Transcontinental race No 7

Pontus kämpar på. Långt ifrån den tätkänning som fanns innan tisdagen. Nu runt plats 30, med ett 15 tal inom räckhåll. Topp-20 Är ingen omöjlighet.

Mycket kvar.

Jo, Pontus Garmin är trasig, så han navigerar nu med telefonen med hjälp av en Powerbank.

OscarWilde sa:
Pontus kämpar på. Långt ifrån den tätkänning som fanns innan tisdagen. Nu runt plats 30, med ett 15 tal inom räckhåll. Topp-20 Är ingen omöjlighet.

Mycket kvar.

Jo, Pontus Garmin är trasig, så han navigerar nu med telefonen med hjälp av en Powerbank.
Undrar just vilket fel och modell, surt när det händer, halv-katastrof på TCR när man varken kan slå följe eller köra vägnätet.
Är den helt död p.g.a laddproblem mm så finns det knep att boota om den. På min 820 var det powerknapp + nedre vänstra och ett finger på den döda displayens översta högra/vänstra kant....

Kolbinger fortsätter över Arlbergpass. Blir intressant att se vad hon gör när hon kommer ner i stora dalen. Blir det söderut för att gå över bergen via Passo San Bernardino eller ngn annan variant.

Davies är nere i Inntal och jobbar sig nu upp mot CP3. Thomas har klarat av parcouren och har kanske 500 höjdmeter kvar upp till passet.

Pontus går på den södra vägen och skippar Lienz. Stina snart framme i Villach. Får se vad hon väljer. Marcus har precis kommit in i Österrike så han har en bit kvar innan hans val avslöjas.

Stina tar norra rutten men hon stannade i Aifersdorf (strax nordväst om Villach) för en time sedan efter 34 avverkade mil idag.

Senast ändrad:
Kolbinger förfaller gå på en rutt som helt undviker att ta sig över Alperna. Mycket möjligt att det lönar sig. När jag testade lite nu är det mindre längdskillnad jämfört med att gå över Alperna än man skulle kunna tro. Antar att det var detta Anton syftade på tidigare i tråden.

Stina har imorgon antingen drygt 26 mil till Bolzano eller knappt 31 mil till Merano. Skulle gissa att någon av de orterna blir etappmål. Med tanke på klättringen kanske det förstnämnda är mer troligt.

Tack för rapporterna GoranS. Extra roligt när du har erfarenhet av så många av backarna som passeras.

Och kämpa på alla cyklister!

Är två åkare som kommer söderifrån till parcours CP3, Daniel (128) och Svak (198). Skulle möjligen kunna bli någon mer från de bakre leden som väljer den vägen.

Nähä, dags för den dagliga halvtimmesturen i vardagsrummet. Inte alls avundsjuk på vyerna TCRarna får se. Nej då, inte ett dugg!

Ska vi tro att Fiona håller sig norr om Alperna hela vägen till Genève? Ser hyfsat platt ut ända till insteget för CP4, och det ser inte ut som att man sparar särskilt mycket distans genom att försöka korsa Alperna från där hon befinner sig nu.

scuda sa:
Ska vi tro att Fiona håller sig norr om Alperna hela vägen till Genève? Ser hyfsat platt ut ända till insteget för CP4, och det ser inte ut som att man sparar särskilt mycket distans genom att försöka korsa Alperna från där hon befinner sig nu.
Nej, jag tror att med den inledningen hon gjort efter CP3 är det mkt rimligt. Ska man ta sig an bergen tror jag det finns två varianter som är hyggligt rimliga, antingen över Malojapass eller Passo San Bernardino. Nackdelen är dock att man får Col de Mont Cenis på väg in till parcoursen för CP4. Denna stigning vilket är rätt många höjdmeter. Sen är det ju jättesvårt att veta exakt hur smidigt det är att ta sig fram och hur vindar går i dalgångar etc.

Som bergsälskare kan jag tycka att det är en lite tråkig grej att ruttläggningen så hårt blir fokuserad på att undvika höjdmeter. Visst, man kan inte undvika höjdmeter till priset av våldsamt långa omvägar, men det är ändå en väldigt dominerande parameter i ruttläggandet om man vill ta sig fram så fort som möjligt.

Senast ändrad:
Chez Martin sa:
@GoranS Pontus drabbades av kraftigt regn och valde en middagsbuffe inomhus. Oklart om cyklingen fortsätter i natt. Bättre känsla idag.
Låter bra. Då kan vi kanske hoppas på lite avancemang kommande dagar.

Är ju f.ö. inte helt ovanligt med rejäla regn- och åskskurar på kvällskvisten i de där trakterna. Har själv varit strax söder om Bolzano tio gånger precis den här tiden på året och i stort sett varje år har det vid åtminstone något tillfälle åskat och dundrat när vi suttit ute på terrassen och ätit middag på kvällen. Kan bli riktigt häftiga ljusskådespel om blixtrandet drar igång och åskljudet studsar runt i dalgången.

Ser ut som viss risk för oväder imorgon i området de ska in i. Är ju dock oftast väldigt lokalt så har man tur kan man klara sig från regn även om det ser väldigt mörkt ut. Å andra sidan är det inte kul att vara ute och cykla och ffa inte utför om det kommer en störtskur.

Där Davies är nu är det nästan fem timmar sedan Kolbinger passerade. Börjar bli en rejäl ledning.

Om man gör motsvarande övning för Davies och trean, Thomas, så är avståndet där sex och en kvart.

Känns som att om man är live-publik så står man inte kvar ute vid vägen då en cyklist passerat och väntar på nästa cyklist när åkarna i de främre ledet passerar.

Tvåan i damklassen, Hacker (222), har tagit sig ner genom Val Gardena och börjat klättringen upp till Klobenstein. Hon är först i en "grupp" om fyra cyklister som med tät-TCR-mått ligger nära varandra och hon ligger på en total 13:e plats just nu.

Pontus har tydligen ätit färdigt, för nu är han nere i Pustertal och har precis kommit in i Italien. Räknar jag rätt ligger han på 29:e plats. Närmast framförvarande är Newman (21) som förefaller ha paus i Toblach/Dobbiaco, ca 8 km framför Pontus.

Senast ändrad:
En cyklist till, Bernie (142), som vikit av från Pustertal före Brunico för färd över Passo Furcia och sen ner i Val Badia och vidare upp till Corvara och starten för parcours CP3.

Senast ändrad:
GoranS sa:
A.Nilsson sa:
Kolbinger verkar ha avvikit från Parcoursen på väg upp i bergen från Bolzano. Hoppas det inte var en miss utan krävdes pga omständigheter (vägbygge eller liknande)
Ganska säker på att det där är en felregistrering.

helt riktigt. Tittar man på hennes strava-registrering följer hon vägen till punkt och pricka. Tittade även på street view och det finns inte en chans att man skulle ge sig in där såvida inte trafiken var omdirigerad eller att man bokat något boende.

https://www.strava.com/activities/2580334291

Bilagor

• Skärmavbild 2019-08-01 kl. 22.41.34.png
    Skärmavbild 2019-08-01 kl. 22.41.34.png
    97.5 KB · Besök: 127
Senast ändrad:
GoranS sa:
Som bergsälskare kan jag tycka att det är en lite tråkig grej att ruttläggningen så hårt blir fokuserad på att undvika höjdmeter. Visst, man kan inte undvika höjdmeter till priset av våldsamt långa omvägar, men det är ändå en väldigt dominerande parameter i ruttläggandet om man vill ta sig fram så fort som möjligt.

Ja jag håller på sätt och vis med, även om man förstår att den som vill vara snabb kanske väljer en "tråkigare" väg. Lite hoppas jag på att hon - eller någon annan - i nuläget skulle välja ett lite rakare spår öster om Genèvesjön, varför inte Forclazpasset mellan Martigny och Chamonix, det är inte särskilt blodigt i jämförelse med vad de har gjort de senaste dygnen.

Problemet där är väl att om man inte vill ha ytterligare klättring får man köra en bit norrut förbi Sallanches innan man kan hitta ngn plattare väg till Lac d'Annecy. Men, vi får se. Brukar ju alltid vara några cyklister som tar lite roligare men i tidshänseende inte optimala vägval.

Som jag skrev tidigare i tråden tycker jag det vore kul med ett lopp med ett antal CP upp på pass och att man ska besöka alla CP men får göra det i valfri ordning. Med säg 15 CP och lite smart lagda skulle man kunna få betydligt mer klättringsfokus. Å andra sidan är det ju något helt annat och jag tror inte det skulle locka på samma sätt.

GoranS sa:
Pontus har tydligen ätit färdigt, för nu är han nere i Pustertal och har precis kommit in i Italien. Räknar jag rätt ligger han på 29:e plats. Närmast framförvarande är Newman (21) som förefaller ha paus i Toblach/Dobbiaco, ca 8 km framför Pontus.

Han fortsätter fortfarande, har väl en 5-6 mil kvar till start av nästa Parcour. Kanske lägligt att ta nattvilan någonstans på vägen dit fram, och sedan inleda morgondagen med lite berg.

Pontus psserar i detta nu Newman så då bör han vara 28:a. Är ett par åkare framför honom på vägen till Brunico, 69 och 150. Den senare har 14 min sedan senaste uppdatering så där kanske det är nattvila på gång. I Brunico finns två pausande cyklister och strax därefter ytterligare en. Jag skulle säga att om han inte är sömnig eller sliten så kanske det inte är helt fel att ta sig ner till Brunico och ta nattvila där. Då har han klarat av vägen genom Pustertal. Nu lär han väl kanske komma upp innan rusningtrafiken men den kan vara rätt trafikerad på morgon/fm och det kan ju vara skönt att slippa. Känns som Stina och Marcus skulle kunna få känna på den imorgon om de inte startar toktidigt.

Angående Marcus så är det nu en halvtimme sedan senaste positionsuppdatering så kanska har han också slagit nattläger.

Senast ändrad:
Regn, åska och riktig motvind på slutet. Spenderade många timmar i Marlboro där Stojan bytte reglage. Skönt att köra in i Alperna med fungerade växlar. Endast 275 km idag. Tror inte det blir jättetidigt start i morgon. Känns värker och behöver lite återhämtning.

Förnuftigt med en längre än vanligt natt under omständigheterna. Bra cyklat, Marcus. Det är ingen lätt lek du ägnar åt.

Jag konstaterar att du fortfarande gläds åt förbättringen med de nya reglagen. Det är mycket bra att kunna behålla den positiva känslan lite längre. Vila väl och lycka till imorrn!

Senast ändrad:
Från Fairlights instagram-händelser, ett utdrag av deras chatt med Rankin.

Screenshot_20190802-065425.png

Screenshot_20190802-065456.png

Inte din vanliga hotellfrukost... men schysst win-win problemlösning att skicka upp pizzakillen till hans rum :D

heffe sa:
Från Fairlights instagram-händelser, ett utdrag av deras chatt med Rankin.
Inte din vanliga hotellfrukost... men schysst win-win problemlösning att skicka upp pizzakillen till hans rum :D

Känns som han körde aningen för hårt med tanke på att han inte ens kom halvvägs... Men det blir många bra historier :)

Känns som att Ben plockat in en del på Fiona inatt, konstigt att jag inte ser distanserna på mobilen bara på datorn.

Olika långa sovstopp, strategiändring, terrängen är väl snarlik för bägge just nu när dom nästan ligger i samma omloppsbana?

marr sa:
Vad är det för skittrackers de använder? Så man aldrig råkar köpa en sådan.
Dom är nog ställda så med minimal batterikonsumtion, hur ofta byter dom batterier?
Dom är väl ansvariga för att göra det också, kommer inte ihåg men något sådant var det.

Genomgång av svenskarnas positioner och förehavanden:

Pontus verkar ha haft drygt 5 timmars vila i Valdaora di Mezzo, kort före Brunico. Ser sen ut som han hade ett stopp på 1,5 timmar i byn innan han lämnade denna. Frukost? han är nu i alla fall igång med cyklandet på allvar sedan strax efter åtta.

Stina startade tidigare, vid kvart över fem, efter elva timmars vila. Hon närmar sig nu Lienz och ligger f.n. ca 8 mil bakom Pontus.

Marcus har knappt fyra mil fram till Stina. Han hade knappt nio timmars nattvila och har varit på cykeln sedan strax före åtta.

Katja befinner sig vid östra änden av Wörthersee, ca 1,5 mil öster om Villach. Hon har 7 mil fram till Marcus och startade sin dagsetapp redan strax före fyra i morse efter sex timmars paus.

Amy har ungefär en mil kvar till Klagenfurt och ligger 4 mil efter Katja. Hon började trampa strax efter halv fem i morse och hade då pausat i sju timmar.

Anna passerade den slovensk-österrikiska gränsen för ett par mil sedan och är ca 3 mil bakom Amy. I hennes fall var nog inte ens tuppen uppe när hon startade sin dagsetapp strax efter halv tre i morse efter att ha varit av cykeln i sex timmar.

Erik har tagit en väldigt mkt sydligare rutt än de andra svenskarna så där är det väldigt svårt att säga hur han ligger till i förhållande till dem. Han är just nu i närheten av Novo Mesto i Slovenien (inte att förväxlas med tjeckiska längdskidåknings- och skidskyttetillhållet Nove Mesto). I öst-västlig riktning är han ungefär i höjd med Maribor vilket grovt sett är mitt emellan Anna och Gert-Åke. Blir intressant att se vilka planer han för fortsättningen. Vad jag kan se hade han en paus på 1.45 som slutade strax efter midnatt men i övrigt ingen betydande paus sen i går morse. Känns som han kommer att behöva stanna rätt snart för att sova. En hypotes kan vara att han kör på till dess att regnfronten som ska passera trakterna han är i under dagen (om man ska tro yr.no) kommer och då tar en paus.

Gert-Åke har nyligen passerat Varazdin och ligger cirka 14 mil bakom Anna. Han har ca en mil kvar till dess att han lämnar Kroatien och åker in i Slovenien. Hans nattpaus var ungefär nio timmar och han satte sig på cykeln strax efter åtta idag.

Christopher är i trakterna av Koprivnica och har sex mil fram till Gert-Åke. Hans nattpaus var 10,5 timmar och han har varit igång sen halv åtta.

Lorenza har lämnat Osijek där hon pausade i drygt 7 timmar och är sedan åttasnåret åter på väg österut. Hon har i runda slängar 16 mil fram till Christopher och drygt 60 mil till den nuvarande anföraren av de svenska trupperna (=Pontus).

Tillbaka
Topp