattmättningen bli mer korrekt eller verkar det vara något mer som känns avvikande?
Det är rimligt att det sker i och med att det är så den mäter motståndet på trainern, men det blir fel i hur min kropp arbetar. Så fort jag slutar trampa så är min faktiska uteffekt noll.

Så vid konstant trampande är det inga konstigheter, trainern ser att den behöver stoppa in 200W när jag trampar, för det är de Watt-talen den använder för att bromsa mig. Men så fort jag slutar trampa så är min faktiska uteffekt 0W om min kadens är 0, jag gör inget arbete. Så oavsett om svänghjulet fortsätter att snurra så borde trainern kunna räkna ut att jag inte arbetar.

Se det som effekt du stoppat in i svänghjulet när du startade, för det är ju vad det är.
Förvisso, men effekt är ju något momentant, alltså bör min effekt vara noll även om jag har energi lagrat i ett svänghjul.
På samma sätt som ute, du har lagrad rörelseenergi i hjulen och en kinetisk energi på grund av din vikt och hastighet. När du slutar trampa så fortsätter du att röra dig framåt på grund av denna lagrade energi, men din effekt i drivlinan är 0.

Jag undrar hur det fungerar på andra trainers, finns väl andra trainers som har större svänghjul än Suiton.

Menmen, detta är nog något jag bara får acceptera, grundfrågan handlade ju egentligen bara om att kunna supertucka på ett smidigt sätt.

Hej!
Jag har just fått min Suito Turbo T och kört några pass.
Jag har ett knackande missljud. Har någon annan haft samma och har lösning?
Problemet är detta:

Fullt förväntat beteende om du använder 5s avg. Om du kör konstant på 100w och slutar trampa kommer den visa 0 först efter 5 sekunder. Den visar ju snittwatt över de senaste 5 sekundrarna.

Förutsatt 100w konstant ;
1 sek efter sluttramp; 80w
2 sek; 60w
3 sek; 40w
4 sek; 20w
5 sek; 0w

Blir linjär avtrappning av effekten under perioden du valt lite förenklat.

Zwift använder den effektinställning du valt för att driva din avatar framåt.

Fullt förväntat beteende om du använder 5s avg. Om du kör konstant på 100w och slutar trampa kommer den visa 0 först efter 5 sekunder. Den visar ju snittwatt över de senaste 5 sekundrarna.

Förutsatt 100w konstant ;
1 sek efter sluttramp; 80w
2 sek; 60w
3 sek; 40w
4 sek; 20w
5 sek; 0w

Blir linjär avtrappning av effekten under perioden du valt lite förenklat.

Zwift använder den effektinställning du valt för att driva din avatar framåt.

Jag har sedan min första post tagit bort 5s avg. för dessa försök då det självklart påverkar vilka siffror som visas på skärmen. Men fenomenet jag ser är samma, det tar fortfarande väldigt länge innan den effekt Zwift visar går ner till noll (och min karaktär börjar supertucka).

Att Zwift visar ett 5 sekunders genomsnitt är ju för att man som åkare inte ska behöva se hur siffrorna fluktuerar så väldans mycket, men det som rapporteras in i programmet är ju den ojämna sanningen.

@Redbull, du har en inställning myETraining-appen där du kan ange "virtuell hjulomkrets" eller något i den stilen. Jag kör också bara Trainerroad och hastigheten blir helt beroende på vilken växel och kadens som används, det relateras ingenting till effekten. Ju snabbare svänghjulet på trainern roterar, desto högre "hastighet" loggas.
problemet är att max omkrets är ca 3% mindre än verkligheten, är det någon som lyckats lösa detta?

Det är en bra val
Mycket nöjd med min.
Den gör det en trainer ska för ett ok pris.
Kolla även bike24.com.
Vet inte om dom är billigare eller dyrare.
Man vet inte heller om covideländet drar igång i höst igen med galna leveranstider som följd.
Vill man ha en trainer är det nog läge att köpa en nu.

Det är en bra val
Mycket nöjd med min.
Den gör det en trainer ska för ett ok pris.
Kolla även bike24.com.
Vet inte om dom är billigare eller dyrare.
Man vet inte heller om covideländet drar igång i höst igen med galna leveranstider som följd.
Vill man ha en trainer är det nog läge att köpa en nu.
Var ungefär samma pris där med! Ja lite så jag tänkte, snart är det tyvärr höst igen.. 😂

Köpte min vid den här tiden förra året.
Sambon tyckte jag var knäpp som köpte redan i augusti.
Kan säga att jag var nöjd i oktober när det inte gick att köpa en trainer under 10 000kr...

Jag planerar att köpa en Suito men osäker om jag kan sätta min gamla cykel från 2006 (https://kolo.cz/clanek/merida-speeder-t2-2006?diskuze=on) på den. Cykeln är en fast cykel som jag har haft stående på min Tacx vortex och den önskar jag fortsätta använda. Frågan är om jag kan sätta på den 8-delade kasett som sitter på denna cykel på Suito eller om det blir problem. Hur flexibel och kopatibel är Suito till olika cyklar? Försökt läsa på om adaptrar men är osäker på hur jag vet att min passar. Guidning uppskattas:-)

Jag planerar att köpa en Suito men osäker om jag kan sätta min gamla cykel från 2006 (https://kolo.cz/clanek/merida-speeder-t2-2006?diskuze=on) på den. Cykeln är en fast cykel som jag har haft stående på min Tacx vortex och den önskar jag fortsätta använda. Frågan är om jag kan sätta på den 8-delade kasett som sitter på denna cykel på Suito eller om det blir problem. Hur flexibel och kopatibel är Suito till olika cyklar? Försökt läsa på om adaptrar men är osäker på hur jag vet att min passar. Guidning uppskattas:-)
Det kommer funka men du behöver en spacer till kasetten men jag tror en följer med. Sen ska du ha verktyg för att ta av och på kasetten också. Du kan behöva finjustera växlarna lite sen också men det är allt

Nyinköpt Suito T här. Motståndet uppför backar osv i Zwift fungerar inte. Har värmt upp 10 min utan några program, pluggat in och kalibrerat, pluggat ur och pluggat in, startat Zwift och kört och... nothing.

Uppdaterade trainers firmware innan jag drog till jobbet och hoppas på att det kan lösa det, men vad är era erfarenheter och framförallt lösningar?

Nyinköpt Suito T här. Motståndet uppför backar osv i Zwift fungerar inte. Har värmt upp 10 min utan några program, pluggat in och kalibrerat, pluggat ur och pluggat in, startat Zwift och kört och... nothing.

Uppdaterade trainers firmware innan jag drog till jobbet och hoppas på att det kan lösa det, men vad är era erfarenheter och framförallt lösningar?
Har du ställt in trainer difficulty?

Kolla att den har kopplat upp rätt sensor som controlable i zwift. Ska heta som trainern + fc (om jag minns rätt) i namnet

Har du ställt in trainer difficulty?
I Zwift? Jadå, den är på max.
Kolla att den har kopplat upp rätt sensor som controlable i zwift. Ska heta som trainern + fc (om jag minns rätt) i namnet
Jag får bara upp trainern "Suito 1601" och inte en massa andra val.

Provade med ANT+ för att se om den gjorde saker bättre men då blev namnen lite mer spridda i dom olika grupperna (power, speed, controllable).

Jag satte upp min igår.
Först fungerade inte effektmätning, sen bytte jag sensor (jag hade iaf två val som hette Elite). Efter det fick jag effektvärden i zwift.

Motståndet reglerades inte heller, bytte val där också. Då funkade det.

Inser i efterhand att de försökt döpa smart, men att det förvirrade mig.

Valet som hette något med "trainer" var för att styra motståndet.
Valet som hette något med "power meter" var för att ge effektmätning. Denna funkade också för kadensen i zwift.

Inget fungerar för mig så jag returnerar den. Tråkigt då "körkänslan" är toppen och priset var överkomligt. Får bli Tacx eller Wahoo istället :)

Tillbaka
Topp