[Trainer] Elite Suito-tråden

Pugilism

Aktiv medlem
Inget fungerar för mig så jag returnerar den. Tråkigt då "körkänslan" är toppen och priset var överkomligt. Får bli Tacx eller Wahoo istället :)

Hade också lite problem i början. Löste det med en ant+ dongel till datorn. BT kan ha problem med mer än en sensor samtidigt.
Trist att du inte får det att fungera.

a_gardstam

Ny medlem
Idag när jag körde en tävling på Zwift så ökade motståndet dramatiskt istället för att minska när jag kom in i draget bakom en annan cyklist. Någon som varit med om något liknande och kanske vet orsaken?
Hoppade sedan ur och körde en annan tävling och då var det normalt igen.

Piecekeeper

Aktiv medlem
Precis köpt min första trainer, en Suito. Har knappt testat den men den går extremt trögt, kan knappt trampa runt. Vet inte ens om jag monterat hub och boost adaptern rätt? (Kör mtb 12 växlat). Tog först bort bodyn och ersatte med microspline, skruvade sedan fast den med samma bult som satt där default, satte dit boost adaptern på andra sidan. Låter det rätt? Ska man kalibrera den först på ngt sätt? Blir svårt då jag knappt kan trampa runt?

Bornlikethis

Aktiv medlem
Precis köpt min första trainer, en Suito. Har knappt testat den men den går extremt trögt, kan knappt trampa runt. Vet inte ens om jag monterat hub och boost adaptern rätt? (Kör mtb 12 växlat). Tog först bort bodyn och ersatte med microspline, skruvade sedan fast den med samma bult som satt där default, satte dit boost adaptern på andra sidan. Låter det rätt? Ska man kalibrera den först på ngt sätt? Blir svårt då jag knappt kan trampa runt?
Är en Wahoo inblandad?

Piecekeeper

Aktiv medlem
Testa att koppla bort trainern från din Garmin, stänga av allt och sätta på och därefter öppna din my E-training app och välj ett pass i deras app och se om det fortfarande är skyhögt motstånd. Om det har funkar som normalt, kalibrera din trainer därefter i appen.
Ok. Du menar koppla bort sensorerna och länka bort koppling till Garmin express?

emilberge

Aktiv medlem
Testa att koppla bort trainern från din Garmin, stänga av allt och sätta på och därefter öppna din my E-training app och välj ett pass i deras app och se om det fortfarande är skyhögt motstånd. Om det har funkar som normalt, kalibrera din trainer därefter i appen.
Jag behövde göra det där efter att jag testade att styra med min Wahoo elemnt, men den ballade ur totalt.
Riktigt skumt problem.

d_anders

Aktiv medlem
Vill du zwifta så se till att ha bra nätverksuppkoppling och bra anslutning mellan trainern och datorn. Annars reagerar det för långsamt när du börjar trampa hårdare.

Intressant tråd... Efter att ha läst detta så känner jag mig jätte kluven. Verkar ha varit mycket reklamationer i början. Det verkar som att ni som köpt på senare tid (2021) inte reklamerar i samma utsträckning. Priset på Suito-T är mer i linje med vad jag är villig att betala men har ändå börjat titta mer på Direto XR-T.

Tacksam för feedback.

glitch

Aktiv medlem
Det var nån ruggigt bra deal på Kickr Core i en annan tråd häromdagen.
Hade köpt en sån idag (med det priset).
Annars har min nuvarande Suito tuggat på bra nu i drygt ett år.

glitch

Aktiv medlem
Det är nog bara Glitch och DCR som testat alla :) . Kickr har är ett bra namn och jag var nöjd med kickr snap så jag fortsatte på samma. Har dock en v5.
Haha nja riktigt så illa är det inte, men jag har provat många Flux (retur efter retur) några Suito, frugans Kickr Snap och KickR Core och Neo hos bekanta. Direton är säkert jättebra - men den har jag inte testat.

d_anders

Aktiv medlem
Har haft en xr-t i några veckor. Har fungerat perfekt än så länge. Kostade 6200 kr hos allebike.

Man kan hitta info om folk som har haft problem med erg-läget. Det är inget jag har märkt av, men förekommer säkert på vissa enheter.

Tack för tråden och all input. Det blev en Direto XR-T. Vågade inte satsa på Suito-T pga allt prat om garanitärenden (även om det verkar vara ett mindre problem nu) och oblanserade svänghjul. Får väl återkomma när jag provat den ett tag...

d_anders

Aktiv medlem
Hoppas att det blir bra! Ett tips är att du behöver rimligt bra wifi-mottagning om du vill uppdatera firmware. Inget blev dock förstört på min då uppdateringen misslyckades.

andersson.n

Aktiv medlem
Har antingen liknande problem eller så är jag bara svag. Ska testa denna lösning under julen.

d_anders

Aktiv medlem
Låter som något är konstigt. Testa både med och utan erg påslaget också. Jag giśsar på ett tillfälligt mjukvaruproblem som sen huxflux magiskt försvinner. Kanske se till att det bara finns en enhet igång som kan vara uppkopplad mot trainern.

andersson.n

Aktiv medlem
Låter som något är konstigt. Testa både med och utan erg påslaget också. Jag giśsar på ett tillfälligt mjukvaruproblem som sen huxflux magiskt försvinner. Kanske se till att det bara finns en enhet igång som kan vara uppkopplad mot trainern.
Jag tror det är min Garmin som strular till det, verkar vara återkommande problem här och på resten av internet som sagt!

Fredrik Å

Aktiv medlem
Tack, misstänkte det. Jag får fundera på om man ska försöka sätta något plastskydd eller så. Det hade nämligen varit hemskt bekvämt att kunna ställa den framför TV:n.
Plexiglas från Biltema eller som jag hade förra vintern en kartong upplutad mot soffan som stod bakom.
Har man en rengjord kedja upplever inte jag att det skvätter någon oljan på omgivningen.

andersson.n

Aktiv medlem
Det håller tyvärr i sig. Svaga ben är som sagt även en möjlig förklaring men jag tror inte det är problemet. Återkommer med hur det utvecklar sig!
Jag har kopplat bort alla parade enheter, startat pass i Elite-appen, därefter kalibrerat om i samma app. Är det således bättre nu? Jag vet inte, det får vara som det är, jag sänker bara watten på träningspassen om det blir för jobbigt, oavsett vilken siffra det står på skärmen är det väl träning iaf 😅

När jag körde alpen i höstas kommenterade andra i en annan tråd att mina kadens- och hastighetssiffror inte gick ihop med min utväxling, kanske orkar testa nån liknande uträkning framöver för att se om åtminstone den aspekten stämmer, vi får se! :)

Att man dessutom hade covid för några veckor sen gör det ju inte heller lättare att avgöra vad som är rimlig svårighet osv...

glitch

Aktiv medlem
Hur ser era remmar ut?
Tycker det ser ut som sprickor tvärs över min.
1641219708776.jpg

d_anders

Aktiv medlem
Gissar för övrigt att man bara kan köra på tills remmen slirar eller går av? Verkar kosta ett par hundra för en ny. Hur många timmar har du använt din?

implor

Aktiv medlem
Försöker få igång min Elite men går bet pga kassa instruktioner. Visst ska den högra lilla adaptern dit också vid boost (samma som för 142).

Den tar inte gäng för mig nämligen.

33B32E73-30E7-4FA3-803A-5A117ED49F4F.jpeg

glitch

Aktiv medlem
Har aldrig kört boost, bara 12 mm 142 och då är det bara hänga in den på kassett sidan, men det är bara några få varv gäng så när den är iskruvad sitter den typ löst ändå och trycks sen ihop med axeln och dropouten. Antar det är lika för boost men med en bredare adapter på andra sidan,?

implor

Aktiv medlem
Har aldrig kört boost, bara 12 mm 142 och då är det bara hänga in den på kassett sidan, men det är bara några få varv gäng så när den är iskruvad sitter den typ löst ändå och trycks sen ihop med axeln och dropouten. Antar det är lika för boost men med en bredare adapter på andra sidan,?
Du behöver några mm utstick från kasetten. Kollar du på ett hjul så kommer det sticka it 3-4mm ”rör”. Antagligen fungerar det som mothåll när du drar åt axeln.

Topp