marran skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har du för trainer och hur ändrar du
> effekten så fort?
>
> Jag kör nu på en lånad tacx med såndär
> display, och det tar ju åtskilliga sekunder att
> höja effekten t.wx. 100w (10 knapptryckningar),
> då är det svårt att få till ett sånt där
> pass.
Jag har en Tacx Cosmos. Jag programmerar passet i förväg, 60-600W går nästan direkt, skulle gissa på max 2 sekunder.
En annan fördel med Taxc Cosmos (och övriga Tacx som har samma motor) är att den är extremt stark vilket är en förutsättning för den här typen av pass, eller om man vill köra högintensiv styrketräning på trainern. Den går att programmera upp till 1000W (vilket oftast räcker till) men med tung växel (och högt tryck på rullen så inte bakhjulet slirar) och maximal lutning så bromsar den ännu mycket mer. Jag testade att uppe i fart och tyngsta växeln (50-11) lägga på 20 % lutning och trainern stannade på några sekunder trots att jag tog i max (över 1000W enligt powertap). Inte många andra trainers som klarar det tror jag, enligt reklamen så blir den så stark genom att mata tillbaka den producerade strömmen in i motorbromsen på något smart sätt.
Road_Runner skrev:
> Ewwww Supertramp ser inte skoj ut ser till och med
> sjukt jobbigt ut :-)
Vissa tycker 10/20 är rena döden. Själv tycker jag det är mer uthärdligt än t.ex. ett 2 x 20 minuter tröskelpass med konstant effekt. Det tar ca 5 sekunder innan mjölksyran kommer och sen har man bara 5 onda sekunder kvar innan man får en "belöning" (20 sekunder vila).
> förstår att du dog efter 20:45.
He he, råkade få en "nolla" i ett pulssampel.
fredrikw skrev:
> 10/20 är sjukt jobbiga. Kör du med
> Aktivitus-upplägg Supertramp, eller har du
> snappat upp detta pass någon annanstans?
Har kört 8 veckor nu enligt ett program från Aktivitus.
Jag kan verkligen rekommendera Aktivitus. Mattias på Aktivitus(som själv är elitcyklist) baserar träningen på de senaste forskningsrönen, och träningsprogrammet skräddarsys efter testresultaten, dina mål samt den tid du väljer att avsätta för träning. Dessutom så är det (för mig i alla fall) väldigt motiverande. Jag har aldrig tränat i närheten av den här intensiteten tidigare, och jag skulle aldrig klarat av att hålla motivationen uppe för att genomföra så många och hårda pass utan ett sånt här träningsprogram!
evo skrev:
> Oj, fler trainerscheman. Vad är 20/10 bra för?
> Nåt specifikt man försöker träna upp med
> detta?
10/20 tränar extremt hög belastning med relativt låg mjölksyra, ska tydligen vara bra för att träna "lokala kapaciteten" (benen). Efter att ha kört passet några veckor har jag fått en märkbar ökning av tröskelpulsen. Jag kan alltså ligga på en högre puls under en längre tid vilket i sin tur gjort att jag ökat tröskeleffekten (producerar mer Watt under en längre tid) vilket är ett av det främsta målet med hela min träning.