Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
De två i täten är nu båda inne i backen upp till högsta punkten på rutten genom Yellowstone. Skiljer 5 miles mellan dem. Colwill har ca 12 miles till toppen.
Fast Yellowstone lämnade de redan innan Jackson lake ;) Det är ett litet lapptäcke av olika reservat just där och backen tillhör Shoshone National Forest om jag fått mitt rätt.
Intressant att se hur de i täten kommer köra vidare idag. De får lov att bunkra upp i Lander för sedan är det snålt om service igen tills Rawlins. Och dit är det 40 mil från Benjamins nuvarande position, kl tolv på dagen lokal tid. Dock ~15 mil nedförsbacke och sedan plattare så fort de är över Togowotee :D

Trans Am Bike Race 2017
De är nu f.ö. uppe vid passet. Nästa nio mil innehåller en utförskörning innan det efter drygt fyra mil börjar gå uppför igen och stiger drygt 300 hm på fem mil.

Trans Am Bike Race 2017
Gustav S sa:
GoranS sa:
De två i täten är nu båda inne i backen upp till högsta punkten på rutten genom Yellowstone. Skiljer 5 miles mellan dem. Colwill har ca 12 miles till toppen.
Fast Yellowstone lämnade de redan innan Jackson lake ;) Det är ett litet lapptäcke av olika reservat just där och backen tillhör Shoshone National Forest om jag fått mitt rätt.
Intressant att se hur de i täten kommer köra vidare idag. De får lov att bunkra upp i Lander för sedan är det snålt om service igen tills Rawlins. Och dit är det 40 mil från Benjamins nuvarande position, kl tolv på dagen lokal tid. Dock ~15 mil nedförsbacke och sedan plattare så fort de är över Togowotee :D

Ah, där ser man. Jag såg bara att det som ut som park hela området och inbillade mig att allt var YS. Man lär så länge man lever.

Trans Am Bike Race 2017
Verkar finnas en Cola-automat vid 3 Forks -Muddy Gap Services, ca 80 miles efter Lander. Ev. finns det även ett Café i Sweetwater Station på vägen dit. (Om man nu ska lita på google maps).
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
Spacekitty sa:

Inte så förvånande. Lite svårt att tolka graferna, men jag misstänker att högfartsdelarna på fart-sträcka-grafen är transportåkande och inte cyklande. Om så är fallet har hon bara vid enstaka tillfällen varit över 10 mph för egen maskin.

Trans Am Bike Race 2017
Försök till illustration av avstånden mellan åkarna:

Plats 1-11: 188,6 miles
Plats 11-21: 110,4 miles
Plats 21-31: 58,7 miles
Plats 31-41: 97,2 miles
Plats 41-51: 51,6 miles
Plats 51-61: 71,5 miles
Plats 61-71: 18,2 miles
Plats 71-81: 91,6 miles
Plats 81-91: 96,5 miles
Plats 91-101: 80,1 miles

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Verkar finnas en Cola-automat vid 3 Forks -Muddy Gap Services, ca 80 miles efter Lander. Ev. finns det även ett Café i Sweetwater Station på vägen dit. (Om man nu ska lita på google maps).
En hel bensinmack med butik vid Muddy Gap till och med. För fem dollar får man campa på baksidan av macken. Vad jag vet är Sweetwater Station bara en rastplats med toaletter och ingen personal eller försäljning. Däremot en bar med "mat" i Jeffery City. Och enligt ACA:s kartor en restaurang i korset 287/73 men den har jag surt fått erfara är stängd sedan länge :)

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Verkar som tre cyklister har stannat i "depån" i Wisdom ett par kilometer framför Anton.
Kom igen nu Anton, skippa depån så är du topp 30 igen....:) Kööör!!
Heja heja!

Trans Am Bike Race 2017
WSMC sa:
Verkar som tre cyklister har stannat i "depån" i Wisdom ett par kilometer framför Anton.
Kom igen nu Anton, skippa depån så är du topp 30 igen....:) Kööör!!
Heja heja!

De han sticka 3-4 km före Anton kom till Wisdom, men en lite längre raka så har han ögonkontakt....:)
Keep fighting!

Trans Am Bike Race 2017
Det känns som Anton rycker lite. Nu 25:e plats vilket innebär 6-8 placeringar det sista dygnet eller så.

Dagsetapper på 30 mil i bergen.

Imponerande!

Trans Am Bike Race 2017
Colwill har ryckt i täten och leder med 42 miles. Verkar dock delvis ha att göra med att Lester, Andersen och Deutsch stannat till i Lander, med all sannolikhet för nattvila medan Colwill fortsatt. Lester och Andersen anlände Lander för 3,5-4 timmar sedan och Colwill passerade där för 5,5 timmar sedan.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Ja, Colwill står på längre in i natten. Nu har det snart gått en vecka, så det kan absolut vara så att någon (t.ex. Colwill) visar sig vara bättre på att hålla stopptiden nere.

Trans Am Bike Race 2017
Anton och Welsh befinner sig på plats 25-26. Bakåt finns Lippe, 10 miles bakom i Twin Bridges. Sedan är det ett hopp på ytterligare 28 miles till ett gäng på nio cyklister som verkar knoppat in i Dillon.

