Träna mindre..

Träna mindre..
Länkar uppdaterade. Se andra artikel svd, hård träning -> högt blodtryck tar ut sin rätt. Eller vad avses med hög blodtryck i detta sammanhang?

Träna mindre..
Har inte läst studien, men media har ju normalt en tendens att övertolka resultatet från studier ganska grovt.

Slutsatserna i artiklarna håller jag med om - jag tror att många "elitmotionärer" skulle må bra av att tagga ner, och hälsovinsterna vore enorma om man fick de som är helt (fysiskt) passiva att röra sig litegrann. Många i den senare gruppen verkar tro att man måste träna stenhårt och jättemycket för att det ska ge resultat. Man måste ju självklart få träna mycket om man finner det roligt, men jag tror att många upplever en i grunden helt onödig stress av träning.

Träna mindre..
Säkert så, men andra då, dvs varken soffsittare eller elitmotionärer, typ de som tränar typ 1 timme/dag med flera högpuls pass i veckan.. är detta mer skadligt än nyttigt?

wobblie skrev:
-------------------------------------------------------
> Har inte läst studien, men media har ju normalt
> en tendens att övertolka resultatet från studier
> ganska grovt.
>
> Slutsatserna i artiklarna håller jag med om - jag
> tror att många "elitmotionärer" skulle må bra
> av att tagga ner, och hälsovinsterna vore enorma
> om man fick de som är helt (fysiskt) passiva att
> röra sig litegrann. Många i den senare gruppen
> verkar tro att man måste träna stenhårt och
> jättemycket för att det ska ge resultat. Man
> måste ju självklart få träna mycket om man
> finner det roligt, men jag tror att många
> upplever en i grunden helt onödig stress av
> träning.

Träna mindre..
julgus skrev:
> Säkert så, men andra då, dvs varken soffsittare
> eller elitmotionärer, typ de som tränar typ 1
> timme/dag med flera högpuls pass i veckan.. är
> detta mer skadligt än nyttigt?

Det kommer leda till att du dör. Fast förhoppningsvis kanske du har roligt på vägen?

Träna mindre..
Högt blodtryck av träning? Knappast, om något så är det väl tvärtom.

Jag tror det är rätt lugnt att träna mycket och flera gånger i veckan, däremot bör man lyssna på sin kropp och inte träna kondition när man har infektioner i kroppen. Då kan det gå riktigt illa och man kan få hjärtfel för livet etc. Hände till en avlägsen bekant i 45 årsålder faktiskt.

Sedan tror jag det är många som tränar även fast dom är slitna och inte tycker det är kul för annars får dom dåligt samvete, dom skulle nog kanske behöva tagga ner lite och lägga in flera vilodagar.

Träna mindre..
Kul.
Men faktum kvarstår att studien pekar på att mer än 1-2.5 timmes träning i veckan skadar mer än gör nytta. Nya och intressanta rön som jag uppfattar det.

"Att träna mer än tre timmar i veckan och att träna intensivt är inte lika bra för hälsan på lång sikt"

42Hz skrev:
> Jag har hört att man kan dö av att leva!

Träna mindre..
http://aje.oxfordjournals.org/content/177/7/683.full?sid=82cce330-5133-494c-838e-bb4cf15f58f1

Surprisingly, we found that up to 2.5 hours of jogging a week at a slow or average pace and a frequency of ≤3 times per week seems to be associated with the lowest mortality. Thus, we found a U-shaped relationship between jogging and mortality, so we don't have evidence to support faster or more frequent jogging, nor do our limited data rule out this possibility. Irrespective of jogging duration, pace, and frequency, the mortality was lower among joggers than nonjoggers.

Jogga på.

Träna mindre..
julgus skrev:
> Kul.
> Men faktum kvarstår att studien pekar på att mer
> än 1-2.5 timmes träning i veckan skadar mer än
> gör nytta. Nya och intressanta rön som jag
> uppfattar det.
>
> "Att träna mer än tre timmar i veckan och att
> träna intensivt är inte lika bra för hälsan
> på lång sikt"

Fast å andra sidan så kunde de inte förklara varför det var så. Det finns ju gott om andra studier som visar på att de som tränar regelbundet lever länge OCH har mindre skador. Ex löpare har faktiskt mindre knäskador än ickelöpare.

Men det är säkert inte så klokt att ligga och pressa på 85% av maxpuls sju timmar+ i veckan. Vare sig för hälsa eller resultat.

Träna mindre..
Nån som vet ungefär vad som menas med "snabbt" i studien? Det är ju en jäkla skillnad i ansträngning att ligga på 4 min/km mot 5 min/km.

/Johan

Träna mindre..
JojjeM skrev:
> Nån som vet ungefär vad som menas med "snabbt" i
> studien? Det är ju en jäkla skillnad i
> ansträngning att ligga på 4 min/km mot 5
> min/km.
>
> /Johan

At the first examination in 1976–1978, the participants were asked about whether they were joggers, and in 1981–1983 and 1991–1994 they were further asked for their weekly quantity of jogging. In the fourth survey (2001–2003), information about weekly frequency of jogging and the individual's own perception of pace (slow, average, fast) was obtained.

Träna mindre..
Det finns många faktorer.... Tidigare studier har ju pekat på ett samband mellan personlighetstyp och risk att få hjärtinfarkt (den vanligaste dödsorsaken) och då att sk typ A personlighet, dvs högpresterande, stidsberedd etc, är negativ. En inte alltför vild spekulation (med stöd i tidigare tävlingsidrottserfarenhet och ngt år på Happy) är att det bland oss med de (enligt danska studien) potentiellt negativa stora träningsmängderna och d:o intensitet finns en eller annan som kvalar in som Typ A....och kanske hursomhelst har en potentiellt ökad risk för hjärt kärlsjukdom.

Sen kan man ju ängslas ihjäl sig om man läser alla studier, där dagstidningarna presenterar den ena sanningen efter den andra, och med något års mellanrum roterar sanningen riktning 180 grader...man följer råden, får cancer o dör...

Ansluter mig till 42Hz

Träna mindre..
Har själv börjat äta blodtrycks medicin sen några månader tillbaka pga bla för mycket jobb och stress. blev helt knäckt å tyckte livet var skit över att behöva käka piller resten av livet.
Nu har jag tagit mig i kragen och tränar mer än tidigare, löpning före jobb och gym efter ca 5 dagar i veckan, jobbar lika mycket men känner mig mindre stressad och mer possitiv då jag får börja dagen med en halvtimme på löpbandet.
Det stora positiva är att blod trycket går ner mot normalt igen även om jag inte tar mina piller samt att vikten minskar.

Träna mindre..
JojjeM skrev:
> Nån som vet ungefär vad som menas med "snabbt" i
> studien? Det är ju en jäkla skillnad i
> ansträngning att ligga på 4 min/km mot 5
> min/km.
>
> /Johan

Shit och jag som ligger på 2-3min/km och det i skogen dessutom.

Träna mindre..
Luktapåblommorna skrev:
> Dansk baconindustri som står bakom studien.

På vilket sätt skulle de gynnas av studien?

Träna mindre..
JT skrev:
> Luktapåblommorna skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Dansk baconindustri som står bakom studien.
>
> På vilket sätt skulle de gynnas av studien?

De lobbar för att en förslappad livsstil inte är så dåligt som det faktiskt är, folk kan luras att äta mer bacon med gott samvete.

Eller Lundatoks svar.

Träna mindre..
Om man nu skall unna sig en last, som dessutom är kul, känns lite-för-intensiv träning som ett ytterst modest riskbeteende.
...hmm, skall jag kedjeröka, eller köra intervallpass...

Träna mindre..
De flesta läser precis det dom vill läsa. De som redan tränar skulle förmodligen läsa studiens resultat som "man lever längre om man tränar". De som inte tränar läser studien som att "tränar man för mycket så dör man", vilket förövrigt studien inte ens visar. Det enda studien visar klart är att de som joggar lever längre än de som inte joggar. Kopplingen mellan mängd och intensitet är ju dels bara ett sidospår i studien och dessutom är slutsatsen att det är för lite data för att visa ett samband.

Naturligtvis finns det en gräns när träningen är negativ för livslängden (som studien undersökte), men jag tror personligen att 99% av alla som tränar aldrig ens är i närheten av den gränsen.

Träna mindre..
Skönt man har det klart för sig, eller missade jag något????
Låg risk
fat-marathon-runner1.jpg

Hög risk
IMG_5741.JPG

Träna mindre..
Bild 2: Snart död, röda kinder (strax blå av syrebrist)
Bild 1: Till brevlådan, inte längre. Sund midjereserv

enligt den samlade kvällstidningsexpertisen

Träna mindre..
Säljande rubriker är viktigast, att det är en enstaka studie som är tveksam i vad den visar mot tusentals som hävdar motsatsen spelar inte så stor roll när en ska tjäna pengar.

Träna mindre..
Luktapåblommorna skrev:
> det är en enstaka studie som är tveksam i vad den visar mot
> tusentals som hävdar motsatsen

"resultaten från Copenhagen heart study - och andra liknande"

"Samtidigt finns alltså ett pärlband av forskningsresultat som de senaste åren visat att det är mycket stora hälsovinster att hämta redan vid en betydligt lägre träningsdos.

En amerikansk studie som följde en kvarts miljon människor"

De handlar inte om exakt samma sak, det är jag medveten om, samtidigt som slutsatserna inte gäller bara en enstaka studie.

Träna mindre..
mfo skrev:
> Låg risk
> Hög risk

På första tittar han var han går.
På sista bilden tittar person på något annat än i färdriktningen, dessutom i en förmodligen högre fart.

Så dina slutsatser kanske inte är helt fel.

Träna mindre..
Om man nu skall svara på TS fråga så skulle jag högst ovetenskapligt tro att man får högre blodtryck, under träning. Hjärtat/pulsen är på högvarv och behöver pumpa ut blodet i snabb takt. Vilket borde ge ett högre blodtryck då.
Under vila blir däremot blodtrycket lägre.

För många år sedan så såg jag ett naturprogram där man sa att hjärtat bara slog ett visst antal slag under en livslängd. Små djur brukar ha hög puls och leva kortare tid, medan det för större djur är tvärt om.
Så om man tränar väldigt mycket så skulle man under de förutsättningarna kanske kunna minska sin livslängd.
Ser man vidare på naturen verkar det vara minsta motståndets lag som gäller. Inga djur vad jag vet som är ute och tränar. Mer än för att skaffa föda. Det finns en del djur som blir hyfsat gamla.

Att resultaten av studierna det länkas till i artikeln får svårt att gå hem på detta forum är föga förvånande.

Träna mindre..
Fast djuren behöver inte vinna Tour de France.

Fan, att träning också ska vara dåligt. Vad ska en göra nu då, börja med poesi? Någon som har koll på hur det ser ut där? Farligt? Några studier på om det är hälsosamt?

Träna mindre..
Luktapåblommorna skrev:
> Fast djuren behöver inte vinna Tour de France.

De har nog större anledning att göra det än vad vi har. Det känns som om de lever under betydligt farligare förhållande och behöver vara bättre tränade.

Träna mindre..
Vardagsmotion. Jag har ett stillasittande kontorsjobb. Men jag har alltid tyckt om att vara utomhus i naturen. Så cyklandet passar mig perfekt jag får röra på mig och se fina platser. Och jag gillar helt enkelt att cykla. Jag gillar egentligen inte att att i för mycket. Jag har försökt att lägga upp "träningspass" men det brukar inte hålla i sig så länge.

Det stora problemet idag tror jag att folk helt enkelt inte rör på sig överhuvudtaget. Även om man säger att vi har en motionsvåg just nu så tror jag att folk allmänt rör sig mindre. Och det är nog ett större problem än att ett fåtal tränar för mycket

Träna mindre..
LilleNo skrev:
> Bild 2: Snart död, röda kinder (strax blå av
> syrebrist)
> Bild 1: Till brevlådan, inte längre. Sund
> midjereserv
>
> enligt den samlade kvällstidningsexpertisen

Mannen på bild 1 har en nummerlapp på magen, så han ser ut att tävla. Men tävlingen kanske bara går till brevlådan.

Kvinnan på bild 2 cyklar troligen bara till brevet-lådan.

Träna mindre..
Det handlar ju inte, för mig iaf, om att leva så länge som möjligt.
Det handlar snarare om att leva så "bra" som möjligt den tid man nu lever.
Genom att göra saker som får mig att må fysiskt och psykiskt bra NU så känner jag att jag kan avvara de där sista åren morfar hade mellan 99 och 104. Dom var inget vidare.

Tillbaka
Topp