Träna mindre..

Träna mindre..
Vi låter oss imponeras av Extrema prestationer, jakten på nya rekord och utmaningar, och fast man inte själv deltar i RAAM, PBP, sverigetempot, och liknande , kanske många påverkas till träningshets. Läste om en tjej som ska köra svensk klassiker på 24h, (vasalopp, vätternrundan, lidingöloppet, vansbrosim)

Träna mindre..
Stress?
Att känna extra slag o rusningar måste kollas. Om inte annat för att kolla att de är ofarliga så du kan träna utan stress. Stressen förvärrar symptomen...
Talar av egen erfarenhet vet inte om det säger så mycket. Men jag har haft en del strul med extra slag (extremt många)o förhöjd puls. För att någon månad senare inte visa några tecken alls på arbets Ekg.(allt kollat av hjärt experter) Att jag fick veta att det var ofarligt gjorde sjukt mycket...
Elit idrott är inte nyttigt , men stress och oro är onyttigast...

Träna mindre..
scudo skrev:
-------------------------------------------------------
> Stress?
> Elit idrott är inte nyttigt , men stress och oro
> är onyttigast...

I ett radioprogram jag lyssnade på för ett tag sedan hävdade de att stress inte var farligt och ett helt naturligt inslag i livet.
Djur stressas i princip hela tiden, en ständig kamp för överlevnad under årmiljonerna. Att riskeras att bli uppäten i stor sett hela tiden med ett liv ständigt på helspänn.

Träna mindre..
> (typiskt 220-240 slag/min), eller (om jag kör utan mätare eller inte håller koll) att jag blir plötsligt trött och får kraftig mjölksyra (hjärtat slår antagligen inga riktiga slag och pumpar dåligt med blod)

Kamrarna borde rimligen funka på ett ungefär ändå, annars vore du sanslös på 15 sek.

Träna mindre..
Jag har lyckats med bedriften att på sittande hälsokontroll under EKG-provet att bli diagnosticerad med akut ischemi och ringd ambulans för transport till akuten. Kände mig i absolut toppform och vägrade åka med. Efter mkt dividerande (ink den diskreta frågan "äter du några ... ehhhmm 'vitaminpiller' "från den ryska doktorn) så hittade vi en gemensam förklaring. De salter (kalium kalvium) som återfinns i sportdrycker skulle kunna ge konstiga utslag. Skippade dem ett tag och gjorde om EKaGoch arbetsEKG fyra ggr de närmsta dagarna utan utslag och den siste idrotsslökaren bara skrattade och sade att visa EKGmaskiner är motsvarigheten till vår eBayköo från Kina.

Fast jag var rätt skärrad när jag gick ifrån första kontrollen ändå.

Träna mindre..
jonja skrev:
> > (typiskt 220-240 slag/min), eller (om jag kör
> utan mätare eller inte håller koll) att jag blir
> plötsligt trött och får kraftig mjölksyra
> (hjärtat slår antagligen inga riktiga slag och
> pumpar dåligt med blod)
>
> Kamrarna borde rimligen funka på ett ungefär
> ändå, annars vore du sanslös på 15 sek.

Jag resonerar så här. Jag har nåt knas med hjärtat. Mycket tyder på att det är ofarligt. Men samtidigt så är det symtom som lite påminner om de som nämns i de nya rön som det nu pratas mycket om när det gäller hjärtproblem orsakade av konditionsträning i höga mängder och hög intensitet.

Antingen så försöker jag via läkare och egen research försöka hitta fakta som visar att det är troligt att riskerna är små som gör att jag kan tycka att det är kul att träna och att jag inte känner oro.. Eller så skippar jag den högintensiva konditionsträningen som jag i perioder ägnat mig åt i mer eller mindre utsträckning de senaste åren. Träning som jag är övertygad om inte har någon positiv hälsoeffekt om man som jag cykelpendlar flera dagar i veckan. Men som är nödvändig om jag skulle vilja tävla lvg vilket jag har varit lite sugen på att testa.

Men som det känns nu så känns planerna på att tävla inte tillräckligt viktiga för att motivera en satsning med mycket konditionsträning och oro för hjärtat. Får försöka hitta andra former att cykla och motionera som är tillräckligt motiverande men som inte innefattar många högintensiva träningspass med hög puls . Till exempel pendling och lite nöjescykling tillsammans med styrketräning.

Senast ändrad:
Träna mindre..
Om du har oro på grund av artiklar i tidningar vore det kanske en idé att konsultera läkare och göra belastnings-ekg och så vidare?

Jag är ingen läkare och det är alltid ditt val men kolla upp det om du är orolig och lev om du är frisk!

Träna mindre..
Supertramp: ditt resonemang låter vettigt, som du själv är inne på kan man ha mkt roligt på hoj utan att ta ut precis allt som går.
Jag tror det är en delvis manlig egenskap att slå ifrån sig föreställningar om att det skulle kunna vara nåt fel på kroppen, eller att man inte orkar lika mkt som när man var 25. Och därför skjuter vi gärna att gå till doktorn. Så länge det inte finns på pränt så kan det ju möjligen vara pjosk och inbillning :)

Träna mindre..
jonja skrev:
> Supertramp: ditt resonemang låter vettigt, som du
> själv är inne på kan man ha mkt roligt på hoj
> utan att ta ut precis allt som går.

+1

Träna mindre..
castrello skrev:
> Om du har oro på grund av artiklar i tidningar
> vore det kanske en idé att konsultera läkare och
> göra belastnings-ekg och så vidare?
>
> Jag är ingen läkare och det är alltid ditt val
> men kolla upp det om du är orolig och lev om du
> är frisk!

Jag har gjort undersökning inkl belastnings-EKG. Visade inget onormalt.

Träna mindre..
Fick svar från artikelförfattaren med länkar till studierna och som pdf.
Har inte hunnit kolla vad det står än.

"Hej och tack för mail!
Jag har varit långledig över påsken och varit bortrest, därav sent svar.
Men här kommer länkar och bifogade papers.

Vasaloppsstudien:
http://eurheartj.oxfordjournals.org/content/ehj/34/47/3624.full.pdf

Studien på KI Huddinge:
http://heart.bmj.com/content/100/13/1037.long

Den danska studien skickar jag i ett separat mail.

Bästa hälsningar,
Anna OA"

"Här är den tredje studien, The Copenhagen study. En av författarna uttalade sig även i programmet "Kropp och själ" i P1.

Hälsingar,
Anna OA"

Ingen länk till denna men nog den som startade diskussionen här. Dose of Jogging and Long-Term Mortality
The Copenhagen City Heart Study

Träna mindre..
Supertramp skrev:
> castrello skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om du har oro på grund av artiklar i tidningar
> > vore det kanske en idé att konsultera läkare
> och
> > göra belastnings-ekg och så vidare?
> >
> > Jag är ingen läkare och det är alltid ditt
> val
> > men kolla upp det om du är orolig och lev om
> du
> > är frisk!
>
> Jag har gjort undersökning inkl belastnings-EKG.
> Visade inget onormalt.

Ok, det var bra att allt var normalt. Och som sagt: träna stenhårt är inget måste.

Träna mindre..
Jag är själv ingen ungdom och funderar på att dra ned antalet högintensiva pass något. Tyvärr är det ju ofta de som är roliga. Mala på 70-80% av ftp gör ju ingen glad.

Lite ironiskt.. jag hade hjärt problem innan jag började träna. Dubbelslag o rusningar. Klart obehagligt. Genant hög vilopuls och en övervikt om ca 30 kg. Hjärtproblemen är nu borta. Vilopulsen är nu nere på runt 50 o övervikten är borta. På kuppen har jag fått bra kondis (ftp ligger nu omkring 340). Det tog 3 år. Ambitionen är bli en riktigt duktig cyklist lägger jag nog på hyllan, för gammal och det kräver för mycket. Men man kan ju ha kul ändå. Jag ska försöka hålla uppnådd nivå o slipa på den.

Inte utan att man suttit på trainern några gånger med nära maxpuls och undrar om det är nu det nu det ska svartna för ögonen....

Tror också på att man verkligen måste vara lyhörd på hur kroppen mår. Dessutom måste rejäl återhämtning medges.

Vilar nu.. på lördag blir det antagligen premiär Östgöta motion - då jävlar ska det cyklas! Bära eller brista, det får kosta en brusten aorta ;-)

Träna mindre..
Ha ha, jag tycker det är så kul att det knappt är någon aktivitet i den här tråden över huvud taget. Här hade man ju förväntat sig miljoner olika hypoteser och länkar till diverse medicinska rapporter om hur bra träning visst är :-)

Jag tror att ingen vill acceptera denna information som ett faktum och hellre blundar (huvudet i sanden) för sådana oroväckande fakta.

Själv är jag skitsur om forskningen stämmer. Va fan, så får det ju bara inte vara...

Men.. om det skulle (mot all förmodan) stämma så har jag skapat mig ett vapen för att försvara mig:

Min helt igenom egenknåpade jättehittepåteori är i alla fall att cykling är mycket mildare för kroppen (det kardiovaskulära systemet) än de skidåkare och löpare man mätt på, eftersom de aktiverar betydligt fler muskelgrupper i sina respektive grenar vilket leder till att hjärtat arbetar hårdare och med ett högre konstant blodtryck än vad cyklister har. Jag gissar på att mellan två likvärdiga elittränande inom ex. löpning jmf. med cykling så ligger säkerligen cyklisten minst 10-15 slag lägre i puls för att åstadkomma samma tävlingsprestation (givet samma ansträngningstid). Därav betydligt lägre belastning på hjärtat :-) Voila, se så bra det blev :-) Cyklisten lever längst - Hurra!!

Jag har som sagt ingen som helst aning om det förhåller sig enl. ovan och vill egentligen inte heller veta. Jag håller fast vid detta så att jag kan satsa på VR åtminstone 2 år till ha ha...

VArför skall de jämrans forskarna hålla på och mäta sådant här??? Kan de inte hålla sig till att hitta på nya bantningsmetoder för överviktiga 12-åringar i stället, eller bota håravfall på memiler och sådant viktigt.... det hade känts mycket bättre...

:-)

Senast ändrad:
Träna mindre..
izar skrev:
> Sedan så kör väl inte löpare och skidåkare
> 4-5h pass som "normalpass", tror tyvärr inte din
> teori stämmer...

tyst med dig!

:-)

Träna mindre..
På populationsnivå lär stillasittande vara ett betydligt större problem än elit och elitmotionärsträning.
Alltså betydligt fler lär ha dålig hälsa pga stillasittande än elitträning.

Träna mindre..
eketjall skrev:
> På populationsnivå lär stillasittande vara ett
> betydligt större problem än elit och
> elitmotionärsträning.
> Alltså betydligt fler lär ha dålig hälsa pga
> stillasittande än elitträning.

Plus ett.

Sen handlar det om livskvalitet också. Vore synd att dö som 36-åring kan jag tycka (barn och fru kunde misstycka) men ändå vill jag gärna göra det som är kul. Sen är nog min träningsbelastning relativt liten. Mer än stavgångsmotionärer men långt ifrån elit/proffs.

Träna mindre..
Jag fattar fortfarande inte, men enligt siffror på svd.se så ska det vara lika bra att träna på hög intensitet om det gäller cykling som att träna på låg till måttlig om en joggar. ?

Så mycket förlängs livet
Joggning:
Låg eller måttlig intensitet, 1-2,5 timmar per vecka.
Män: + 6,2 år.
Kvinnor: + 5,6 år.
Cykling:
Män:
Hög intensitet: +5,3 år jämfört med låg intensitet
Medel: +2,9 år
Kvinnor:
Hög intensitet: +3,9 år jämfört med låg intensitet
Medel: +2,2 år

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/latt-jogging-forlanger-livet_7600114.svd

Korr: Kanske att din egenknåpade jättehittepåteori stämmer xenomorf.

Senast ändrad:
Träna mindre..
Luktapåblommorna skrev:
> Korr: Kanske att din egenknåpade
> jättehittepåteori stämmer xenomorf.

JAAA! Jag visste väl det! :-)

JAg kommer att leva skitlänge...

Träna mindre..
jonja skrev:
> Men va fa-an! Varför är jogging bättre än
> cykling?

Jag känner nog mest att jag inte vill gå back på att cykla, sen om joggare får ett år extra gör mig inte så mycket. Hur kul är det att jogga jämfört med att köra dödsintervaller.

Träna mindre..
jonja skrev:
> Men va fa-an! Varför är jogging bättre än
> cykling?

Stärker skelettet och minskar benskörhet på äldre dar.

Tillbaka
Topp