[Trainer] Elite Suito-tråden

uandt

Aktiv medlem
Jag har haft problem med min Suito ett par veckor, den har börjat smälla/låta konstigt. Ett metalliskt ljud som kommer och går.
Mailade Bikeshop och skickade dom en film med ljudet, fick svar efter någon dag att reklamationen var godkänd och att dom skulle skicka en ny traineer till mig. Riktigt snyggt av dom då den ändå var lite drygt 2 år gammal.

Men frågan är ju vad felet är, jag skulle nämligen få behålla den trasiga så tänkte man kanske kunde laga den och ha den i reserv eller om sonen vill cykla ihop med mig :)
Elite trainers är ganska lättmekade. Öppna upp den och kolla att bältet sitter som det ska, är spänt ordentligt, osv. Knak ock klonk kan ju vara litevadsomhelst, i mitt fall var det lite sånt innan bältet till drivhjulet trillade av (har ifs en Drivo) men det vara bara sätta tillbaka, skruva å spänna lite så blev den bra sen

glitch

Aktiv medlem
Kan vara bodyn också - ta bort cykeln och prova att snurra kassetten för hand moturs för att känna och lyssna om några av lagren gett sig. Prova också att snurra den medurs (vilket är lite tyngre) och få upp lite fart på frihjulet och lyssna efter missljud.

glitch

Aktiv medlem
Skit design dom har. Skulle dra dit min Ersättnings mutter och den deformeras när jag drog med en 17 nyckel som är angivet i instruktionerna. Muttern är närmare 16,5 så glappar fint i nyckeln så all kraft hamnar på två hörn.
Visa bilaga 532560
Skulle lossa min idag, så klart började den deformeras😂 Elite vill ju att man ska köpa deras specialverktyg....böjde till den så jag fick in TA adaptern igen så att den förhindrar att kanterna deformeras och tog en 16 konnyckel som är filad till knappa 17 och då var det lugnt. Rutte konstruktion helt klart.

implor

Aktiv medlem
Någon som vet om man kan få mera motstånd av trainern?

Har väldigt låg utväxling med 30T-10T som Max dvs är det väldigt lätt att trampa ut på platt. Satt trainer difficulty på Max. Iofs har jag bara testat 5min på första banan. Men om det inte duger kan man öka på motståndet?

jonte987

Aktiv medlem
difficulty brukar bara påverka i backarna.
På en del trainers funkar det att sätta hjulstorlek direkt i trainer så att baseline ändras. Mot all sans och förnuft men mer eller mindre verifierat på kickr core och v5

implor

Aktiv medlem
difficulty brukar bara påverka i backarna.
På en del trainers funkar det att sätta hjulstorlek direkt i trainer så att baseline ändras. Mot all sans och förnuft men mer eller mindre verifierat på kickr core och v5
Såg det i Elite appen. Står 2070 och det är lågt med ett 29” bakhjul. Ska nog vara närmare 2400.

Kan vara bodyn också - ta bort cykeln och prova att snurra kassetten för hand moturs för att känna och lyssna om några av lagren gett sig. Prova också att snurra den medurs (vilket är lite tyngre) och få upp lite fart på frihjulet och lyssna efter missljud.
Jag tror du är nått på spåret där. Idag började den kugga över i bodyn när jag tryckte på plötsligt eller började trampa igen efter att ha frihjulat en kort stund.

Emil777

Aktiv medlem
Hej, p.g.a. skada kommer tyvärr min mtb-säsong igång senare än jag vill.
Tänkte prova att köra på en s.k. trainer för att öka genomblödning och försöka läka så fort det går, tills jag kommer ut och kan cykla både mtb och pendla igen.

Kanske är trainer något att prova under kommande vinterhalvår också, tänker jag. Men jag har aldrig använt trainer förut. Jag tror det kan passa mig på sikt också eftersom jag inte har större problem med pannbens-träning (typ att sitta och trampa i garaget) under höst och vinter. Men det får gärna vara någon kul app som hjälp, så jag slipper planera passen själv. Det vore bekvämt att bara välja ett pass, sitta upp och trampa.

Jag har hittat en ny för ca 4'500 och vad jag förstår (av att läsa den här tråden) verkar det vara bra med garanti då det kan krånglas en del med trainers.

Min fråga: Är en Elite Suito trainern för mig ?
Eller kan jag hitta något mer passande för 4'500kr för omedelbar leverans?

Tänkte börja med MTBn, för mer upprätt sits p.g.a. nackskada och på sikt sätta dit grusräcern.

Tacksam för bra input !

Raemoe

Aktiv medlem
Tack, ser att den passar till 12x142 men inte till MTBn (12x148) utan adapter, men som verkar finnas att köpa på xxl för 59kr.

Och vad har man på kedjan när man kör trainern för minsta underhåll och stänk på underlaget.
Olja eller vax?

Vax lämnar flarn över hela golvet, olja sitter kvar där det ska efter applicering. Kedjan blir ju inte direkt skitig om cykeln bara sitter på trainern, så del fördelen av vax försvinner helt för min del.

