Trans Am Bike Race 2017

Trans Am Bike Race 2017
ohellstrom sa:
Gustav S sa:
GoranS sa:
Dock lite orolig över Donncha Cuttriss vägval:
Aj tusan!
Det kan bero på att det är fullt i Grant Village? Strikt campingförbud i YS så då är kanske Lake närmast? Bara spekulationer.

Hur tolkas "camping" kan man undra... om man helt sonika lägger sig på marken för att man inte kan hålla sig vaken mer - är detta då camping.

I ironman är det strängt förbjudet att kissa annat än på anvisad plats (normalt bajamajor vid aid stations) och överträdelse medför tidstillägg. Men om man "inte kan hålla sig" är det ju en annan femma... just sayin'

Hehe, bra fråga. Kanske precis vad som hänt och Donncha blivit upptäckt och hänvisad närmaste logi? Det är mycket en säkerhetsfråga lika mycket som en naturvårdsfråga tror jag. Folk dödas av björnar i YS, senast 2015.
Dock en fredag i början av juni så det borde inte alls vara fullbelagt kan jag tycka, vid närmare eftertanke...

Trans Am Bike Race 2017
Gustav S sa:
ohellstrom sa:
Gustav S sa:
GoranS sa:
Aj tusan!
Det kan bero på att det är fullt i Grant Village? Strikt campingförbud i YS så då är kanske Lake närmast? Bara spekulationer.

Hur tolkas "camping" kan man undra... om man helt sonika lägger sig på marken för att man inte kan hålla sig vaken mer - är detta då camping.

I ironman är det strängt förbjudet att kissa annat än på anvisad plats (normalt bajamajor vid aid stations) och överträdelse medför tidstillägg. Men om man "inte kan hålla sig" är det ju en annan femma... just sayin'

Hehe, bra fråga. Kanske precis vad som hänt och Donncha blivit upptäckt och hänvisad närmaste logi? Det är mycket en säkerhetsfråga lika mycket som en naturvårdsfråga tror jag. Folk dödas av björnar i YS, senast 2015.
Dock en fredag i början av juni så det borde inte alls vara fullbelagt kan jag tycka, vid närmare eftertanke...

Inte SÅ stor risk att dödas av björn trots allt - drunkning, brännskador från varma källor samt självmord är tydligen de vanligaste dödsorsakerna i Yellowstone.

https://www.nps.gov/yell/learn/nature/injuries.htm

#fridayfunfact

Trans Am Bike Race 2017
Fattar inte riktigt trackingen. Flaggan på kartan verkar gråas ut vid tillräckligt lång inaktivitet. I vissa fall verkar det komma några "brusregistreringar" emellanåt som gör att man tror att cyklisten kanske är på gång (ofta kommer det några sådana precis innan åkaren startar på riktigt). T.ex. har vi för Colwill följande logg:
Capture.PNG

Är han uppe och rör lite på cykeln i sömnen emellanåt?

Trans Am Bike Race 2017
Trion som jagar ledaren har klarat av backen efter 1550 miles och har nu relativt lättåkt till ställe där Colwill befinner sig.

Trans Am Bike Race 2017
freddiesan sa:
Det har inte varit så mycket snack om vädret hittills men när de närmar sig Kansas så finns ju risk för tornados t.ex. trots att tornadosäsongen nu gått mot sitt slut. Här är en video från en storm i Colorado.

http://www.accuweather.com/en/video...-on-colorado/1hctjpyje6nyvafutqg2gkevnq2kuijd

Jag har bott 4 år i Lindsborg precis mitt i Kansas och jag skulle inte oroa mig för tornados så mycket just nu. Däremot värmen och blåsten! Staten är i princip helt platt och de få träd som finns är alla ättlingar till träd som planterats av nybyggare. Med andra ord så finns det gott om platta ytor där vinden tar fart, det blåser alltid där utom på sommaren då det är 35-40 grader varmt....

Trans Am Bike Race 2017
Ny genomgång av hur långt cyklisterna kommit:

Minst 1600 miles: 1
Minst 1500 miles: 5
Minst 1400 miles: 7
Minst 1300 miles: 14
Minst 1200 miles: 26
Minst 1100 miles: 39
Minst 1000 miles: 52
Minst 900 miles: 72
Minst 800 miles: 84
Minst 700 miles: 90
Minst 600 miles: 99
Minst 500 miles: 102
Minst 400 miles: 105

Sen undrar jag om de i svansen verkligen är aktiva längre. Kan nog även finnas någon som hunnit längre som i realiteten brutit.

Trans Am Bike Race 2017
Selast sa:
Jag har bott 4 år i Lindsborg precis mitt i Kansas och jag skulle inte oroa mig för tornados så mycket just nu. Däremot värmen och blåsten! Staten är i princip helt platt och de få träd som finns är alla ättlingar till träd som planterats av nybyggare. Med andra ord så finns det gott om platta ytor där vinden tar fart, det blåser alltid där utom på sommaren då det är 35-40 grader varmt....

Coolt! Mycket svenskt där! Körde igenom området 2004.

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Kan inte riktigt hävda att jag tycker landskapet ser superinspirerande ut där ledaren befinner sig just nu:
Jag cyklade delar av rutten för några år sedan och måste säga att jag älskade de öppna platta områdena med berg i horisonten mer än jag anat. Snurrar du på kameran så ser man snabbt att det ändå är ett varierat landskap. Dessutom välbehövliga platt paus i Klippiga bergen :) I Kansas är det annorlunda på så sätt att det verkligen är HELT platt och inga berg i fjärran. Eller något annat för den delen. Älskade det också iofs...
Anton är i varje fall snart över en liten topp och rullar sen i medvinden ner till Ennis. Sedan svag lutning upp till och med Yellowstone. Möjligen lite ofördelaktiga vindar och risk för regn när de vänder söderut. Heja Anton!

Trans Am Bike Race 2017
Är väl bara bergsälskaren i mig som talar. Långa raka relativt platta vägar är inte riktigt min kopp te. Man cyklar några kilometer och det ser relativt likartat ut. Man cyklar några kilometer till och inte mycket ändras mer än att bergen i horisonten kommer lite närmare.

Anton verkar f.ö. tagit en paus vid på Star Bakery Restaurant:
Capture.PNG

Frukostdags?

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
Anton på 28:e plats. Framåt har han (placering och avstånd):
27: 3 miles
26: 14 miles
25: 14 miles
24: 17 miles
23: 17 miles
22: 44 miles
21: 57 miles
20: 63 miles:
10: 159 miles
1: 430 miles

Trans Am Bike Race 2017
Gustav S sa:
GoranS sa:
Aj tusan!

Han verkar i alla fall ha varit i Lake i knappt sju timmar så gissningen är att det antingen var fullt eller att han bara hade enorm längtan att få ta övernattningen vid Lake.

Trans Am Bike Race 2017
Någon mil efter Rawlins (efter passage av Sinclair) ser det ut som banan går ut på I-80 i ett par mil, d.v.s. det blir motorväg om jag inte ser helt galet!

Trans Am Bike Race 2017
GoranS sa:
Och han och Welsh fortsätter att "kampera" ihop ...

Utan att veta någonting alls, egentligen, var det detta jag undrade över med draftingsfrågan tidigare i tråden. Hur är det om man hittar någon som har samma paus- och sovrytm, samma tempo och inte är en psykopat? Då vill man ju gärna "hålla ihop" ett tag och måste verkligen tänka till under cyklingen för att det inte ska bli drafting.

Enkelt när man är pigg, men gränserna suddas väl bort lite när man är en trampande grönsak som gör en konstig dans vid varje state gräns.

Trans Am Bike Race 2017
Mitt intryck är att de växlar lite med vem som ligger före den andra. Är ju svårt att helt ha koll på då inrapporteringen av positioner inte är synkade i tiden, men mitt intryck är att det i Antons fall snarare är att den ena verkar ligga en bit före den andre ett tag och sedan växlar de. Det är dock sällan mer än några miles mellan dem.

Vi får väl höra efteråt lite mer i detalj hur det förlöpt.

Trans Am Bike Race 2017
Skulle tro att de är inställda på att köra själva och gör säkert det också.

Tack för ännu en spännande tråd med intressanta analyser.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2017
cykeldanne sa:
Skulle tro att de är inställda på att köra själva och gör säkert det också.

Tidigare har det varit ordentligt tilltagna tidstillägg för drafting så det vill nog till att de är djupt i grönsakstillståndet för att hålla på med sånt.

Bara att kunna umgås med någon likasinnade vid stoppen måste vara mycket värt.

Någon som vet hur det går för Prashanth?

Trans Am Bike Race 2017
Ytterligare ett antal SCR:er inrapporterade vilket gör att 30 av 131 startande nu brutit. T.ex. Rice är dock inte med på SCR-listan, så det kan vara ännu färre som fortfarande är med i loppet.

Trans Am Bike Race 2017
Trans Am Bike Race 2017
ohellstrom sa:
GoranS sa:
kitzblitz sa:
ohellstrom sa:
kitzblitz sa:
samma paus- och sovrytm, samma tempo och inte är en psykopat?

...

hihi...

För den icke insatte är detta ganska obegripligt (tror dock att jag ev. förstår vad som åsyftas).

Har man slagit hål i båten får man ro som fan...

Sådärja, nu blev korvspadet betydligt klarar....:)

Trans Am Bike Race 2017
Colwill har klarat av motorvägsavsnittet. Han har hunnit 1677 miles och har knappt 20 miles tills det verkar som en parti på i runda slängar 100 miles med uppför börjar. Det är dock inte mer än knappt 900 hm som ska tas (netto). Värsta biten är på slutet där det på 5 miles stiger drygt 200 hm upp till Willow Creek Pass på 2944 möh.

Trans Am Bike Race 2017
Efter Willow Creek Pass är det 45 miles med huvudsakligen utför ner till drygt 2200 möh. Därifrån stiger det sedan under 70 miles fram till dess att det 3518 meter höga Hoosier Pass, tillika banans högsta punkt, nås.

Trans Am Bike Race 2017
Enligt norrmännen, d.v.s. yr.no, är det i Walcott, strax norr om där ledaren nu befinner sig 28-29 grader, lite moln och en sydvästlig vind på 11-12 m/s. Då han färdas mer eller mindre rakt söderut innebär det alltså sida mot. Då vägen ser ut på detta sätt kan man nog hålla sig för skratt:
ZZZ.JPG

Trans Am Bike Race 2017
Om norrmännen har rätt är vinden som Anton har 7 m/s (Ennis) rakt sydlig, vilket väl blir ungefär lika mkt ren motvind som ledaren har (fast han får lite sidvind som bonus).

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp