Trampar igenom - trots byte av kedja och kassett

niskabike

Aktiv medlem
Jag hade samma problem förra året. Bytte då både kedja och kassett, men fortsatte att trampa igenom då och då. Nu har jag bytt kedja igen - men inte kassetten. Det är uppenbarligen något annat som är fel. Men vad?

Vevpartiet är aldrig bytt, men jag ser inga hajfenor där - bara rost. Rulltrissorna är slitna, rostiga och skitiga. Men jag har för mig att dessa inte kan orsaka att man trampar igenom?

Egentligen borde jag väl skaffa ny cykel. Men om jag fixar detta problem så rullar den på bra i övrigt, så kanske kan skjuta upp cykelbytet lite till...

Bifogar några foton.

Uppdaterat:

Här finns två filmer som (förhoppningsvis) ger en bättre bild av felet:

(20 sekunder)
(15 sekunder)

Kedjan hoppar/trampar igenom oavsett vilken växel jag använder.

Bonus: Här är en lite längre film, drygt 1:30 minuter, där jag filmar cykelns olika delar. Förhoppnignsvis går det att utläsa något ur den, förutom att delarna är rostiga :)

Bilagor

• IMG_7844.JPG
    IMG_7844.JPG
    155.8 KB · Besök: 245
  • IMG_7846.JPG
    IMG_7846.JPG
    178.4 KB · Besök: 333
  • IMG_7845.JPG
    IMG_7845.JPG
    229.9 KB · Besök: 187
  • IMG_7842.JPG
    IMG_7842.JPG
    211.7 KB · Besök: 323
Senast ändrad:
Låt isen frysa till ordentligt innan du ger dig ut på sjön och cyklar.

Jag hade samma fråga förra året, och då fick jag trevliga svar här på forumet - som rekommenderade byte av kassett och kedja. Då rekommenderades att jag inte skulle byta vevparti och rulltrissor - men ni kanske är av annan åsikt?

Jag ser ju själv att rulltrissorna är rostiga, skitiga och slitna. Men frågan är om det är just det som gör att jag trampar igenom.

"Trampa igenom" kanske är fel uttryck? Jag menar att drevet släpper när jag trampar hårt.

Senast ändrad:
Skulle säga att din kassett är helt slut och det beror troligen på att klingorna behöver bytas. Vet inte hur länge du kört på den nya kedjan men den slits väldigt fort om den körs på slitna drev och kassetter. Passa på att byta trissorna också de kostar nästan ingenting.

Tack för svar. Jag bytte kedjan igår. Bytte dessutom både kassett och kedja i oktober förra året. Jag cyklar inte jättemycket - men om du tycker att den ser helt slut ut har du säkert rätt.

Trissor verkar vara lätt att byta. Men hur vet jag vilka jag skall ha? Jag har shimanokedja och shimano-växelsystem. Borde väl då kanske vara shimano-trissor? Jag tror det är 15 hajfenor...

Edit: Jag har denna kassett (Shimano 7d): https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelvaxlar/kassett-gangad-2000021006 och denna kedja (Shimano HG40): https://www.biltema.se/fritid/cyklar/cykelreservdelar/cykelkedjor/cykelkedja-shimano-2000022566

Edit: Länken ovan går till fel kassett, det är 8 delad jag har.

Senast ändrad:
Roten till de onda är väll vevpartiet, ser ju tyvärr ut att vara en modell där man inte kan byta klingor utan måste byta hela rasket. Byter du inte det så kastar du dina pengar i sjön tyvärr.

Nedre trissan ser ut att va en större model som används på en del shimnoväxlar.

-Åke

Om du har en så rostig och misskött drivlina så sliter du ut allt material på nolltid. Du cyklar ju med sandpapper i drivlinan. Även om det var så sent som i oktober du bytte kassett så är den nog slutkörd nu. Se till att hålla drivlinan ren och välsmord så håller det 10 gånger så länge. Minst.

Tack för tipsen.

Då blir det till att byta både kassett, vevparti och trissor. Det svåra verkar vara att veta vilket vevparti och vilka trissor som passar just min cykel. Var kan man få hjälp med sådant?

När det gäller drivlina. Visst menas då just kassett, vevparti och trissor - eller är det något ytterligare jag borde byta? Jag är alltså osäker på vad begreppet drivlina innefattar.

Tack igen!

niskabike sa:
Då blir det till att byta både kassett, vevparti och trissor. Det svåra verkar vara att veta vilket vevparti och vilka trissor som passar just min cykel. Var kan man få hjälp med sådant?

Ber om ursäkt för mitt dåliga skämt längre upp, men kunde inte låta bli ?

Om du berättar vilken cykel, antal växlar, och gärna årsmodell du har, så ska vi nog kunna hjälpa dig med rätt delar att köpa.

Det kan ju vara bodyn i baknavet. Men i oktober öppnade jag den och fettade in på nytt. Det hjälpte inte. Jag är dock inte någon expert så jag vet inte exakt hur jag visuellt kan se om det är problem med den.

Cykeln är en Rex Trekking Sport 24. Jag tror jag köpte den på Cykelringen för minst 10 år sedan, kanske 15...

Ta en bild från sidan så kan vi hjälpa dig, fördelen är att delar till den här typen av cykel kan hittas rätt billigt.

Här kommer bild från sidan. Kan fixa närbilder om du säger vad jag skall fota :)

Stort tack för hjälp!

Bilagor

• IMG_7848.JPG
    IMG_7848.JPG
    419.3 KB · Besök: 215
Eftersom du har body för kassett och mer troligt 8-delat bak, så har du länkat fel. Den 7-delade gängade frikransen ska du inte köpa, om du tänker byta. Biltema har en 8-delad kassett också.

Visst var allt rostigt men det är ju inga hajtänder att snacka om. Jag tänkte också på att det kan vara bodyn. Vänd upp och ner på cykeln och se om du kan se vad det är som händer när du vevar runt pedalerna. Eventuellt behöver du skapa lite motstånd så att sliret provoceras fram. Så lås bakhjulet och ta i med pedalerna och se om kassetten snurrar men inte hjulet. Du kan också snurra bakhjulet för hand och lyssna om tickandet kommer regelbundet. Gör det inte det så kan det vara klackarna i navet som inte fjädrar ut eller är trasiga. (Eventuellt är ringen som klackarna greppar i slut men det sker först efter ett par tusen mil i normala fall. Men det kan också ge upphov till slir.)

Frågan är om du har 7-delad kassett eller 7-delad frikrans.
Det du skriver resp länkar till stämmer inte.

Edit: Tittade på fjolårets tråd och du har kassett.
Byt body!

Senast ändrad:
Tack för alla svar!

Pfaff sa:

Tack så mycket för länkarna! Men jag har svårt att avgöra exakt vilken produkt på respektive sida som passar just min cykel. Det är ofta flara produkter på varje sida. Cykelvårdshinken är jag dock med på :) Och vevlagret var också endast en produkt. Tror du jag behöver byta ut den? Vet du om biltema säljer ny body som passar min cykel?

Åke sa:

Förlåt, du har rätt. Jag kontrollräknade precis och det är 13 tänder. Tack för länkarna. Detta vevparti och trissor passar garanterat min cykel? Det vore intressant att veta hur du gör för att hitta produkter som passar just min cykel.

Mathias sa:
Visst var allt rostigt men det är ju inga hajtänder att snacka om. Jag tänkte också på att det kan vara bodyn. Vänd upp och ner på cykeln och se om du kan se vad det är som händer när du vevar runt pedalerna. Eventuellt behöver du skapa lite motstånd så att sliret provoceras fram. Så lås bakhjulet och ta i med pedalerna och se om kassetten snurrar men inte hjulet. Du kan också snurra bakhjulet för hand och lyssna om tickandet kommer regelbundet. Gör det inte det så kan det vara klackarna i navet som inte fjädrar ut eller är trasiga. (Eventuellt är ringen som klackarna greppar i slut men det sker först efter ett par tusen mil i normala fall. Men det kan också ge upphov till slir.)

Jag har gjort detta nu, men jag är osäker på om jag gör rätt. Jag håller en hand hårt i bakhjulet och försöker trampa med andra handen. Det går inte och kassetten snurrar inte. När jag lyssnar hör jag bara tickande då och då, inte hela tiden. Skall se om jag kan hitta någon film som visar exakt hur man gör. Om det är bodyn som skall bytas ut, hur gör jag för att hitta motsvarande ny body?

"Klackarna i navet" och "ringen som klackarna greppar i": Jag är osäker på vad som åsyftas här. Är det inuti bodyn? Googlar jag på bilder på "klackar navet" så får jag bara upp högklackade skor :-)

Kan det vara så att växlarna inte är rätt inställda? Om bakväxeln ligger mellan växlar så kan den hoppa fram och tillbaka. Detta fixar man med att justera vajerspänningen.

Hej... Hur låter det när det händer? Om det rasslar, så lägg upp kedjan på stora kedjehjulet å kolla att kedjan ligger fint i varje kugg, att det stämmer liksom. Kolla ocså mellanstora kedjehjulet och kedjan. Jag tycker nog att kuggen på stora kedjehjulet ser väldigt djupa ut,men inga hajfenor. Slits dom mot centrum, så minskar diametern på kedjehjulet och det kuggar över. Du ska INTE smacka i en massa fett i spärrmekanismen i kassettbodyn, där ska bara fettas lite. Annars kan spärrklackarna fastna i friläge, å det slirar. Särskilt om du använder ett segt å hårt fett. Särskilt om det sen är kallt ute. mvh borano20

Mathias sa:

Jag har gjort detta nu, men jag är osäker på om jag gör rätt. Jag håller en hand hårt i bakhjulet och försöker trampa med andra handen. Det går inte och kassetten snurrar inte. När jag lyssnar hör jag bara tickande då och då, inte hela tiden. Skall se om jag kan hitta någon film som visar exakt hur man gör. Om det är bodyn som skall bytas ut, hur gör jag för att hitta motsvarande ny body?

"Klackarna i navet" och "ringen som klackarna greppar i": Jag är osäker på vad som åsyftas här. Är det inuti bodyn? Googlar jag på bilder på "klackar navet" så får jag bara upp högklackade skor :-)[/quote]

Jag tror att det krävs mer kraft om det bara händer ibland. Här är en idé. Ställ cykeln i ett cykelställ eller luta den mot en vägg i ett hörn så att framhjulet går mot väggen. Ställ dig sedan på pedalerna och försök trampa allt vad du har. Be en kompis kolla på kassetten bak eller sätt mobilen på filmning så att du ser vad som händer. Jag är rätt säker på att din body i navet bakom kassetten är slut eller behöver service. Om vi kan konstatera att det är det som är fel och att det inte är så att kedjan rappar över kuggen så kan vi gå in på vad du behöver för verktyg sedan. Se till att kedjan är ordentligt smord också och att länkarna går lätt att böja fram och tillbaka. Om kedjan är styv av smuts och rost kan vad som helst hända.

niskabike sa:
Det kan ju vara bodyn i baknavet. Men i oktober öppnade jag den och fettade in på nytt. Det hjälpte inte. Jag är dock inte någon expert så jag vet inte exakt hur jag visuellt kan se om det är problem med den.

Cykeln är en Rex Trekking Sport 24. Jag tror jag köpte den på Cykelringen för minst 10 år sedan, kanske 15...

Har du fettat in bodyn så så har du garanterat felet där. Det ska inte vara fett i en frihjulsbody då fastnar klackarna och du tappar därför drivningen.

Stort tack för alla förslag. Det går ju inte att utesluta att alla era förslag bör kombineras. Men jag gissar att så många olika lösningsförslag betyder att jag varit dålig på att ge en bra bild av hur felet yttrar sig. Jag spelade precis in två filmer där man ser och hör felet. Kanske det kan ge en bättre vägledning?

(20 sekunder)
(15 sekunder)

Felet inträffar oavsett vilken växel jag använder.

Bonus: Här är en lite längre film, drygt 1:30 minuter, där jag filmar cykelns olika delar. Förhoppnignsvis går det att utläsa något ur den, förutom att delarna är rostiga :)

Mathias sa:
Jag tror att det krävs mer kraft om det bara händer ibland. Här är en idé. Ställ cykeln i ett cykelställ eller luta den mot en vägg i ett hörn så att framhjulet går mot väggen. Ställ dig sedan på pedalerna och försök trampa allt vad du har. Be en kompis kolla på kassetten bak eller sätt mobilen på filmning så att du ser vad som händer. Jag är rätt säker på att din body i navet bakom kassetten är slut eller behöver service. Om vi kan konstatera att det är det som är fel och att det inte är så att kedjan rappar över kuggen så kan vi gå in på vad du behöver för verktyg sedan. Se till att kedjan är ordentligt smord också och att länkarna går lätt att böja fram och tillbaka. Om kedjan är styv av smuts och rost kan vad som helst hända.

Kedjan är helt ny - så den kan vi utesluta. Jag har testat det du skrev men jag lyckas inte återskapa felet den vägen tyvärr. Jag har tagit i ordentligt. Men när jag cyklar normalt så kommer felet ganska ofta utan att jag behöver ta så jättemycket. Det räcker med att jag trycker till lite så hoppar det/"trampar igenom". Se film ovan.

Ridley sa:
Har du fettat in bodyn så så har du garanterat felet där. Det ska inte vara fett i en frihjulsbody då fastnar klackarna och du tappar därför drivningen.

Kanske. Men felet fanns ju redan innan. Och det blev varken bättre eller sämre av att jag fettade in. Jag använde "Multi grease, universalfett". Finns lite foton på hur jag gjorde i förra tråden. Det var där jag fick rådet av att fetta in. https://happyride.se/forum/read.php/1/3415008/3416351

Tycker det låter och ser ut som om bodyn är slut. Ta av kassetten och kolla hur den ser ut och lägg upp en bild eller två. Eller köp ett nytt billigt hjul här på köp och sälj eller biltema.

Håller med ovanstående. Byt body.

Några av dreven ser slitna ut (men lite svårt att avgöra trots fantastiskt foto) vilket inte fungerar ihop med nya kedjan, eventuellt.

Åke sa:
En ny kedja på sliten drivlina beter sig precis som du säger så kedjan kan inte uteslutas.

Okej, men kedjan behöver väl inte bytas ut iaf? Bytte den ju för några dagar sedan...

Ang drivlina. Jag har gjort en Biltema-inköpslista enligt tidigare länkar här i tråden. Någon som har möjlighet att dubbelkolla så att allt verkligen passar min cykel?

- Kassett Shimano CS-HG30. 8-d. För 24-växlade cyklar. Art. 27-0045. 189 kr.

- Vevlager med kapslat lager och fyrkantsaxel. Passar vevpartier med 122 mm axellängd. Bredd 68 mm. Art. 27-0068. 109 kr.

- Vevparti. Passar cyklar med fyrkantsaxel och 124,5 mm vevaxellängd. Antal tänder på klingorna: 28-38-48. Vevarmslängd 170 mm. Art. 27-1880 199 kr.

- Shimano Acera Bakväxel. För 21–24-växlade cyklar. Art. 27-0038. 229 kr.

Något som saknas?

salle sa:
Tycker det låter och ser ut som om bodyn är slut. Ta av kassetten och kolla hur den ser ut och lägg upp en bild eller två. Eller köp ett nytt billigt hjul här på köp och sälj eller biltema.

Såg du bilderna från förra tråden? https://happyride.se/forum/read.php/1/3415008/3416351. Jag är inte så kunnig så jag vet nog inte exakt vad jag skall fota. Kanske bara bäst att köpa ny body då det är många här som föreslår det som lösning. Kan man köpa body separat eller måste jag köpa hjul inkl. body? Jag har kollat på Biltema men tycker det är svårt att veta vad som passar just min cykel...

Senast ändrad:
Hm, på den tidigare tråden ser ju bodyn ok ut. Du har inte möjlighet att låna ett hjul av ngn?
Jag tycker inte du ska byta massa grejor som vevlager, kassett, vevparti osv innan du vet var felet ligger. Då är du ju snart uppe i vad en ny cykel kostar :).

salle sa:
Hm, på den tidigare tråden ser ju bodyn ok ut. Du har inte möjlighet att låna ett hjul av ngn?
Jag tycker inte du ska byta massa grejor som vevlager, kassett, vevparti osv innan du vet var felet ligger. Då är du ju snart uppe i vad en ny cykel kostar :).

Tyvärr känner jag nog inte någon som har samma hjul som jag. Men man kanske kan köpa hjul på öppet köp?

niskabike sa:
Stort tack för alla förslag. Det går ju inte att utesluta att alla era förslag bör kombineras. Men jag gissar att så många olika lösningsförslag betyder att jag varit dålig på att ge en bra bild av hur felet yttrar sig. Jag spelade precis in två filmer där man ser och hör felet. Kanske det kan ge en bättre vägledning?

(20 sekunder)
(15 sekunder)

Riktigt bra filmat!

Det är ju något som är riktigt skumt med din cykel alltså!

Jag gissar att det är något med bakhjulet, vilket du kan testa genom att låna en kompis bakhjul och se om felet kvarstår.

Gissningsvis är det 130mm bredd på navet bak och då passar det med väldigt mycket. En uppsättning passande hjul brukar finnas på köp och sälj ibland för 500kr, vilket löser ditt problem för gott i såna fall.

bellasoda sa:
Jag gissar att det är något med bakhjulet, vilket du kan testa genom att låna en kompis bakhjul och se om felet kvarstår.

Gissningsvis är det 130mm bredd på navet bak och då passar det med väldigt mycket. En uppsättning passande hjul brukar finnas på köp och sälj ibland för 500kr, vilket löser ditt problem för gott i såna fall.

Lite smått irriterande att jag har cykeln framför mig men inte kan lista ut felet själv.. :) Jag brukar gilla att fixa trasiga saker själv.
Tack för ert tålamod.

Hur mäter jag navet själv (dvs vad är det som är 130 mm)?

Om jag hittar hjul med samma storlek på navet (jag skall kolla med min frus cykel) så borde jag alltså kunna låna och testa? Låter nästan lite för lätt, hur gör jag med body, kassett, vevlager och vevparti? Gissar att jag behöver flytta över rubbet till det andra hjulet för att det skall fungera på min cykel...? Lite tidskrävande att flytta fram och tillbaka, men jag borde iofs kunna fixa det om det är det som krävs. Eller finns det någon lätt lösning? Edit: Kom på att vevlager och vevparti inte behöver flyttas, så det är väl bara body och kassetten då?

Senast ändrad:
niskabike sa:

(20 sekunder)
(15 sekunder)

Mathias sa:

Kedjan är helt ny - så den kan vi utesluta. Jag har testat det du skrev men jag lyckas inte återskapa felet den vägen tyvärr. Jag har tagit i ordentligt. Men när jag cyklar normalt så kommer felet ganska ofta utan att jag behöver ta så jättemycket. Det räcker med att jag trycker till lite så hoppar det/"trampar igenom". Se film ovan.

Ridley sa:

Kanske. Men felet fanns ju redan innan. Och det blev varken bättre eller sämre av att jag fettade in. Jag använde "Multi grease, universalfett". Finns lite foton på hur jag gjorde i förra tråden. Det var där jag fick rådet av att fetta in. https://happyride.se/forum/read.php/1/3415008/3416351

Här är vad vi kan konstatera. Kedjan ser inte ut att hoppa någonstans men det smäller när du trampar. Det måste vara bodyn. Ta i sär och kolla.

niskabike sa:
bellasoda sa:

Lite smått irriterande att jag har cykeln framför mig men inte kan lista ut felet själv.. :) Jag brukar gilla att fixa trasiga saker själv.
Tack för ert tålamod.

Hur mäter jag navet själv (dvs vad är det som är 130 mm)?

Om jag hittar hjul med samma storlek på navet (jag skall kolla med min frus cykel) så borde jag alltså kunna låna och testa? Låter nästan lite för lätt, hur gör jag med body, kassett, vevlager och vevparti? Gissar att jag behöver flytta över rubbet till det andra hjulet för att det skall fungera på min cykel...? Lite tidskrävande att flytta fram och tillbaka, men jag borde iofs kunna fixa det om det är det som krävs. Eller finns det någon lätt lösning? Edit: Kom på att vevlager och vevparti inte behöver flyttas, så det är väl bara body och kassetten då?

Du behöver inte flytta body, det är ju den du vill felsöka dessutom? Om det är lika många eller färre växlar behöver du inte flytta kassett heller. Lägger du i lättaste växeln så funkar nog i princip allt, så länge du inte växlar. Så länge bredden är rätt dvs.

Bredden mäts mellan ramens två infästningar av hjulet med hjulet borttaget. Over locknut distance heter det på engelska om du vill googla runt.

Enda problemet är om du tar hjul från en cykel med skivbroms, de har bredare nav, det funkar inte. Eller en 1-växlad cykel, de kan ha smalare nav.

När mitt baknav rasade så trodde jag först att det var växlarna som behövde justeras. Det kändes precis som att jag "trampade igenom" men eftersom alla delar var nya så uteslöt jag såklart slitage. När jag tog isär navet såg det ut som på bilderna nedan dvs att det hade lossnat flisor ifrån flera av kuggarna.

IMG_2548.jpg

IMG_2552.jpg

som många redan sagt e 100%igt att de är bodyhaveri de hörs av plonget ifrån ekrarna då de rappar över så byt bakhjul

Tack snälla. Min känsla är att vi närmar oss en lösning. Men jag tycker det är knepigt att hitta ett passande nytt bakhjul (på biltema finns det exempelvis inte några 28" för kassetter, och det verkar dessutom ganska dyrt - från 700 kr till flera tusen. Jag har kollat på köp&sälj och blocket efter bakhjul, men hittar inte något i Stockholmsområdet.

Som jag förstår är det baknav och body jag behöver byta ut (eller inkluderas body när man köper baknav?). Kan jag köpa och byta dessa delar separat - eller är det bäst att byta hela hjulet?

niskabike sa:
Tack snälla. Min känsla är att vi närmar oss en lösning. Men jag tycker det är knepigt att hitta ett passande nytt bakhjul (på biltema finns det exempelvis inte några 28" för kassetter, och det verkar dessutom ganska dyrt - från 700 kr till flera tusen. Jag har kollat på köp&sälj och blocket efter bakhjul, men hittar inte något i Stockholmsområdet.

Som jag förstår är det baknav och body jag behöver byta ut (eller inkluderas body när man köper baknav?). Kan jag köpa och byta dessa delar separat - eller är det bäst att byta hela hjulet?

Att köpa ett nav kanske är relativt billigt, men det är inte helt okomplicerat att byta detta. Tyvärr är det klart dyrare än att köpa nytt, eller begagnat för den delen.

Jag tror dessa kan passa bra:
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=80015

Body inkluderas alltid vid köp av hjul.

Tillbaka
Topp