Angie72

Ny medlem
Hallå, hoppas detta blir rätt nu :)

Innan sommaren köpte jag en Suito-T och allt var frid och fröjd.
För någon vecka sedan köpte jag mig en ny racer och inser nu att det kan bli en utmaning med trainern. Jag är dock hoppfull att någon här ska kunna stötta mig i om jag kan använda min racer med min trainer.
Jag har varit på Elites Forum och där fick jag ett svar - att om jag kör med micro spline systemet - så skulle jag använda en viss freehub. Tolkar jag det rätt enl Shimanos specs så är det bara MTB som har det systemet och inte nedan kassett.

Kasetten som sitter på cykeln är en

SHIMANO ULTEGRA 12-speed HYPERGLIDE+ Road Cassette​

Varför jag ställer frågan här är för att Elite nu inte svarar på mina fortsatta funderingar, så jag hoppas att någon av er har testat eller kan hjälpa mig luska ut om det är möjligt att köra cykeln på trainern eller om de bara är att kassera trainern och köpa en ny.

Håller alla tummar och tår för att någon har ett svar åt mig.
Stort tack på förhand.

jonte987

Aktiv medlem
Hallå, hoppas detta blir rätt nu :)

Innan sommaren köpte jag en Suito-T och allt var frid och fröjd.
För någon vecka sedan köpte jag mig en ny racer och inser nu att det kan bli en utmaning med trainern. Jag är dock hoppfull att någon här ska kunna stötta mig i om jag kan använda min racer med min trainer.
Jag har varit på Elites Forum och där fick jag ett svar - att om jag kör med micro spline systemet - så skulle jag använda en viss freehub. Tolkar jag det rätt enl Shimanos specs så är det bara MTB som har det systemet och inte nedan kassett.

Kasetten som sitter på cykeln är en

SHIMANO ULTEGRA 12-speed HYPERGLIDE+ Road Cassette​

Varför jag ställer frågan här är för att Elite nu inte svarar på mina fortsatta funderingar, så jag hoppas att någon av er har testat eller kan hjälpa mig luska ut om det är möjligt att köra cykeln på trainern eller om de bara är att kassera trainern och köpa en ny.

Håller alla tummar och tår för att någon har ett svar åt mig.
Stort tack på förhand.
Du ska köpa en kassett som är kompatibel med 11s lvg body. Det verkar som länkad är det är även om jag blir förvirrad av hur de skriver det. Är den kompatibel med två olika?

Någon annan kan säkert bekräfta.

Angie72

Ny medlem
Den 12 delade ultegra kassetten ska passa på på gamla 11-delade hg bodys så det ska inte behövas nåt nytt till trainern (förutom en 12 delad ultegra eller dura-ace kasett då)
Nu blev jag riktigt glad! Stort tack för hjälpen! Du räddade min dag och till viss del min plånbok också :-D

Piecekeeper

Aktiv medlem
Hej. Ngn som monterat en 10-speed kassett? Jag har problem med växlingen. Den blir väldigt dålig när jag monterat den på trainern men är bra när jag cyklar på vanliga cykeln? Skall man behöva justera växlingarna separat för trainern. Jag har testa med både en och två spacers men inget av det blir helt bra. Sen har jag "distansen" på andra sidan såklart. Ngn som testat helt utan spacers för 10-speed?

Markusmanki

Medlem
Hej!
Jag köpte precis en elite suito trainer helt ny. Men för mig låter det väldigt väldigt högt när jag trampar och jag fattar verkligen inte varför. Kan det ha något med kedjan att göra för kassetten är helt ny. Tacksam för alla tips på vad som det kan vara :)

erolwi

Aktiv medlem
Hej!
Jag köpte precis en elite suito trainer helt ny. Men för mig låter det väldigt väldigt högt när jag trampar och jag fattar verkligen inte varför. Kan det ha något med kedjan att göra för kassetten är helt ny. Tacksam för alla tips på vad som det kan vara :)
Köpte också en häromveckan. Lät som sjutton tyckte jag men sen flyttade den till ett annat rum och nu är den (typ) tyst. Rummets akustik har grymt stor betydelse.

Fredrik Å

Aktiv medlem
Hej!
Är växelindexeringen korrekt?
Byter man kassett behöver man allt som oftast justera wirespänningen lite.

Sam

Aktiv medlem
Fick ett infall att köpa en Suito T nu när priserna gått ner en aning. Tänkte använda den till min skogscykel, och då huvudsakligen i ERG-mode.

Men efter att ha läst denna tråd blir man lite skraj. Jag har f.ö. (positiv) erfarenhet från Neo 2T (som jag tyvärr sålde i slutet av sommaren).

Fredrik Å

Aktiv medlem
Fick ett infall att köpa en Suito T nu när priserna gått ner en aning. Tänkte använda den till min skogscykel, och då huvudsakligen i ERG-mode.

Men efter att ha läst denna tråd blir man lite skraj. Jag har f.ö. (positiv) erfarenhet från Neo 2T (som jag tyvärr sålde i slutet av sommaren).
Skraj?
Varför då?
Den absoluta majoriteten av problem är inte fel på trainern.
Oftast är det brist på läsning i bruksanvisningen....

Sam

Aktiv medlem
Skraj?
Varför då?
Den absoluta majoriteten av problem är inte fel på trainern.
Oftast är det brist på läsning i bruksanvisningen....
Verkar fortsatt vara strul med (vad jag förstår som) magneter som fastnar trots att produkten i fråga varit i produktion i 3(?) år.

Klonkljud är ett annat problem som enbart tycks lösas med reklamation. Eller har @Fredrik Å hittat en annan lösning på problemet?

Fredrik Å

Aktiv medlem
Verkar fortsatt vara strul med (vad jag förstår som) magneter som fastnar trots att produkten i fråga varit i produktion i 3(?) år.

Klonkljud är ett annat problem som enbart tycks lösas med reklamation. Eller har @Fredrik Å hittat en annan lösning på problemet?
Nä men man ska veta att det finns väldigt många exemplar "där ute" och de som skriver i forum som detta är de som har problem ...

Sam

Aktiv medlem
Nä men man ska veta att det finns väldigt många exemplar "där ute" och de som skriver i forum som detta är de som har problem ...
Absolut. Det gäller de flesta produkter det "gnälls" om på forum, men när användare får upprepade problem med olika enheter så tycker jag det är berättigat att man drar öronen åt sig och använder ord som "skraj".

Men det sagt har jag ännu inte bestämt mig om jag ska slå till eller inte. Veligheten är otrolig just nu.

glitch

Aktiv medlem
Vi har en Suito nu sen några år. Frun har tagit över den och den snurrar på bra. När det varit strul har Elite löst det snabbt och smidigt. Den delen är inte att förringa.

Suiton är bra, men jag tycker Kickr Core har bättre känsla men den brukar kosta lite till.

gabbeon

Aktiv medlem
Hej alla! Har precis blivit ägare av en bättre begagnad Suito. Jag är snål och allmänt skeptisk till att tävla virtuellt, så mitt mål är att använda den enbart till att köra intervallträning några gånger i veckan. Jag har försökt koppla ihop den med Golden Cheetah 3.6 via blåtand utan resultat. Trainern funkar med Elites myEtraining app, men där är det bara en väldigt fördummad del man får köra gratis. Följande är frågorna:
- Är det någon som lyckats para ihop trainern med Golden Cheetah via blåtand?
- Finns det någon annan app (för windows eller android) som klarar att driva Suiton via BT i ERG mode utan abbonemang? Det är helt OK om den kostar några dollar en gång.
- Är det någon i Gbg som har en ANT+ usb-dongel som jag kan få låna för att testa koppling mot GC?

jonte987

Aktiv medlem
Hej alla! Har precis blivit ägare av en bättre begagnad Suito. Jag är snål och allmänt skeptisk till att tävla virtuellt, så mitt mål är att använda den enbart till att köra intervallträning några gånger i veckan. Jag har försökt koppla ihop den med Golden Cheetah 3.6 via blåtand utan resultat. Trainern funkar med Elites myEtraining app, men där är det bara en väldigt fördummad del man får köra gratis. Följande är frågorna:
- Finns det någon annan app (för windows eller android) som klarar att driva Suiton via BT i ERG mode utan abbonemang? Det är helt OK om den kostar några dollar en gång.
- Är det någon i Gbg som har en ANT+ usb-dongel som jag kan få låna för att testa koppling mot GC?
Sist jag kollade står det att bara ant funkar...

Jag vet inte om rgt i ny regi har gratisversion annars har icw något. Trainerday är nog billigast och har någon gratisfunktion.

Billigast är nog att köpa dongle eller om du har någon garmin som kan styra

Gruva

Medlem
Om du kör Garmin kan du skapa träningspass anpassade för erg i Garmin Connect och ladda över till din cykeldator. Som då inte kopplas till Suiton via blåtand utan ant+ (väl?) men ändå :) Min upplevelse är dock att Trainerroad har "bättre" erg-mode än Garmin.

jonte987

Aktiv medlem
Har ett vagt minne av att GC har lite väl tekniska menyer för uppkoppling jämfört med kommersiella program.
Jag kanske kan testa lite med senaste versionen i mellandagarna

jonte987

Aktiv medlem
Mm, ska kanske funka

Golden Cheetah is also called GC. The GC version used here is 3.6 Development build 1.5.21. I used this version because it contains Bluetooth BTLE support for Windows 10 for connecting my trainer.

Senast ändrad:

gabbeon

Aktiv medlem
Mm, ska kanske funka

Tack, lovande. Jag testar senare och återkommer.

jonte987

Aktiv medlem
Annars kostar trainerday 40 /mån. Kanske värt det för att kunna köra på mobilen...
Icw har väl engångssumma för att bli av med begränsningar?

Topp