träningsmängd

skogsvakt

Aktiv medlem
träningsmängd
Hur många timmar per vecka tränar en tävlingscyklist? Tänkte om man kan säga högst generellt vad en svensk cyklist i seniroklasserna lägger ner i timmar per vecka. Förstår om det är olika beroende på säsong, person, upplägg m.m.

träningsmängd
För att köra bra i Elitklass ca: 600-1000 timmar, bra klass i Senior/H-30 5-700 timmar. det beror lite på hur lång tävlingstid du har, kör du tävlingar som är närmare 5 timmar långa kommer du ha 1-2 pass/vecka som är lika långa -då skjuter träningstiden iväg väldigt mycket. Det är även en väldigt stor skillnad i träningsmängd beroende på hur bra träningskvalitet/upphämtningsförmåga/fysiskt tungt arbete du har. Själv har jag kunnat träna uppåt 6-625 timmar kombinerat med 40t/veckan fysiskt krävande arbete samtidigt men numera måste jag inrikta mig på mycket färre träningstimmar, antagligen neråt 375-400t nästa säsong. :-) T

träningsmängd
Tack för svar!
En annan fråga då inom samma ämne. Hur tränar en landsvägscyklist? Förstår här också att det är beroende på person till person. Tänkte mer om man kan säga generellt hur tävlingscyklister brukar fördela träningen. Tex nu under vintern och under säsongen, hur tränar dom när dom inte är på cykeln, styrketräning? löpning? osv osv.

träningsmängd
November kan man träna vad som hellst(trainer/utecykling/spinning/löpning) lugnt träning varvad med korta och hårda intervaller, det är bra om du kommer upp i 6-8 timmar förberedande träning inför den kommande säsong som brukar schemaläggas from december. Jag har tidigare träna enligt Joe Friels filosofi och kan rekommendera hans bok "The cyclist´s training bible", finns att köpa på tex http://www.bokus.com/cgi-bin/book_s...%B4s+training+bible&PRODUCT_GROUP=B&x=28&y=13 för 181kr.
Snart kommer nog Micke S styra upp tråden... :-) T

Senast redigerad av en moderator:
träningsmängd
styra upp vet jag inte om jag orkar :)

men lite:

senior är klassen under elit. vinnaren av seniorklassen på dagens cx-tävling har väl tränat runt 50-100 h i år eller så.

träningsmängden beror på personliga styrande faktorer och uppgiftsspecifika. men för att få med alla i eliklassen: 0-30h/v året om. vad dessa siffror skänker dig vet jag inte, men det får bli svaret på din fråga i första inlägget.

jag har bara läst den äldre uplagan av "the cyclists training bible", och den ger väl ett lite ålderdomligt intryck. välrefererat och vetenskapligt och så, men kanske inte uppdaterat mot dagens forskning. Den senast upplagan som kom nu i höstas kanske är bättre? den ger hur som helst en bra fingervisning mot vad du vill veta, och är i övrigt en riktigt bra bok när det gäller vikten av periodiering av träning mot målsättning.

träningsmängd
Det fanns ju några utmärkta trådar på det där knark/dopingforumet, som jag inte kommer ihåg vad det heter nu, som beskrev ett modernt träningsupplägg för cykling. Kontentan var väl att det inte var främst mängd utan kvalitet som var det avgörande.

träningsmängd
Joe har uppdaterat sig med watträning i senaste upplagan tror jag, men annars är det väl "peiodisk träning" som vanligt...
Tror för övrigt att Veteran H-30 håller bättre klass än Senior numera, tråkigt nog :-/ T

träningsmängd
beror ju oxå på hur mycket kvalitativ träning man kör. det är ju flera som kunnat gå ner flera timmar, utan att tappa. snarare har de kunnat bli bättre.

vad micke S säger är ju att det är väldigt individuellt.

träningsmängd
Little Stereo: Skyller på att H30 kör med Elit på tävlingar medans vi i Seniorklassen kör med H40/50 och P15-16 och D40. Men har en bra bit kvar att kunna förbättra mig så kan egentligen inte skylla ifrån mig. Roligt är det iaf att tävla.

Får man fråga varför du undrar?

träningsmängd
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------

> Tror för övrigt att Veteran H-30 håller bättre
> klass än Senior numera, tråkigt nog :-/ T

Mätt hur?

träningsmängd
erik.scott skrev:
> ...Men P 15-16 är ju alltid snabbare än
> seniorklassen cerro ;)

De snabbaste kanske, det vet jag inte. Vet att jag åkt om några stycken när vi startade 2min efter de iaf. Vet också att Benny Andersson (H50) åkte om alla 15-16 och ifrån alla andra på Hallbyrundan.

träningsmängd
Faktiskt inte, jag som blev tvåa i 15-16 i Hallby var nästan 1 minut före Benny ser jag, men jag kan förstå att du kör om ganska många i p-15-16 ändå:) Kan vara ganska störande med massa folk i vägen ibland vet jag...

träningsmängd
Little Stereo skrev:
> Det räcker med att pröva köra i dom båda
> klasserna, i H-30 startar 40 cyklister
> farthungriga som pirajor -i senior kör resten
> numera... :-) T

Ja, det är just det jag gjort, och jag skulle vilja påstå att det är precis tvärtom. Men det kan å andra sidan lika gärna bero på vilken tävling det är.

Förresten, innan jag fortsätter, talar vi om LVG eller MTB?

träningsmängd
Jag talar om landsväg också, har följt utvecklingen från seniorklass till H-30 dom senaste 9 åren och det är helt klart så att veteranklassen idag har bättre motstånd än senior som jag och mina klubbkamarater dominerade förut. Nu är det svårt att konkurera om pallplatserna i H-30 :-) T

träningsmängd
erik.scott: Snabb du då. :)

Det här är happymtb med grundare som bor i Stockholm om jag inte vet fel. Skrivs inget annat så handlar det om mtb och om det är någon happyride så är den i Stockholm. Det tar man för givet om det inte står något annat.

Med andra ord pratade iaf jag om mtb där jag kör i Seniorklassen. Aldrig tävlat på lvg än, men premiär till våren verkar det som.

Bra fråga skaparn.

träningsmängd
Little Stereo skrev:
> Jag talar om landsväg också, har följt
> utvecklingen från seniorklass till H-30 dom
> senaste 9 åren och det är helt klart så att
> veteranklassen idag har bättre motstånd än
> senior som jag och mina klubbkamarater dominerade
> förut. Nu är det svårt att konkurera om
> pallplatserna i H-30 :-) T

Ok. MTB vet jag inget om och vad gäller landsväg har jag förvisso inte 9 års erfarenhet, men förvånas ändå över att vi kan uppleva det helt olika. Visst är det ofta så att det på tempo går betydligt fortare i veteran, och fortare i h40 än h30, det är ett faktum. Men när du säger att seniorklassen är långsammare, menar du då att det endast är seniorer eller är även en seniorklass med alla olika veteraner (på grund av att senior var den enda klassen) inräkna? Såsom Solleröloppet, Östgöta osv.

För helt rena seniorklasser vet jag inte om det finns idag. Det är väl HSport på veterantävlingarna antar jag. Och då är det 5-10 personer med.

träningsmängd
P15-16 är en vass klass, men eftersom det är lite skillnad på hur killarna rent fysiskt utvecklas från 15 till 16 så är det ju naturligt att några är långsamma och några rå snabba...

träningsmängd
Det är väl bara att titta på Borlängecrossen idag, H-30 körde 1minut13sekundersnabbare än Senior, seniorsegraren hade bara blivit 3:a i H-30... Visste inte att det finns veteranklass på Solleröloppet, det har jag bara kört i Seniorklass och då har det iofs haft samma snittfart som H-elit :-) I år har det knappt blivit något tävlande alls pga av handskada och bebis men nästa år ska det gå fort som fan i H-30 igen / T

träningsmängd
Little Stereo skrev:
> Det är väl bara att titta på Borlängecrossen
> idag, H-30 körde 1minut13sekundersnabbare än
> Senior, seniorsegraren hade bara blivit 3:a i
> H-30... Visste inte att det finns veteranklass på
> Solleröloppet, det har jag bara kört i
> Seniorklass och då har det iofs haft samma
> snittfart som H-elit :-) I år har det knappt
> blivit något tävlande alls pga av handskada och
> bebis men nästa år ska det gå fort som fan i
> H-30 igen / T

Jag borde ha uttryckt mig tydligare. Vad jag menade var en seniorklass som enda klass vilket resulterar i att seniorklass är bestående av samtliga åldrar, nästan. Såsom Solleröloppet. Och där går det ibland ganska fort. Det är därför jag tycker det är svårt att jämföra seniorklass och H30 eftersom den förra ofta består av stora delar den senare.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp