Trainer

Trainer
Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du bor ovanpå en surgubbe så funkar en bra
> spinningcykel på en gummimatta på en tygmatta.
> Min spinningcykel är Merida Road med magnetiskt
> motstånd. Jag vet av erfarenhet.

Jag vet ännu inte vad jag kommer få för grannar, men det är ju bra att inte väcka ont blod. Har sett någon här på happy som stoppade någon form av vibrationsdämpade kuddar under trainern. Kuddarna var tydligen en Hifi-produkt.
Gillar att cykla trainer då jag får träna på "rätt" cykel.

Trainer
desmo skrev:
> Annan fråga: Är det någon som kör trainer +
> hörlurar?
> Tycker om att spela musik, men alla i lägenheten
> vill inte lyssna när jag kör.

Jag kör med hörlurar. En bonus är att man inte störs av trainer ljudet då.

Trainer
fhloston skrev:
> desmo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Annan fråga: Är det någon som kör trainer +
> > hörlurar?
> > Tycker om att spela musik, men alla i
> lägenheten
> > vill inte lyssna när jag kör.
>
> Jag kör med hörlurar. En bonus är att man inte
> störs av trainer ljudet då.

Något bra tips på lurar? De måste ju sitta rätt bra, och ändå inte göra ont efter +60min. Och svettåliga.

Trainer
Ett tillbehör som man ser på en massa demo-videos men som jag har svårt att hitta för inköp är ipad-hållare till styret. Någon som vet var det kan finnas att köpa?

Trainer
JPL skrev:
> Ouch, mina google-skills är uppenbarligen
> halvdana....

Vem behöver google när det finns happy, här ingår det dessutom syrliga kommentarer till sökresultaten till och med ;-)

Trainer
fredrikw skrev:
> JPL skrev:
> -----
> > Ouch, mina google-skills är uppenbarligen
> > halvdana....
>
> Vem behöver google när det finns happy, här
> ingår det dessutom syrliga kommentarer till
> sökresultaten till och med ;-)

Yep, och drygheten i "Let me google that for you-länkarna" varar ju hur länge som helst dessutom ;)

Trainer
fredrikw skrev:
> Det är bäst att skärpa till sig lite nu när
> alla är moderater.

verkligen!

Trainer
NLC skrev:
> fredrikw skrev:
> > Det är bäst att skärpa till sig lite nu när
> > alla är moderater.
>
> vänsterpartister!

+1

Trainer
fredrikw skrev:
> NLC skrev:
> -----
> > fredrikw skrev:
> >
>
> > > Det är bäst att skärpa till sig lite nu
> när
> > > alla är moderater.
> >
> > vänsterpartister!
>
> i^2

Trainer
Beställde tidig julklapp till mej själv igår, en Wahoo Kickr. Troligen slöseri på ett slött fetto som mej, men det är ju en pryl så va f-.....

kickrright.jpg

Jag är mest fascinerad av den återförsäljaren jag valde, coolstuf.se.
Jag klickade beställningen kl 16:00 igår, och idag kl 11:30 fick jag sms om att de försökt leverera varan hemma. Jag har nog inte varit med om så snabb "webshopsrespons" tidigare.

Det som gör mej lite irriterad är att jag konstaterar nu att iPad-programvaran (strava-bla-bla-wahoo-någonting) går loss på ett par hundringar. Trodde nog att appen skulle vara gratis när man köpt hårdvaran för närmare 10 kkr.

edit: Har gnällt på att det är för lite bilder i trådarna nu för tiden, så skärper mej själv.

Senast ändrad:
Trainer
JPL skrev:
> Det som gör mej lite irriterad är att jag
> konstaterar nu att iPad-programvaran
> (strava-bla-bla-wahoo-någonting) går loss på
> ett par hundringar. Trodde nog att appen skulle
> vara gratis när man köpt hårdvaran för
> närmare 10 kkr.

Den programvaran är endast för att köra simulerade Strava-segment och kan med fördel skippas helt och hållet. Den enklaste programvaran som helt enkelt heter Wahoo Fitness är gratis, börja med den. (Ladda ner Wahoo Utility också och kolla så du har senaste firmware installerad.) Sedan kan du skaffa Hurts Ergo för ett par kronor att använda i väntan på att TrainerRoad släpps om du inte vill köra det senare på en fullvärdig dator så länge.

