Tim skrev:
-------------------------------------------------------
> trainer är döden för glöden... intervallpass
> på trainern ger dock goda resultat, men som sagt
> motivationen på trainern är låg.. förövrigt
> skulle jag hellre köpa en spinningcykel för
> pengarna. För 1500-2000spänn får du en fräsh
> spinningcykel. Det är stabilare, enklare, tystare
> och billigare att nyttja än cykeln. Dessutom
> slipper du slita på din cykel i onödan,
> drivlina, däck osv.
Det är helt klart ett alternativ. Men då missar man många eller rättare sagt sagt, den stora fördelen med trainern. Den att man tränar på samma cykel ute som inne. Och att den skulle vara stabilare, enklare, tystare beror ju på vad du har för billig skit trainer man har eller inte har. Och att man skulle slita på däcken. Nja, jag kör inte med utedäcken på trainen. Möjligen ett redan utslitet då. Och det skulle jag ju ändå ha kastat Så där är det ju ren återvinning. Samma sak med drivlinan. Inte har jag den nyaste och bästa drivlinan på. Nej en gammal kedja och kassett Plus ett annan vevparti/lager. Men ja det sliter lite på cykeln. Men det uppvägs av fördelarna, tycker jag.
Sen att det skulle vara döden för glöden. Ja då behöver du köra med. Bra träning för psyket om inte annat. Men ett schyrre pannben kommer man lite längre. Men inte utan att först ha tränat.
Och en trainer som jag tycker fyller sin funktion är Tacx Flow. Finns snart en beg tillgänglig eller fredrik? Den eller en med motsvarande prestanda/funktion skulle jag satsa på. Jag skulle kanske inte gå på de allra värsta typ en "VR", som första trainer. Om jag inte vet att detta ska jag träna på/med. Dom kostar ju betydligt mer än vad en Flow motsv gör. Och jag skulle tro att såväl reliabiliteten och validiteten är helt klart tillräcklig för att köra ett effektbaserat träningsupplägg. Dvs den duger allt åt oss/en vanlig dödlig. Och om den visar 980 Watt när det bara är 945, ja för mig spelar det ingen roll.
Följande prio gör jag.
1. Ute cykling.
2. Trainer.(på sin utecykel)
3. Trainer. (på annan cykel)
4. Spinning motsv.
5. Coore motsv. (buk/ryggträning)
6. Vad fan som helst, bara jag blir svettig och trött. Gå, springa, skidor. Ja tom simma.
168. Se på tv, typ.