Träna för hårt?

superbrat

Medlem
Träna för hårt?
Är det inte bra att träna för hårt?

Vanligtvis är inte det något problem för mig, eftersom jag av naturen är lat.

Men jag har märkt att jag ibland tex vid spinningpass eller om man kör med några som har högre tempo än vad man tänkt, rycks med.

Exempel:

- min tröskelpuls ligger på c:a 162 skulle jag tro.

På ett spinningpass eller ibland på trainer kan jag lätt ligga på 170+ slag under intervallerna.
Snittpuls med upp och mkt kort nedvarvning kan då ligga på 160.

Pulsen är inte gospel, men ger ändå en indikation på intensiteten.

Vad är problemet med att köra mycket anaerobt eller för hög intensitet?

Enligt formeln "man blir bra på det man tränar" så borde man ju bli bra på att köra hårt?
Om jag kör en tävling så kör jag långa stunder med puls under första timmen på närmare 170 för att sedan sjunka och hamna på kanske 155 - 159 i snitt. Då har jag normalt gett absolut allt under 3-4 timmar.
sista milen brukar det iofs gå rätt dåligt pga trötthet om loppet är långt, tretimmarsloppen funkar denna taktik ganska bra på men inte FMT /BST då brukar man få fisköra mer.

Pulsnivån speglar ju ganska bra intensiteten på ett spinningpass eller ett hårt trainerpass och då borde ju jag bli bra på det.

självklart är det inte på den intensiteten det enda jag tränar, men eftersom jag tränar så lite,
borde det då inte vara en fördel att ha hög intensitet på passen

Om jag nu helt ostrukturerat och operiodiserat snittar tre - max fyra pass i veckan, är denna typ av träning bra då eller ska jag ändra upplägg?

Edit av the_TnT: Inte SKRIKA i rubriken, tack.

Senast redigerad av en moderator:
Träna för hårt?
De som man inte ska glömma bort är hur du gör före och efter träning också. Mat och sömn är något du bör lägga energi på också. Ren träning i sig är bra, men du kommer få ett bättre resultat om du har en kost som följer samma linjer. Vilan är även den viktig för de är då musklerna byggs upp. Det här finns det en hel vetenskap om, träning är helt enkelt inte bara dom timmarna du kör spinning (eller annan träning).

// Fischer

Träna för hårt?
senomar skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det inte bra att träna för hårt?

Nä. Det finns något som heter överträning.

Tror du gör bäst i att köpa en bok som behandlar träning och cykling.

Träna för hårt?
Om du känner dig utvilad och helt återhämtad till nästa pass är det nog OK att köra hårt (och kort) samtliga pass. Har man inte mycket tid att träna på kan man lika bra köra hårt alla passen och är man bra tränad ska det funka med 3-4 hårda pass i veckan. Hade jag t ex bara 3 tillfällen á 1-1,5 timme i veckan att träna på hade jag spridit ut passen jämnt över veckan och kört hårt (med variation) samtliga pass.

Har man ont om tid är det ju främst distanspassen som man ska stryka, men då kan det ju också bli som du skriver att det går för långsamt i slutet av långloppen. Något distanspass för att "lära" kroppen uthållighet måste man ha ibland för att bli bra på långloppen.

Träna för hårt?
senomar skrev:
> Är det inte bra att träna för hårt?
[Snip]

Nej.
Nyckelordet här är väl "för". Att träna FÖR hårt är inte bra, på samma sätt som att göra vad som helst FÖR mycket eller FÖR lite. Var gränserna går är det svåra att hitta.

Träna för hårt?
Det finns mycket skrivet i ämnet, för att kortfattat beskriva gällande teorier:

Nej du kan inte träna för hårt, däremot kan du vila för lite.

Med det menas, om du inte vilar tillräckligt så att kroppen har chans att
regelbundet återhämtas sig är du inne i en nedåtgående spiral.

Se dock upp med om pulsen sticker iväg mer än den brukar göra detta kan
bero på nån infektion i kroppen, även om du inte känner dig sjuk, och såna
fall kan det vara skadligt att träna hårt.

edit:
Övervaka din vilopuls, mät t.ex. på morgonen. Då märker du om du har åtehämtat
dig eller om du har en infektion i kroppen. Jag använder en förhöjd puls runt 10
slag som indikation. Runt 5 slags variation dyker pga hur jag sovit på natten.

Träna för hårt?
värmen i en spinninghall adderar lätt ett antal slag på din "tröskelpuls". ex. 170 bpm ute kan var 175 bpm inne i ett varmt rum och svett som rinner.