Senast ändrad:
Trainer
Ok, lite synd att den fria versionen är iphone-optimerad istf iPad. (Om jag fattat rätt)

Med fördel vara utan? Har du testat Strava-funktionen? Det verkar ju vara en ganska intressant funktion annars, om man nu är lite såld på Strava. Tex finns ju då i princip alla cyklingsbara slingor i världen att simulera.

Kickr-3.png

Senast ändrad:
Trainer
JPL skrev:
> Med fördel vara utan? Har du testat
> Strava-funktionen? Det verkar ju vara en ganska
> intressant funktion annars, om man nu är lite
> såld på Strava. Tex finns ju då i princip alla
> cyklingsbara slingor i världen att simulera.

Nej ska jag vara ärlig äger jag ingen iPad så har faktiskt inte testat just det programmet, men jag har inte läst särskilt mycket positivt om det. Det är inte gjort för att köra kompletta rundor utan endast segment, så vill du inte behöva välja nytt segment efter ett par minuter måste du själv lägga upp onödiga monsterlånga segment. Har också läst mycket klagomål på usel höjddata där den simulerade lutningen kan hoppa fram och tillbaka mellan flackt och superbrant med sekunders mellanrum.

Ska jag väl sitta på trainern vill jag ha så effektiv träning som möjligt och då är det någon form av mer utstuderade intervaller som gäller. Om man ändå vill cykla en simulerad riktig sträcka skulle jag nog hellre köra Kinomap eller liknande där motståndet är syncat mot en video istället för att bara stirra på Google Maps.

Senast ändrad:
Trainer
JPL skrev:
> Beställde tidig julklapp till mej själv igår,
> en Wahoo Kickr. Troligen slöseri på ett slött
> fetto som mej, men det är ju en pryl så va
> f-.....
>
> http://www.wahoofitness.com/media/wysiwyg/products
> /kickrright.jpg
>
> Jag är mest fascinerad av den återförsäljaren
> jag valde, coolstuf.se.
> Jag klickade beställningen kl 16:00 igår, och
> idag kl 11:30 fick jag sms om att de försökt
> leverera varan hemma. Jag har nog inte varit med
> om så snabb "webshopsrespons" tidigare.
>
> Det som gör mej lite irriterad är att jag
> konstaterar nu att iPad-programvaran
> (strava-bla-bla-wahoo-någonting) går loss på
> ett par hundringar. Trodde nog att appen skulle
> vara gratis när man köpt hårdvaran för
> närmare 10 kkr.
>
>
>
> edit: Har gnällt på att det är för lite bilder
> i trådarna nu för tiden, så skärper mej
> själv.

Funderar själv på en Kickr. Berätta gärna hur det funkar när du testat några gånger!
Kommer du köra Trainer road?

Trainer
Ok synd på den ryktade buggigheten där.
För de flesta lopp odyl finns ju som hela stravasegment från kortare varvbanor till vätternrundan, om man nu inte vill köra 4-5 mils segment som delar av de större etapploppen tex.

Trainer
Pegorelli skrev:
> JPL skrev:
> Funderar själv på en Kickr. Berätta gärna hur
> det funkar när du testat några gånger!
> Kommer du köra Trainer road?

Med tanke på vädre så lär den nog komma till användning ganska så snart.
Inte riktigt säker på vilka varianter av programvara jag ska köra, blir nog att testa runt lite och känna efter.

Är ju trots skrivet ovan, för nyfiken på Strava-Wahoo-appen för att låta bli att testa den.

Trainer
Jag har kört Strava Segments-appen ett par gånger med min kicker.
Första gångerna var med en äldre version och då var det nästintill oanvändbart, motståndet hoppade mellan att emulera 0 graders motlut och 60 graders motlut, dvs tvärstopp.
I senare versioner har de lagt in en algoritm som jämnar ut motståndet betydligt bättre (för bra, hävdar vissa) och nu funkar det hyfsat bra för att köra ett pass med ungefär samma ansträngning som t.ex. en alpklättring skulle motsvara. Känslan är dock givetvis inte densamma :)

Trainer
Var hos min LBS igår som vill sälja på mig en BKool. Priset verkar vara okej men den stöds inte av Trainerroad. Jag körde Trainerroad förra vintern och var nöjd med det.
Någon som har erfarenhet av både BKool och Trainerroad och kan uttala sig?

Trainer
Testade lite igår efter uppackning och han testa en Kinomap-runda och några segment i Segments.

Tycker att simuleringen av lutning i segments inte riktigt var särskilt påtaglig i de fall jag testade, det var mer påtagligt i Kinomap. (I båda fallen önskar man ju att man fick fördelen av utförsluten som man får i verkligheten, så att man får lite återhämtning. :)

Hoppas hinna ut vid tillfälle och skapa en egen kino-map-video för att få en referens av någon sträcka man har i ryggmärgen från verkligheten. Bara för skojs skull för att jämföra lite.

Segments verkar lite för grovt/utjämnat då jag tog en kort stigning jag ofta kör, och i stigningen finns ett parti om ca 100-150 m där det planar ut till ca 0% och man får lite återhämtning. Den sträckan behöll motståndet motsvarande föregående lutning om ca 4-5% som utgör första delen av stiginingen.

Trainer
JPL skrev:
> Pegorelli skrev:
> -----
> > JPL skrev:
> >
>
> > Funderar själv på en Kickr. Berätta gärna
> hur
> > det funkar när du testat några gånger!
> > Kommer du köra Trainer road?
>
> Med tanke på vädre så lär den nog komma till
> användning ganska så snart.
> Inte riktigt säker på vilka varianter av
> programvara jag ska köra, blir nog att testa runt
> lite och känna efter.
>
> Är ju trots skrivet ovan, för nyfiken på
> Strava-Wahoo-appen för att låta bli att testa
> den.

Nyfiken på om du är nöjd med Whaoo Kickr, är själv inne på att köpa den för watt-träning inomhus nu i vinter!

Trainer
Tar upp denna tråden igen, skippade Wahoo Kickr och köte ett effektvevparti istället. Nu kna jag inte bestämma mig för trainer. Har testat både Elite och Kurt Kinect där man styr motståndet med växlarna eller trampar snabbare. Mitt problem är att jag vill kunna simulera en lång stigning där det går trögt, men ändå hålla en hög kadens. Får inte till det riktig, vad borde man kolla på istället?

Trainer
Varför kan du inte bara köra på en tyngre växel och trampa snabbare, eller är det väldigt viktigt hur fort bakhjulet snurrar på trainern?

Trainer
landen skrev:
> Tar upp denna tråden igen, skippade Wahoo Kickr
> och köte ett effektvevparti istället. Nu kna jag
> inte bestämma mig för trainer. Har testat både
> Elite och Kurt Kinect där man styr motståndet
> med växlarna eller trampar snabbare. Mitt problem
> är att jag vill kunna simulera en lång stigning
> där det går trögt, men ändå hålla en hög
> kadens. Får inte till det riktig, vad borde man
> kolla på istället?

Har en Bushido och den kan ösa på med fett motstånd i låg fart. När man tittar på trainerns effekt så räcker det inte med att titta på maxeffekten. Visst en biltematrainer kan säkert ge 700W i motstånd men det först vid 120rpm på högsta växeln. Samma sak gäller för viskotrainers.

Min trainerhoj är en singlespeed som går i cirka 35km/h vid 90kadens. Med trainerns effektomfång kan jag köra allt från 100W till 1200W (om jag skulle orkat).

Trainer
Senast ändrad:
Trainer
Har Turbo Muin som är på bild ovan, och ja jag tycker den är tyst. Helt tyst blir det ju aldrig, tranmissionsljud från cykeln låter lite, trainern låter lite. Men inte störande. Jag är mycket nöjd med valet, då ljudnivån var bland det viktigare för mig för att kunna träna utan att störa granner, eller en sovande dotter i närliggande rum.

Trainer
Verkar ha blivit fel, hoppat från SEK till DK. 4700kr verkar mer rimligt.
Billigare från Tyskland då som vanligt.

Senast ändrad:
Trainer
Efter ett tiotal pass i garaget för mej som halvfettomotionär, så måste jag säga att tillsammans m trainerroad så går det ju faktiskt att köra en dryg timme utan att bli uttråkad. Fungerar riktigt bra!

Har ANT+-dongel i laptop, och kombinerar med wahoos kadens- respektive pulsmätare.

Har även testat kinomap vilket väl var kul på sitt sätt. Men motståndet blev väl högt för att det skulle bli realistisk träning eller särskilt görbart för bra träning tycker jag. Bollade med deras support om det lite väl höga simulerade motståndet, men fick inte ut ngt av den dialogen.

Lite synd då jag faktiskt tog mej tiden och har skapat två stycken kinomap-videos själv med sensommarcykling på hemmaplan som motiv. Hade tänkt att förgylla vintern med det.

Trainer
landen skrev:
> Ok, men skulle du säg kunna köra motsvarigheten
> till en backe på 10 min, säg runt 100 kadens och
> en bit över 300w?
>
> Då kanske denna är något ändå!
>
>
>
> Gillar konstruktionen och att den ska vara riktigt
> tyst. Någon som testat eller vet någon butik i
> GBG-trakten som har en inne/uppställd?
>
> Hittade den för 3900kr här:
> http://www.evanscycles.com/products/elite/turbo-mu
> in-fluid-direct-fixing-trainer-ec054781

Det finns en interaktiv graf på denna sida där du kan välja trainer och se motstånd i olika hastigheter.

En Bushido kan tex ge 650W i motstånd vid 15km/h medans en Vortex bara kan erbjuda 210W vid samma fart.

15km/h är väl vad en motionär håller uppför Sa Calobra.

Sedan finns det säkert andra fabrikat som är lika bra men min poäng hoppas jag gått fram.

Trainer
landen skrev:
> Aha låter ju lovande! Hur upplever du känslan
> på den? Har du testat andra trainerns?

Jag tycker den känns helt ok, men visst, det är ju en trainer.

Har inte kört något på andra, bara kort provsuttit och trampat någon minut på dels en annan Elite trainer med magnetmotstånd, och dels någon Tacx. I jämförelse är ju den här tystare, man slipper vinandet från bakhjulet.

Trainer
Kudos skrev:
> Det finns en interaktiv graf på denna sida där
> du kan välja trainer och se motstånd i olika
> hastigheter.
>
> En Bushido kan tex ge 650W i motstånd vid 15km/h
> medans en Vortex bara kan erbjuda 210W vid samma
> fart.
>
> 15km/h är väl vad en motionär håller uppför
> Sa Calobra.
>
> Sedan finns det säkert andra fabrikat som är
> lika bra men min poäng hoppas jag gått fram.

Tyckte mig läsa tidigare att du hade en singlespeed som trainercykel, och då har ju sånt betydelse. Men annars, om du har en växlad cykel, är ju farten ointressant på en trainer. Om du vill simulera backträning tex så spelar det ju ingen roll om du ökar motståndet på trainern och din utväxling motsvarar ~15 km/h eller om du helt enkelt växlar upp ett par växlar och trampar tyngre, även om det ute på vägen skulle motsvara 45 km/h, så länge motståndet är detsamma.

Trainer
Halloj!

Är ganska ny vad det gäller Mtb och har kört så mycket jag kunnat nu under hösten.

Funderar nu på vad jag ska göra i vinter, dubbdäck eller trainer.
Dubbdäck lär ju vara sjukt skoj om vädret är fint på vintern, men om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog inte cykla runt om det är 10-15 minus.

Därför är jag lite sugen på en trainer. Dock är ju dubbdäck inget dyrt att köpa på sig så visst, kanske köper jag det ändå.

MEN som med allting annat innan man vet/kan något så verkar ju trainers också vara en djungel :)

Så vad har ni sombkört ett tag att rekommendera?
Hade isåfall tänkt mig ett pris på max runt 4000:-.

Tacksam för lite hjälp!

Trainer
pumptorparn skrev:
> Tom, trainer är skittråkigt, hade en i garaget
> en vinter, den va inte så avancerad, jag kommer
> köra spinning i vinter istället.

Ok, ja man har ju aldrig testat det så man vet ju inte hur det är riktigt. Men finns jubhur många so helst som är lite mer avancerade för typ Ipad mm så kan vara lite kul och veta vad som är värt eller inte värt om man vill köpa :)

Dubbdäck ska jag kolla lite efter nu tänkte jag!

Trainer
Är supernära på att köpa mig en Tacx I-Flow VR men skulle helst vilja ha lite åsikter från folk som har en först - så, har nån här en sånn trainer från Tacx?

Tillbaka
Topp