Trampeffektivaste heldämpade stigcykeln

TK sa:
gunnar.westholm sa:
TK sa:
gunnar.westholm sa:
Röd kurva är vid max motstånd vilket endast sker i motbacke så pass brant att länkaget pga motståndet dras till 0% sag.

Grön kurva är när ett stort hinder påverkar bakhjulet bakåt vilket drar kedjestaget och länkaget i motsatt riktning.
Om man har så mycket AS att dämparen dras till 0% sag när man lägger tryck på pedalerna så lär det ju gunga ordentligt då den trillar tillbaks mellan varje tramptag?

Sag minskar endast när man har konstant motstånd i motbacke. Och då blir motståndet så jämnt att det ej gungar pga tröghetsfaktorn som avgör hur den total "massan" kan röra sig.
På plan mark är motståndet för litet för att lyfta länkager.
Konstant motstånd kan jag köpa men inte konstant pedalkraft, inte från mig i alla fall..

Som jag förstått det så behöver pedalkraften inte vara 100% konstant för att undvika "bob"
Trots att jag har ett effektivt rundtramp (viktig för att klättra effektivt utan att spinna) så kommer jag at slänga på en oval klinga för att se om det förändrar något..

Senast ändrad:
Introduktionen till den reviewen är så full av skit att det är svårt att ta resten på allvar. RC skriver som om Magic link uppfanns 1992 eller något och var så otroooligt före sin tid. 2012-2013, dvs mitt i magic links guldålder, cyklade fan och hans mormor omkring på Stumpy evos med 150mm slag i Hellas, och före det cyklade de på Commencal Meta med ungefär samma siffror. AM var the shit överallt och timingen hade inte kunnat vara bättre att leverera det bästa länkaget sen färdigskivad ost. Så många substanslösa ursäkter för magic links fiasko istället för att bara säga att det helt enkelt inte var så bra. När kona sen gick tillbaka till gammal hederlig SP och istället fokuserade på progressiv geometri blev det helt plötsligt fart och hype igen.

Ursäkta att jag spårar helt ot men sånt där stör mig otroligt mycket, det är som att RC tror att han bara skriver till folk som började cykla förra året, alternativt har totalt guldfiskminne.

gunnar.westholm sa:
TK sa:
gunnar.westholm sa:
TK sa:
gunnar.westholm sa:
Röd kurva är vid max motstånd vilket endast sker i motbacke så pass brant att länkaget pga motståndet dras till 0% sag.

Grön kurva är när ett stort hinder påverkar bakhjulet bakåt vilket drar kedjestaget och länkaget i motsatt riktning.
Om man har så mycket AS att dämparen dras till 0% sag när man lägger tryck på pedalerna så lär det ju gunga ordentligt då den trillar tillbaks mellan varje tramptag?

Sag minskar endast när man har konstant motstånd i motbacke. Och då blir motståndet så jämnt att det ej gungar pga tröghetsfaktorn som avgör hur den total "massan" kan röra sig.
På plan mark är motståndet för litet för att lyfta länkager.
Konstant motstånd kan jag köpa men inte konstant pedalkraft, inte från mig i alla fall..

Som jag förstått det så behöver pedalkraften vara 100% konstant för att undvika "bob"
Om verkligheten varit sådan så hade den här tråden aldrig skapats och det hade ju varit synd då den är ganska underhållande;)

Eller så är det så att de flesta hör på vad andra tycker, menar och tänker men vågar, orkar eller kan inte ta reda på sin egen mening och önskemål. Ungefär som i politik. Det är den som skriker högst som folk tror på och hör på. Vad man menar betyder egentligen inte så mycket jämfört med hur man förmedlar det.

Samhället och värden runt oss idag funkar betydligt dåligare än optimalt pga det.

Beklagar urspårningen på avslutningen, men jag misstänker att kopplingen är starkare än dom flesta tror..

