Trans-madeira!!!

Trans-madeira!!!
Inte min RR, men här kan du läsa om loppet 2019.
Lycka till!

Trans-madeira!!!
Jag har fått en plats till Hösten -24. Så många frågor finns i huvudet. Har du kört? Hur var det? Vilka missar skall man undvika? Är vädret så oberäkneligt som det sägs? Bästa flyg? Hur tränad var du?

satan vad kul det skall bli!
Finns väl mycket på youtube att drömma sig bort med. Helvete vad avundsjuk man blir.
#lönnfet småbarnsfarsa

Trans-madeira!!!
Inte min RR, men här kan du läsa om loppet 2019.
Lycka till!
Har läst den. Och den är sjukt bra skriven. Tänkte om ngn kanske körde i år

Trans-madeira!!!
Kul att du fått en plats, det kommer bli super!
Jag körde nu i September och det var en riktigt härlig upplevelse.

Terrängen är riktigt häftig och stigarna fenomenala. Det märktes att de gör mycket underhåll innan tävlingen.
Jag skulle inte säga att det var så väldigt tekniskt svårt, och de partier som var lite hårigare eller kom oväntat var väl markerade. Det kändes över lag mer flowigt än tekniskt.
Farten generellt hög, och det var kanske den största omställningen från att ha lallat runt med långsam bröt-cykling innan resan.
Jag hade gärna kört mer ordentlig bikepark innan resan, för att få in lite vana vid längre åk och högre hastigheter.

Vänta dig långa dagar på cykeln och precis tillräckligt med tid på kvällen för en kall öl, cykeltvätt, dusch och sedan mat innan det är dags att slagga.

Transporterna mellan sträckorna är en upplevelse i sig, med jättefina vyer. Visst är klättring på väg glidigare än klättring på skogsstigar hemmavid, men det är ofta grusväg, och ordentligt brant sådan, så dagar med bortåt 2000hm bygger på under veckan.

Om jag ska tipsa generellt:
-Cykeltvätt så fort du är tillbaka på camp och har scannat chippet.
-Killarna i mektältet jobbar över natten och har gott om reservdelar. Dvs inget behov av att släpa med egna delar.
-Ja vädret är väldigt omväxlande. Regnjackan är alltid med. Räkna inte med att kunna tvätta kläder. Ett komplett kit per dag är ett måste.
-Räkna med att bara kunna fylla på vatten vid food zone.
-Sikta på ankomst senast ett dygn innan race-start. Det tycks ganska vanligt att flyg ställs in eller får vända tillbaka till fastlandet vid dåligt väder.

Trans-madeira!!!
Grattis! Det blir en upplevelse!
Acors tips gällande kläder var riktigt bra om genomförbart - för vädret är totalt oförutsägbart / allt på en gång. Nån slags tunn regnjacka att dra över när skurarna kommer är ett måste och bra om brallorna är vattenavstötande också. Det går ofta snabbt från störtskur till sommarvärme så att snabbt kunna ta av / sätta på ett lager är guld värt.

Trans-madeira!!!
Grattis! Det blir en upplevelse!
Acors tips gällande kläder var riktigt bra om genomförbart - för vädret är totalt oförutsägbart / allt på en gång. Nån slags tunn regnjacka att dra över när skurarna kommer är ett måste och bra om brallorna är vattenavstötande också. Det går ofta snabbt från störtskur till sommarvärme så att snabbt kunna ta av / sätta på ett lager är guld värt.
Med brasklappen att det finns massor av buskar med vassa taggar på ön, jag hade sönder min tunna regnjacka på en grusvägstransport, så inte ens smalt, bara snuddade en buske med ärmen...

Trans-madeira!!!
Maxxis Shorty, Michelin Wild Enduro eller liknande däck fram känns som ett bra recept för överlevnad. När det blir halt på Madeira är det som att cykla på is på vissa ställen, allt grepp man kan få är bra.

Trans-madeira!!!
Kul att du fått en plats, det kommer bli super!
Jag körde nu i September och det var en riktigt härlig upplevelse.

Terrängen är riktigt häftig och stigarna fenomenala. Det märktes att de gör mycket underhåll innan tävlingen.
Jag skulle inte säga att det var så väldigt tekniskt svårt, och de partier som var lite hårigare eller kom oväntat var väl markerade. Det kändes över lag mer flowigt än tekniskt.
Farten generellt hög, och det var kanske den största omställningen från att ha lallat runt med långsam bröt-cykling innan resan.
Jag hade gärna kört mer ordentlig bikepark innan resan, för att få in lite vana vid längre åk och högre hastigheter.

Vänta dig långa dagar på cykeln och precis tillräckligt med tid på kvällen för en kall öl, cykeltvätt, dusch och sedan mat innan det är dags att slagga.

Transporterna mellan sträckorna är en upplevelse i sig, med jättefina vyer. Visst är klättring på väg glidigare än klättring på skogsstigar hemmavid, men det är ofta grusväg, och ordentligt brant sådan, så dagar med bortåt 2000hm bygger på under veckan.

