Transition gör en tjejcykel

Fässberg

Aktiv medlem
Jepp Transition gör en tjej specifik freeride hoj med sex tum slag... Siren kommer den att heta och prototypen er ut så här

WhatsNew_SirenProto.jpg ht=457

Senast redigerad av en moderator:
Hoho vilken fin. =)

Dags att börja övertyga min kära sambo om att det inte alls är så farligt att köra ner för branta backar och få pedaler på smalbenen. :P

Röda fälgar och handtag! Bara tjejer skulle ha något rött på sin cykel. Jag skulle vilja kalla det för vetenskap ;-)

rymdninja skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad är det som gör en cykel kill- eller
> tjej-specifik?
> Ytterligare ett försäljningstrick eller
> vetenskap? :)

Kan tänka mej att köra omkring på en sån där, trots att jag tillhör fel kön. Snygg, kompakt och säkert prisvärd när den kommer ut på marknaden.

Ponti då var jag ju i Åre och således utan det dära internet:et.... din lilla råtta (som percy skulle uttryckt det)

Är för övrigt på strålande humör efter att polisen tyckte dom behövde låna mitt körkort idag (det var tydligen rött!?) Någon som vet hur länge man blir av med det för det kunde inte farbror polis svara på.. just de, pengar skulle dom ha med 3 feta laxar minnsan. Så blir ingen bmx denna löningen :(

Det är ju ingen ursäkt Frutten, man måste alltid vara onlajn! Himla trist med polisen där... Det borde ju finnas någon lag mot sådana böter tycker man!!

Mårten: Hihi, det har inte framkommit att jag är kärring i nån tråd. Det närmaste är väl att jag en gång nästan blivit Mergad med SuperApe. ;)

Fässberg skrev:
> just de, pengar skulle
> dom ha med 3 feta laxar minnsan. Så blir ingen
> bmx denna löningen :(

Tur det.

cantendwell.jpg ht=485

Jag förstår faktiskt inte riktigt varför det gnälls så mycket varje gång någon tar fram en tjejspecifik cykel? Det finns ju ingen som gnäller över att det finns damcyklar? Ingen verkar heller ha något att anmärka på tjejspecifika T-shirts, sallader, frisyrer, solglasögon, damtidningar, värmeljus som doftar, eller gulliga kuddar för soffan.

Behövs tjejspecifika mountainbikes? Kanske inte. Men det finns tusen andra komponenter eller finneser som är ännu mer onödiga. Jag har bland annat kolfiberspacers på min cykel där godset är urfräst för att spara 1 g. Det är onödigare än alla tjejspecifika cyklar tillsammans. Om det nu finns en marknad för tjejanpassade cyklar så är väl det ok? Att den som köper en dammodell får riktigt roligt med sin nya cykel är faktiskt det enda som betyder något.

Aron: Det har väl inte gnällts något här?

Gillar idén med tjejspecifika cyklar men förstår inte vad som gör en hel cykel tjejspecifik. Stämmer bara toptuben skulle den där hojen säkerligen passa mig som handen i handsken. Det jag har läst om hur dom har tweakat geometrin ser jag som grymt för min del.

När det blir dags för ny ram kan den där faktiskt vara ett realistiskt alternativ om den finns i en vettig storlek. Men jag lär väl få sätta dit andra dekaler eller lacka om skiten... :P

Ola: det hoppet var ju uppe i en tråd för itne så länge sedan, såg filmklippet och han reste sig som sagt i princip oskadd efter det hoppet...

men men får hålla mig nån månad till....

Edit: Äh jag och in loggningar, det var så klart Fässberg som skrev detta...

Senast redigerad av en moderator:
Skulle vara riktigt intressant att se måtten på cykeln. Det där med att den skall vara lättare är något som jag har önskat mig länge, lätt och med trevlig geo, mums! :D Fast jag tycker att den ser lite kort ut på toppröret, om det inte är så kan jag tänka mig en sån 2008....

Mårten skrev:
> Men jag lär väl få sätta dit andra dekaler

Det följer med lösa dekalark med olika färg på klibborna, så du kan pynta helt själv (efter din garderob så klart). Också en del av tjejspecifikheten.

Aron skrev:
> Ingen verkar heller ha något att anmärka på
> tjejspecifika T-shirts, sallader, frisyrer,
> solglasögon, damtidningar, värmeljus som doftar,
> eller gulliga kuddar för soffan.

Nja, det är väl ett av de mer genomdebatterade OT-ämnena här på Happy t.o.m.
Men vi bör väl låta den diskussionen stanna i därför avsedda trådar... :-)

Tjena!

Det är väl inget konstigt med saker som är gjorda speciellt för kvinnor.. Det finns ju saker som är gjorda speciellt för män..

995542263_d8c8c14a9a.jpg

Tjejspecifika cyklars vara eller inte vara är väll upp till tjejerna själva att bestämma om inga tjejer köper hojen så var det en kass idé. TBC´s tanke var att leverera en cykel i tillräckligt små storlekar så att alla tjejer kan hitta en som passar. Med en lite lägre vikt än dom vanliga modellerna och med ett formspråk som kan tilltalar tjejer. Vi får se om dom lyckats under 08. Jag själv tror på konceptet och med tanke på hur många tjejer som man såg uppe i Åre så finns det nog ett behov. Jag ska se om jag kan hitta en test förare till 08 så kan vi kanske få en recention.

Jag tror den cykeln kan bli en storsäljare för alla. Snygg, lätt(are), kort bakända och med en trevlig prislapp. Varför inte liksom, oavsett kön.

jag tycker den e sketläcker =) jag kallas gärna för tjej om jag får en sådan.. =) Inga problem alls, små ramar is the shit o den var tilltalande.. men kanske bara är för det är en tjej cukkel som lurar i mig konstiga tankar huh?

JeJa skrev:
> Jag ska se om jag kan hitta en test förare till 08 så
> kan vi kanske få en recention.

Tjena!

Jag ställer upp direkt.. Kan väl cykla i löstuttar, peruk och fälla bak pungen nån gång om jag får ha en sån hela 08 utan kostnad..

Storleken på hojen förstår jag inte vad det har med tjejspecifikheten att göra egentligen. Marin har inga tjej-hojar vad jag vet. Istället finns många av deras hojar i storlekar från typ 13" och uppåt.

Sadel och styrbredd är det enda som rent funktionellt skulle vara tjejspecifikt, men det har ju ingenting med vad tex. Transition tillverkar att göra.

Formspråket då, nae, det enda som gör att jag är tveksam till Sirenen är att den marknadsförs som en tjejhoj. Inte designen alltså.

Länkaget speciellt anpassat för tjejer... Lätta killar då?

Marknadsföringsbullshit alltihop imho. Och nej, det säger jag inte för att jag missunnar tjejer att få cyklar som passar. Jag ifrågasätter bara hela iden med tjejspecifika ramar eftersom jag inte ser poängen med att kalla dom just tjejspecifika och vad som gör dom tjejspecifika...

Borde ingen börja sälja specifika tjejgafflar, tjejhandtag, tjejsadelstolpar, tjejdäck, tjejfälgar, tjejekrar, tjejnav (borde gå att göra en nättare frihjulskonstruktion eftersom belastningen inte borde bli lika hög), tjejkedjor (ja varför ska små nätta tjejer ha kedjor anpassade för stora 100kg killar?)... See what I'm getting at?

Chris King har ju sina rosa nav och styrlager som får anses vara en smula tjejjiga, någon liten del av förtjänsten går dessutom till bröstcancerforskning - vilket får anses vara väldigt tjejspecifikt även om killar generellt tycker mycket om bröst.

OlaDanskavägen: hur landade killen på bilden?! Helt grym bild men grabben har ju inga skydd...

Har en fin tjejcykel en Konan och killen har den i "vanlig" variant, dvs herrcykel. Främst sadeln som skiljer (kortare, mjukare och annorlunda utformad). Sen finns den ju i Cerise färg... visst det är inte min favvis färg men grymt skönt att slippa grå, svart eller skogsgrön :)

Herr Wallner kör väl runt på en tämligen rosa hoj, vilket verkar funka för honom.
Kan bara tänka mig hur snabb man skulle bli med en tjejhoj...Woohooo

Mvh

-M-

Tillbaka
Topp