Trainer för Zwift

Dexter

Medlem
Trainer för Zwift
Hört många snackat om Zwift och går i tankar på att gå med i gänget till hösten.

Har kikat lite på ny Trainer, men vad köper man till vettiga pengar?
Vill gärna ha en 'direct mont'..
Tips mottages ?

Trainer för Zwift
"Styrbara" Trainers med direct mount:
Tacx Flux c:a 7400kr nu på Stadium (medlemspris), Enklare variant av "storebror" Neo
Tacx Neo c:a 11-13000kr lite beroende på var du hittar den. Tystast i klassen.
Wahoo Kickr c:a 10-12000kr lite beroende på var du hittar den. Den trainern med ANT+ F-EC som alla andra liknande trainers jämförs med.

Sen finns det några till....

Trainer för Zwift
Jag har haft en bushido sedan 2011 men nu är det dags att uppgradera. Har läst och kollat på youtube-filmer idag och det blir en Elite Direto när den kommer om någon vecka.

Samma prisklass som Flux men Direto har en felmarginal på +/- 2.5 % vilken ingen annan trainer i prisklassen verkar ha. De oberoende tester jag har sett har visat att wattsiffrorna stämmer väldigt bra. Den kan också köra ant+ och bluetooth samtidigt. Upp till 1400watt och 10% räcker gott och väl.

Trainer för Zwift
Prototyp än så länge men Tacx Neo Smart Bike blir nått att placera nere i träningsrummet på jobbet.

TacxNeoSmartBike.jpg

//Källis

Trainer för Zwift
Själv funderar jag på ljudnivån. Med swift vill jag flytta upp träningen i vardagsrummet. Någon som är bättre än andra att till ljudnivå?

(Funderar även på att skippa swift helt och undrar då om någon testat vätska som motstånd?)

Trainer för Zwift
Edarion sa:
Själv funderar jag på ljudnivån. Med swift vill jag flytta upp träningen i vardagsrummet. Någon som är bättre än andra att till ljudnivå?

(Funderar även på att skippa swift helt och undrar då om någon testat vätska som motstånd?)

Vad gäller låg ljudnivå är Tacx Neo kung fortfarande.

//Källis

Trainer för Zwift
Källis sa:
Vad gäller låg ljudnivå är Tacx Neo kung fortfarande.

//Källis

Word.

Bor själv i lgh och köpte en TacxNeo. Såklart har jag fläkten på max och när jag kom ut efter första riktiga provträningen (FTP-test) så frågade jag frugan om hon trodde att ljudnivån skulle bli ett problem.

"Det enda jag hörde var ditt stånkande och flåsande och det störde mig inte alls" var hennes svar. Tilläggas bör är att min dotter låg i annat rum bredvid och sov som en stock.

Det som låter när jag kör min TacxNeo är kedjan, trampandet, fläkten samt ljud/musik från Zwift.

Trainer för Zwift
Rico sa:
Toxy sa:
Om du har wattmätare kan du köpa en "dum" trainer.

...och ändå koppla upp mot Zwift? Vad behövs då i form av kopplingar/hardware?

Jag har kopplat mina Garmin Vector till datorn med den medföljande lilla USB-donglen. Det funkar med min "dumma" trainer eller testcykeln. Men jag antar det roliga kommer om man har en trainer som ändrar motståndet beroende vad som händer i Zwift. Jag har inte kört något på riktigt i Zwift ännu. Men jag antar att om jag ska hänga med i en uppförsbacke i Zwift (och producera mer watt) så måste jag växla till en tyngre växel och öka farten. Känns lite ologiskt men jag antar att det blir så?

Trainer för Zwift
Högre fart ger högre ljud från trainern, men med effektmätare så går det ju att öka motståndet i trainern och på så sätt hänga med andra som kör. Jag har själv kört med dum trainer, men ska man ha ut något av Zwift så skulle jag nog säga att en smart trainer är ett måste. Kör man inget träningsprogram med olika effektmål blir det mest att sitta och mala med samma belastning utan att växla eller ändra tempo, så var det iaf för mig.

Trainer för Zwift
drjoshua sa:
Rico sa:
Toxy sa:
Om du har wattmätare kan du köpa en "dum" trainer.

...och ändå koppla upp mot Zwift? Vad behövs då i form av kopplingar/hardware?

Jag har kopplat mina Garmin Vector till datorn med den medföljande lilla USB-donglen. Det funkar med min "dumma" trainer eller testcykeln. Men jag antar det roliga kommer om man har en trainer som ändrar motståndet beroende vad som händer i Zwift. Jag har inte kört något på riktigt i Zwift ännu. Men jag antar att om jag ska hänga med i en uppförsbacke i Zwift (och producera mer watt) så måste jag växla till en tyngre växel och öka farten. Känns lite ologiskt men jag antar att det blir så?

Jag har en vätskebromsad trainer och en P2M effektmätare. Och visst måste jag växla till en tyngre växel för att hänga med uppför, men jag tänker knappt på det. Bara "nu måste det gå fortare -lägg i tyngre växel".

Kör du en Neo måste du troligen lägga i en lättare växel för att hålla dig en "bekväm" kadens.

Trainer för Zwift
Jag har kört med Direto i tre veckor och är jättenöjd. Nu har jag bara en 6 år gammal Bushido att jämföra med men det är mycket bättre känsla med Direton och även om det låter lite om den så är den ändå tystare än Bushidon.

Allt har fungerat smärtfritt och wattmätaren verkar stämma bra. Jag gillar dock inte elites program men det använde jag bara till att kalibrera.

Trainer för Zwift
Bama sa:
Jag har kört med Direto i tre veckor och är jättenöjd. Nu har jag bara en 6 år gammal Bushido att jämföra med men det är mycket bättre känsla med Direton och även om det låter lite om den så är den ändå tystare än Bushidon.

Allt har fungerat smärtfritt och wattmätaren verkar stämma bra. Jag gillar dock inte elites program men det använde jag bara till att kalibrera.

Bra med ett statement, den är ju inte direkt gratis :)
Men verkar ändå prisvärd. Provat med Swift? Det är jag lite sugen på.

Trainer för Zwift
Jag hade nästan tryckt på köpknappen på en Direto, men valde att först testa en Kickr Snap hos en kompis tidigare i veckan. Jämfört med min gamla dumma Tacx Flow så var Snapen en viskning och den dränktes enkelt av en något dåligt inställd drivlina (efter ett snabbt hjulbyte till ett med trainerdäck) samt en fläkt. Eftersom en direktdriven trainer skulle innebära bökigare byte mellan min och sambon cykel (eftersom jag kör 10-delat och hon 11-delat) så var det mer som vägde över för Snap. Även om jag inte testat en Direto så var det svårt att motivera det högre inköpspriset. Sköter sig Postnord så har jag min Snap redan imorgon.

Trainer för Zwift
tinkerbell sa:
Jag hade nästan tryckt på köpknappen på en Direto, men valde att först testa en Kickr Snap hos en kompis tidigare i veckan. Jämfört med min gamla dumma Tacx Flow så var Snapen en viskning och den dränktes enkelt av en något dåligt inställd drivlina (efter ett snabbt hjulbyte till ett med trainerdäck) samt en fläkt. Eftersom en direktdriven trainer skulle innebära bökigare byte mellan min och sambon cykel (eftersom jag kör 10-delat och hon 11-delat) så var det mer som vägde över för Snap. Även om jag inte testat en Direto så var det svårt att motivera det högre inköpspriset. Sköter sig Postnord så har jag min Snap redan imorgon.

Min sambo för 11 och jag 10, men jag tror inte att hon är så mycket för att cykla inne. Om hon mot förmodan skulle vara det så är det ju en anledning för mig att uppgradera :) Funkar Direton förresten med skivor som förmodligen kommer sitta på min nästa racer?

Trainer för Zwift
Jag har en ”dum” trainer men kör zwift med quarq istället. Köp en billig trainer och lägg mellanskillnaden på wattsystem istället. Då får du watt även ute.

Trainer för Zwift
Sambon vill cykla (mer) trainer i vinter. Men hon har 10-delat, jag har 11-delat. Ingen av oss har watt-mätare. Vad blir det bästa/roligaste/mest prisvärda lösningen?
Köpa två wattsystem blir ju en slant. Köpa en smarttrainer som Direton/Kicker blir meck med att flytta kassett.

Hittils har vi kört med en Kurt Kinetic och virtuella watt. Och visst fungerar det också.

Trainer för Zwift
desmo sa:
Freddie L sa:
Som någon skrev ett par inlägg ovan: Köp en smart-effekt-trainer för hjulmontering. Kickr Snap är väl en bra variant?

Jo, det är kanske enklast och smartast.
Någon som hittat den till bra pris?
Min snabba undersökning gav Apple Store för 4999:-
https://www.apple.com/se/shop/produ...c000202696550a5ea73a4aa8f4fcd4661fb8a9d3a98dc
Jag tror det, men jag är inte expert på området... ;-)

När jag kollade sist var den billigast på Cykelkraft av alla ställen, men nu när jag ska länka hittar jag den inte där... Kanske tillfälligt slut?

Trainer för Zwift
Direto är fantastiskt bra för priset skulle jag säga, jämför med Kickr främst. Riktigt bra känsla, enkel att ställa in, drägligt tyst (går utan problem att kolla tv i samma rum) och producerar inte så mycket vibrationer, så på en halvtjock yogamatta går det utmärkt att köra den i lägenhet utan arga grannar på våningen under.

Trainer för Zwift
Skillnaden i pris från kicker snap (om 4999 stämmer) till: https://www.athleteshop.se/elite-di...utm_campaign=linkgenerator&utm_content=290109 känns okej för mig..
Jag hoppas att den blir tystare och ger bättre känsla än en rulle mot bakhjulet.
Eftersom de skriver att den skall vara kompatibel med MTB-ramar och 142x12 så borde det väl inte vara något problem om man i framtiden uppgraderar till en skivbromsad racer?

Trainer för Zwift
Det går bra med genomgående också, det är otrolig skillnad mot att köra bromsrulle, jag står inte ut med den känslan, medans detta känns ganska nära verkligheten.

Trainer för Zwift
Då börjar det bli dags att förbereda föredragningen på regeringssammanträdet nästa torsdag. Minst fem statsråd måste närvara för att beslutsförhet ska föreligga.

Trainer för Zwift
Att köra direct mount trainer med samma kassett för både 10 och 11 delad växelgrupp borde inte vara något större problem. Bara man hittar en växel i mitten av kassetten som fungerar drägligt, så låter man sedan trainern sköta motståndet. Problem kan det ju bli vid t.ex. ftp-tester när erg-läget kopplas ur, men nog borde man +/- 1 växel på kassetten samt stora/lilla klingan att leka med när man kör 10 växlad cykel på 11-delad kassett.

Trainer för Zwift
Daniel_S sa:
Att köra direct mount trainer med samma kassett för både 10 och 11 delad växelgrupp borde inte vara något större problem. Bara man hittar en växel i mitten av kassetten som fungerar drägligt, så låter man sedan trainern sköta motståndet. Problem kan det ju bli vid t.ex. ftp-tester när erg-läget kopplas ur, men nog borde man +/- 1 växel på kassetten samt stora/lilla klingan att leka med när man kör 10 växlad cykel på 11-delad kassett.

Hmm, är det inte så att man kan låsa 11s-växeln för att fungera med 10s kassett? Tror jag läst något om det, eller så har jag blandat ihop allt.

Trainer för Zwift
Att köra en 10-delad drivlina på en 11-delad kassett är nog inte att rekommendera. Nog för att kedjans innermått är samma, men yttermåttet på den 10-delade kedjan är större än den 11-delade. Skulle eventuellt innebära att kedjan går emot närmast större drev bak med ökat slitage både på kedja och kassett.

Kör man Zwift vill man väl ändå ha lite mer än två-tre bak (dvs 4-6 växlar totalt) att leka med, speciellt på Wattopia som är rätt kupererad. Att köra ERG-intervaller borde däremot gå fint på en enda växel även om ovan nämnda potentiella slitageproblem ändå kvarstår.

Trainer för Zwift
tinkerbell sa:
Att köra en 10-delad drivlina på en 11-delad kassett är nog inte att rekommendera. Nog för att kedjans innermått är samma, men yttermåttet på den 10-delade kedjan är större än den 11-delade. Skulle eventuellt innebära att kedjan går emot närmast större drev bak med ökat slitage både på kedja och kassett.

Kör man Zwift vill man väl ändå ha lite mer än två-tre bak (dvs 4-6 växlar totalt) att leka med, speciellt på Wattopia som är rätt kupererad. Att köra ERG-intervaller borde däremot gå fint på en enda växel även om ovan nämnda potentiella slitageproblem ändå kvarstår.

Jag tänker tvärtom. Om jag kan nedgradera min 11s till 10s på något enkelt sätt.

Trainer för Zwift
tinkerbell sa:

Mycket möjligt att det är så, jag försökte använda ord som borde/kan/kanske för låta det vara lite öppet. Själv skulle jag vara alltför lat för att byta kassett, så skulle troligen försöka använda båda cyklarna i vilket fall som helst. Tänkte inte på att Zwift har lite andra krav än TrainerRoad, så det får ju beaktas...

Trainer för Zwift
Jag har kört med 10-delad drivlina på min Direto med 11-delad kassett i erg-mode utan något som helst oljud så visst går det.

Zwift har fungerat felfritt utan några problem. Hittade den direkt och känslan är jättebra jämfört med gamla trainern med bromsrulle. .

Trainer för Zwift
Bama sa:
Jag har kört med 10-delad drivlina på min Direto med 11-delad kassett i erg-mode utan något som helst oljud så visst går det.

Zwift har fungerat felfritt utan några problem. Hittade den direkt och känslan är jättebra jämfört med gamla trainern med bromsrulle. .
Hur fungerar det i Zwift om du inte kör ERG-mode, dvs utan att köra ett träningspass?

Känslan i en Snap jämfört med min gamla bromsrulle-trainer gick inte heller att jämföra. Snapen hade så vansinnigt bättre känsla (och ljudnivå). Därmed inte sagt att en Direto/Flux/Neo/Kickr inte är ännu bättre.

Tillbaka
Topp