Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Kristof känner uppenbarligen lukten av mål

Skarmavbild2016-08-07kl.11.41.38.png

3 mil till färjan. Blir kanske framemot ett som han är där. Lite svårt att veta hur trafik, vägkorsningar etc. kan påverka.

Efter Hayden (75) kommer Duassault (93) ca tio mil efter. Sen är det i runda slängar ytterligare tio mil till Coyle (4) och Trees (80) som ligger väldigt nära varandra.

Animeringen i trackern verkar ha fått problem. Den går fint till en början, men någonstans innan Kristof når Bulgarien stannar den och startar om.

Anton har nu kommit så långt på platten att jag börjar misstänka att han kommer att fortsätta åtminstone ner till Dakovo och därifrån kanske dra söderut ner mot Kristofs rutt.

Tycker det är lite konstigt att de väljer att ha målgången efter färjan. Hade de inte lika gärna kunnat haft den före färjan? Förstår inte riktigt vad en avslutande båttur tillför.

Undrar om det var en betalfärja? En tappad plånbok där och det hade blivit en najs sightseeing via gamla Konstantinopel.

Hårda vindar i morse för Adam och Max enligt Max Instagram. "Cops woke us up early. The first 20 km we had to get of are bikes and walk at some points because of the winds."

Kommer att bli en enorm marginalen mellan ettan och tvåan i mål. Med 50-55 mil kvar till mål för nuvarande tvåan skulle jag gissa att det kanske blir framemot måndag kväll som vi har nästa målgång.

Och räknar jag rätt har 13 stycken nått Zabljak (kontroll 4).

Noterar att Sandholt (77) helt plötsligt vaknat från de döda och befinner sig i Kosovo och på sjätte plats, två och en halv mil efter Dussault (93) som är på väg in i Montenegro nu.

De sista(?) åkarna är nu framme i Grindelwald (kontroll 2) och har tillryggalagt knappt 120 mil. Med tanke på att Kristof hade 377 mil totalt och de nu hållit på i runda slängar nio dygn så kommer det nog att ta en stund innan de är i mål.

Hm, han höll väl rätt bra fart sista 10 milen och de verkar hyggligt platta. Menar han att de var mentalt tuffa eller driver han bara med läsarna?

Max och Adam har efter en timslång paus nu åter kommit igång. Blir intressant att se om de viker av inåt landet eller om de fortsätter på en mer kustnära rutt.

Tycker det är lite oroväckande att det inte kommit någon uppdatering för Christian sedan kvart över sex i morse. Han hade då cyklat en timme efter en nattvila. Som jag ser det finns det fyra möjligheter: a) han har ont någonstans och vilar idag och gör ett nytt försök imorgon; b) det är något allvarligt problem med cykeln som han inte får ordning på och måste vänta till någon cykelaffär öppnar imorgon; c) trackningen tjallar och han är i verkligheten någon annanstans än den säger; d) någon olycka har inträffat och han kommer att tvingas bryta. Hoppas verkligen inte att det är alternativ d.

Eyvind jobbar sig söderut längsmed kusten. Han har passerat Tvrdava Nehaj (hur det uttalas har jag ingen aning om, vrickade halvt tungan när jag försökte uttala det) där en hel del viker av inåt landet, men Eyvind fortsätter samma väg som Max och Adam tog. Han är f.ö. ungefär 12 mil bakom duon.

Känns som förmågan att hålla nere stopptiden fram till mål kommer att bli rätt avgörande för placeringarna bakom Kristof. Phillips och Hayden har ungefär lika mkt Moving time enligt trackern medan Mazon har 14 timmar mer vilket tyder på att de två förstnämnda kör fortare när de kör men har mer pauser.

GoranS sa:
Anton har nu 5-6 mil kvar på platten fram till Dakovo där jag gissar att han kommer att vika av söderut.

Nix, han lurade mig och vek av söderut redan vid Nasice och får en klättring på några hundra höjdmeter på färden söderut längs väg 53.

GoranS sa:
Och kampen om andraplatsen hårdnar ytterligare. Phillips är nu max en kilometer bakom Mazon inne Serres.

Verkar som Phillips passerat Mazon och ligger några minuter före. Lite svårt att helt ha koll på det då trackeruppdateringarna inte är synkroniserade.

Undrar hur taktiken för våra svenska deltagare blir? Vill man måla på natten eller dagen, finns det ork/pannben att mörsa på från CP4 och hela vägen in, går färjan 24/7?

nieves sa:
Undrar hur taktiken för våra svenska deltagare blir? Vill man måla på natten eller dagen, finns det ork/pannben att mörsa på från CP4 och hela vägen in, går färjan 24/7?

Från ett tidigare inlägg:

Ferries from Eceabat run around every 30 minutes from 06:00 until 00:00 and then at 02:00 and
04:00 and takes 25 minutes. Ferries from Kilitbahir run around every 30 minutes and take 15
minutes.

Kristof tog drygt 2,5 dygn på sig från CP4 till mål, så det är nog lite tidigt att börja spurta redan vid CP4.

Phillips gasar verkligen på. Han är nu drygt två mil före Mazon medan avståndet bak till Hayden är ganska precis tio mil.

Anton har passerat Sverigetempolängd för någon timme sedan (220 mil gjorda) medan Max&Adam fortfarande har drygt 10 mil till den passeringen.

What!? Christian har dykt upp på trackingen igen ... och i trakterna av Split!
Karta.JPG

Dock har det inte hänt något mer sedan återuppvaknandet för två timmar sedan så jag vet inte hur man ska tolka det.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp