Transcontinental no.4 start 29/7 2016

Phillips nere vid kusten i Kavala. han är 2,5 mil före Mazon och ytterligare 5,5 mil före Hayden. Gissningsvis har Phillips runt 35 mil kvar till mål.

Om jag räknar rätt har 16 cyklister lämnat Zabljak och kontroll 4 bakom sig, 4 stycken befinner sig i trakterna av Zabljak, 4 stycken är på väg mellan Pluzine (första delen av kontroll 4) och Zabljak och 3 åkare befinner sig vid Pluzine. Därefter är det lite tomt bakåt och det verkar inte vara någon på väg in till Pluzine de närmaste timmarna.

Enligt tracker så är Chrisitian 88 nu i Split, tyder detta på att han dragit på en jättespurt förbi Adam & Max eller att han brutit och ordnat transport tro?

En liten titt på svenskarna innan det är läggdags:

Anton har kört 224 mil och är ute på vägen strax söder om Slavonski Brod där han verkar ha tagit ett middagsstopp. Ett snabbt experiment indikerar att han har drygt 30 mil till Pluzine.

Adam och Max har kört 209 mil och verkar ha tagit ett stopp vid Oklaj kanske 3-4 mil in från kusten. Om de kör södra vägen in mot Pluzine har de ca 40 mil dit medan de om de lyckas ta genvägen från väster kan klara sig med 32-33 mil.

Eyvind har kört 196 mil och har vid Karlobag övergett kusten och har börjat klättra över bergen för att komma inåt landet. Han är 13-14 mil bakom Adam och Max.

Christian står nu som Scratched, vilket jag tolkar som att han brutit.

Carlos Mazon 60 navigerar nu endast med karta och mobil, han verkar ha fått fel på sin...garmin? Jäklar vad surt för Christian :(

Senast ändrad:
GoranS sa:
Phillips nere vid kusten i Kavala. han är 2,5 mil före Mazon och ytterligare 5,5 mil före Hayden. Gissningsvis har Phillips runt 35 mil kvar till mål.

Hayden är nu fyra mil efter Mazon medan avståndet mellan Hayden och Phillips är mer eller mindre oförändrat. Känns som det kommer att bli en jobbig natt för dessa gossar i fajten och placeringarna 2-4. Undrar lite hur bra koll de har på var konkurrenterna ligger till.

Skulle jag tvingas gissa placeringarna för dessa skulle jag säga 2) Phillips, 3) Hayden och 4) Mazon.

Tänk att komma fram till färjan och precis bli akterseglad.....sen dyker 2 man till upp; delar man då trots att man var där typ 2h innan?

Senast ändrad:
Phillips är fortfarande först av de som är ute på banan, men hans försprång har minskat efter en tvåtimmarspaus. Mazon, som tog en entimmespaus nyligen, är ca 2,5 mil efter. Hayden är nu bara 2,5 mil efter Mazon, men han förefaller nu ha en paus. Får se hur lång den blir.

Eyvind förefaller mata på genom natten och har nu passerat Gracac och går på en rutt lite längre ini landet än Max och Adam. Han är nu inte så långt efter den duon f.ö. (även om det är lite svårt att jämföra när de inte kör samma väg).

Tack för uppdateringen GoranS och andra, nu drar jag ut på cykelsemester och kan bara kolla åkarna status på mobilen så denna tråd är bara bäst.

Kämpa Adam, Anton, Eyvind & Max! Ni har gjort det bra hittills, målet närmar sig ni fixar detta.

Phillips är strax vid turkiska gränsen och har max 15 mil kvar. Mazon ligger 8,5 mil bakom. Han har dock drygat ut rejält mot Hayden som haft en längre paus i natt och i samband med denna gjort någon manöver som ser lite underlig ut. Avståndet mellan Mazon och Hayden är 12 mil. Bakifrån har Dussault närmat sig och är bara 7 km bakom. Därefter följer Sandholt, men han är 7,5 mil bakom Dussault. Dansken har dock ryggen fri då det är över 15 mil ner till Coyle som i sin tur har närmare 4 mils försprång på Trees. Därefter är det en lucka på över 12 mil ner till Wacker och Muelhethaler som strax norr om Skopje har den f.n. intensivaste fajten av de lite längre fram i fältet.

Eyvind verkar ha kört genom natten med ett antal kortare pauser. Max och Adam förefaller haft ett stopp på ca 7,5h i Oklaj kompletterat med ett frukoststopp på en timme mellan sju och åtta. Adam slutligen verkar ha stannat i sju timmar utanför Doboj innan han vid åttasnåret åter gav sig iväg och tuggar sig nu söderut.

Av 217 startande är 1 i mål, 57 har brutit och 159 är fortfarande ute på banan. Min gissning är att det under de kommande dygnen kommer att droppa in ytterligare en del DNF:er.

Sallnow (144) som ju tidigare haft en del navigeringsincidenter och han verkar efter det senaste strulet in mot kontroll 4 tappat farten lite.

Ett par streetview-bilder från där svenskarna befinner sig:

Adam och Max kan beundra detta:
Capture.PNG

Eyvinds landskap:
Capture.PNG

Vad Anton har att titta på vet jag inte då han är i Bosnien som inte är streetview-täckt.

Senast ändrad:
Anton har passerat Zenica och har 70-75 km tills han är i trakterna av Sarajevo (om han nu inte lurar mig igen och kör någon annan väg). Med tanke på tidigare preferenser för få hm skulle jag kunna tänka mig att färden kommer att gå via Visoko.

Cirka 11 mil kvar för Phillips. Håller han samma fart in till mål som Kristof gjorde borde han vara vid färjan runt 16.20, men då hade Kristof ett kortare stopp vid Gelibolu.

Fascinerande nog hade Kristof 377 mil på trackern när han kom i mål. Phillips verkar sluta på runt 320 mil. En rätt ansenlig skillnad.

Fajten mellan Dussault och Hayden är verkligen stenhård. Enligt trackingen är Hayden mindre än två minuter före Dussault just nu. Och detta efter 300 mils cykling!

Phillips tog en kortare paus vid ankomst till Kesan och han har nu efter att ha passerat den sista stigningen tagit en paus till (lite längre denna gång). Troligen för att beundra det oerhört inspirerande landskapet.
Capture.PNG

Uppskattningsvis har han 85 km till färjan.

Senast ändrad:
I kampen om fjärdeplatsen har Dussault ryckt ifrån lite och ligger en mil före Hayden. De har dock 23-24 mil till mål, så där känns det inte alls klart vem som kommer att gå segrande ur striden.

Sandholt verkar i nuläget vara en mer eller mindre gjuten sexa med stor lucka både framåt och bakåt. Bakom honom tätnar det dock igen då Trees nu bara är 1,5 mil efter Coyle som dessutom har en paus.

På svenskfronten har Anton passerat Visoko och jobbar sig ner mot Sarajevo dit där är ca 2 mil. Om han som jag gissar följer M18 därefter kommer han att behöva klättra ca 650 hm på 3,5 mil därefter och huvuddelen av dessa de sista två milen. Därefter är det utför och sedan en några mindre backar fram till Pluzine (kontroll 4). Dit har han 14 mil från där han är nu.

Adam och Max har nu jobbat sig inåt landet och är på samma väg som Eyvind, bara 1,5 mil framför honom. Lyckas de ta genvägen in från väster mot Pluzine är det ca 20 mil dit för duon. Om min hypotes om vägval är korrekt kommer duon om drygt 8 mil att få en stigning på 2,5 mil och 1000 hm att att sig an. Och sen bjuder genvägen på en mils stigning med ca 600 hm.

GoranS sa:
Phillips tog en kortare paus vid ankomst till Kesan och han har nu efter att ha passerat den sista stigningen tagit en paus till (lite längre denna gång). Troligen för att beundra det oerhört inspirerande landskapet.

Uppskattningsvis har han 85 km till färjan.

Ah, det där var nog ett falskt stopp där trackingen inte fungerade, för nu ser det ut enligt följande och han har nog inte mer än ett par mil kvar till färjan.
Capture.PNG

Och Phillips är official finisher! Kom in ca 26 timmar och 45 minuter efter Kristof. Tror inte vi ska behöva vänta lika länge på trean som bör bli Mazon.

Senast ändrad:
GoranS sa:
Anton verkar virra runt lite i Sarajevos sydvästra utkanter.

Var tvungen att ta ut cash til maten :)

Fy helvete vilket dygn jag haft. Slovenien och Kroatien var magiskt fint. När jag kom in i Bosnien blev det annorlunda, riktiga skitvägar. Efter någon mil började hundarna jaga mig, fyfan vilken äcklig känsla. Ett par gånger var det nära att jag inte orkade spurta ifrån. Landskapet från gränsen till Duboj var slitna industriområden, med brinnande skräp där mellan. Från Duboj till Sarajevo har jag varit rädd för mitt liv för första gången, lastbilarna visade ingen hänsyn och vid tre tillfällen kände jag linorna från lastbilarna slå mot armen..jag är fortfarande skakis, men tror det blir bättre nu efter Sarajevo.

antonlindb sa:
GoranS sa:
Anton verkar virra runt lite i Sarajevos sydvästra utkanter.

Var tvungen att ta ut cash til maten :)

Fy helvete vilket dygn jag haft. Slovenien och Kroatien var magiskt fint. När jag kom in i Bosnien blev det annorlunda, riktiga skitvägar. Efter någon mil började hundarna jaga mig, fyfan vilken äcklig känsla. Ett par gånger var det nära att jag inte orkade spurta ifrån. Landskapet från gränsen till Duboj var slitna industriområden, med brinnande skräp där mellan. Från Duboj till Sarajevo har jag varit rädd för mitt liv för första gången, lastbilarna visade ingen hänsyn och vid tre tillfällen kände jag linorna från lastbilarna slå mot armen..jag är fortfarande skakis, men tror det blir bättre nu efter Sarajevo.

Fy stan!
Starkt kört, väldigt starkt. Jag är väldigt imponerad.

Lösspringande hundar och hänsynslösa lastbilschaufförer - pest och kolera!

Kämpa på och hoppas det blir trevligare framöver. Jag ser verkligen fram emot en (eller flera) RR från detta äventyr.

Senast ändrad:
Anton lämnar nu Sarajevo bakom sig och har två man inom hyggligt näravstånd framåt, dels Liu (37) som är en halvmil före och dels Brogan (104) som är ytterligare tre kilometer längre fram.

Även Eyvind är nu inne i landet som enligt Antons beskrivning låter som cyklisternas helvete på jorden. Hoppas det går bra och att hundar, lastbilschaufförer och annat löst väsen håller sig vänligt sinnade.

Mazon är ca 7 mil från mål och bör om inget oväntat inträffar knipa tredjeplatsen. Fajten där bakom är hårdare med Hayden mindre än en mil bakom Dussault och de har fortfarande ett par mil till gränsen.

Tillbaka
Topp