Transcontinental no.4 start 29/7 2016

nieves sa:
56:an och efterföljare har i mitt tycke valt den på pappret smartaste vägen, återstår att se om det finns ngt att göra åt the Machine

Känns onekligen som en naturligare väg. Jag har svårt att se att de skulle hinna ikapp ledaren om allt flyter på rimligt för honom.

Sluttid på 7 dygn drygt, en halvdålig dag på TCR kan kosta...om man har sådana ambitioner d.v.s. Det kanske har tagits upp tidigare men han som hade en rejäl s.k. "chest infection" i CP1 är igång igen efter 2 dagars vila, hoppas det går vägen.

Det värsta med det här loppet är alla platser jag ser via internet, känner ett stort behov av att besöka dom med hoj. CP4 t.ex. är en sådan plats. Så många ställen så lite tid......Pluzine

Bilagor

• Pivska_prehrada,_most_u_obce_Pluzine.jpg
    Pivska_prehrada,_most_u_obce_Pluzine.jpg
    301 KB · Besök: 85
Senast ändrad:
Tre förföljare inom ett par kilometer. De bör om inte alltför lång tid komma in i Slovenien även om de gjort sitt yttersta för att hålla ut färdens italienska del.

De kan ligga ännu närmre varandra eftersom upplösningen på uppdateringar från trackern är rätt låg. Dock är drafting förbjudet enligt reglerna... men det är det å andra sidan på Ironman också, och där draftas det friskt.

Anton ska till att börja klättringen upp mot Albulapass strax, drygt 184 km till CP3.

Max+Adam på väg mot Thusis med 199 km kvar till CP3. En Christian Ekdahl (88) åker precis i närheten. Är han svensk?

Eyvind hade för en halvtimme sedan 216 km kvar till CP3.

Intressant att ytterst få valt den väg ledaren tog från Bolzano mot Passo Giau (via Ora, Cavalese och San Pellegrino). Är sannolikt den väg som erbjuder minst klättring. Nr 212 är en av få som gjort det vägvalet.

Björn har stannat med andnings och knäproblem. Men han är fast besluten att fullfölja såvitt jag kan förstå. Från

"Björn hat den Checkpoint 3 heute früh gegen 8 als Sechster erreicht. Leider wurde sein Vorhaben, heute richtig Kilometer zu machen, von seinem Körper durchkreuzt: Atembeschwerden und Knieprobleme zwangen Ihn zu einer weiteren Pause. Im Moment wird also regeneriert, um dann schnellstmöglichst wieder auf die Straße zu kommen und weiter Richtung Istanbul zu radeln. An Platzierungen wird im Moment nicht gedacht.Primärziel ist, die Gesundheit nicht aufs Spiel zu setzen - und natürlich zu finishen. Drücken wir die Daumen, dass die längere Pause neue Kräfte freisetzen kann!"

https://www.facebook.com/Björn-Lenhard-Transcontinental-1633967086843921

GoranS sa:
En Christian Ekdahl (88) åker precis i närheten. Är han svensk?
2015 : Registrerad som 88 Christian Ekdahl SWE bröt i Durdevac Croatia 2219km
2016: Registrerad som 88 men verkar stå som NORWAY och bor i Oslo.
Behöver ju inte vara samma person men det vore i så fall en fantastisk slump med tanke på startnummer :)
Hoppas han läser happy, alltid kul med en/flera RR efteråt, heja Christian!

Misstänker att vår ledare har ett stopp just nu i en dal längs floden Bosna i Bosnien. Ingen aktivitet för honom på över en timme tyder i alla fall på det. Han har 16 mil till kontroll 4.

Bakom ledaren har en trio hunnit genom Slovenien (inte många mil den rutten de kör) och är nu i Kroatien. Nummer 150 (Dalgas) har lämnat kusten och har klarat av 400 hm av en klättring på drygt 600 hm för att ta sig inåt landet. Han är 22 mil längre från kontroll 4 än ledaren. I kostorten Sibinj Krmptoski befinner sig 77 (Sandholt) och han är en mil bakom Dalgas. Slutligen är 56 (Nyfeler) på väg ner mot kusten. Han befinner sig närmare 2,5 mil bakom 77.

Och bakom de tre "kroaterna" har vi tre "slovener" i form av 60 (Mazon), 172 (Philips) och 2 (Bourgeonnier) vilka är 46-47 mil från kontroll 4 och snart på väg in i Kroatien.

På svenskfronten har vi längst bak Eyvind som har 18 mil till Giau och befinner sig en liten bit upp i klättringen över Albulapass (i en liten by som heter Filisur).

Max och Adam är en dryg halvmil längre upp i backen mer eller mindre tillsammans med Christian.

Slutligen är Adam i Preda, ytterligare några kilometer upp. Han har drygt 500 hm till passet.

Så det verkar som svenskarna håller sig i relativt samlad formation.

Christian är svensk som bor i Oslo, jobbar på XXL där. Han är duktigt snabb, fick ett överbelastat knä förra gången. Cyklade med honom och Anton på Dalsland Runt.

Fortfarande ingen som valt att följa ledarens nordliga rutt efter kontroll 3. Alla går ner mot Trieste (lite osäkert med 105:an, men jag kan tänka mig att han i Tolmezzo kommer att vika av åt sydost snarare än att fortsätta bort mot Krajska Gora, men vi får se).

Vad tusan har hänt med Antons tracker? Säger att han befinner sig 500 hm upp på östra bergssidan av Engadindalen. Finns inte tillstymmelse till väg där vad jag kan se.

Ah, måste varit något temporärt "skräp", för nu är han åter rapporterad såsom varandes nere i dalen (Punt-Chamues vid foten av Albulaklättringen).

Nu fikar Anton, igen! Undrar vad notan stannar på för all mat och dryck under loppet. Inte för att det spelar ngn roll äta bör man men det lär slå NLC´s 100-mila nota från macken :)

nieves sa:
Historien om Stephane Ouaja som bärandes på cykeln över berget nådde Davos är fantastisk. Men hur kan man navigera så?
http://www.transcontinental.cc/blog lite längre ner finns 2 klipp och karta över eländet, skönt att han klarade det iaf.

Skrämmande, imponerande och minst sagt konstigt att han inte vände. Antingen måste hjärnan varit helt avstängd eller så hade han ingen vettig navigeringsutrustning alls. Dels borde han ju redan när han kom igenom byar i dalen upp mot Arosa ha reagerat på att det var fel och dels borde han haft såpass bra koll på rutten att han visste att det skulle vara asfaltsväg och inte MTB-stig som gällde.

Som en parentes påminner misären med en natt uppe i bergen lite om http://cycloclimbing.com/tour2001/pyr3.html + http://cycloclimbing.com/tour2001/pyr4.html även om rutten i det fallet var den planerade.

Cycloclimbing, jag började frysa bara av att titta på bilderna. Okej jag cyklar på vintern men där GÅR min gräns, rätt hög riskfaktor på att ge sig av på klätterleder med fel utrustning ffa skor

GoranS sa:
Fortfarande ingen som valt att följa ledarens nordliga rutt efter kontroll 3. Alla går ner mot Trieste (lite osäkert med 105:an, men jag kan tänka mig att han i Tolmezzo kommer att vika av åt sydost snarare än att fortsätta bort mot Krajska Gora, men vi får se).

Ja, 105:an är på väg ner på platten och med all sannolikhet ner mot kusten.

Vad gör finnen Mikko Mäenpää #44 ?
Inte följt slaviskt, men känns som alla andra cyklister cyklar längs väg 27 & 28 men han viker av?

Oooh sa:
Vad gör finnen Mikko Mäenpää #44 ?
Inte följt slaviskt, men känns som alla andra cyklister cyklar längs väg 27 & 28 men han viker av?

WTF!? Ska han klämma Gavia? Visserligen är det ett legendariskt pass (och ett jag också skulle vilja köra), men att slänga in en stigning på 1400 höjdmeter bara som extrakrydda får t.o.m. Allegaerts nordliga äventyr i de östligare delarna av Alperna att framstå som modesta.

CP4: Den obligatoriska sträckan ska avverkas från väst till öst, från Plužine, över Sedlo-passet och sen ner till Žabljak. Verkar som om det bara är en väg in som kommer i fråga, E762. Bildgoogla lite på Plužine+dam. Vilken natur.

Hm, är lite konstigt på kartan. Vid kontroll 3 är siffran för kontrollen vid Alleghe och den andra änden av sträckan uppe vid Giau och där åkte de ju från Alleghe till Giau. Vid kontroll 4 sitter siffran vid Žabljak medan den andra änden av sträckan är vid Plužine. Skulle de åka p.s.s. som vid kontroll 3 skulle de därmed åka från öster till väster vilket känns rätt bakvänt. Finns det någon officiell beskrivning som klargör detta?

F.ö. håller jag med om att det verkar vara ett riktigt häftigt landskap.

Tillbaka
Topp