Framåt är det det 34 miles till en grupp på fem som förefaller "ockuperat" Fan Mountain Inn i Ennis.

Trans Am Bike Race 2017
Spacekitty sa:

Hon är fortfarande inte inrapporterad bland de som brutit. Lite dålig uppdatering kring detta kan jag tycka. Är det så att de som bryter måste rapportera in det själva och glömmer bort det och att det är skälet till att det laggar med den informationen?

Trans Am Bike Race 2017
Fjärdebrunn sa:
GoranS sa:
Anton och Welsh ankom Sheridan, Montana, för ungefär en timme sedan och verkar ha slagit nattläger på Moriah Hotel efter 190 mils cyklande.

Bra med vila. Det ser ut att bli flera knäppar idag också. Ska man hålla på i tre veckor är det nog dumt att börja stressa med för korta stopp första veckan.

Håller fullkomligen med.

Dessutom är det väl, även om det är ett lopp, också ett sätt att få se USA. Ju mer nattcykling man ägnar sig åt desto mer riskerar man att missa vad det gäller fin natur och fina vyer.

Trans Am Bike Race 2017
Avsnittet där Colwill färdas ser dock ut som man inte behöver vara jättekoncentrerad för att klara av att inte missa något intressant sceneri. Känns som lite vridande på nacken en gång i timmen borde räcka. Så det kanske inte är någon större förlust att avverka den biten i mörker.
Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2017
Ja det är fan vad han kör. Men å andra sidan kan man tycka att de andra stannade ganska tidigt, flera timmar innan det kan anses vara natt på riktigt. Det kan ju finnas flera skäl till detta t.ex. trötthet, dåligt väder, långt till nästa skyddade sovplats etc.

Trans Am Bike Race 2017
ohellstrom sa:
Ja det är fan vad han kör. Men å andra sidan kan man tycka att de andra stannade ganska tidigt, flera timmar innan det kan anses vara natt på riktigt. Det kan ju finnas flera skäl till detta t.ex. trötthet, dåligt väder, långt till nästa skyddade sovplats etc.

Med tanke på hur många dagar de har tillbringat i bergen och Antons bonkade blick i vissa live-rapporter tror jag själva rutten tar ut sin rätt. Jag har svårt att hitta data på avverkade höjdmeter men jag gissar att dagssnittet är väl tilltaget.

Det blir antagligen längre dagar nere på slättlandet.

Trans Am Bike Race 2017
Oj, vilket ryck! Svag medvind men snart tilltagande på den sträckan till Muddy gap så det finns risk att de andra äter upp försprånget när de vaknar till liv. Har någon koll på hur dags de stannade?

Trans Am Bike Race 2017
Gjorde ett experiment på gårdagens sträcka för Anton i ridewithgps (delsträckorna är mellan topparna):
1318 hm upp, 195 hm ner, 0-77,4 km
 620 hm upp, 572 hm ner, 77,4-163,9 km
 280 hm upp, 478 hm ner, 163,9-193,8 km
 239 hm upp, 747 hm ner, 193,8-283,8 km

Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2017
Lester och Anderson har varit stillastående i ca 5.5h nu, så visst kommer de ta tillbaka en hel del när Colwill tar paus (för det gör han ju givetvis). Har dock inte koll på hur och när Colwill senast vilat så vi vet inte hur lång hans paus blir... spännande dynamik här.

Trans Am Bike Race 2017
Colwills senaste vila verkar ha varit 8.30-12.30 igår svensk tid. Gissningsvis skedde det på denna parkeringsplats vid Craig Pass i Yellowstone på närmare 2500 möh.
Capture.PNG

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Och Deutsch är igång sedan en liten stund tillbaka och är därmed uppe på andra plats. Han har 78 miles fram till Colwill.

Andersen och Lester har datapunkter registrerade nyligen men har än så länge inte rört sig ngt påtagligt.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Tre av de som tillhörde kvintetten närmast framför Anton är åter ute på vägen.

Bakifrån närmar sig Steven Moore som nu bara är 5 miles bakom. Han har varit igång i drygt 2 timmar.

Trans Am Bike Race 2017
Lester och Deutsch har varandra i princip inom synhåll.

Colwill skuggar Mike Halls rekord så långt, även Hall tycks ha sovit på macken i Muddy Gap. Tycker för övrigt det verkar vara en fenomenal mack - sällan har man sett något ligga så ödsligt.

Trans Am Bike Race 2017
Gustav S sa:
GoranS sa:
Dock lite orolig över Donncha Cuttriss vägval:
Aj tusan!
Det kan bero på att det är fullt i Grant Village? Strikt campingförbud i YS så då är kanske Lake närmast? Bara spekulationer.

Hur tolkas "camping" kan man undra... om man helt sonika lägger sig på marken för att man inte kan hålla sig vaken mer - är detta då camping.

I ironman är det strängt förbjudet att kissa annat än på anvisad plats (normalt bajamajor vid aid stations) och överträdelse medför tidstillägg. Men om man "inte kan hålla sig" är det ju en annan femma... just sayin'

Tillbaka
Topp