Trainerroad

Trainerroad
Jag tycker att det hänger mycket på dagsformen. Det är iof en liten skillnad på uppvärmningen mellan dessa, Acrodectes är tuffare, kanske har något med saken att göra. Jag tycker vissa dagar bara är värre p.g.a. tid på dygnet, sovit dåligt, käkat fel, nertränad eller bara inte mentalt laddad.

Trainerroad
Det gick ju fint!
Precis lika illamående som efter första testet för 6 veckor sedan.
Har följt SweetSpot Base High Volume 1 och nu började del 2, även den 6 veckor.
Hade varit fint att nå nästa mtbsäsong med ftp på 350w! (På min trainer: Elite Turbo Muin)

20161115_130048.png

Trainerroad
Körde precis Kaiser +1 (fast i Zwift...), det gick inget vidare. Fick återuppleva ett par höjdpunkter från eftermiddagens fika 2/3 in i fjärde intervallen.

Skyller på att när Kickrn ska ge 330W så visar min Power2Max allt som oftast 340-350W.
?

Trainerroad
emilh sa:
Körde precis Kaiser +1 (fast i Zwift...), det gick inget vidare. Fick återuppleva ett par höjdpunkter från eftermiddagens fika 2/3 in i fjärde intervallen.

Skyller på att när Kickrn ska ge 330W så visar min Power2Max allt som oftast 340-350W.
?
Gör den? För mig är det precis tvärt om, kickrn visar högre än p2m :)

Trainerroad
ski3r sa:
emilh sa:

?
Gör den? För mig är det precis tvärt om, kickrn visar högre än p2m :)

Japp. Haft på andra hållet också, men senaste ~året har den visat för lite, särskilt över 250W, även efter ett antal spindowns.

Trainerroad
Jahapp! Körde precis igång med Sweet Spot Base Mid Volume II. Har tidigare svarat väldigt bra på SST så förhoppningarna är att det fungerar lika bra för att komma i form igen. Sommarens (i min värld) respektabla FTP på 345 / 72kg ligger just nu på 305 / 76kg. Kul med TR måste jag säga. Lätt att komma igång och bra upplägg på passen.

En sak jag inte kört tidigare är styrekträning ihop med cyklingen. Hur bör upplägget där se ut vad gäller vilka dagar man ska köra? Kör ni gym på vilodagar, före intervallerna eller efter? Är bröst/axlar helt onödigt att träna? Fokus på ben- och bålstyrka till 100%?

Trainerroad
Fått ihop 7 pass sen 1 nov vilket är 1 pass mer än jag lyckades skrapa ihop under jan-mars i år. Orkar jag hålla i det här borde jag känna en positiv skillnad i vår. :-)
Har modifierat min plan lite ang passen så igår blev det Carson, 6x 5-7 min på 88-94% av FTP med 2 min vila emellan intervallerna med låg kadens.

Trainerroad
calleking sa:
Jahapp! Körde precis igång med Sweet Spot Base Mid Volume II. Har tidigare svarat väldigt bra på SST så förhoppningarna är att det fungerar lika bra för att komma i form igen. Sommarens (i min värld) respektabla FTP på 345 / 72kg ligger just nu på 305 / 76kg. Kul med TR måste jag säga. Lätt att komma igång och bra upplägg på passen.

En sak jag inte kört tidigare är styrekträning ihop med cyklingen. Hur bör upplägget där se ut vad gäller vilka dagar man ska köra? Kör ni gym på vilodagar, före intervallerna eller efter? Är bröst/axlar helt onödigt att träna? Fokus på ben- och bålstyrka till 100%?

Jag styrketränar ca 2h efter cyklingen på de dagar då efterföljande dag är vilodag. Dom pratade om det i något avsnitt i podden att låta vilodag vara vilodag i alla fall på high Volume schemat! :)

Trainerroad
anderssvensson sa:
calleking sa:

Jag styrketränar ca 2h efter cyklingen på de dagar då efterföljande dag är vilodag. Dom pratade om det i något avsnitt i podden att låta vilodag vara vilodag i alla fall på high Volume schemat! :)

Coach Chad dissar styrketräning om man inte är lite äldre. Då ska det vara bra för att bevara benstommen, men i övrigt ska man tydligen hålla sig till det man vill bli bra på. (Du får det svaret eftersom du frågar i Traineroad tråden, andra coacher tycker annat, så det är nog lite oklart vad som egentligen är bäst)

Trainerroad
Beror väl på vad man vill bli bra på också, men om det inte är ren (ban)spurtkapacitet så är väl nyttan av icke cykelbaserad styrketräning begränsad. Fast å andra sidan är jag ju en räka, så jag vet ju inget om det där med att lyfta tungt ;-)

Trainerroad
Har man oändligt mycke tid att spendera på träning så är det bra att styrketräna för att vässa sin vässa sin förmåga att klara kort men intensiv belastning. Har man däremot begränsat med tid så bör man prioritera cykling för bästa resultat har jag hört. Själv kör jag ben på gymmet 3 ggr i veckan och har testat att byta ut några av de återhämtningspassen som finns i TR planen.. just nu kan jag knappt gå efter ett lite för tungt pass på gymmet i måndags, så veckans plan är helt körd.

Trainerroad
Har man begränsat med tid är man antagligen tillräckligt o-elit för att kunna prioritera saker som hälsa och skadeprevention framför optimal cykelprestation också. För egen del funkar det bra att lägga till ett par gympass i veckan och bibehålla cyklingen också, men det skulle ta emot istället att lägga in två cykelpass till. Att lägga till den styrketräningen tror jag bara leder till prestationsfördelar.

