Transcontinental Race No. 8

Som vanligt är Mikko Mäkipää (04) en outlier vad gäller ruttval. I grafen nedan är rutten för cyklisterna som ligger topp-10 vid CP4 + rutten för Mikko utritade och Mikkos rutt är markerad med röda pilar.

1659473136458.png

Strasser verkar inte stressa. Har avverkat ca 14 mil på de närmare sju timmarna som gått sedan han klev i land i Bulgarien. Har 21 mil kvar till målet så just nu verkar det vara fart för målgång runt nio i morgon fm om han kör utan stopp.

Bartholmoes har avverkat drygt 2 mil från färjan som inte gick och har 12 mil kvar till Zimnicea. Om man gissar att han avverkar dessa 12 mil på 5 timmar skulle han vara vid färjan vid kvart över fyra (svensk tid) vilket skulle ge honom tre timmars vila innan färjan går. Att jämföra med Bialek som kommer att ha all chans att få ett skapligt antal timmars sömn i natt.

Som vanligt är Mikko Mäkipää (04) en outlier vad gäller ruttval. I grafen nedan är rutten för cyklisterna som ligger topp-10 vid CP4 + rutten för Mikko utritade och Mikkos rutt är markerad med röda pilar.

Visa bilaga 571512
Han är väldigt aktiv på Twitter o de ser ut som han har haft ruskigt bra vägar att cykla på (fram till idag). Han hade väl nåt problem med däck o fälg/ekrar tidigt i racet o han provar väl oxå cinq power kit. Cinq verkar inte fungerar så bra, eftersom han verkar behöva stanna o ladda en hel del

Ytterligare tre cyklister anlände CP 4 runt kl ett-två i natt (sv tid). Totalt har 15 har kommit dit.

Till CP 3 har hittills 73 cyklister kommit när knappt två dygn återstår tills dess kontrollen stänger.

Bartholmoes grundplan var tydligen Zimnicea-färjan men han ändrade planen för att komma över till Bulgarien och sen cykla hela natten. Blev ju rätt mkt cykling under natten men i Rumänien.

Med två timmar kvar till färjan 7.30 (sv tid) ser det ut att bli fyra man som gör upp om placeringarna 2-5. Saint-Exupéry kommer inte att hinna med den.
EB191B0C-77BB-44F9-92B8-C37679E86CB3.png

Ratiniks klarade av parcours 4 mellan kvart över elva och halv fyra i natt. Måste alltså varit mer eller mindre mörkt hela vägen. Han har fortsatt efter parcoursen och har därmed passerat Kolbinger som vilar vid parcoursslutet.

Ytterligare tre cyklister håller på med parcours 4 just nu, Stéphane som kommit ca 3/4 fågelvägen och Smith och Phillips som kommit ca 1/3.

Start runt kvart över fem idag för Karl Björklund efter runt 9 timmars stopp i Otocac. Bör kunna hinna till CP 3 innan den stänger 01.00 på fredag men det får inte bli alltför mkt strul på vägen dit.

Senast ändrad:
Vore intressant att veta om detta fortfarande gäller eller om de kommit igång med trafiken igen.

Går den igen skulle Bialek och Bartholmoes kunna satsa på en kvällsbåt.

Jag är förvånad över att informationen angående att färjan var avstängd inte var mer till kännedom, att inte en enda av de tiotusentals följarna av loppet DM:ad Bartholmes. De flesta i publika FB-gruppen verkade också förvånade.

Senast ändrad:
Jag är förvånad över att informationen angående att färjan var avstängd inte var mer till kännedom, att inte en enda av de tusen följarna av loppet DM:ad Bartholmes och de flesta i publika FB-gruppen var förvånade.
Är det ok att DM:a en cyklist sådan information under loppet? Känns som att med mindre än att alla cyklister meddelas blir det inte ”equal opportunity” i så fall.

Saint-Exupéry hade ett fem timmar långt stopp i natt. Med ett par timmar mindre hade han kunnat hinna med förstafärjan. Dock en sak som är väldigt lätt att teoretiskt konstatera och som inte alls är enkel, eller kanske ens önskvärd, att göra i praktiken.
B65E3105-106E-454F-A3DB-AC4ABE5BB74A.png

Saint-Exupéry hade ett fem timmar långt stopp i natt. Med ett par timmar mindre hade han kunnat hinna med förstafärjan. Dock en sak som är väldigt lätt att teoretiskt konstatera och som inte alls är enkel, eller kanske ens önskvärd, att göra i praktiken.
Visa bilaga 571530
Att kört 26h i sträck sedan senaste längre vilan med CP4 parcours inkluderat på dag 9 i loppet hade varit värt en hedermedalj :D

Jakubek verkar ha gjort en tur tillbaka till själva Zimnicea med ca 40 min till dess färjan ska gå om det nu är 7.30 som gäller. Pricken senast uppdaterad för 20 min sen.
1659504809243.png

Stéphane är klar med parcours 4. Kolbinger hann dock komma iväg innan han gjort det så ställningen är f.n.
  1. Strasser
  2. Bialek (delad)
  3. Bartholmoes (delad)
  4. Pulawski (delad)
  5. Jakubek (delad?)
  6. Saint-Exupéry
  7. Gemperle
  8. Ratiniks
  9. Kolbinger
  10. Stéphane
  11. Phillips (parcours 4)
  12. Smith (parcours 4)
  13. Mixell (delad vid CP4)
  14. Cassidy (delad vid CP4)
  15. Ferraro (delad vid CP 4)
  16. Webb (uppe vid toppen på Transalpina)
  17. Saario (vid starten av Transalpina-klättringen)
  18. van Gucht (vid starten av Transalpina-klättringen)
  19. Kuhne (ca 1 mil från Transalpina-klättringens fot)
  20. Broadwith (norr om CP 4)
Lite oklart exakt hur Broadwiths position är jämfört med de på plats 17-19.

Edit: Dessutom verkar det som de vid CP 4 hade lämnat kontrollen och att det bara var prickarna som var kvar. Uppdateringsfrekvensen är så dålig i bergen att det är omöjligt att veta hur den inbördes ställningen är mellan de tre. Troligen är dock alla inne på parcoursen nu (kl 8.07).

Senast ändrad:
Med Bechet-färjan ur spel blir det ju än mer kritiskt att hinna med sista färjan för dagen då det annars handlar om 12,5 timme till nästa färja går eller i praktiken 13 timmar då det knappast kommer att vara ngn som satsar på TM-färjan kl 8.00 (lokal tid) när Zimnicea-färjan går en halvtimme senare och ger ett klart bättre utgångsläge mot målet på bulgariska sidan.

Till sista färjan idag (18.30 sv tid från TM) är det nu alltså 10.40 (när jag började skriva detta).

Om man kikar lite på vilka som rimligen kommer att greja att komma över till Bulgarien idag ska förstås Saint-Exupéry som inte har mer än kanske 6 mil till floden göra det.

Även Gemperle med 15 mil ska inte ha några problem.

Ratiniks har knappt 20 mil så det bör också funka.

Kolbinger har vikit av norrut efter Brezoi och har därmed 24 mil. Kan kanske gå men där börjar det nog bli gränsfall. Frågan är om Kolbingers nattpaus på hela åtta timmar var lite för lång för att hon ska hinna.

Stéphane är bakom Kolbinger men skulle om han tar närmsta väg (inklusive bron med stegen efter Brezoi) kunna ha bara ngn halvmil mer än Kolbinger. Dock lär det inte bli lättare för honom att hinna än för Kolbinger.

De bakom som fortfarande inte är klara med parcours 4 kan rimligen glömma att komma till Bulgarien idag. Sen tillkommer ju risken att det är fler som gör en Barthlomoes och besöker Bechet på kvällskvisten bara för att konstatera att det inte går någon färja därifrån.

Senast ändrad:
Lanterne rouge verkar vara Lionel Bobb (259a) vars partner jag inte hittar. Befinner sig i Baierbrunn en bit sydväst om München. Innebär att deltagarna f.n. är utspridda över 11 länder om jag räknar rätt.

Om Donau torkat upp ännu mer s.a. ingen färja gick, hade de då inväntat höstregnen och fått en omstart framåt oktober med tom resultatlista? :unsure: :sneaky:

Undrar om alla kommer att ta samma rutt från färjan till mål eller om det finns några vägvalsaspekter att ta hänsyn till.

Min tolkning är att Bialek och Jakubek just nu är väldigt jämna, Bartholmoes ligger ca 5 min bakom och Pulawski 10-11 minuter bakom.

Dock osäker på hur stor felvisningen kan vara på prickarna jämfört med var de verkligen befann sig när positionen registrerades. Tidpunkten för registreringen borde dock vara rätt tycker jag.

Om Donau torkat upp ännu mer s.a. ingen färja gick, hade de då inväntat höstregnen och fått en omstart framåt oktober med tom resultatlista? :unsure: :sneaky:
Att färjor inte går, bränder, jordras mm p.g.a naturens krafter är ngt som jag tycker borde förmedlas ut till alla.
Det hade i min värld varit mest rättvist då sådan information alltid når någon men inte alla (via inofficiella källor`, så fort sådan kritisk info kring omöjligt vägval inkommit hade jag trummat ut det till samtliga.

Att färjor inte går, bränder, jordras mm p.g.a naturens krafter är ngt som jag tycker borde förmedlas ut till alla.
Det hade i min värld varit mest rättvist då sådan information alltid når någon men inte alla (via inofficiella källor`, så fort sådan kritisk info kring omöjligt vägval inkommit hade jag trummat ut det till samtliga.
Det finns förvisso en tilltalande enkelhet i att tävlingsledningen inte kommunicerar ut information till deltagarna under loppet, möjligen med undantag för situationer där loppet avlyses eller det är fara för deltagarnas liv och hälsa. Om regeln är att ingen kommunikation sker så slipper man gränsdragningsproblematik.

I fall som detta håller jag dock med om att det hade blivit "bättre" om de kommunicerat ut att Bechet-färjan inte går.

Fanns uppenbarligen möjlighet till alternativ rutt. Frågan är om Pulawskis val är bättre. Enligt RWGPS ger det 300 m längre rutt och ett par hundra hm till.
1659512596630.png

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp