Trans Am Bike Race 2018

Trans Am Bike Race 2018
Punkten hon nu är vid var hon också vid för 7,5 timmar sedan och då det i runda slängar är på samma höjd som avvikelsepunkten kan man gissa att det kan dröja 6h tills hon är tillbaka vid avvikelsepunkten. Därmed skulle hon vara tillbaka vid avvikelsepunkten 20,5 timmar efter att hon var där senast.

Jag har noll koll på GPS:er, men om den funkade och den har någon typ av rimlig navigeringsfunktion i förhållande till rutten måste hon varit totalt väck i skallen för det är ju trots allt en ganska rejäl felkörning. I synnerhet tycker jag att hon borde reagerat på att hon hamnade ute på några små grusvägar (och sedan inte ens det, men då var det ju natt).

Trans Am Bike Race 2018
Nähä, sista ordet är tydligen inte sagt än. Nu är Hacker på väg tillbaka till vägskälet där valet mellan alternativ 1 och 2 gjordes. Blir det alternativ 2 trots allt? Eller är det ytterligare irrfärder på gång?

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har nu varit igång i drygt 2 timmar efter ett närmare 8 timmar långt stopp. Han ligger sist i en grupp om sex cyklister som befinner sig inom ca 4 miles och har mellan 14 och 18 miles kvar till dess att de avverkat sina första 1000 miles.

Trans Am Bike Race 2018
Ingen uppdatering från Hacker nu på ett tag, hon borde vara uppe på vägen och jag hoppas hon svängde vänster mot den plats hon avvek från rutten.

Trans Am Bike Race 2018
JLarsson sa:
Ingen uppdatering från Hacker nu på ett tag, hon borde vara uppe på vägen och jag hoppas hon svängde vänster mot den plats hon avvek från rutten.

Bara hon kan hitta sitt spår och banan på GPSen. Skräcken borde väl vara att GPS har krashat.

Heja Gunnar, mata på nu!

Trans Am Bike Race 2018
Hm, Gunnar har pausat i 35 minuter vid Ravalli County Recycling Inc.
Capture.PNG

Trans Am Bike Race 2018
Ser ut som TH kör mot Wisdom, dvs inte tillbaka...

Edit: Kan ju vara att hon så snabbt som möjligt vill hitta nånstans att äta och/eller sova och kör tillbaka därefter iofs...

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
JLarsson sa:
Spännande... nu är hon på vägen i princip. Left or right?
I sådana här ögonblick frågar jag mig vem/vilka som är galnast - de som ger sig på att cykla tvärs över USA efter någon mer eller mindre godtyckligt fastlags rutt eller de som sitter och följer spåren av dem på bildskärmar?

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
JLarsson sa:
I sådana här ögonblick frågar jag mig vem/vilka som är galnast - de som ger sig på att cykla tvärs över USA efter någon mer eller mindre godtyckligt fastlags rutt eller de som sitter och följer spåren av dem på bildskärmar?

Ja det är ju onekligen en frågeställning. Hacker är mitt i Wisdom nu. Hoppas hon kan vila, äta och dricka för att sen köra tillbaka.

Trans Am Bike Race 2018
Hm, Gunnar har varit vid återvinningen i över en timme nu. Finns förvisso en ljuddämparaffär, en järnhandel och en butik för lastbilstillbehör i omedelbar närhet. Ingen känns dock som något riktigt troligt stopp för en långcyklare. Skulle möjligen vara järnaffären då om ngt gått sönder.

Trans Am Bike Race 2018
JLarsson sa:
GoranS sa:
JLarsson sa:

Ja det är ju onekligen en frågeställning. Hacker är mitt i Wisdom nu. Hoppas hon kan vila, äta och dricka för att sen köra tillbaka.

Hon fortsätter utan att köra tillbaks. Har du läst reglerna och kan svara på om hon blir diskad nu GoranS eller kan Anton svara? Inte jätteviktigt men synd om hon blir diskad...

Trans Am Bike Race 2018
Reglerna finns på https://transambikerace.com/rules/#content-wrapper men de är inte helt glasklara vad gäller felnavigering. Dock står det i samband med problem om cykeln blir obrukbar att man har rätt att avvika från banan, men att

"The intent of this rule is to encourage riders to exhaust self-rescue options first, and ensure any rider who must hitchhike will still always ride the entire Trans Am course (+ a few penalty miles)."

Jag tolkar det som att det är en grundprincip att cyklisten ska cykla hela sträckan. Och detta kommer Hacker, vad det verkar, inte att göra. Så min tolkning är att hon inte kommer att anses fullföljt loppet även om hon skulle nå östkusten.

Trans Am Bike Race 2018
Och det är möjligt att hon kan komma till östkusten och tro sig ha fullföljt loppet bara för att upptäcka att hon diskas om jag läser reglerna rätt:

"Relegation: Trans Am Bike Race reserves the right to relegate a rider from the Trans Am General Classification (GC) for confirmed rules violations.

No rider will be notified of possible relegation mid-race. It is the sole responsibility of all riders to know the rules ..."

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Och det är möjligt att hon kan komma till östkusten och tro sig ha fullföljt loppet bara för att upptäcka att hon diskas om jag läser reglerna rätt:

"Relegation: Trans Am Bike Race reserves the right to relegate a rider from the Trans Am General Classification (GC) for confirmed rules violations.

No rider will be notified of possible relegation mid-race. It is the sole responsibility of all riders to know the rules ..."
Och fortsättningen på sista meningen lyder:
"...police themselves, and in cases of course deviation, recognize their error + correct it before proceeding on route."

Självklart är det en tolkningsfråga om man ska tillbaka eller om det räcker att komma upp på banan igen utan att ha tjänat nåt, men jag tolkar det nog som att man ska tillbaka. Dock tolkar jag även regeln om att man kan avvika för att reparera etc, som att det varit ok för henne att t.ex. lifta tillbaka till platsen där hon körde fel.

Trans Am Bike Race 2018
Det borde inte vara det första ultradistansloppet med fast rutt hon ställer upp i och regeln att man måste cykla hela sträckan kan nog betraktas som en grundbult i denna typ av lopp. Att hon inte gör det nu kanske beror på att hon har kastat in handduken (egentligen osannolikt) eller är fortsatt desorienterad (inte osannolikt efter den stress hon har varit utsatt för i kombination med sömnbrist) eller har fått bristfälliga råd (inte osannolikt med de trist kryptiska reglerna och det i kombination med att hennes omdöme klickar).

Hoppas detta slutar lyckligare för henne än det ser ut just nu.

Trans Am Bike Race 2018
I mina ögon får man anstränga sig rätt duktigt i tolkningarna om man inte ska tillbaka till platsen för avvikandet. I fallet med cykelhaveri, som i mitt tycke är en mer förmildrande omständighet än felnavigering, tycker jag i alla fall inte att det finns något tolkningsutrymme kring att man ska cykla varenda meter (eller fot) av rutten. Då tycker jag att man rimligen inte kan ha ett mildare krav i felnavigeringsfallet. Angående möjligheten att inom reglerna lifta tillbaka till platsen för avvikandet från rutten är det i mina ögon lika uppenbart hur reglerna ska tolkas.

Trans Am Bike Race 2018
Det är inte svårt att formulera den regeln tydligt. Så att ingen behöver fundera.

Rimligen har Tanja läst och förstått reglerna innan start, som den forskare hon är, så det är något annat som sker. Känns det som.

Trans Am Bike Race 2018
Det som är lurigt är att det inte finns 100% tydligt dokumenterat. Men det som kommunicerades under race briefingen förra året var att om du satsar på en top 10 placering får du absolut inte köra utanför banan, om du inte går för att komma top 10 är det även okej att följa ACAs officiella bansträckning (vilken oftast är längre). Men det har aldrig varit okej att gå utanför den angivna rutten eller ACAs-rutt - vilket hon har gjort vid tre tillfällen nu.

Jag tror det inte finns 100% dokumenterat i skrift för att låta ett mindre misstag kunna gå igenom hårnålen. Men nu har hon missat att följa rutten tre gånger och blir det svårt för Nathan att se mellan fingrarna.

ACA: https://www.adventurecycling.org/

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
Som jag tolkade det där Facebook-inlägget så var hon väl i kontakt med arrangörerna när hon var vilse, det kan ju möjligtvis ha skett nån diskussion/aggreement där, även om det känns väldigt konstigt. Nä, det är nog felbeslut av henne under press och utmattning.

Trans Am Bike Race 2018
Håller med Peter om att det känns lite onödigt att ha regler som inte är glasklara när det borde vara ganska enkelt att formulera sådana i detta avseende.

Som jag tolkar Relegation-regeln så är kommunikation med arrangören inte riktigt något som är "inom reglementet" utan jag får intrycket att de fattar sina ev. beslut och så får man reda på dessa efteråt.

Trans Am Bike Race 2018
Intressant, det där med att hon varit utanför banan tidigare, Anton. Hade inte noterat det. Har du koll på hur detaljerad rutten som är inritad på trackleaders är och hur viktigt det är att exakt följa den genom samhällen? När jag kollar nu ser jag ett antal tillfällen där Hacker kört mindre varianter vid samhällen också. Sen är det ju lite svårt att exakt avgöra om det är felkörningar och att hon kört tillbaka till rutten eller om det faktiskt är att hon tagit en annan väg än den som den röda linjen föreskriver. Men, t.ex. finner jag det osannolikt att hon verkligen följt den röda linjen genom Grangeville när det ser ut så här:
Skrmklipp.JPG

Trans Am Bike Race 2018
Andersen fortsatt en bit före Pauli, men inte något avskräckande avstånd (ca 8 miles). Andersen är dock inne i en klättring just nu så avståndet är nog lite större än det kan verka.

Cuttriss ligger drygt 40 miles bakom ledaren på tredje plats och Graber ytterligare drygt 30 miles bakom som fyra.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:
Intressant, det där med att hon varit utanför banan tidigare, Anton. Hade inte noterat det. Har du koll på hur detaljerad rutten som är inritad på trackleaders är och hur viktigt det är att exakt följa den genom samhällen?

Rutten är detaljerad och den ska följas. På bildexemplet har hon inte följt rutten.

Alla de som jag träffade under förra året visste att det även gällde i samhällen.

Senast ändrad:
Trans Am Bike Race 2018
OK, då är det ett antal passager som ser suspekta ut:

1) 680 miles, Council, verkar ha kört I-95 istället för in i samhället
2) 780 miles, på väg mot Grangeville, har kört I-95 istället för en mindre väg
3) 790 miles, Grangeville, kört öster om rutten ut från orten
4) 980 miles, Hamilton och söderut, kört en östligare väg ca 10 miles
5) 1030 miles, Lost Trail Pass, den riktiga irrfärden

Så på drygt 50 mil har hon missat att följa banan minst fyra och troligen fem gånger. Känns inte som hon tagit navigeringen på speciellt stort allvar, alternativt varit väldigt väck i skallen.

Trans Am Bike Race 2018
GoranS sa:

Så på drygt 50 mil har hon missat att följa banan minst fyra och troligen fem gånger. Känns inte som hon tagit navigeringen på speciellt stort allvar, alternativt varit väldigt väck i skallen.

Ett bikepackingpsychemystery.

Trans Am Bike Race 2018
Gunnar har avverkat drygt 100 miles än så länge idag. Om han cyklar till Dillon skulle det bli runt 180 miles för dagen. Nästa ort därefter verkar vara Twin Bridges. Då blir det 30 miles till. Vad det verkar är det dock relativt flackt mellan orterna och om något är det svag medvind mellan orterna, så det borde inte vara alltför besvärliga fem mil.

Trans Am Bike Race 2018
Petert sa:
GoranS sa:

Ett bikepackingpsychemystery.
Vi får väl se om mysteriet får någon lösning/förklaring vad det lider ...

Trans Am Bike Race 2018
Drygt 20 miles ledning för Andersen nu, men då är han på närmare 500 meters lägre höjd, så det är inte tre plattmil mellan dem.

Där bakom verkar Graber sakta men säkert hålla på att hämta in Cuttriss. Avståndet dem emellan är nere i 14 miles.

Trans Am Bike Race 2018
A.Nilsson sa:
Hittade den här länken på Trans am's facebooksida som är lite intressant om man vill jämföra olika deltagares sovstrategier:

https://safe-mountain-67041.herokuapp.com/transam18
En fråga som infinner sig är hur statistiken är framtagen och hur den kopplar till verkligheten. Vissa cyklister har bara en stor "blobba" per dygn medan andra har en större blobba och sen en massa småblobbor. De stora som är en per dygn är ju rimligen nattvilan. De övriga gissar jag är matpauser och pauser för annat. Då rimligen alla stannar och äter eller provianterar så verkar som att datat på något sätt styrs av om deltagaren "markerar" viloperiod eller inte för att den ska komma med i statistiken. Om det är korrekt blir troligen den mest rättvisa jämförelsen att ignorera småblobborna (som bara vissa registrerar) och bara titta på storblobborna (som alla registrerar).

Detta sagt så ger den trots allt en lite intressant överblick över skillnaden mellan olika åkare i detta avseende.

Trans Am Bike Race 2018
Andersen har nu 450 miles till högsta punkten på banan passeras, så gissningsvis kommer den att passeras någon gång under lördagen lokal tid.

Trans Am Bike Race 2018
68FFD21B-4681-4F3D-9CCE-E03DAF9D2A53.jpeg
Båste över Big Hole in i Wisdom strax innan ett fruktansvärt åskväder och storm. Tog en burgare här och drar nu vidare till Dillon eftersom stormen dragit förbi.

Trans Am Bike Race 2018
Andersen verkar ha nattpausat i Lander sedan ett par timmar tillbaka. Pauli har precis kommit dit. Får se om han också stannar eller om det är dags för ett ledarbyte.

Trans Am Bike Race 2018
På tredje plats ligger nu Schulz. Han har precis passerat Graber och Cuttriss vilka pausat i Dubois sedan 3 resp. 2,5 timmar. Fram till tätduon är det 75 miles.

Tillbaka
Topp