Träning varje dag

Träning varje dag
15 minuter kan ALLA få loss varje dag
Precis. Jag och frun har kört rapport-gympa i några år. Ett tag på distans, jag från ett hotell och hon hemma. När pandemin kom körde vi 7 dagar i veckan men nu blir det kanske 2-3 då det både springs och cyklas en del. Rapport-gympa för oss var: 100 armhävningar, 100 sittupps, en-bens knäböj, rygglyft, planka och annan träning för bålen. Allt medan Rapport med väder kördes på play. Efter ett tag blev armhävningarna och sittuppsen fler och vi kompletterade med 10-15 min stretch/yoga. Detta har verkligen alla tid med.

Träning varje dag
Shit, jag är helt inverterad.
Jag tränar efter familjen lagt sig.
Inte ovanligt med att duscha runt midnatt innan jag går och lägger mig, efter att kollat lite TV.
Stor m nackdel är att jag slutat läsa böcker.
Men de gånger jag masar mig upp tidigt och tränar på morgonen är faktiskt bättre.
Pandemin har fuckat upp mina dygns-rutiner.
Sen träning sabbar min sömn, en annan bristvara med småbarn ?
Sen återhämtar jag mig mycket sämre efter kvällspass har jag märkt.

Träning varje dag
Som nämnt flera gånger i tråden, man måste skilja på "Motion" för att må bra, och "träning" för att bli bättre / starkare / snabbare.

För det sistnämnda behöver musklerna / systemet överbelastas och sedan "vila" för att adaptionen ska ske och kroppen ska ha möjlighet att reparera skadorna och bygga ett tåligare starkare system.

Springer man 2 km varje dag i rätt så lugnt tempo så kommer man bli väldigt effektiv på just den distansen med det tempot, men man kommer inte bli avsevärt starkare eller snabbare på andra distanser. Samma sak med "styrketräning" där man kör lätta vikter och går många reps som t.ex. om man kör 30 armhävningar på raken varje dag vilket efter ett tag kommer leda till stagnation i utvecklingen.

Sen ska man inte glömma bort att det det är "ett system" vi pratar om, muskler, nervsystem, hjärna osv. allt är kopplat. Så även om man delar upp muskelgrupperna så stressas autonoma nervsystemet av intensiv träning och långsiktigt behöver även det vila. Ovanpå träningsstressen har vi jobbstress, familjestress och livet i övrigt.
Och ju äldre vi blir desto längre tar i regel återhämtningen och desto färre möjligheter till återhämtning har vi från livsstressen då vi i regel har fler åtaganden än på yngre dagar.

Med det sagt tycker jag absolut man ska försöka få in någon form av rörelse varje dag. Vare sig det är "Rapport-gympa", lite coreövningar, enklare styrka med kroppsvikt hemma, promenader, lätt jogg osv.
Men man ska också vara lite vaksam på hur man strukturerar sin "förbättringsträning" så även återhämtningen finns planerad.

Träning varje dag
När det gäller träning så är det viktigt att komma ihåg att raska promenader också är träning. Jag tränar inte varje dag. Sedan har det redan nämnts att man ska helga vilodagen, så glöm inte att det är då man återhämtar sig efter träning.
Snart hoppas jag kunna börja cykelpendla...

Träning varje dag
”Träna” handlar för mig om att på olika sätt belasta och överbelasta kroppen så jag får ut en förbättrad/upprätthållen kapacitet. Detta innebär alltså inte promenader eller lite morgongympa.

I min träning klarar jag 2 till 3 hårt belastande cykelpass per vecka tex (grupppass, intervaller, ss i skogen, klubbrundor). Övriga pass aktiv återhämtning, distans, pendling.

Här går det naturligtvis att lägga till alternativa pass, tex styrka, simning, som inte lägger hård belastning på cykelmuskler och hjärta.

Jag har lärt mig att är jag hårt belastad/överbelastad behöver kroppen vila helt för snabb läkning.

Av detta förstår ni att jag gillar polariserad träning.

Träning varje dag
Som nämnt flera gånger i tråden, man måste skilja på "Motion" för att må bra, och "träning" för att bli bättre / starkare / snabbare.

För det sistnämnda behöver musklerna / systemet överbelastas och sedan "vila" för att adaptionen ska ske och kroppen ska ha möjlighet att reparera skadorna och bygga ett tåligare starkare system.

Springer man 2 km varje dag i rätt så lugnt tempo så kommer man bli väldigt effektiv på just den distansen med det tempot, men man kommer inte bli avsevärt starkare eller snabbare på andra distanser. Samma sak med "styrketräning" där man kör lätta vikter och går många reps som t.ex. om man kör 30 armhävningar på raken varje dag vilket efter ett tag kommer leda till stagnation i utvecklingen.

Sen ska man inte glömma bort att det det är "ett system" vi pratar om, muskler, nervsystem, hjärna osv. allt är kopplat. Så även om man delar upp muskelgrupperna så stressas autonoma nervsystemet av intensiv träning och långsiktigt behöver även det vila. Ovanpå träningsstressen har vi jobbstress, familjestress och livet i övrigt.
Och ju äldre vi blir desto längre tar i regel återhämtningen och desto färre möjligheter till återhämtning har vi från livsstressen då vi i regel har fler åtaganden än på yngre dagar.

Med det sagt tycker jag absolut man ska försöka få in någon form av rörelse varje dag. Vare sig det är "Rapport-gympa", lite coreövningar, enklare styrka med kroppsvikt hemma, promenader, lätt jogg osv.
Men man ska också vara lite vaksam på hur man strukturerar sin "förbättringsträning" så även återhämtningen finns planerad.
Det är ju inte utan anledning du aldrig ser en vältränad person som håller på med bodypump ?

Edit: Får väl kanske rätta mig själv till någon som blivit vältränad av bodypump ?

Senast ändrad:
Träning varje dag
Konditionsträning tycker eller tyckte jag man kunde köra varje dag. Styrketräningen behöver, i alla fall i mitt fall, allt längre återhämtningsperioder. Är just nu i obalans efter alltför mycket styrketräning under hösten; småskador som aldrig läker, svårt att komma till ro etc.

Träning varje dag
Med två små barn (2 och 4 år) skiftjobb och en otroligt lat/tråkig sambo så blir det svårt att få till träningspassen efter viljan, kommentaren: "Du kan väl spendera lite tid med familjen.." är ständigt återkommande och betyder egentligen: "Du cyklade igår, idag måste du sitta och titta på TV med mig.."

Med det sagt försöker jag få ca. 2 timmar varannan dag när det passar jobbet och barnen. (läs sambon)

Träning varje dag
Med två små barn (2 och 4 år) skiftjobb och en otroligt lat/tråkig sambo så blir det svårt att få till träningspassen efter viljan, kommentaren: "Du kan väl spendera lite tid med familjen.." är ständigt återkommande och betyder egentligen: "Du cyklade igår, idag måste du sitta och titta på TV med mig.."

Med det sagt försöker jag få ca. 2 timmar varannan dag när det passar jobbet och barnen. (läs sambon)
Det där med att titta på TV med sin partner, gärna på något som man inte är särskilt intresserad av, det har jag aldrig förstått. Är det är umgås, när man kollar på dålig TV? Jag föredrar att umgås genom att faktiskt göra något.

Träning varje dag
Det där med att titta på TV med sin partner, gärna på något som man inte är särskilt intresserad av, det har jag aldrig förstått. Är det är umgås, när man kollar på dålig TV? Jag föredrar att umgås genom att faktiskt göra något.
Jag med, till 100%. Men min sambo har tyvärr ärvt villjan till att anstränga sig efter sin mor. Hobby och intressen som kräver mer ansträngning än att lyfta kaffekoppen går bort. Detta påverkar min träning mycket eftersom jag blir begränsad på alla fronter för husfridens skull.

Hon gör inget = jag gör inget.
Jag har dock lyckats få till varannan dag, även om det ofta leder till sura miner och bittra kommentarer.

Träning varje dag
Jag med, till 100%. Men min sambo har tyvärr ärvt villjan till att anstränga sig efter sin mor. Hobby och intressen som kräver mer ansträngning än att lyfta kaffekoppen går bort. Detta påverkar min träning mycket eftersom jag blir begränsad på alla fronter för husfridens skull.

Jag har dock lyckats få till varannan dag, även om det ofta leder till sura miner och bittra kommentarer.
Synd att du inte upptäckte att hon var lat och tråkigt innan ni skaffade barn…

Träning varje dag
Att se en bra tv, serie eller film är definitivt något man gör ihop. Varför tror du att streamingtjänsterna tom har börjat erbjuda möjligheten att se saker ihop fast på olika platser? Går du alltid på teater och spelningar ensam?

Träning varje dag

Att få till träning varannan dag trots småbarn och skiftarbete är inte dåligt. Ge dig själv en klapp på axeln istället för att bli bitter över att du inte får träna mer.

Träning varje dag
Att se en bra tv, serie eller film är definitivt något man gör ihop. Varför tror du att streamingtjänsterna tom har börjat erbjuda möjligheten att se saker ihop fast på olika platser? Går du alltid på teater och spelningar ensam?
Absolut är det trevligt att se på något bra ihop :). Men det handlade om att ursprungspostaren kände sig tvingad till att sitta och titta på TV ihop med sin sambo. Att TV-tittande var en central del av umgänget. Det tycker jag låter trist. Men att se på något som båda tycker är bra, det är något annat.

Jag vänder mig mot att se på dålig TV ihop. Det är inte så kul. Inte ens med en trevlig partner.

Träning varje dag
Jag tittade på tv själv idag.. Frun tyckte inte att det var intressant.
34586C4B-F1AB-4589-9A8E-E999CA9CBCC5.jpeg

Tillbaka
Topp