Om jag ska tipsa generellt:
-Cykeltvätt så fort du är tillbaka på camp och har scannat chippet.
-Killarna i mektältet jobbar över natten och har gott om reservdelar. Dvs inget behov av att släpa med egna delar.
-Ja vädret är väldigt omväxlande. Regnjackan är alltid med. Räkna inte med att kunna tvätta kläder. Ett komplett kit per dag är ett måste.
-Räkna med att bara kunna fylla på vatten vid food zone.
-Sikta på ankomst senast ett dygn innan race-start. Det tycks ganska vanligt att flyg ställs in eller får vända tillbaka till fastlandet vid dåligt väder.
Grymt! Tack! Vilket bolag flög du med?

Trans-madeira!!!
Maxxis Shorty, Michelin Wild Enduro eller liknande däck fram känns som ett bra recept för överlevnad. När det blir halt på Madeira är det som att cykla på is på vissa ställen, allt grepp man kan få är bra.
Ooh, den där leran när den blir blöt. Som polerad kalksten (de som har varit o klättrat i Thailand bla vet) nedsmetad med mosade sniglar.

Trans-madeira!!!
Grymt! Tack! Vilket bolag flög du med?
Det blev tåg till Köpenhamn och flyg med TAP därifrån. Det blev dock en lång dag, så jag hoppas du hittar något bättre :)

När det blir sådär riktigt halt ("Madeira ice") är det nog bara dubbdäck och kloka spårval som hjälper. Håll span efter blanka fläckar. Kan dyka upp på grusvägar man bombar ned mellan sträckorna också..

Trans-madeira!!!
Bra tips. Tänker att conti argotal fram blir bra då. Kör normalt på kryptotal fram och bak men har kört argotal i grisigt väder

Trans-madeira!!!
Bra tips. Tänker att conti argotal fram blir bra då. Kör normalt på kryptotal fram och bak men har kört argotal i grisigt väder
Jag hade nästan funderat på att köra Argotal bak också, i alla fall om prognosen innehåller någon form av regn. När Madeira är torrt är det himmelriket men det krävs inte mycket väta för att vulkansanden ska bli lite väl hal på vissa partier, så all hjälp man kan få för att hitta grepp är välkommen. Det kommer att kännas lite mer uppför såklart men utför är det nog bara positivt, lederna lutar på för det mesta så rullmotstånd är inte superviktigt. Jag körde Michelin Wild Enduro Front + Rear senast jag var där och hade gladeligen haft Front bak också för maximalt med grepp.

Trans-madeira!!!
Jag hade nästan funderat på att köra Argotal bak också, i alla fall om prognosen innehåller någon form av regn. När Madeira är torrt är det himmelriket men det krävs inte mycket väta för att vulkansanden ska bli lite väl hal på vissa partier, så all hjälp man kan få för att hitta grepp är välkommen. Det kommer att kännas lite mer uppför såklart men utför är det nog bara positivt, lederna lutar på för det mesta så rullmotstånd är inte superviktigt. Jag körde Michelin Wild Enduro Front + Rear senast jag var där och hade gladeligen haft Front bak också för maximalt med grepp.
2 things you need to forget about
Dry and forecast. Neither of those things can be applied with any type of certainty to this island.
The only thing you can know for sure is if it is raining, right now, right where you are by looking up.
Anything else, would it be 10mn before or after or 2km away may well be completely different.
Plan for rain learn to accept it then rejoice if you managed to avoid it for 5 days all around the island (don't think has ever happened in recorded history but one can hope)

Trans-madeira!!!
Kul! Jag körde Trans Madeira nu i september, nog den roligaste veckan jag haft på cykel!

Ju mer grundträning du kan få in desto bättre, det är långa dagar på cykeln med många höjdmeter varje dag (räkna för övrigt inte med att höjdmeter de skriver ut i informationen kommer stämma överens med din gps, gps:en kommer visa mer). Jag körde 2 veckor downhill i Alperna i somras, och det tror jag jag hade enorm nytta av, just för att kroppen orkade med de längre utförsåken jämfört med hemma.

Angående däck så verkar de flesta köra ganska allround däck, typ DHF/Assegai + DHR. Ren lera utgör en ganska liten del, hala stenar och rötter var mer besvärligt enligt mig. Tänk också på att det är många höjdmeter som ska klättras, ett trögrullande däck kommer att märkas av.

Om du kör crankbrothers pedaler så räkna med att klossarna kommer vara helt slut efter transporten på dag 3 (mycket pushbike/bära cykeln på stenigt underlag), så ha med extra. Det hade inte jag och det var otroligt frustrerande att råka klicka ur i var och varannan kurva.

Glöm inte öronproppar! Det är aldrig riktigt stilla i campet, och första 2 nätterna sover man på stranden rakt under flygplatsen.

Tillbaka
Topp