Magic Link V1 var felkonstruerat fiasko. V3 tycker jag är en bra cykel. Missinglink är en vidareutveckling. Som jag personligen ser fram mot pga jag vet vad jag vill ha.

Har nu läst igenom Tantrums hemsida, sett filmerna och läst hans diskussion med Antonio.... jösses vilken marketing BS.

Förvånad att någon tror på hans "magi". Lagom otrevlig verkar han också...

Hade varit intressant att provcykla hojen. Säkert rätt trampeffektiv iom mycket AS, men lär ju vara dåligt okänslig över rotmattor och liknande småstök.

AddeN sa:
Har nu läst igenom Tantrums hemsida, sett filmerna och läst hans diskussion med Antonio.... jösses vilken marketing BS.

Förvånad att någon tror på hans "magi". Lagom otrevlig verkar han också...

Hade varit intressant att provcykla hojen. Säkert rätt trampeffektiv iom mycket AS, men lär ju vara dåligt okänslig över rotmattor och liknande småstök.
Har man för mycket AS så går det åt en massa energi till att lyfta cykel/cyklist istället för föra ekipaget framåt. Inte speciellt trampeffektiv mao.

Jo ska man tro på honom att vid kraftig trampning så går längaget upp i 0 punkten så är det ju rejäl pedalbob upp dit varje tramptag om man inte har perfekt rundtramp. Hans snack om att det är en sådan tröghet att man stannar där uppe tvivlar jag på. Men oavsett så skulle jag inte vilja ha en cykel som låste sig i det läget.

Själv tycker jag att jag klättrar bättre på min trendurocykel är min HT just för att jag alltid har bra grepp. Att låsa bakändan i det läget låter ju helt kasst. Kanske funkar på elljusspår men vem vill cykla så? När man cyklar uppför så finns det ju fortfarande sten och rötter som man måste ha grepp på.

Sen är det väldigt roligt att han vägrar ge ifrån sig geouppgifter. Skulle någon tillverkare vilja kopiera honom så är det ju bara att köpa en ram och mäta upp den. Det argumentet går inte. Old school MBS helt enkelt. Och så blir han sur för att han blivit synad.

En stilla undran till alla länkage-experter här... Blir inte beteendet AS helt beroende på vilken växel man ligger på? Jag har lite svårt att förstå hur det kan refereras till som en konstant.

Hittade den här killen på Youtube. Finns drösvis med analyser av olika cyklars länkage, och dämparteori.

Han förklarar bra och verkar ha koll på läget. Nu begriper jag nästan hur trampeffektivitet (Anti-squat) och en del annant i geometrin hänger ihop. Intressant även med Brake-squat, dvs hur bakdämparen påverkas av bromsning, att bakbromsen kan göra bakdämparen stummare. Upplever just det på min Scott Voltage (för DH-åkning) som ju har en singel pivot-design. Men min Trek Remedy har ett klart skönare beteende utför under bromsning.

Nedan förslag verkar vara bra enligt analyserna i filmerna. Och att Rissveds och Schurter vinner OS-guld på Scott Spark måste väl rimligen betyda att den går att trampa effektivt, men deras bakdämpare hårdnar något under bromsning (singel pivot). Men en vinnare bromsar väl ändå inte så mycket? ;-)

MatteXC sa:
Gissar att aktuella Trek fuel alt Scott Spark ligger högt på listan.
Jag har en 2016 Trek top fuel (förvisso bara 100mm slaglängd) men den är ruskigt trampeffektiv, använder i princip aldrig låsning av dämperiet längre.

Ubu sa:
En stilla undran till alla länkage-experter här... Blir inte beteendet AS helt beroende på vilken växel man ligger på? Jag har lite svårt att förstå hur det kan refereras till som en konstant.
AS varierar beroende på vilken utväxling man har men också genom slaglängden. Den konstanta värden du pratar om är nog vid sagpunkten för viss utväxling (oftast ospecificerat...)