"Om jag nu helt ostrukturerat och operiodiserat snittar tre - max fyra pass i veckan, är denna typ av träning bra då eller ska jag ändra upplägg? "

träningen är ok, men för att ta nästa kliv - ändra till ett strukturerat och periodiserat upplägg.

Träna för hårt?
Zapiens:
Jo jag har oftast rätt bra koll på både vilopuls och vad jag brukar ha i olika backar osv och man ser ganska snabbt på pulsen om man är sliten dåligt tränad och/eller om man börjar få en infektion i kroppen.

Återhämtning:
Normalt inget problem eftersom min träningsdos är rätt låg och ffa nu. Men den ska upp nu till 3-4 pass i veckan.

Intensitet:
Normalt och historiskt brukar jag inte köra över tröskel på träning, dels för att det är jobbigt men också för att det är svårt att klämma ur sig det där extra på varje pass samt att jag inbillar mig att man blir mer mottaglig för infektioner när man kör väldigt hårt.

Stumpy:
FÖR hårt, ja det kanske är definitionen som spökar men för mig är över tröskel åtminstone hårt och snitta en timme på tröskel är hårt, tio slag över tröskel är det det som är FÖR hårt? finns det någon tumregel kan undras?

Anaerob träning måste ju ge någon positiv effekt rätt utförd och i rätt omfattning.

TNT: Överträning på 3-4 pass i veckan? knappast någon Elofsson dos va? ligger nog i riskzonen för underträning. Har du något förslag på bra och modern litteratur på området, så är det välkommet.

Hur som helst, det jag tänkte göra nu och ett tag framöver var att köra på rätt hårt under någon form av övergångsperiod för att sedan gå över till att köra mer strukturerat/varierat, och då är frågan mer på vilket sätt är det inte bra och hur man ska undvika att få den inte-bra-effekten?

Träna för hårt?
senomar skrev:
> TNT: Överträning på 3-4 pass i veckan?

Ingen omöjlighet alls, om man missköter kroppen i andra aspekter (låter bli att äta, super för mycket och sover för lite) eller är helt otränad från början. 3-4 ta ut sig till max pass per vecka skulle nog dessutom sänka även den bäste atlet även med bra återhämtning.

> Har du något förslag på bra och modern litteratur på området, så är det välkommet.

Kolla Joe Friel, nu var det några år sedan jag hade "koll" på området men hans bok var iaf. bra då för den som vill effektivisera sin cykelträning (tyckte jag som är amatör):

lvg - http://www.bokus.com/b/9781931382212.html?pt=search_result
MTB - http://www.bokus.com/b/9781884737718.html?pt=search_result

Träna för hårt?
Micke S, Jo det är mer för att förbereda mig för strukturen som jag måste få upp lite kondis nu. Men trots att jag läst en del så vacklar jag med hur jag ska lägga upp pass och periodisera för att det ska bli bra. Jag gillar att "keep it simple" i allt jag gör och vill få ut bra effekt ur det lilla jag tränar. "the bible" tycker jag är alldeles för jobbig att att översätta till ett "keep it simple" format.

/Ciao

Träna för hårt?
Kroppen är fantastisk när det gäller att tåla träning och det är väldigt svårt at bli
övertränad det är ingenting som drabbar motionärer tränar du typ 2 tuffa pass / dag 6 dar i veckan kanske du är i risksonen. Tränar man bara ett pass om dagen är det alltid bäst att köra så hårt man kan för den tiden man skall köra och den typen av pass du skall köra om vi pratar om att få maximalt resultat av träningen. Jag låg under många år och nötte tröskel men gick bort från det för några år sedan för att köra forserad distans och syra istället. Det gav bättre resultat för hur ofta tävlar man i tröskel? jag kör givetvis tröskel oxå men inte alls så mycket. Oroa dig inte att köra hårt på träning gör tävlingtempot bekvämare

Träna för hårt?
the_TnT skrev:
> senomar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TNT: Överträning på 3-4 pass i veckan?
>
> Ingen omöjlighet alls, om man missköter kroppen
> i andra aspekter (låter bli att äta, super för
> mycket och sover för lite) eller är helt
> otränad från början.

Jo men det löser nog sig själv med stress och slitenhet innan överträningssymptom sätter in.

> 3-4 ta ut sig till max
> pass per vecka skulle nog dessutom sänka även
> den bäste atlet även med bra återhämtning.

Jo fast absolut max är en sak, köra hårt behöver inte betyda att man kör sig sönder och samman på varje pass.

> > Har du något förslag på bra och modern
> litteratur på området, så är det välkommet.
>
> Kolla Joe Friel, nu var det några år sedan jag
> hade "koll" på området men hans bok var iaf. bra
> då för den som vill effektivisera sin
> cykelträning (tyckte jag som är amatör):
>
> lvg -
> http://www.bokus.com/b/9781931382212.html?pt=searc
> h_result
> MTB -
> http://www.bokus.com/b/9781884737718.html?pt=searc
> h_result

ska kolla länkarna, har en av "the bible" men tycker den är lite väl krånglig

Träna för hårt?
Det Martin W skriver är nog riktigt. Men för att veta om du tränar för hårt måste man känna till hur länge du tränat och vilken total träningsdos du har (5 timmar, 12 timmar?). Ifrågasätter om du har 162 i tröskelpuls, dels då du isåfall ligger på 95% av den i 3 timmar, dels för att du har en snittpuls på spinningen rejält över tröskel. Eliten brukar ligga runt tröskelpuls på 1 timmes tempoåkning... Tröskeln är således en nivå där man kan ligga i 60 min - om man är riktigt vältränad vill säga. Kolla upp mer exakt via ex Aktivitus för att fastställa puls- och wattvärden.

Själv har jag 152 (280 w) i tröskelpuls och tror inte jag orkar ligga på den belastningen 1 timme, möjligen i 30 minuter. Att köra 2x20 min tröskelintervaller på 95% av TP är tillräckligt hård träning för de flesta vid den här tiden på året.

Träna för hårt?
siven skrev:
> Kroppen är fantastisk när det gäller att tåla
> träning och det är väldigt svårt at bli övertränad

Det är nog vanligare än man tror, det kommer ju krypande över tid - ibland tar det flera år. Det är ju inte så man vaknar upp en morgon och har gått rakt i väggen.

Håller man koll på vilopulsen varje morgon när man vaknar och avstår att träna när den skenar iväg klarar man sig ganska bra.

Träna för hårt?
senomar skrev:
> Micke S, Jo det är mer för att förbereda mig
> för strukturen som jag måste få upp lite kondis
> nu. Men trots att jag läst en del så vacklar jag
> med hur jag ska lägga upp pass och periodisera
> för att det ska bli bra. Jag gillar att "keep it
> simple" i allt jag gör och vill få ut bra effekt
> ur det lilla jag tränar. "the bible" tycker jag
> är alldeles för jobbig att att översätta till
> ett "keep it simple" format.
>
> /Ciao

nyckeln till framgång ligger i variation. ska du förbereda dig för ett strukturerat program tycker jag du ska lägga tyngdpunkten nu på v02max och styrka. förutsatt att du är uthållighetstränad nog att orka med träningsbelastningen utan att skada dig. en testcykel och skivstång är allt du behöver innan januari, då kan du behöva börja cykla ute :)

Träna för hårt?
enduromannen skrev:
> Det Martin W skriver är nog riktigt. Men för att
> veta om du tränar för hårt måste man känna
> till hur länge du tränat och vilken total
> träningsdos du har (5 timmar, 12 timmar?).
> Ifrågasätter om du har 162 i tröskelpuls, dels
> då du isåfall ligger på 95% av den i 3 timmar,
> dels för att du har en snittpuls på spinningen
> rejält över tröskel. Eliten brukar ligga runt
> tröskelpuls på 1 timmes tempoåkning...
> Tröskeln är således en nivå där man kan ligga
> i 60 min - om man är riktigt vältränad vill
> säga. Kolla upp mer exakt via ex Aktivitus för
> att fastställa puls- och wattvärden.

Jo jag har kollat upp den (aktivitus) och den kan ha flyttat på sig några slag.
Att den har skenat några gånger nu tror jag kan ha att göra med dels värmen men också för att jag just nu är rätt otränad. men snittpulsen totalt kan landa, inte ofta över, men väldigt nära tröskel.

95% av tröskel i tre timmar, tro det eller ej men så har det varit på tävling. jag kanske är ett fysiskt fenomen?

> Själv har jag 152 (280 w) i tröskelpuls och tror
> inte jag orkar ligga på den belastningen 1 timme,
> möjligen i 30 minuter. Att köra 2x20 min
> tröskelintervaller på 95% av TP är
> tillräckligt hård träning för de flesta vid
> den här tiden på året.

