Transparent ram-/lackskydd

Newton

Aktiv medlem
Någon som använder transparent ramskydd och kan säga om det är bra? (Får massa reklam för det på webben just nu...)
Vore ju bra om man kunde undvika skav på utsatta rör. Tips emottages tacksamt.

mtbkr sa:
Newton sa:
mtbkr sa:
Jag brukar köra 3M Helicopter Tape. Funkar fint.

Tack!

Är det så här krångligt att applicera?

Invisiframe verkar annars bra, men dyrt...

Jag har aldrig använt fön. Ren ram och klippa lagom stora bitar har funkat för mig.

+1!

Har man stora ark att täcka med så brukar jag spraya lite såpvatten på klistret. Då kan man sätta det rätt och trycka ut bubblor, och när det torkar fastnar det perfekt.

Goddamn72 sa:
+1 på Biltemas
Observera att det finns två modeller varav den ena är något kraftigare...och dyrare. Den är också bredare vilket passar bra om du vill skydda bredare delar på ram utan att skarva. https://www.biltema.se/bil---mc/styling/skyddsfilm/skyddsfilm-2000040199. Har båda och är nöjd med båda varianterna.
Ja den där är ju väldigt tunn! Inte tillräckligt tjock för skydd enligt mig.
Den första länkade är väl mer rejäl, tror jag.

Kör denna. Känns som exakt samma produkt som de ”special bikecoverspaket” jag tidigare köpt när det kommer till tjocklek, vidhäftning och beständig över år. Med skillnaden att de. Är billigare och att man själv kan klippa till vad man behöver istället för att när man förbrukat den stora biten i paketet är den förbrukad som det alltid är typ.
https://www.biltema.se/bil---mc/styling/skyddsfilm/skyddsfilm-2000040199

Senast ändrad:
på bärande plast/carbondelar skulle jag inte tejpa på något med oklart kemiskt innehåll och mjukgörare.

(två trådar i samma ärende)

kais01 sa:
på bärande plast/carbondelar skulle jag inte tejpa på något med oklart kemiskt innehåll och mjukgörare.

(två trådar i samma ärende)
Tror du att det finns tejp som kan lösa upp epoxin (som för övrigt är känt för att ha hög kemisk resistens) i kolfiber och tror du dessutom att kolfiberramar inte är klarlackade = skyddade från UV-strålning och lösningsmedel?

epoxy är känt för att vara motståndskraftig, men som sagt med tejp från oklar källa vet du aldrig vad de innehåller. att substanser kan diffundera in genom lack är närmast troligt.

kais01 sa:
epoxy är känt för att vara motståndskraftig, men som sagt med tejp från oklar källa vet du aldrig vad de innehåller. att substanser kan diffundera in genom lack är närmast troligt.

Du menar att klistret skulle innehålla något som vandrar igenom lacken, och skadar kolfibern under utan att lacken skadas först? ??

t ex ja. lacken kan skadas eller så skadas den inte. att den långsamt släpper igenom olika ämnen är ställt utom tvivel. sen behöver det inte vara ett problem mer än i ett sällsynt undantagsfall, men varför chansa. ett råd är att köpa dylika skydd från en källa man kan lita på.

när du hojar bredvid den där avgrunden vill du slippa tänka på det här.

O vilken är en säker källa där du med 100% vet att de testat??? du menar sportcover eller likande i butik där du är minst lika osäker på vad det är? Vågar jag lita på de små dekaler tillverkarna skickar med, står ju inget märke på dem?

Jag kör med Invisiframe på min HB.160. Skyddar fint o syns inte mycket alls. Om jag skulle bara skyda röret bakom framhjulet, då skulle jag köra Leading Edge Tape, s.k. Helicopter Tape.

Bilagor

• Invisiframe.jpg
    Invisiframe.jpg
    77.9 KB · Besök: 120
  • Invisiframe 2.jpg
    Invisiframe 2.jpg
    133.3 KB · Besök: 179
arsenik kan man ju härda sig mot. kanske ett bra sätt att slicka på tejpen? nej förresten då bryter enzymerna i spottet snart ner cykeln i atomer..

som kontrast till nedbrytning av plast med lösningsmedel gjorde jag ett kedjeskydd i polycarbonat för många år sedan. det är fortfarande monterat och stått emot olja och avfettning bra. men utsätt samma plast för aceton, och det sväller upp och blir grått på bara några minuter. och det tål bara vissa specificerade tejpsklister. t ex från 3m

andra plaster blir istället spröda, av ålder eller baraföratt. det kan vara kemi, ozon eller uv-ljus. plast är inte ett vidare inert material.

om man vill se hur t ex vatten tar sig igenom till synes intakt lack, titta på närmaste några få år gamla mercedes sprinter. rostblommor på öppna ytor förintar bilen i snabb takt.

Skämt åsido så skadar det nog inte att vara försiktig med vad man tejpar med på sin kolfiberhoj, kemiska reaktioner kan vara lömska. Använder själv Biltemas skyddstejp & är nöjd med den, men å andra sidan så har jag en stålram.

Två flugor i en smäll! Under min biltematejp finns nämligen biltemaklarlack rakt på rått stål, & där det inte sitter tejp är lacken rätt illa åtgången. Kanske tillåmed slipper blästra när det är dags?

kais01 sa:
arsenik kan man ju härda sig mot. kanske ett bra sätt att slicka på tejpen? nej förresten då bryter enzymerna i spottet snart ner cykeln i atomer..

som kontrast till nedbrytning av plast med lösningsmedel gjorde jag ett kedjeskydd i polycarbonat för många år sedan. det är fortfarande monterat och stått emot olja och avfettning bra. men utsätt samma plast för aceton, och det sväller upp och blir grått på bara några minuter. och det tål bara vissa specificerade tejpsklister. t ex från 3m

andra plaster blir istället spröda, av ålder eller baraföratt. det kan vara kemi, ozon eller uv-ljus. plast är inte ett vidare inert material.

om man vill se hur t ex vatten tar sig igenom till synes intakt lack, titta på närmaste några få år gamla mercedes sprinter. rostblommor på öppna ytor förintar bilen i snabb takt.

Fast nu används väll polykarbonat som bindmedel för kolfibern?

Jensen sa:
kais01 sa:

Polykarbonat (även kallat Lexan som är ett handelsnamn) förekommer främst helt genomskinligt och används till bland annat visir och flygplansfönster. Det är en termoplast till skillnad från epoxi och tål varken hög temperatur (över 60°C över längre tid) eller olja/fett/lösningsmedel särskilt bra. Att det skulle användas som matris i kolfiber har jag aldrig hört talas om och skulle gärna vilja ha källa på det.
Epoxi är en härdplast, den har helt andra egenskaper och väldigt god kemisk resistens. Härdplaster blir ej mjuka och smälter inte, de förkolnas vid högre temperaturer.
ALLA plaster åldras, de ändrar sina egenskaper över tid, hur de än förvaras och sköts. Att exempelvis skydda dem mot UV-ljus med klarlack är ett effektivt sätt att bromsa den effekten. Nu är det ingenting som märks på bara ett par år på exempelvis en cykelram, men garanterat på 10-20 år.

Frågan är hur det skulle vara möjligt att biltemas skyddsfilm som är en termoplast innehåller så starka lösningsmedel att det skulle lösa upp 2-komponents klarlack och påverka epoxin i kolfibern utan att själv lösas upp där den ligger på hyllan?

TOST sa:
Jensen sa:
kais01 sa:

Polykarbonat (även kallat Lexan som är ett handelsnamn) förekommer främst helt genomskinligt och används till bland annat visir och flygplansfönster. Det är en termoplast till skillnad från epoxi och tål varken hög temperatur (över 60°C över längre tid) eller olja/fett/lösningsmedel särskilt bra. Att det skulle användas som matris i kolfiber har jag aldrig hört talas om och skulle gärna vilja ha källa på det.
Epoxi är en härdplast, den har helt andra egenskaper och väldigt god kemisk resistens. Härdplaster blir ej mjuka och smälter inte, de förkolnas vid högre temperaturer.
ALLA plaster åldras, de ändrar sina egenskaper över tid, hur de än förvaras och sköts. Att exempelvis skydda dem mot UV-ljus med klarlack är ett effektivt sätt att bromsa den effekten. Nu är det ingenting som märks på bara ett par år på exempelvis en cykelram, men garanterat på 10-20 år.

Frågan är hur det skulle vara möjligt att biltemas skyddsfilm som är en termoplast innehåller så starka lösningsmedel att det skulle lösa upp 2-komponents klarlack och påverka epoxin i kolfibern utan att själv lösas upp där den ligger på hyllan?

lite min tanke med. därav att jag inte riktigt köper kais01´s resonemang i detta fall

tog bara polykarbonat som ett exempel på plast med välkänd rätt uttalad kemisk känslighet. gillar den som material till egentillverkade detaljer för den är formbar vid ca 150 grader, och osedvanligt stark och seg.

epoxi som fyllnadsmedel i kolfibercyklar eller det skyddande lacklagret har inte alls samma känslighet. men den är inte noll. och endera lär väl knappast lösas upp och bli mjukt, mera troligt är att det skulle bli sprött.

mitt killkänsla i detta är därmed att köpa tejp och stripes från en tillverkare som man förstår tar ansvar för innehållet i både film respektive klister. om du tror att biltemas tejpprodukter i varje produktionsbatch alltid är fria från t ex lösningmedel eller mjukgörare med potential att påverka din cykel, köp biltema. tror föralldel inte det är det sämsta alls.

det är alltid svårt att veta vad produkter man köper egentligen innehåller, eller vad man gjort för tillsatser och behandlingar för att t ex klara lagring och transport. av det skälet sköljer jag mat jag skall äta, och tvättar kläder innan första användning. trots att det kanske är onödigt. skor får dock passera.

Tillbaka
Topp