Ubu sa:

Storleken på klingan fram påverkar ganska mycket och ofta designar man länkage för att funka ok för de vanligaste framklingorna för cykelns hjulstorlek och användningsområde. Storleken på drevet bak påverkar också, men där har de flesta ju samma uppsättning drev (d.v.s 10-42/11-42).

Mindre drev ger mer AS, så om man har en cykel som man tycker gungar för mycket under klättring så kan det vara en anledning att köra med 2-delat fram, för att få lite mer AS :).

Antonio på linkage design brukar modellera AS för 32/16 har jag för mig.

AddeN sa:
Jo ska man tro på honom att vid kraftig trampning så går längaget upp i 0 punkten så är det ju rejäl pedalbob upp dit varje tramptag om man inte har perfekt rundtramp. Hans snack om att det är en sådan tröghet att man stannar där uppe tvivlar jag på. Men oavsett så skulle jag inte vilja ha en cykel som låste sig i det läget.

Det han syftar på är nog att han har extrem LR i början av slaget, nästan 1:1. Vilket ju blir lite lustigt ihop med hans snack om att han inte tycker att LSC behövs och han kör den lättaste tunen....

theBrand sa:
Ubu sa:

Storleken på klingan fram påverkar ganska mycket och ofta designar man länkage för att funka ok för de vanligaste framklingorna för cykelns hjulstorlek och användningsområde. Storleken på drevet bak påverkar också, men där har de flesta ju samma uppsättning drev (d.v.s 10-42/11-42).

Mindre drev ger mer AS, så om man har en cykel som man tycker gungar för mycket under klättring så kan det vara en anledning att köra med 2-delat fram, för att få lite mer AS :).

Undrar om det verkligen påverkar så mycket om man kör singelklinga fram. En mindre klinga innebär ju att du kommer använda mindre drev bak för samma utväxling. Kraften i kedjans längdriktning blir större, men hävarmen lika mycket mindre för att få samma moment på bakaxeln. Borde ta ut varandra hyfsat bra, eller?

theBrand sa:
AddeN sa:

Det han syftar på är nog att han har extrem LR i början av slaget, nästan 1:1. Vilket ju blir lite lustigt ihop med hans snack om att han inte tycker att LSC behövs och han kör den lättaste tunen....

Jo det är klart att det ger en seghet. Och det är klart, det kompenserar ju en del så man inte trillar tillbaks lika snabbt i sagpunkten.
Om det verkligen eliminerar det så mycket att man ligger kvar eller inte låter jag vara osagt. Otrevlig oföljsamhet lär det vara iaf.

theBrand sa:
Ubu sa:

Det här är något som glömts bort i singelklingehetsen. Jag kör en Trek Fuel EX 29" som har 48% AS vid 38/17-utväxling och 116% AS vid 24/17-utväxling. Med andra ord; när man går ner på lilla klingan iochmed en klättring förändrar man samtidigt länkagets uppträdande radikalt.

Oskar sa:
theBrand sa:
Ubu sa:

Det här är något som glömts bort i singelklingehetsen. Jag kör en Trek Fuel EX 29" som har 48% AS vid 38/17-utväxling och 116% AS vid 24/17-utväxling. Med andra ord; när man går ner på lilla klingan iochmed en klättring förändrar man samtidigt länkagets uppträdande radikalt.
Ja så är det.

Oskar sa:

På lilla klingan blir din cykel mer trampeffektiv (gungar mindre). 100% AS är alltså neutralt m.a.p. trampning. Vid 116% så lyfter bakändan en aning vilket kanske är bra vid klättring.

Oskar sa:

Både ja och nej. Det beror ju på hur man tänkt vid designen av ramen. Är det tänkt att cyklas med en klinga (eller för all del med upp till tredelat, men att fokus läggs på tex mellanklingan iom att den används mest) eller inte. Eller man kanske lanserar hela modellinjen med 1x11 nu iom att det är det folk vill ha, men ramkonstruktionen har blivit kvar som tidigare.

Så ja, ibland är det värt att lägga med i sin beräkning att man kanske väljer att köra på tvådelat fram för att det funkar bättre till ramen då. :)

100% AS motverkar komprimering pga av bakåtriktad viktförflutning ursakad av den framåtriktade accelerationen. Lite mer än 100% behövs för att också kunna motverka den vertikala acceleration ursakad av tramprörelsen.

Makten sa:
theBrand sa:
Ubu sa:

Undrar om det verkligen påverkar så mycket om man kör singelklinga fram. En mindre klinga innebär ju att du kommer använda mindre drev bak för samma utväxling. Kraften i kedjans längdriktning blir större, men hävarmen lika mycket mindre för att få samma moment på bakaxeln. Borde ta ut varandra hyfsat bra, eller?

Spontant känns det inte så. Det är enkelt att pröva själv på en cykel med tvådelat fram, det finns gott om växlar som överlappar varandra, och då kan du prova liten klinga/litet bakdrev vs stor klinga stort bakdrev. Jag upplever rätt stor skillnad, nu är det såklart ett större hopp mellan de två framklingorna men principen borde vara densamma.

marran sa:
Makten sa:
theBrand sa:
Ubu sa:

Spontant känns det inte så. Det är enkelt att pröva själv på en cykel med tvådelat fram, det finns gott om växlar som överlappar varandra, och då kan du prova liten klinga/litet bakdrev vs stor klinga stort bakdrev. Jag upplever rätt stor skillnad, nu är det såklart ett större hopp mellan de två framklingorna men principen borde vara densamma.

Illustrativ video en bit ner på sidan här: http://www.ridingfeelsgood.com/suspension-linkage-kinematics-basics-anti-squat-pedal-kickback/ Kolla alternativ 3 och 4, samma utväxling men med olika klinga/kranskombinationer ger väldigt olika uppträdande vad gäller anti-squat/pedal kickback.

Bara en fundering som säkert marran eller Bran kan, men finns det någon fördel med låg anti-squat? Tex på en DH om man helt skulle skita i om den trampar väl eller inte?

Hög AS ger väl generellt också hög pedal kickback vilket jag personligen stör mig mera på än ett lågt AS (så klart inom rimliga gränser)...

AddeN sa:
Bara en fundering som säkert marran eller Bran kan, men finns det någon fördel med låg anti-squat? Tex på en DH om man helt skulle skita i om den trampar väl eller inte?
Med låg AS får du mindre kickback och bättre känslighet för stöt när kedjan är spänd eftersom den spänning påverkar inte då.
Trampeffektivitet har förstås inte det största betydelse för dh hojar. LR, brake squat och axel path är viktigare.

happymtb.fr sa:
AddeN sa:
Med låg AS får du mindre kickback och bättre känslighet för stöt när kedjan är spänd eftersom den spänning påverkar inte då.
Trampeffektivitet har förstås inte det största betydelse för dh hojar. LR, brake squat och axel path är viktigare.

+1

Där av Commencals (med flera) extra drev vid ledpunkten på deras DH. Hög ledpunkt för bakåtgående hjulbana, och "hjälpdrevet" för att undvika att åkaren blir katapulterad av pedalen vid varje drop :)

(Tror vi hade en diskussion om det här förra sommaren eller så med Balfa som exempel?)

AddeN sa:

Som larsaw säger, hög AS = mycket pedalkickback, svårt att komma ifrån. Man kan såklart trixa med att bara ha hög antisquat där man tänker sig att det behövs, t.ex. högt i slaget och ev. vid lättare växlar. Men det kostar nästan alltid komplexitet, som att det behövs fler länkar till exempel.

Sen finns det mer subtila effekter. Alla parametrar hänger ihop, och speciellt när man även beaktar att hela länkaget ska paketeras på ett någorlunda praktiskt, styvt, hållbart, inte för dyrt och gärna snyggt sätt i ett ganska trångt område.

Det gör att det blir svårt att optimera för många parametrar samtidigt, även om de kanske inte står i strikt matematiskt motsatsförhållande till varandra. Till exempel finns det mig veterligen inget i teorin som säger att man inte kan få en ren singlepivot (tänk Orange) att ha progressiv LR, men i praktiken när man har satt svingen där den behöver sitta för att bakhjulet ska hamna där det behöver vara hamnar andra änden av dämparn utanför cykeln.

Sånt säger teorin ganska lite om, men det är fortfarande en realitet när någon sitter där och försöker få ihop allt. Ju fler parametrar man försöker optimera för, desto större risk att paketeringen sätter stopp. Så i praktiken tänker jag att det leder till att AS prioriteras ner på en cykel som inte är tänkt att trampas så mycket. Man har andra parametrar man anser vara viktigare, så man satsar på dem och så får AS bli lite vad det blir (inom rimlighetens gräns).

OK att man frilägger krafterna från kedjan och dämpningen blir helt fri.
Har någon en uppfattning om hur mycket det påverkar om man har en hoj med "lagom AS på 100-110%. Bromseffekterna (AR) blir ju oförändrade så så länge man inte bromsar är väll det tillfälle man märker störst skillnad.

Ett problem, ja förutom när man trampar då, är att cykeln inte går att pumpa effektivt längre och känns mer död.

marran: Du körde ju din gamla 223a chainless emellanåt, och den hade ju väldigt hög AS. Märkte du av stor skillnad?

AddeN sa:
OK att man frilägger krafterna från kedjan och dämpningen blir helt fri.
Har någon en uppfattning om hur mycket det påverkar om man har en hoj med "lagom AS på 100-110%. Bromseffekterna (AR) blir ju oförändrade så så länge man inte bromsar är väll det tillfälle man märker störst skillnad.

Ett problem, ja förutom när man trampar då, är att cykeln inte går att pumpa effektivt längre och känns mer död.

marran: Du körde ju din gamla 223a chainless emellanåt, och den hade ju väldigt hög AS. Märkte du av stor skillnad?

Det här är första gången jag hör något om pumpeffektivitet, har du lust att utveckla lite?

Jag tänker att när man pumpar cykeln så får man motspjärn i länkaget genom AS, eller kedjesträckningen som hjälper till.

Eller tänker jag helt galet? Hum, ja kanske det... Tanken var att man får en skjuts ut med hjälp av mer stöd i länkaget iom spänd kedja istället för att kraften går ner i fjädringen så kommer den framåt, men nu när jag tänker på det så borde det bli så liten skillnad att det är försumbart...

marran sa:

Det kanske bara stämmer med single pivot och om svinglagringen skulle sammanfalla med vevlagret. I det specifika fallet kan jag inte se någon begriplig förklaring till att det skulle bli skillnad, men nu ser ju inga (?) länkage ut så i praktiken, så nån mystisk skillnad blir det nog. Frågan är om den verkligen är så stor att det märks i praktiken.

Sen undrar jag om det verkligen är så enkelt att man kan kolla på en graf och se hur cykeln känns. Såhär ser det ut för min hoj (SC 5010): http://linkagedesign.blogspot.se/2015/09/santa-cruz-5010-2016.html
Såsom det känns när man trampar så har den mer än 100% AS, då den "skjuter ifrån" ganska tydligt. Särskilt när man ståcyklar, vilket är lite bakvänt eftersom man då borde vara längre in i slaget på grund av större förflyttning av kroppsvikten för varje tramptag.

Edit: Det står ju förresten siffror i tabellen ovanför grafen, som visar (om den stämmer) att AS ändrar sig extremt lite från 10T till 42T bak.

AddeN sa:
Jag tänker att när man pumpar cykeln så får man motspjärn i länkaget genom AS, eller kedjesträckningen som hjälper till.

Eller tänker jag helt galet? Hum, ja kanske det... Tanken var att man får en skjuts ut med hjälp av mer stöd i länkaget iom spänd kedja istället för att kraften går ner i fjädringen så kommer den framåt, men nu när jag tänker på det så borde det bli så liten skillnad att det är försumbart...

Det borde bara gälla om du trampar och pumpar samtidigt, vilket verkar komplicerat:-P Rullar du så har du ju ingen spänning på kedjan.

Senast ändrad:
AddeN sa:

AS = bara av betydelse för när kedjan driver, så om du står still med tramporna som man brukar när man pumpar så ska det inte spela nån roll.

Edit: puck tvåa :)

Senast ändrad:
edvin_m sa:
AS = bara av betydelse för när kedjan driver, så om du står still med tramporna som man brukar när man pumpar så ska det inte spela nån roll.

Edit: puck tvåa :)

Är det verkligen så?

För att förenkla resonemanget så kan vi se på det i ett sammanhang med plant underlag. Komprimerar man länkaget då så blir det en sträckning i de allra flesta länkage och därmed effekt av AS även utan att man trampar

Jag tror du får pumpa väldigt hårt för att känna något i pedalerna från chain growth.

Jag undrar om du utan vidare kan bygga en cykel med 100% AS och en med 50% dito och allt annat exakt lika, det känns iaf inte trivialt. Men visst, om vi säger att vi låter bli att bromsa så vi inte behöver bry oss om AR kan vi komma lite närmre. Sen blir hjulbanan annorlunda, och det påverkar också iaf i teorin.

För att dra ett exempel från verkligheten där allt annat verkligen inte är lika så var min Five skapligt trampeffektiv, den låg nog runt 100% i AS i de växlar jag brukade köra. Min Stumpy är hyfsat ineffektiv, det finns säkert siffror någonstans någon kan googla fram, men jag gissar på en bra bit under 100%. Det märks skillnad tycker jag, mer "lugn" i pedalerna när man rullar genom rotmattor och stök. Jag gissar att det är mindre kickback jag känner, MEN det är två olika cyklar med olika dämpare, olika LR, olika hjulbanor och olikt det mesta annat förutom slaglängd och geometri i grova drag iaf. Och eftersom jag har läst en massa om det här så är jag lite primad att uppfatta det på just det viset.

Ang 223 så ja, det var stor skillnad. Men då hade den också extrem pedalkickback eftersom den var designad för 48t klinga eller något, och jag körde 36. Chainless var den ett lågflygande, stökätande monster, men regressiv LR gjorde att det var bottningspartaj och hjulskrotningsorgie deluxe. Ordentligt styv fjäder hjälpte, men någon bottenlös känsla som Commencalen har bjöd den aldrig på.

Makten sa:
marran sa:

Det kanske bara stämmer med single pivot och om svinglagringen skulle sammanfalla med vevlagret. I det specifika fallet kan jag inte se någon begriplig förklaring till att det skulle bli skillnad, men nu ser ju inga (?) länkage ut så i praktiken, så nån mystisk skillnad blir det nog. Frågan är om den verkligen är så stor att det märks i praktiken.

Sen undrar jag om det verkligen är så enkelt att man kan kolla på en graf och se hur cykeln känns. Såhär ser det ut för min hoj (SC 5010): http://linkagedesign.blogspot.se/2015/09/santa-cruz-5010-2016.html
Såsom det känns när man trampar så har den mer än 100% AS, då den "skjuter ifrån" ganska tydligt. Särskilt när man ståcyklar, vilket är lite bakvänt eftersom man då borde vara längre in i slaget på grund av större förflyttning av kroppsvikten för varje tramptag.

Kolla några 2x10 hojar på linkagedesign bloggen, kan skilja ganska mycket AS beroende på vilket länkage och storlek på fram klingorna. Allt handlar ju om hävarm på kedjan jämför med länkagets rotationspunkt. En 22 klinga ger en helt annan hävarm än en 38a. Om det då tex är en cykel med virtuell rotationspunkt långt framför cykeln kan det ge en bisart stor skillnad i AS. Min cykel blev sjukt mycket mindre gungig med singelklinga och större kasett än med 24an som jag mest använde innan.

AddeN sa:
Jag gör alltid ett "minitramp" när jag pumpar. Typ 10-15 grader eller så vilket gör att man får ett knyck.

Då gör det självklart skillnad :)

edvin_m sa:
Kolla några 2x10 hojar på linkagedesign bloggen, kan skilja ganska mycket AS beroende på vilket länkage och storlek på fram klingorna. Allt handlar ju om hävarm på kedjan jämför med länkagets rotationspunkt. En 22 klinga ger en helt annan hävarm än en 38a. Om det då tex är en cykel med virtuell rotationspunkt långt framför cykeln kan det ge en bisart stor skillnad i AS. Min cykel blev sjukt mycket mindre gungig med singelklinga och större kasett än med 24an som jag mest använde innan.

Jag undrar dock om snubben tänker rätt även om han verkar veta vad han pysslar med i största allmänhet. Kraften i kedjan är ju som sagt inte samma om du använder samma utväxling med andra drevstorlekar. Hävarmens ökning eller minskning är motsatt kraftens dito ökning eller minskning, om momentet ska vara samma (vilket det är om man trampar lika hårt i båda fallen).

Men som sagt, om rotationspunkten sitter en bit från vevlagret så gör det förstås nån skillnad ändå. På många länkage är den inte ens konstant.

Bakåtgående axelbana hjälper helt klart till när man pumpar baksidor. Jag var lite chockad över effekten när jag gick från min gamla Sunn till Ibisen. Min Sunn hade ungefär samma ledplacering som en Orange five, vilket inte gav någon drastisk AS effekt direkt. Den var trampvänlig så länge man satt ner, men inte så mycket mer än så. Ibisen har betydligt högre AS-värden i början av slaget för att sedan avta ganska drastiskt, det gjorde att man fick en extra skjuts när man tryckte ifrån på baksidor.

Makten sa:
edvin_m sa:

Jag undrar dock om snubben tänker rätt även om han verkar veta vad han pysslar med i största allmänhet. Kraften i kedjan är ju som sagt inte samma om du använder samma utväxling med andra drevstorlekar. Hävarmens ökning eller minskning är motsatt kraftens dito ökning eller minskning, om momentet ska vara samma (vilket det är om man trampar lika hårt i båda fallen).

Men som sagt, om rotationspunkten sitter en bit från vevlagret så gör det förstås nån skillnad ändå. På många länkage är den inte ens konstant.

Jo men det är väl en av poängerna, olika drev fram och bak ger olika krafter och hävarmar som ger olika AS.

Du trampar med lika kraft men beroende på vilka drev du har så får du olika effekt på AS

Senast ändrad:
När vi nu ändå är så långt OT, kan ngn förklara GT's länksystem för mig. Allt jag hittar om det är från deras MBS och dom får det så klart att verka SÅÅÅÅ jävla bra,

MEN set i backspegeln så blev det ju aldrig ngn hit... Varför?

Det är en helt vanlig länkagedriven singelpivot med "flytande" vevparti. Vänt upp och ner mot standard så man får en bakåtgående axelbana... antar att man gjort vevarna flytande just för att minska CG.

SP är ju bra om man får in parametrarna rätt, har ingen aning i just GTs fall. Inte kollat på siffrorna eller provat. Ser ut att ha väldigt hög AS. Men jag tycker det ser klart funky ut med att vevpartiet rör sig... måste kännas märkligt då det dessutom är rätt mycket rörelse.

Tillbaka
Topp