Trainerroad
Klev precis av cykeln.. Baxter.. 1,5h lågintensivt trampande. Nej fy vad tråkigt! De passen kommer jag byta mot ett pass ute istället. (kör Sweet Spot Base, Low Volume 1)

Trainerroad
desmo sa:
Klev precis av cykeln.. Baxter.. 1,5h lågintensivt trampande. Nej fy vad tråkigt! De passen kommer jag byta mot ett pass ute istället. (kör Sweet Spot Base, Low Volume 1)

Min erfarenhet likaså. Så idag planeras Galena (+1) och imorgon ~2.5 h Bullitt-trampande.

Trainerroad
Screenshot_20161119-114037.jpg

Dagens pass verkar bökigt att köra ute..
Men morgondagens 150min blir ute om vädret tillåter.
Annars delar jag upp det i 90min löp och gym samt 60min på trainern.
Inte så jäkla noga lixom!

Trainerroad
Har insett att min gräns ligger vid 60 min, mer pallar jag inte på trainern så mina pass har justerats efter det. Som den medelmjölk motionär jag är så kan jag unna mig lyxen att hoppa över långpass på trainer... :-)

Trainerroad
Serier på Netflix får mig att stå ut med trainertrampande, men dock max 90 min.
Vid FTP tester blir det dock bara musik.

Just nu är det halsontsmisär och helt orkeslös så inget aktivt tränande för tillfället.
Dessutom illa att detta sammanfaller med den mest hektiska jobbperioden på året då jag enbart är hemma fred-sönd. :-/

Trainerroad
Jag blir imponerad av era värden!
Själv kämpar jag att komma tillbaka till 2010 års säsong=att jag kan/orka träna 5-6 dagar i veckan oavsett belastning.

Trainerroad
pjo sa:
Själv kämpar jag att komma tillbaka till 2010 års säsong=att jag kan/orka träna 5-6 dagar i veckan oavsett belastning.

Jag tror att de som redovisar sina värden i diverse trådar (all blygsamhet till trots) tenderar att ligga på den övre delen av W/kg-fördelningen för motionärer också :-)

Trainerroad
wobblie sa:
pjo sa:

Jag tror att de som redovisar sina värden i diverse trådar (all blygsamhet till trots) tenderar att ligga på den övre delen av W/kg-fördelningen för motionärer också :-)

Det är nog lite biased data där ja...

Trainerroad
wobblie sa:
pjo sa:

+1
Vi som kämpar på andra halvan av W/kg-listan har liksom inget att komma med mer än glada tillrop :-)

Trainerroad
Masjevel sa:
wobblie sa:
pjo sa:

+1
Vi som kämpar på andra halvan av W/kg-listan har liksom inget att komma med mer än glada tillrop :-)

Och allra mest behöver vi själva dessa tillrop ?

Trainerroad
NLC sa:
Sustained Power Build?

"This block is all about emphasizing sustained power above all else. Riders focus on strength endurance work, lactate-tolerance intervals and a healthy dose of maximum VO2max intervals. Perfect for marathon mountain bikers, century riders, olympic-distance, half-distance and full-distance triathletes."

Ja den är kanske inte så tokig. Den tar vi. Tack.

Trainerroad
Fyra veckor in i "säsongen" och hittills alla TrainerRoad-pass med mobilappen i min Android-lur med ANT+. Har funkat otroligt smidigt även om det strulade några gånger i början, men bara det att man slipper leta ANT+ stickan och bära laptopen fram & tillbaka till/från förrådet gör det mycket snabbare att komma till skott & avsluta. Annars har det ju varit lite tunt på "new feature"-fronten tycker jag, tror TR snart kommer känna av konkurrens från Zwift och liknande tjänster...

Trainerroad
Fast virtuell effekt funkar väl ändå "sådär" när det inte är steady state? I mitt fall kör jag effektmätare har inte märkt av att det skulle släpa.

Trainerroad
NLC sa:
Fast virtuell effekt funkar väl ändå "sådär" när det inte är steady state? I mitt fall kör jag effektmätare har inte märkt av att det skulle släpa.

Problemet är att man ligger i steady state, men virtuella watten gör det inte. Visserligen rätt kort tid, men tillräckligt lång för att det inte borde vara några problem att mäta, och det funkar ju utmärkt i Windows.

Trainerroad
Jo, Zwift har verkligen utvecklats. Jag har kört ett gäng pass där, dvs de pass som till stor del liknar TR och tycker att det fungerar fint. Finns några uppenbara skillnader mellan TR o Zwift.. aningen mer uppvärmning o cooldown hos Zwift, iaf som jag upplever det. Bättre för mig då jag behöver rejäl uppvärmning. Sedan är passen inte planerade till bestämd dag utan man kör dem när det passar. Även under denna typ av pass blir det lite socialt med de man cyklar med.. lite meddelanden, tummen upp osv. Gillart! Sedan känns passen o upplägget mer genomarbetat med TR men Zwift gör ganska mycket för motivationen. Idag såg jag bl a att en grupp var ute o körde med ledare som dikterade villkoren, dvs ett pass i grupp... Ska köra mitt första event på lördag. Event delas ofta in baserat på w/kg. Jag kör nu 12veckors upplägget för att höja min ftp. Detta upplägg börjar med 2v som kan hoppas över om man är i form - perfekt att börja med för min del. TR börjar sina upplägg med ftp-test... dvs en jävla start mao på ett upplägg. Visst kan man köra enskilda pass i TR för att komma igång men i Zwift slipper man fundera över detta.. iallafall i 12veckors upplägget. Drygt 1100 cyklister var ute o vevade när jag körde mitt pass... kul!

NLC sa:
Annars har det ju varit lite tunt på "new feature"-fronten tycker jag, tror TR snart kommer känna av konkurrens från Zwift och liknande tjänster...

Tillbaka
Topp