Träna för hårt?
Micke S skrev:

> nyckeln till framgång ligger i variation. ska du
> förbereda dig för ett strukturerat program
> tycker jag du ska lägga tyngdpunkten nu på
> v02max och styrka. förutsatt att du är
> uthållighetstränad nog att orka med
> träningsbelastningen utan att skada dig. en
> testcykel och skivstång är allt du behöver
> innan januari, då kan du behöva börja cykla ute
> :)

skivstång och TC Låter precis som KIS tycker jag, vilken typ av pass kör jag för att öka VO2Max då?

Träna för hårt?
enduromannen skrev:
> Senomar: det kan vara som du säger att du är en
> som reagerar negtivt på värme - vilket gör att
> pulsen sticker iväg. Eller så är du ett
> fenomen...

Jag lever i tron på att jag är ett fenomen, Ränneslätt var inte så varm dessutom över 3 timmar, typ 3,30.

Träna för hårt?
Eftersom du körde Rännelätt på 3.30 håller jag tyst om exempel på vo2 max intervaller... (Själv plågade jag mig under 4 timmar, om än med grym ryggvärk sista tre timmarna...)

Träna för hårt?
the_TnT skrev:

> Det är nog vanligare än man tror, det kommer ju
> krypande över tid - ibland tar det flera år. Det
> är ju inte så man vaknar upp en morgon och har
> gått rakt i väggen.
>
> Håller man koll på vilopulsen varje morgon när
> man vaknar och avstår att träna när den skenar
> iväg klarar man sig ganska bra.

Jag är helt övertygad om att det är mycket ovanligare än man tror visst kan man bli sliten och känna sig seg men att bli övertränad dvs att flera månaders vila behövs för att kropp och själ skall hämta sig är ingenting man skall gå och oroa sig för. de jag känner som råkat ut för detta har varit extremt ambitiösa mäniskor som tränat stenhårt minst 15 pass i veckan under väldigt långa perioder och inte kunnat slapna av emellan passen för att de skulle jobba / plugga /umgås med kompisar där emellan. vad kroppen tål i träningsväg är långt mer än de flesta kommer komma i näheten av. Att man kan träna för ensidigt och därmed överanstränga specifika muskler osv är en annan sak. Har själv aldrig varit i närheten trotts att jag under 15 års tid snittat minst 10 hårda pass/v året om och under långa perioder legat på 14 pass/vecka

Träna för hårt?
enduromannen skrev:
> Senomar: här är en länk till Coggan, som har en
> del att säga om detta
> http://www.fascatcoaching.com/sweetspot.html
>
> Micke S: varför jobba med Vo2 max vid den här
> tiden på året? Är det inte vettigare att köra
> sweet spot eller lägre tröskel under senhösten
> och vintern och till våren lägga på 4x4 eller
> liknande Vo2 max intervaller?

för att v02 tar lång tid att träna upp, om det ens går att förbättra (forskarna säger ju emot varandra på den punkten). tröskel däremot slipar man till snabbt när säsongen närmar sig.

alla som kör tröskel och kan mäta den vet att tröskelträning "hjälper" första veckorna/månaderna. sen blir det platåfas, och träningen blir underhållande. varför ta sig till platån i januari och sedan underhålla till oktober? ta dig till platån i mars istället, så har du två månader till under varje år att träna någonting annat.

vissa processer i vår kropp reagerar olika på träning. vo2-max tar år att bygga upp, och år att tappa. mer eller mindre sitter det i livet ut. (det är därför gamla elitcyklister presterar bra som veteraner även om de bara tränar lite grann, grunden har de redan). tröskelkapacitet tappar man på några veckor, och således är uppbyggnadstiden inte så dramatiskt lång heller.

Träna för hårt?
Den absolut bästa och effektivaste form av konditisträning är A3 pass (intervaller) alltså 85-95% av maxpuls. Men eftersom man inte orkar köra hur många sådana pass som helst, kompenserar man dem med A1 pass (distans). Hur mycket A3 du orkar köra beror helt på dig själv och din kapacitet. Se även till att du sover och äter ordentligt, annars blir du inte bättre och istället så kanke du börjar bryta ned musklerna.

Träna för hårt?
Micke S skrev:
> enduromannen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Senomar: här är en länk till Coggan, som har
> en
> > del att säga om detta
> > http://www.fascatcoaching.com/sweetspot.html
> >
> > Micke S: varför jobba med Vo2 max vid den här
> > tiden på året? Är det inte vettigare att
> köra
> > sweet spot eller lägre tröskel under
> senhösten
> > och vintern och till våren lägga på 4x4
> eller
> > liknande Vo2 max intervaller?
>
>
> för att v02 tar lång tid att träna upp, om det
> ens går att förbättra (forskarna säger ju emot
> varandra på den punkten). tröskel däremot
> slipar man till snabbt när säsongen närmar
> sig.
>
> alla som kör tröskel och kan mäta den vet att
> tröskelträning "hjälper" första
> veckorna/månaderna. sen blir det platåfas, och
> träningen blir underhållande. varför ta sig
> till platån i januari och sedan underhålla till
> oktober? ta dig till platån i mars istället, så
> har du två månader till under varje år att
> träna någonting annat.
>
>
> vissa processer i vår kropp reagerar olika på
> träning. vo2-max tar år att bygga upp, och år
> att tappa. mer eller mindre sitter det i livet ut.
> (det är därför gamla elitcyklister presterar
> bra som veteraner även om de bara tränar lite
> grann, grunden har de redan). tröskelkapacitet
> tappar man på några veckor, och således är
> uppbyggnadstiden inte så dramatiskt lång heller.

VO2 max måste gå att träna upp, jag har mätt den två gånger tidigare i mitt liv och den hade förbättrats avsevärt andra gången från första mätningen. Men om du menar att den inte går att förbättra från vad jag hade maximalt en gång i tiden så kan det kanske stämma även om jag har svårt att tro att det är omöjligt.

SkiBiker: 85% är ungefär tröskel för mig och 95% är ungefär max vad jag orkar kräma ur benen efter att ha cyklat en stund. Så det ligger lite i linje med mina funderingar, men precis som alla säger, det funkar inte i längden att bara köra hårt, man blir sliten helt enkelt.

Men när jag nu startat den här tråden blir min osäkerhet bara större vad gäller begrepp

Vad är egentligen tröskel kontra kondition kontra VO2max?

Vad är egentligen sweet spot kontra något som brukar kallas "fatmax" kontra aerob tröskel, för visst har man väl även en första aerob tröskel?

Jag ska läsa på "coggan" och kolla in A3 etc.

Träna för hårt?
>
> Jag är helt övertygad om att det är mycket
> ovanligare än man tror visst kan man bli sliten
> och känna sig seg men att bli övertränad dvs
> att flera månaders vila behövs för att kropp
> och själ skall hämta sig är ingenting man skall
> gå och oroa sig för. de jag känner som råkat
> ut för detta har varit extremt ambitiösa
> mäniskor som tränat stenhårt minst 15 pass i
> veckan under väldigt långa perioder och inte
> kunnat slapna av emellan passen för att de skulle
> jobba / plugga /umgås med kompisar där emellan.
> vad kroppen tål i träningsväg är långt mer
> än de flesta kommer komma i näheten av. Att man
> kan träna för ensidigt och därmed
> överanstränga specifika muskler osv är en annan
> sak. Har själv aldrig varit i närheten trotts
> att jag under 15 års tid snittat minst 10 hårda
> pass/v året om och under långa perioder legat
> på 14 pass/vecka

Tur för dig då.
När jag började med styrketräning tog det mig ett mindre än ett halvår att bli just övertränad. (Innan hade jag kört enbart kondition i 6-7 år och dessförinnan helt otränad) Visserligen gjorde jag exakt fel, i okunskap, men det gick undan. Jag började med 20 minuter/dag, ökade tills jag var uppe i en timme, hörde talas om något som hette "vilodagar".. sen kraschade immunförsvaret och jag hann med 1 influensa, 3 förkylningar och en matförgiftning på 3 månader.
Jag gillar fortfarande att träna hårt. Och ofta. Men det är just med infektioner min kropp säger ifrån. Och det gör den om jag kör mer än 3-4 pass/vecka, och inte lyssnar o anpassar mig till mindre om det behövs.

Träna för hårt?
senomar skrev

> Men när jag nu startat den här tråden blir min
> osäkerhet bara större vad gäller begrepp
>
> Vad är egentligen tröskel kontra kondition
> kontra VO2max?
>

tröskeln är där du passear en gräns. det kan vara ventilatorisk tröskel, mjölksyratröskel eller vad du vill. kondition är i dagligt tal vad du kan leverera, alls hur högt vo2max du har och hur mycket av det du kan utnyttja. vo2max är maximala syreförbrukningen under en minut som din kropp kan prestera. uthållighet definieras som förmågan att motstå trötthet, en viktig komponent för en cyklist.

> Vad är egentligen sweet spot kontra något som
> brukar kallas "fatmax" kontra aerob tröskel, för
> visst har man väl även en första aerob
> tröskel?

sweetspot fin´ns redan beskrivet i tråden, fatmax är den "zon" eller tröskel där din fettförbränning är som störst. det finns bra diagram som förklarar sådant här i böcker.

>
> Jag ska läsa på "coggan" och kolla in A3 etc.

ang vo2max så finns det tester och studier på fler personer än dig. problemet är att personer reagerar olika på träning. därför är det svårt att dra slutsatser om vad som är rätt eller fel. den norska vo2max-modellen (hoff o helgerud) är ju inte fel att diskutera. antingen tror man på vad de säger och tränar därefter, eller så följer man en annan teori. men blanda inte för mycket bara.

Träna för hårt?
senomar skrev:
> VO2 max måste gå att träna upp, jag har mätt
> den två gånger tidigare i mitt liv och den hade
> förbättrats avsevärt andra gången från
> första mätningen. Men om du menar att den inte
> går att förbättra från vad jag hade maximalt
> en gång i tiden så kan det kanske stämma även
> om jag har svårt att tro att det är omöjligt.

vad begränsar vo2max?

hjärtsäcken som omsluter hjärtat är inte oändligt elastisk, den är rätt seg tom. och det blir inte bättre med åldern. därav vikten för ungdomar i rätt ålder att träna vo2max-träning medan de fortfarande har god elasticitet. har du väl tränat upp ditt vo2max, och därmed slagvolymen så finns det inte möjlighet att längre få till en kammarförstoring av påverkande storlek. (undantag för gravida finns...)
nåja. mot detta sägs att det visst går att med specifik träning krama ut lite till kapacitet ur hjärtat. om detta beror på tidigare allmän "undertäning" hos idrottare eller inte är osagt.

Träna för hårt?
Micke S skriver "för att v02 tar lång tid att träna upp, om det ens går att förbättra (forskarna säger ju emot varandra på den punkten). tröskel däremot slipar man till snabbt när säsongen närmar sig."

Fredrik Eriksson skriver i Kadens nr 1 2008 att Vo2max uppnås efter 1-2 års träning. Däremot tar det längre tid att maximera tröskeln (4-6 år). Det talar ju för att max syreupptagning är mer "lättränad" än tröselkapacitet. Längst tid att maximera är, enligt Eriksson, rörelseekonomin med en ännu flackare utvecklingskurva över tid än tröskelkapaciteten. Här är en artikel som beskriver det Eriksson talar om: http://home.hia.no/~stephens/timecors.htm

Micke S skriver:
"alla som kör tröskel och kan mäta den vet att tröskelträning "hjälper" första veckorna/månaderna. sen blir det platåfas, och träningen blir underhållande. varför ta sig till platån i januari och sedan underhålla till oktober? ta dig till platån i mars istället, så har du två månader till under varje år att träna någonting annat."

Det du skriver här gäller ju i ännu högre grad Vo2max, där platån dyker upp tidigare. Vo2max är ju en individs genetiska maximala syreupptagning och individen brukar ha högst Vo2 max i 18-20 års åldern. Om jag har ett genetiskt max på 5 l/min kan jag ju inte hur hårt jag än tränar komma upp i 6 l/min. När det gäller tröskelkapacitet finns naturligtvis också ett max gentiskt tak, men det tycks kräva längre tids träning för att maximera det taket. Troligen behöver man gå igenom flera platåer på vägen mot max, men med rätt träning är det möjligt att nå en högre tröskelkapacitet (se artikellänken).

Slutligen nämner du något om veterancyklister och att "vo2-max tar år att bygga upp, och år att tappa. mer eller mindre sitter det i livet ut". Klart att ens genetiska Vo2 max finns med en så länge man lever, men kondition (Vo2max) är ju färskvara och ju äldre man blir ju hårdare får man jobba för att inte tappa kapaciteten alltför mycket(så tolkar jag Hoff & Helgerud, som skriver att ju högre Vo2 max man har ju fler Vo2max intervaller behövs per vecka för att behålla kapaciteten, och ännu fler för att öka den (rättare sagt: närma sig genetiskt max)).

Träna för hårt?
Det här är en för intressant tråd för att dö ut.

Micke S, vad har du för kommentarer till enduromannens senaste kommentar med mr Fredrik Eriksson´s som grund?

Fan, det är intressant det här med träning!!

Träna för hårt?
Rotskräck skrev:
> Det här är en för intressant tråd för att dö
> ut.
>
> Micke S, vad har du för kommentarer till
> enduromannens senaste kommentar med mr Fredrik
> Eriksson´s som grund?
>
> Fan, det är intressant det här med träning!!

nja. det jag skrev först, att träna vo2max på hösten råkar faktiskt vara ett citat från just fredrik ericsson, med motivering ungefär som jag beskrev det.

men i övrigt beror det ju på vilken forskning man tittar på och vilka resonemang man spinner vidare på. ska man bedöma ett resonmang måste man ju titta på vilka grunder det resoneras på och vilka premisser som gäller. jag vet inte vad enduromannen vill med sitt inlägg egentligen om jag ska vara ärlig. han säger ju inte direkt mot mig på nån punkt. det blir ju lite löjligt att argumentera emot varandra "styrkta" med samma referens :)

Träna för hårt?
Jag anser att Micke S nästan alltid har bra inlägg om träningsfysiologi men tyckte att hans svar angående Vo2max contra tröskel gick emot Fredrik Erikssons m.fl. syn på det. Enligt den forskning jag tagit del av går det snabbare att nå sin maximala kapacitet när det gäller Vo2 max, än de anpassningar som sker muskulärt (enzymer, mitokondrier, kapillarisering etc) och som förbättrar tröskelkapaciteten. Därför är det möjligt att förbättra sig över tid, trots att ens Vo2 max inte förbättras.

Träna för hårt?
Micke S skrev:
> värmen i en spinninghall adderar lätt ett antal
> slag på din "tröskelpuls". ex. 170 bpm ute kan
> var 175 bpm inne i ett varmt rum och svett som
> rinner.

Ja, och jag är ganska övertygad om att värmen och svetten i spinningsalen är något man som anordnare av spinning inte vill göra sig av med genom fullgod ventilation. Så många gånger jag har hört nägon vara helt tillfreds med passet och unna(TM) sig en kekbabpizza efteråt bara för att man upplever det som enorm prestation. Då kommer folk även tillbaka eftersom de fylldes av förnöjdsamhet.

Dock inget fel med det. Bara en teori.

Förövrigt: Bra jobb i tråden Micke.

Träna för hårt?
Numera har jag väldigt dåligt med tid för att hinna med att träna så många timmar som jag vill.

Inför VR -08 så var mitt mål att cykla VR på under 9 timmar.
När jag funderade på vad som skulle bli tuffast under VR så blev mitt svar att jag kommer att bli trött och att det kommer att krävas att jag kan hantera smärtan de sista milen för att klara mitt mål.

Därför la jag upp en träningsplan där jag helt undvek lugna pass för att istället alltid ligga och pressa mig mot min mjölksyratröskel. Detta gjorde (tror jag iaf) att när väl VR kom så kunde jag ligga på ett högre tempo än tidgare år (mitt gamla rekord var 9,20).

Resultatet blev att jag cyklade på 8:46 och att jag blev riktigt trött först efter Medevi, tröttheten kom när jag började att tänka "snart är jag imål".

Inför VR -09 ska jag försöka att närma mig 8 timmar runt sjön och min träningsplan blir ungefär densamma, alltid ligga på stenhårt på alla pass.

Om detta är rätt vet jag inte, men det tycks funka bra för mig.

Träna för hårt?
Intressant läsning. Fan jag skulle nästan vilja sitta med Micke S och skaparn över en god middag och försöka klargöra vad mina mål är och därefter skriva ner ett par alternativa träningsprogram anpassade efter tidspotten man sitter inne med för att nå dessa...

Träna för hårt?
Träna för hårt?
Det borde väl inte vara någon tvekan om att det alltid är bättre att träna hårdare?? Att köra VO2max syftar väl inte endast till att öka den maximala syreupptagningsförmågan(som till viss del är genetiskt bestämd) utan hur länge man orkar ligga på en hög ansträngningsnivå?

Harder, faster, stronger =better!

Träna för hårt?
enduromannen skrev:
> KONAmi: du kan fråga Per Elofsson om det alltid
> är bäst...

OK, jag kanske inte syftade på att träna 900 istället för 800 timmar om året, utan mer på den dos som diskuterades i trådens inledning. Men man blir iaf inte bättre av att softa var det jag syftade på...

Träna för hårt?
schture skrev:
> Intressant läsning. Fan jag skulle nästan vilja
> sitta med Micke S och skaparn över en god middag
> och försöka klargöra vad mina mål är och
> därefter skriva ner ett par alternativa
> träningsprogram anpassade efter tidspotten man
> sitter inne med för att nå dessa...

Ja Micke S (mfl) ska ha cred.
Du kan bli min mail-PT om du har lust.

Min ursprungsfråga börjar bli inaktuell för egen del nu, jag är ingen överträningsmäniska, börjar känna mig lite sliten redan efter denna vecka och då blir det automatiskt att jag kör lugnare eller vilar.

Men jag håller med om att kondisen, om det nu är syreupptag/VO2 whatever, kommer ganska fort tillbaka till den nivån man var på innan, det är att förbättra skiten som är svårt.

Träna för hårt?
enduromannen skrev:
> Jag anser att Micke S nästan alltid har bra
> inlägg om träningsfysiologi men tyckte att hans
> svar angående Vo2max contra tröskel gick emot
> Fredrik Erikssons m.fl. syn på det. Enligt den
> forskning jag tagit del av går det snabbare att
> nå sin maximala kapacitet när det gäller Vo2
> max, än de anpassningar som sker muskulärt
> (enzymer, mitokondrier, kapillarisering etc) och
> som förbättrar tröskelkapaciteten. Därför är
> det möjligt att förbättra sig över tid, trots
> att ens Vo2 max inte förbättras.

ja. teorier inom samma område krockar lätt med varandra om de vill visa olika saker. men du måste skilja på att nå sin maximala kapacitet och att nå sin maximala kapacitet under ett år. det är därför i princip alla träningsråd eller program innehåller periodisering. nöter du åttor på säg 300 w så kan du kanske öka det till 330 w, men för att öka till 340 w behöver du kanske annan träning än tröskelträning. lokala träningsanpassningar är beroende på typ/art snabba förändringar. mitokondrietillväxt är väldigt beroende av underhåll, och vad kan tänkas göra att det över lång tid att du kan få till en större kapacitetsökning? kan fibertypomfördelning vara en bit i pusslet? där har du en tröskeleffektshöjare som kanske inte är direkt förknippad med tröskelträning.

de flesta personer har olika syn på det här med träning. jag har nog pratat en del med fredrik om träning, och visst är han relativt insatt, beläst och har mycket bra att säga, men knappast ett "tungt namn" i forskarsammanhang. Det är inte jag heller såklart. Jag har ingen definitiv åsikt i frågan. jag kan lika gärna säga att vo2max är lönlöst att träna eller motsatsen. det finns referenser som styrker båda påståenden. men för en individ som vill förbättra sig gäller det först och främst att bestämma sig för ett upplägg och arbeta för att nå ett mål mha det.

men jag kan ju fråga fredrik på,,, onsdag träffar jag nog honom, om hans senaste syn på värdet av träning för central kapacitet.

Träna för hårt?
Micke S: tackar för svar :-). Tycker det är för lite av sådana här diskussioner på happy. Jag menar dock inte att Fredrik E är någon "guru" men han är bra på att, liksom du här, förmedla insikter om träning som är evidensbaserad. Har faktiskt börjat läsa lite i Journal Of Applied Physiology på nätet för att (som intresserad lekman) själv ta del av forskning på området. En artikel om nikotinets ergogena verkan på cyklister var t.ex. uppseendeväckande. Nikotinplåster på Wadas lista i framtiden?
Du får förmedla vidare Fredriks syn på träning av Vo2 max.

Träna för hårt?
enduromannen skrev:
> Micke S: tackar för svar :-). Tycker det är för
> lite av sådana här diskussioner på happy. Jag
> menar dock inte att Fredrik E är någon "guru"
> men han är bra på att, liksom du här, förmedla
> insikter om träning som är evidensbaserad. Har
> faktiskt börjat läsa lite i Journal Of Applied
> Physiology på nätet för att (som intresserad
> lekman) själv ta del av forskning på området.
> En artikel om nikotinets ergogena verkan på
> cyklister var t.ex. uppseendeväckande.
> Nikotinplåster på Wadas lista i framtiden?
> Du får förmedla vidare Fredriks syn på träning
> av Vo2 max.

Just den forskning är ett av mina favoritområden.... Vad gör man inte för att rättfärdiga sina laster, och förminska att de kanske har negativ effekt.

Tyvärr finns det endel forskning på rökning och hur det har en negativ effekt på proteinsyntes, och där en av teorierna är att det är själva nikotinet som är boven.

Tillbaka
Topp