Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Det jag menar är att det är en balansgång mellan det fria vägvalet och möjligheten att få in berg. Ett helt styrt vägval (i praktiken detsamma som väldigt många checkpoints) ger möjlighet att få en rejält kuperad rutt medan ett helt fritt vägval kommer att leda till relativt flacka rutter. På TCR var det ganska mycket fokus på att hålla sig i dalarna och bara ta sig över bergen precis där det var nödvändigt och helst på enklast möjliga ställe även om det innebar en hel del omvägar. Extremfallen var väl de som efter Furka drog ner till Poslätten, körde på den bort tills de kom till en dal som ledde upp till Alleghe och klättringen därifrån upp till Giau. Det var en rätt rejäl omväg för att undvika ett inte alltför stort antal bergspassager.

Och, bara för att vara tydlig. Jag argumenterar inte emot det fria vägvalet som sådant. Jag tycker också det har sin charm. Däremot tycker jag att det finns nackdelar med både fritt vägval och styrda rutter (antingen genom bestämda vägval eller checkpoints).

Sen kan man förstås hitta på upplägg som främjar variation kring rutterna och samtidigt ger en hel del klättring. Säg t.ex. att man på TCR skulle ha 30 checkpoints (typiskt uppe på toppen av backar) varav varje cyklist fick välja ut 15 som skulle besökas medan de övriga 15 inte behövde besökas. Då skulle man få en styrning mot mer backar men samtidigt behålla en ganska stor frihet. En uppenbar nackdel är att enkelheten försvinner, både för internetcyklisterna och (ffa) de riktiga cyklisterna. En annan är att det kommer att kräva mkt av arrangören i form av val av checkpoints då man inte vill att det hela ska bli ett lopp som huvudsakligen avgörs av hur bra man är på att hitta den bästa rutten. Det måste också finnas många olika val som är bra. Om det finns en rutt som är uppenbart bäst blir det ju inte så mkt val.

Jag håller med för det mesta, men egentligen är det ganska onödigt med bemannade checkpoints om alla kör sina trackers. Då kan man ändå kontrollera att folk har passerat på rätt ställe. Ska vi arra ett lopp?

Trans Am Bike Race 2017
Jag tror Anton har det rätt bra nu. En 16 mils klättring på behagliga 1200 höjdmeter med rätt sparsmakat med service. Hela vägen längs Lochsa river som syns på bilden här ovan. Väldigt tjusigt och på väg ner från Lolo pass finns det god chans att se bison :)

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
gabbeon sa:
Jag håller med för det mesta, men egentligen är det ganska onödigt med bemannade checkpoints om alla kör sina trackers. Då kan man ändå kontrollera att folk har passerat på rätt ställe. Ska vi arra ett lopp?

Och ordentliga tidstillägg som i det portugisiska etapploppet på mtb om trackern inte är på. Frågan är bara hur mycket tidstillägg som behövs. Vilken del av världen väljer vi?

Trans Am Bike Race 2017
jonas-ni sa:
gabbeon sa:

Och ordentliga tidstillägg som i det portugisiska etapploppet på mtb om trackern inte är på. Frågan är bara hur mycket tidstillägg som behövs. Vilken del av världen väljer vi?

Bemannade checkpoints tycker jag också verkar onödigt när man har tracking. Bestraffning för att inte ha den på kan väl baseras på tiden det skulle ta att köra mellan punkten man "slog av den" och punkten där man "satte på den" och sedan räkna på någon riktigt låg schablonfart, t.ex. 4 km/h.

Sen förstår jag inte riktigt det där med att välja del av världen. Vi vill väl ha ett RIKTIGT långlopp? Fråga borde därmed snarare vara i vilken ordning vi ska ta de olika delarna. För att inte skrämma bort massorna bör vi kanske också begränsa oss s.a. åtminstone de snabbare kan hinna runt på ett år.

Trans Am Bike Race 2017
"Had some problems with the mental game yesterday", rapport från Anton för någon timma sedan. Gott att höra, inga dåliga knän eller växelöron alltså!

Trans Am Bike Race 2017
Uppskattar verkligen alla hejarrop! Läser allt här.

Detta loppet är tufft, 160 km uppför idag, utan någon service och över 30 grader från kl 10.

Kroppen är sliten efter allt klättrande, men överlag mår jag bra!

Trans Am Bike Race 2017
Trans Am Bike Race 2017
Fjärdebrunn sa:
ohellstrom sa:
https://www.facebook.com/antonlindb?hc_ref=NEWSFEED

Sovdags för en ganska mör Anton efter en krävande dag 5. Ett härligt motel har han unnat sig

Sevärd update med lätt bonkad hjälte. Lolo Pass var tydligen ingen walk in the park. 16 km med 1 595 m enligt Wikipedia.

Tror knappast det är 1595 höjdmeter på 16 km. Det hade varit brutalt och gjort den till en av Nordamerikas absolut tuffaste stigningar.

En titt på vägen i ridewithgps.com ger att om man börjar i Kooskia klättrar man under 153 km gradvis från strax under 400 möh till knappt 1200 möh, d.v.s. 800 hm men med en snittlutning på ca 0,5%. Sista 7,7 km tar man sedan 410 höjdmeter vilket innebär drygt 5% snitt. I sig inte en speciellt farlig backe, men med 150 mil i benen är det förstås något helt annat än om man är fräsch.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
jonas-ni sa:
gabbeon sa:
Ska vi arra ett lopp?

Vilken del av världen väljer vi?

Sen förstår jag inte riktigt det där med att välja del av världen. Vi vill väl ha ett RIKTIGT långlopp? Fråga borde därmed snarare vara i vilken ordning vi ska ta de olika delarna. För att inte skrämma bort massorna bör vi kanske också begränsa oss s.a. åtminstone de snabbare kan hinna runt på ett år.

Högst belägna väg i respektive världsdel kan ge en grundrutt då.

Trans Am Bike Race 2017
jonas-ni sa:
GoranS sa:
jonas-ni sa:
gabbeon sa:
Ska vi arra ett lopp?

Nordliga och sydliga extremer, med någon form av väg, bör också tas med i betraktningen.

Trans Am Bike Race 2017
ohellstrom sa:
jonas-ni sa:
GoranS sa:
jonas-ni sa:
gabbeon sa:
Ska vi arra ett lopp?

Nordliga och sydliga extremer, med någon form av väg, bör också tas med i betraktningen.

Även östliga och västliga extremer tycker jag kan ha en poäng.

Trans Am Bike Race 2017
JLarsson sa:
Jimel sa:
JLarsson sa:
Europatempot. Start vid riksgränsen, mål i Sagres. Fritt vägval (utom kanske färjeöverfarten från sverige)

Kan väl åka via Finland också :)

Stämpling i St Petersburg.

Det kan ju utan problem vara valfritt om man tar färja Göteborg-Frederikshavn eller Helsingborg-Helsingør. Även Kristiansand-Hirtshals bör kunna godtas då detta är en uppenbar omväg. Färjorna från Trelleborg ger väl aningen mycket gratisdistans söderut.

Trans Am Bike Race 2017
Nåväl... tillbaka till ämnet. Fyra av fem i front har vaknat upp från sin nattvila. Bara Lester på andraplatsen som fortfarande står stilla - återstår att se hur nära Andersen (på tredjeplats med drygt 20 miles upp till Lester) hinner komma.

Trans Am Bike Race 2017
Nordkap till Cape Agulhas.

För varje land vars högsta racercyklingsbara väg kan nås från Nordkap utnyttjandes endast cykel som färdmedel läggs en checkpoint på denna vägs högsta punkt. Checkpoints får tas i godtycklig ordning. Inga andra transportmedel än cykel är tillåtna.

Trans Am Bike Race 2017
Verkar som även Lester börjar röra på sig ... eller kanske var det bara någon ryckning som registrerades för en liten stund sen!?

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Anton startar dagen med ca 45 miles uppför. Först en slakmota, men sista 14 km är det ca 5% snittlutning upp till passet på drygt 2100 möh. Efter en halvmil utför är det sedan relativt flackt de sista 35 kilometerna till visdomen, eller snarare orten Wisdom.

Trans Am Bike Race 2017
Ledaren borde vara ungefär här nu:
Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2017
Sammanställning av hur långt cyklisterna hunnit (baserat på trackleaders):

Minst 1300 miles: 4
Minst 1200 miles: 10
Minst 1100 miles: 16
Minst 1000 miles: 33
Minst 900 miles: 47
Minst 800 miles: 65
Minst 700 miles: 83
Minst 600 miles: 98
Minst 500 miles: 108
Minst 400 miles: 113
Minst 300 miles: 119
Minst 200 miles: 120
Minst 100 miles: 121
Brutit: 10

Trans Am Bike Race 2017
CarloHoltz sa:
Det kommer ju fler lopp, i still med det som diskuterats ovan, med start 2018 North Cape - Tarifa: https://www.facebook.com/northcapetarifa/

Alltså. Jag vet inte vad jag ska tycka.
En 60mila brevet är rätt långt.
Sverigetempot är jättelångt.
Men när det börjar bli att korsa kontinenter så börjar jag känna att cykeltouring lockar mer. Att det skulle göra upplevelsen större än att bara vara ett lopp.

Men det är otroligt att följa TABR, RAAM, TCR etc. Och jag önskar någon gång själv prova på det.

Trans Am Bike Race 2017
Anton verkar ha smitit in på Montana Café, Darby, för en frukost/morgonkaffe. Han har i alla fall varit där i en timme nu.
Capture.PNG

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Rätt spännande att Benjamin närmar sig Mikes Halls spöke på väg upp mot Togwotee Pass på nästan 3000 meters höjd, det tredje högsta passet på hela sträckan.
Anton kommer förhoppningsvis få en lite behagligare dag jämfört med igår förhoppningsvis, med en del platt- och nedförskörning framöver. Twin bridges, Ennis eller till och ännu längre? Det är väldigt ont om service efter Ennis och innan West Yellowstone, men det finns några campingar.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
De två i täten är nu båda inne i backen upp till högsta punkten på rutten genom Yellowstone. Skiljer 5 miles mellan dem. Colwill har ca 12 miles till toppen.

Trans Am Bike Race 2017
Inte mindre än 24 namn har nu ett SCR (=scratched, d.v.s. brutit) efter sitt namn i Trackleaders. Bland dessa finns English.

Kvar i loppet är alltså 107 åkare.

Ashley, som hade problem med växelörat, verkar inte ha alltför bråttom efter reparationen heller. Totalt hade hon för en timme sedan (då senaste uppdateringen kom) hunnit 4 miles idag. Personligen skulle jag bli förvånad om hon kommer i mål innan juli månad är slut.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Anton har den senaste tiden varit i närheten av Brian Welsh - ev. kan de ha ätit tillsammans på Montana Café tidigare idag för de hade stopp där samtidigt. Kollade lite och det visar sig att han tillsammans med Stacey Welsh (fru, sambo, ...?) fullföljde RAAM i 2-personsklassen 2008.

Tillbaka
Topp