trainertråden, eller?

Carl A

Aktiv medlem
trainertråden, eller?
funtar faktiskt på att träna lite cykling i vinter (å kanske annars oxå) å inte bara cykla.

Har sökt en del på Happy, men ej hittat ngn tråd om trainers. Känns som det borde finnas.

- så innan jag ställer lite frågor avvaktar jag ett ev. dumförklarande av min sökförmåga.

trainertråden, eller?
Själv är jag skadad i axel/bröst och tvingas köra trainer med enhandsfattning redan nu. Inte så kul i sommarvärmen men det är bara att bita ihop. 28 grader i lägenheten och 1.20 på trainern idag måste ha tappat 3 liter vätska :-)

Jag har fö en Tacx i-Magic och kör med Fortius programvaran. Funderar på att uppgradera till en Fortius trainer istället (om någon vill köpa min i-magic) eftersom det kommer att bli mycket trainer i år.

trainertråden, eller?
trainer är döden för glöden... intervallpass på trainern ger dock goda resultat, men som sagt motivationen på trainern är låg.. förövrigt skulle jag hellre köpa en spinningcykel för pengarna. För 1500-2000spänn får du en fräsh spinningcykel. Det är stabilare, enklare, tystare och billigare att nyttja än cykeln. Dessutom slipper du slita på din cykel i onödan, drivlina, däck osv.

trainertråden, eller?
gzon skrev:
-------------------------------------------------------
> Spinning blir väl på gymmet så småningom.
> Oftast trevligare utsikt där än hemma.

Jo, den socila biten på spinning upphäver trainertristessen som annars får en att sluta gilla cykling :-) T

trainertråden, eller?
Har man lite tur hamnar man bakom någon snygg tjej också. Som singel gör man det sällan hemma.

En Fortius vore toppen. Själv har jag varit lite förutseende och spelat in ett flertal fina etapper av både TdF och Girot. Blir gött att ha och sitta och nöta till i vinter. Så kan man sitta och längta fram till sommaren och minnas den som varit.

trainertråden, eller?
Vilka trainers rekommenderas då? Vilka egenskaper ska man tänka på?

Jag behöver en trainer och står och velar om jag ska köpa en begagnad, då det lär finnas hundratals trainers som folk tröttnat på, eller om jag ska satsa på nytt.

trainertråden, eller?
köp en begagnad du och spar tusenlappar! Det enda du bör se till att få är snabbkopplingen till bakhjulet.

Själv så har jag haft och varit mycket nöjd med tacx enklaste trainer med reglerbart motstånd på.. en förutsättning för mig är att den inte kräver el eftersom jag gärna ställer den på uteplatsen om vädret tillåter så man får lite frisk luft att andas.

Senast redigerad av en moderator:
trainertråden, eller?
Jag har Biltemas trainer som fungerar bra. Tycker de går rätt så bra att nöta i garaget men självklart är spinning mycket mera socialt. Men man behöver musik eller tv om man ska orka mer än 30 min på trainern.

trainertråden, eller?
henka35 skrev:
> Jag har Biltemas trainer som fungerar bra. Tycker
> de går rätt så bra att nöta i garaget men
> självklart är spinning mycket mera socialt. Men
> man behöver musik eller tv om man ska orka mer
> än 30 min på trainern.

+1 på allt.

trainertråden, eller?
har kört ett par år med en Tacx Flow med effektmätning, och är grymt nöjd med den. även om den kanske inte visar en exakt kalibrerad effekt, är den tillräckligt jämn från gång till gång så samma effektvärde betyder sammma sak. har kört effektbaserat Aktivitus-upplägg med den utan några som helst problem.

nu har jag dock tagit steget upp till testcykel, så min trainer kommer vara till salu inom de närmaste veckorna om någon är på jakt efter en.

trainertråden, eller?
min tanke var att tråden skulle handla om själva trainern, inte om träningsprg.

har fundringar på just flow med effektmätare, verkar lite ballt. Dock har jag förstått att den inte är heöt pålitlig. Men visar den ungefär lika mkt fel från gång till gång så är det väl ngn nytta iaf. - man kan ju oxå tvinga ngn med effektmätare på sin cykel köra ngt pass så får man en kalibrering.

trainertråden, eller?
min erfarenhet är att reliabiliteten är helt klart tillräcklig för att köra ett effektbaserat träningsupplägg. validiteten är en annan sak, den kan du säkert uppskatta med hjälp av en riktig effektmätare, men den är egentligen inte lika nödvändig för den egna träningen.

trainertråden, eller?
geologen skrev:
> Eller precision och noggrannhet som vi säger på
> svenska.

Du får nog uppdatera ditt lexikon en smula, både reliabilitet och validitet dök upp i det svenska språket långt innan både du och jag var födda. Men visst, du har en poäng i att det är bättre att använda lite mer icke-akademiska uttryck. Det jag menar är att tillförlitligheten, alltså att samma värde på trainern innebär samma effekt i pedalerna, upplevs som tillräckligt bra. Dock är precisionen, alltså att siffran faktiskt är det antal watt som mina ben producerar, för mig okänd.

trainertråden, eller?
fredrikw skrev:
> min erfarenhet är att reliabiliteten är helt
> klart tillräcklig för att köra ett
> effektbaserat träningsupplägg. validiteten är
> en annan sak, den kan du säkert uppskatta med
> hjälp av en riktig effektmätare, men den är
> egentligen inte lika nödvändig för den egna
> träningen.

Jag har samma bild, inte bara från egen erfarenhet utan jag vet flera som kör med Flow. Den watt som visas, eller som du ställer in i ergo-läge, är nog inte helt fel men huvudsaken är ju att det är konsekvent, och det är det hygglig i alla fall med trainerdäck.

trainertråden, eller?
geologen skrev:
> Icke-akademiska? Inom geovetenskapen används då
> inte några andra, vad jag har sett.

Då gissar jag att du inte har speciellt bra insyn i grundläggande vetenskapsteori och metod, jag kan inte tänka mig att dessa begrepp inte existerar inom just Geovetenskap. Det kan ju dock vara så att dina lärare har i ett försök att förenkla valt att inte använda dessa ord, något som jag skulle säga är lite missriktad vänlighet. Vi lär ut dessa begrepp till våra studenter på A-nivå, så det är verkligen inte några konstigheter alls.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Validitet
http://sv.wikipedia.org/wiki/Reliabilitet

trainertråden, eller?
Mina lärare har inget med saken att göra, och du kan nog inte ens föreställa dig hur undervisningen går till där jag läst när du kan fälla en så nedlåtande kommentar om lärarna. Jag pratar om den litteratur som finns, och det språk som används i texter och i tal.

Fast jag anar ändå en viss nyansskillnad. Orden jag använder känns mer praktiska, för verkliga mätsituationer och t ex kemiska analyser, medan de du för fram är mer för luddigare sammanhang, som psykologiska tester där det är svårt att prata om rätt eller fel.

trainertråden, eller?
Vilket onödigt tjafs, alla era ord går att använda. Låt tråden handla om trainers istället för svenska språket.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Jag har kollat in Tacx's hemsida, Fortius, i-magic, flow mfl.

Vad är skillnaden på Virtual Reality Trainers jämfört med Ergo Trainers? Jag har förstått att med VR trainers kommer det med film som kan visas på skärm samtidigt som man cyklar, att motståndet förändras utefter filmen, vad som skiljer VR trainers åt är bromssystemet. Ergo Trainern flow mäter watt, heart rate & kadens.

Om man ska träna efter ett schema där puls och watt mäts, är det ergo trainers som gäller då, eller har även VR trainers dessa funktioner? Vilken trainer skulle rekommenderas för den typen av träning?

Märket Elite dyker upp här och var när man söker på trainers också, hur är dessa i jämförelse med Tacx?

trainertråden, eller?
Du kan använda både Ergo- och VR-trainers för att följa Aktivitus upplägg. I och med att båda visar motstånd och - om du skaffar ett okodat pulsband - puls så rekommenderas båda. Aktivitus å sin sida rekommenderar såklart Monarks träningscyklar.

Elite är likvärdigt med Tacx men det senare känns lite blingigare.

trainertråden, eller?
mzi skrev:
> Du kan använda både Ergo- och VR-trainers för
> att följa Aktivitus upplägg. I och med att båda
> visar motstånd och - om du skaffar ett okodat
> pulsband - puls så rekommenderas båda.

Behöver man köpa till pulsband, även fast t.ex flow säger att den mäter heart rate?

trainertråden, eller?
Nej, även Cosmos (som är en ergotrainer enligt Tacx defintion) har en koppling till datorn. Men det kostar 5€ mindre än en fortius och jag har inte sett stå stora skillnader mellan de två (förutom det uppenbara). Dessutom kan man köpa till en uppgraderingssats till Flow som kan koppla den till datorn.

trainertråden, eller?
geologen skrev:
> Mina lärare har inget med saken att göra, och du
> kan nog inte ens föreställa dig hur
> undervisningen går till där jag läst när du
> kan fälla en så nedlåtande kommentar om
> lärarna. Jag pratar om den litteratur som finns,
> och det språk som används i texter och i tal.
>
> Fast jag anar ändå en viss nyansskillnad. Orden
> jag använder känns mer praktiska, för verkliga
> mätsituationer och t ex kemiska analyser, medan
> de du för fram är mer för luddigare sammanhang,
> som psykologiska tester där det är svårt att
> prata om rätt eller fel.

Och hur menar du nu? Är tester inom psykologin inte "praktiska mätsituationer"? Nu är du väldigt luddig! :)

Det kan ju vara så att geovetenskapen inte ställer så höga krav på definierbarhet då man mest sitter och hamrar. Men det är klart, man måste ju hamra med "precision".

trainertråden, eller?
Flows begränsning är att man bara får momentaninformation, alltså siffror på effekt/hastighet/puls just nu, plus ett snittvärde på hela träningen. Jag kör med Garmins kadens/hastighetssensor plus min 705:a, och loggade då endast puls, kadens och hastighet. Men då mina pass oftast bygger på fasta effektnivåer på intervallerna är det enkelt att lägga till denna information i träningsdagboken.

trainertråden, eller?
Tim skrev:
> trainer är döden för glöden... intervallpass
> på trainern ger dock goda resultat, men som sagt
> motivationen på trainern är låg.. förövrigt
> skulle jag hellre köpa en spinningcykel för
> pengarna. För 1500-2000spänn får du en fräsh
> spinningcykel. Det är stabilare, enklare, tystare
> och billigare att nyttja än cykeln. Dessutom
> slipper du slita på din cykel i onödan,
> drivlina, däck osv.

Det är helt klart ett alternativ. Men då missar man många eller rättare sagt sagt, den stora fördelen med trainern. Den att man tränar på samma cykel ute som inne. Och att den skulle vara stabilare, enklare, tystare beror ju på vad du har för billig skit trainer man har eller inte har. Och att man skulle slita på däcken. Nja, jag kör inte med utedäcken på trainen. Möjligen ett redan utslitet då. Och det skulle jag ju ändå ha kastat Så där är det ju ren återvinning. Samma sak med drivlinan. Inte har jag den nyaste och bästa drivlinan på. Nej en gammal kedja och kassett Plus ett annan vevparti/lager. Men ja det sliter lite på cykeln. Men det uppvägs av fördelarna, tycker jag.

Sen att det skulle vara döden för glöden. Ja då behöver du köra med. Bra träning för psyket om inte annat. Men ett schyrre pannben kommer man lite längre. Men inte utan att först ha tränat.

Och en trainer som jag tycker fyller sin funktion är Tacx Flow. Finns snart en beg tillgänglig eller fredrik? Den eller en med motsvarande prestanda/funktion skulle jag satsa på. Jag skulle kanske inte gå på de allra värsta typ en "VR", som första trainer. Om jag inte vet att detta ska jag träna på/med. Dom kostar ju betydligt mer än vad en Flow motsv gör. Och jag skulle tro att såväl reliabiliteten och validiteten är helt klart tillräcklig för att köra ett effektbaserat träningsupplägg. Dvs den duger allt åt oss/en vanlig dödlig. Och om den visar 980 Watt när det bara är 945, ja för mig spelar det ingen roll.

Följande prio gör jag.

1. Ute cykling.
2. Trainer.(på sin utecykel)
3. Trainer. (på annan cykel)
4. Spinning motsv.
5. Coore motsv. (buk/ryggträning)
6. Vad fan som helst, bara jag blir svettig och trött. Gå, springa, skidor. Ja tom simma.

168. Se på tv, typ.

trainertråden, eller?
Min erfarenhet är att bakhjulsfart och effekt hänger väldigt väl ihop, förutsatt att allt annat är likvärdigt (samma cykel, samma totalbelastning på bakhjulet, samma motstånd valt på trainern).

Här är siffror från mina trainerpass där jag haft samma motstånd och så vidare. Tyvärr har jag inte antecknat bakhjulsfart för fler intervaller, men dessa är från två olika pass. Varje intervall är fyra minuter, så det är snittet för hela intervallen, men kurvorna är jämna och fina.

300 W - 26.2 km/h
299 W - 26.2 km/h
305 W - 26.1 km/h
306 W - 25.8 km/h
301 W - 25.9 km/h
301 W - 26.1 km/h

Inte så särskilt stor spridning, tycker jag!

trainertråden, eller?
Om du vill kunna köra riktigt tungt, t.ex. spurter eller riktigt korta intervaller så räcker inte en enklare trainer. Tacx Fortius och Cosmos är bra i detta avseendet, klarar över 1000W motstånd, dessutom med väldigt snabb reglering utan att man behöver växla.

Wattmätnignen på dessa trainers är inte så pålitlig, i alla fall inte på min Tacx Cosmos. Jag kör med Powertap effektmätare på bakhjulet och kan se att motståndet skiljer sig dels från pass till pass (beror på tex bakhjulets lufttryck och hur hårt man sätter trycket mot rullen) och så varierar den lite under passets gång också (pga att den blir varm antar jag). Dessutom så varierar effektenn lite beroende på vilken växel man kör på (högre hastighet på bakhjulet ger något högre motstånd på min trainer trots konstant intställd effekt).

Opålitligheten i effekt är inte så jättestor, kanske totalt +/- 10-20W från pass till pass. Men det är tillräckligt mycket variation för att inte träffa exakt rätt i nivå i sina träningspass. Trots detta är effekreglerad trainer att föredra tycker jag eftersom du kan sätta en effektniåv som hålls (ganska) konstant oberoende av kadens. Bra om man tex ska köra ett tröskelpass, man behöver inte vara så noga med att hålla exakt konstant kadens.

trainertråden, eller?
Är effekt jätteviktigt?
Jag har en trainer som är av enklare modell och tänkte köra med min Edge 500 för kadens, puls, % av maxpuls (någon uträkning på ålder och några slag) men har inga planer på några mer avancerade saker.

Dom sakerna borde väl räcka om man ska köra intervaller med exempelvis 85% av maxpuls, tröskelvärden osv??

Ska ju köra lite styrkeintervaller med lägre kadens men med högt motstånd och hög puls etc.

trainertråden, eller?
Supertramp,
variationen är definitivt inte så stor som 10-20W, det hade man ju märkt med en gång, eller du kanske menar jämfört med en effektmätare, och inte variation från gång till gång?

Däremot så har jag också läst om att hastigheten påverkar felmarginalen, vilket gör att jag alltid kör med samma motstånd när jag kör intervaller. Ergo-läget, alltså där trainern justerar motståndet så att man kör på en viss effekt hela tiden, litar jag inte speciellt mycket på, motståndsnivåerna är alldeles för få så spannet mellan högsta och lägsta hastighet för en visst motstånd är lite för stort för att det ska kännas tillförlitligt. Jag kör alltid på ett fast motstånd och justerar kadensen så att jag hamnar rätt.

trainertråden, eller?
Jag tror man kan lita på supertramps uppgifter på effektskillnad, han har mkt praktisk erfarenhet av effektbaserad träning och har powertap att jämföra mot som man nog i dessa sammanhang kan beteckna närmast som facit.

Poängen som supertramp nog vill ge att 10-20w är egentligen inte så stor skillnad men tillräckligt stor för att vara problematiskt för ett effektbaserat långsiktigt träningsprogram.

men ibland blir det också för mycket siffror och vetenskap, tex ska man vara sunt skeptisk till lab-uppmätta värden som görs en eller ett par ggr per år, testet ger svar på hur formen var den aktuella dagen, ska man vara säker måste man egentligen repetera testet. Här tycker jag många övertolkar resultaten, ligger de inom några procent så kan man nog inte visa på en förbättring.

Min erfarenhet är att effektbaserat är bra men att spinning, vanlig cykling etc fungerar minst lika bra om man kör efter konceptet: train hard, train harder, rest, train hard, train harder, train even harder, rest, osv.

trainertråden, eller?
evo skrev:
> Vilken deprimerande tråd, trainer redan nu.
> Bläh. Tyvärr är det snart ändå verklighet.

Trainer kör man hela året. Heller en timma i förrådet på trainern, än fem minuter ute i regna och rusk;)

Sen går det allt att cykla ute i många månader till. O det inte kommer en massa snö förståss.
Mitt sista långpass förra året (19mil) körde jag den 3/12. Det var minus 7.9 när jag startade och minus 2.9 när jag kom hem igen. Kallt är ok. Regn är döden;7) Varmt är ok. Regn är döden. Allt är ok, men regn är döden. Det är bla därför har man en trainer.

trainertråden, eller?
Balans skrev:
> Jag tror man kan lita på supertramps uppgifter
> på effektskillnad, han har mkt praktisk
> erfarenhet av effektbaserad träning och har
> powertap att jämföra mot som man nog i dessa
> sammanhang kan beteckna närmast som facit.

Jag har kört effektbaserat på trainer i tre år, och kan säga att det inte är 10-20W skillnad mellan gångerna, den absoluta skillnaden är egentligen helt ointressant så länge 300W på displayen alltid innebär samma effekt i pedalerna. Med ett PowerTap-nav får man bra precision på absolutvärdet, men det är som sagt var inte det som är det viktiga i sammanhanget.

> Poängen som supertramp nog vill ge att 10-20w är
> egentligen inte så stor skillnad men
> tillräckligt stor för att vara problematiskt
> för ett effektbaserat långsiktigt
> träningsprogram.

Det är en mycket stor felmarginal, men som tur är på det ställe där det är minst relevant. Jag har som sagt var tränat effektbaserat på trainer i tre år med Aktivitus träningsprogram, och jag har inte haft några problem med att använda min trainer till detta. Hade det diffat 10-20W mellan gångerna hade jag slängt ut trainern fortare än kvickt kan jag säga, det gör en enorm skillnad på 4x4- och 3x20-intervaller.

Jag antar att du själv inte har så mycket erfarenhet av detta, utan utgår från att Supertramp har rätt för att han har en PowerTap-nav och gillar att gräva ner sig i siffror och teoretiska resonemang ;-)

trainertråden, eller?
Du har nog rätt Pebben, fast jag håller inte med dig om att kallt är ok. Kallt är aldrig ok om man fryser. Och jag fryser.

trainertråden, eller?
Min erfarenhet är att dagsformen varierar ganska lite (om man inte är sjuk).
När jag körde mina tröskelpass 2x20min förra vinterna så skulle jag vilja säga att "dagsformen" är mindre än +/- 5W.

Pulsen kan däremot skilja sig 5 slag eller mer från dag till dag (vilket motsvarar ca 20W under ett och samma träningspass). Ovanpå dagsvariationen finns någon slags längre variation på pulsnivån, den kan ligga lågt ett tag, för att sedan höjas några veckor, och sedan gå tillbaka igen. Jag ser dock ingen korrelation med pulsnivån och prestationen (Watt). Verkar bara som att man antingen är på ett "lågpuls-humör" eller ett "högpuls-humör", man presterar lika många Watt och passen är lika jobbiga.

trainertråden, eller?
Dag "Zapiens" har lika dan trainer som mig. Han körde effektbaserat träningsprogram från Aktivitus och var helt säker på att hans trainer var mer exakt än de som jag angav för min trainer. Tills han skaffade en Powertap. Då blev han förvånad över hur mycket fel den visade.

På våra Tacx sjunker motståndet udner passets gång, typiskt ca 10W under de första minuterna (då man oftast kör uppvärmning), och sedan ytterligare 10W under ett 60min-pass. Denna variation är svår att känna pga att man blir tröttare och tröttare under passet. Eftersom felet är ungefär lika varje pass så spelar det dock inte så stor roll, det ända som händer är att man tror att man kör sina pass med konstant effekt men egentligen så kör man lite lättare mot slutet.

Variationen från dag till dag skulle jag uppskatta till +/- 10W, men den kan nog förbättras om man aldrig lossar justerskruven på rullen, och om man kollar däckstrycket innan varje pass.

trainertråden, eller?
Pulsen är ett ganska trubbigt verktyg, och den är fördröjd också vilket blir väldigt tydligt när man kör tröskelintervaller. Om man ligger på rätt intensitetsnivå så hamnar oftast inte pulsen på "rätt" nivå förrän en bra bit in på intervallen (inte ovanligt med 5-10 minuter), har man då utgått från pulsen så börjar man lätt på en för hög effekt och sedan sjunker det långsamt i takt med att pulsen höjs och man kompenserar för detta.

trainertråden, eller?
Supertramp skrev:
> Variationen från dag till dag skulle jag
> uppskatta till +/- 10W, men den kan nog
> förbättras om man aldrig lossar justerskruven
> på rullen, och om man kollar däckstrycket innan
> varje pass.

Kalibrerar du inte trainern i början av varje pass? Den ska åtminstone i teorin kompensera för däckstryck och justerskruvens hårdhet. Jag ser dock till att konstanthålla dessa för att undvika den typen av fel, så min kalibrering visar nästan alltid samma värde.

trainertråden, eller?
fredrikw skrev:
> Kalibrerar du inte trainern i början av varje
> pass? Den ska åtminstone i teorin kompensera för
> däckstryck och justerskruvens hårdhet. Jag ser
> dock till att konstanthålla dessa för att
> undvika den typen av fel, så min kalibrering
> visar nästan alltid samma värde.

Jag brukar kalibrera trainern om cykeln varit loss från trainern.
Men för mig spelar det inte så stor roll eftersom jag "finjusterar" effekten under passet baserat på vad Powertap visar.

Jag gjorde lite tester en gång där jag körde med olika tryck på rullen. Utan omkallibrering gav högre tryck på rullen tyngre motstånd (vid konstant inställd effekt). Vid omkalibrering så kompenseras för detta, men bara till en viss del. Om motståndet ökade med 30W så kanske ökningen minskade till 10W efter omkalibrering. Ungefär nåt sånt, kommer inte ihåg alla siffror.

Tillbaka
Topp