freddiesan
Aktiv medlem
Trans Am Bike Race 2017
Rob English har smärtor och svullnad i knä som gör att han vilar, osäkert om han fortsätter.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GoranS sa:Det jag menar är att det är en balansgång mellan det fria vägvalet och möjligheten att få in berg. Ett helt styrt vägval (i praktiken detsamma som väldigt många checkpoints) ger möjlighet att få en rejält kuperad rutt medan ett helt fritt vägval kommer att leda till relativt flacka rutter. På TCR var det ganska mycket fokus på att hålla sig i dalarna och bara ta sig över bergen precis där det var nödvändigt och helst på enklast möjliga ställe även om det innebar en hel del omvägar. Extremfallen var väl de som efter Furka drog ner till Poslätten, körde på den bort tills de kom till en dal som ledde upp till Alleghe och klättringen därifrån upp till Giau. Det var en rätt rejäl omväg för att undvika ett inte alltför stort antal bergspassager.
Och, bara för att vara tydlig. Jag argumenterar inte emot det fria vägvalet som sådant. Jag tycker också det har sin charm. Däremot tycker jag att det finns nackdelar med både fritt vägval och styrda rutter (antingen genom bestämda vägval eller checkpoints).
Sen kan man förstås hitta på upplägg som främjar variation kring rutterna och samtidigt ger en hel del klättring. Säg t.ex. att man på TCR skulle ha 30 checkpoints (typiskt uppe på toppen av backar) varav varje cyklist fick välja ut 15 som skulle besökas medan de övriga 15 inte behövde besökas. Då skulle man få en styrning mot mer backar men samtidigt behålla en ganska stor frihet. En uppenbar nackdel är att enkelheten försvinner, både för internetcyklisterna och (ffa) de riktiga cyklisterna. En annan är att det kommer att kräva mkt av arrangören i form av val av checkpoints då man inte vill att det hela ska bli ett lopp som huvudsakligen avgörs av hur bra man är på att hitta den bästa rutten. Det måste också finnas många olika val som är bra. Om det finns en rutt som är uppenbart bäst blir det ju inte så mkt val.
gabbeon sa:Jag håller med för det mesta, men egentligen är det ganska onödigt med bemannade checkpoints om alla kör sina trackers. Då kan man ändå kontrollera att folk har passerat på rätt ställe. Ska vi arra ett lopp?
jonas-ni sa:gabbeon sa:Jag håller med för det mesta, men egentligen är det ganska onödigt med bemannade checkpoints om alla kör sina trackers. Då kan man ändå kontrollera att folk har passerat på rätt ställe. Ska vi arra ett lopp?
Och ordentliga tidstillägg som i det portugisiska etapploppet på mtb om trackern inte är på. Frågan är bara hur mycket tidstillägg som behövs. Vilken del av världen väljer vi?
freddiesan sa:Rob English har smärtor och svullnad i knä som gör att han vilar, osäkert om han fortsätter.
ohellstrom sa:https://www.facebook.com/antonlindb?hc_ref=NEWSFEED
Sovdags för en ganska mör Anton efter en krävande dag 5. Ett härligt motel har han unnat sig
länken funkar inte!? (har iofs inte fb men den säger att sidan inte finns?)ohellstrom sa:https://www.facebook.com/antonlindb?hc_ref=NEWSFEED
Sovdags för en ganska mör Anton efter en krävande dag 5. Ett härligt motel har han unnat sig
Sambal Oelek sa:länken funkar inte!? (har iofs inte fb men den säger att sidan inte finns?)ohellstrom sa:https://www.facebook.com/antonlindb?hc_ref=NEWSFEED
Fjärdebrunn sa:ohellstrom sa:https://www.facebook.com/antonlindb?hc_ref=NEWSFEED
Sevärd update med lätt bonkad hjälte. Lolo Pass var tydligen ingen walk in the park. 16 km med 1 595 m enligt Wikipedia.
GoranS sa:jonas-ni sa:gabbeon sa:Ska vi arra ett lopp?
Vilken del av världen väljer vi?
Sen förstår jag inte riktigt det där med att välja del av världen. Vi vill väl ha ett RIKTIGT långlopp? Fråga borde därmed snarare vara i vilken ordning vi ska ta de olika delarna. För att inte skrämma bort massorna bör vi kanske också begränsa oss s.a. åtminstone de snabbare kan hinna runt på ett år.
jonas-ni sa:GoranS sa:jonas-ni sa:gabbeon sa:Ska vi arra ett lopp?
Sen förstår jag inte riktigt det där med att välja del av världen. Vi vill väl ha ett RIKTIGT långlopp? Fråga borde därmed snarare vara i vilken ordning vi ska ta de olika delarna. För att inte skrämma bort massorna bör vi kanske också begränsa oss s.a. åtminstone de snabbare kan hinna runt på ett år.
Högst belägna väg i respektive världsdel kan ge en grundrutt då.
JLarsson sa:Europatempot. Start vid riksgränsen, mål i Sagres. Fritt vägval (utom kanske färjeöverfarten från sverige)
Jimel sa:JLarsson sa:Europatempot. Start vid riksgränsen, mål i Sagres. Fritt vägval (utom kanske färjeöverfarten från sverige)
Kan väl åka via Finland också :)
ohellstrom sa:jonas-ni sa:GoranS sa:jonas-ni sa:gabbeon sa:Ska vi arra ett lopp?
Högst belägna väg i respektive världsdel kan ge en grundrutt då.
Nordliga och sydliga extremer, med någon form av väg, bör också tas med i betraktningen.
JLarsson sa:Jimel sa:JLarsson sa:Europatempot. Start vid riksgränsen, mål i Sagres. Fritt vägval (utom kanske färjeöverfarten från sverige)
Kan väl åka via Finland också :)
Stämpling i St Petersburg.
JLarsson sa:680 mil är ganska så jävla långt.
CarloHoltz sa:Det kommer ju fler lopp, i still med det som diskuterats ovan, med start 2018 North Cape - Tarifa: https://www.facebook.com/northcapetarifa/