Transportera cykel på taket (biltema hållare)

42Hz har en gammal Biltemavariant, funkar minst lika bra som det Thule jag har. Pillrigare att sätta fast och ta bort från takräcket men det gör åtminstone inte jag (har takräcke och cykelhållare monterade som en enhet - enkelt att lyfta av och sätta fast på bilen).

Den är kanon. Jag har 2 st. Har en benägenhet att rosta i kanterna så den bär tas av när den inte används. Lite jobb att montera så jag har ett dedicerat takräcke med tre hållare på. Fixar inte allt för aviga ramar utan gör sig bäst när det gäller traditionell diamantram i någon form. Bultarna i gångjärnet efterdras med fördel då och då. Jag ser inte någon anledning att köpa Thule för 4 ggr pengarna.

Den klarar riktigt feta däck då däckhållarna är så grunda

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> hur feta däck får man ner i den där hållaren?

Spännremmar finns i långa längder, bör klara alla existerande och kommande trampcykeldäck. ;)

Om dom inte har ändrat infästningen senaste året så passar dom inte utan modifiering på lasthållare med breda ovala t-spårsförsedda rör, t ex Toyotas nya original-lasthållare (Montblanc-tillverkade).

Dom funkar bra men vissa bultar rostar lite och stället tar som sagt var lite tid att montera.
Har kört både racer och MTB på dom utan några problem.
Har du bråttom: Köp ngt annat. t.ex Thule !
Har du inte mycket pengar: Köp Biltemas !

/Henrik

Jag köpte den hållaren från Biltema men fick lämna tillbaka den då den inte klarade diametern på rören på min cykel. Så håll koll på vilken diameter den klarar innen du köper.
//Kristofer

kris skrev:
> den inte klarade diametern på rören på min cykel.

Hur grova rör har Du på hojen?

På väg hem från Finnmarksturen -03 råkade vi ut för det som inte får hända! Ett takcykelställ från Biltema ( möjligen annan modell nuförtiden!) gick sönder under körning i 90 km/h! Cykeln välte ned på sidan av bilen och gled sedan utför bilsidan för att sedan hamna i diket. Kan lova att SPDerna gjorde fina repor i lacken! Förvånandsvärt nog klarade sig cykeln med endast punktering och en knäckt fälg. Cykeln lagades för under tusenlappen men bilen kostade över 20 papp att lacka om. Dock måste jag ge en eloge till Biltema som utan någon som helst tvekan stod för alla kostnader för både cykel och självrisk på bil!

Kör nu med Thules enklaste ställ. Saknar dock snabbspänne för att fäste stället i bilen...och även att låset håller fast hela kalaset i bilen.

Så mitt råd:
Har du skralt i kassan så chansa på ett biltema
Har du lite mer pengar köp Thules enklaste ställ
Har du mer pengar och kör mycket så köp ett finare Thule med snabbspänne och med lås som låser fast cykeln i bilen

Om du köper ett biltemaställ, tänk på:

-Ramen på cykeln du tänkt transportera måste vara "normal". Ovalt rör kan, som Tnt skriver, avhjälpas med längre skruv. Annorlunda ramdesign är värre, t.ex. för flera FS-hojar med "höga underrör". Själva armarna är korta och möjligheten att ändra detta få.

- Byt ut samtliga muttrar mot Nyloc. Muttrarna som följer med skruvar upp sig snabbt (fulmuttrar med för stora toleranser kanske?) och du riskerar i värsta fall att stället skruvar upp sig själv under färd.

Har ett ställ själv och det är stabilt minst sagt. Tar utan problems en 18 kg ståldamcykel utan svaj, något som mitt andra Thule (proride 591) inte gör. Men det är å andra sidan betydligt smidigare att använda.... (men typ 10 ggr så dyrt oxå)

Har två stycken sedan många år tillbaka. Har funkat tillfredsställande. Lite mariga att fästa på taket. Inget för en servicebil i TdF! På pin kiv så har jag dom hängande på garagets fasad.
Dom ser inte snygga ut efter att blivit utsatta för väder & vind genom åren, men dom funkar.
Prisvärda.

/steen

Har testat Steens Biltemahållare ett par gånger utan problem. Höll sträckan Kalmar-Rättvik-Kalmar utan att lossna eller strula. När jag har vägarna förbi Biltema ska jag köpa ett par egna att ha i reserv.

Det kan vara lite knepigt att fästa cyklar med lite udda ramrör, som Miss Yetis Yeti.

//Pär

Stampe skrev:
> - Byt ut samtliga muttrar mot Nyloc. Muttrarna som
> följer med skruvar upp sig snabbt (fulmuttrar med
> för stora toleranser kanske?) och du riskerar i
> värsta fall att stället skruvar upp sig själv
> under färd.

En mycket bra idé att byta muttrarna, och gärna även skruvarna då dom är på gränsen för att låsmuttrarna ska fungera (åtminstone på våra två ställ).

Skruvarna/muttrarna är väl egentligen inget fel på, men konstruktionen har rätt liten tolerans mot fel. Pressningen som ska hålla ramarmen på plats är t ex ganska kort. Bruksanvisningen är dessutom otydlig, och enligt en (mycket...) anonym Biltema-anställd jag pratade med är många av de felande ställen orsakade av att armen har monterats på fel sida av fästet så att skruven får ta hela kraften.

Vet inte riktigt om man vågar lita på den, en kompis i U.S.A hade köpt med sig en sådan (eller en liknande från biltema) men den gick sönder när dem körde lite offroad på väg till mountin bike stället och cyklarna flög av och i samma takt repade hans tak.. Osis eller dålig kvalite??

Mitt råd skulle vara att inte köpa den

Cant_Touch_me skrev:
> Mitt råd skulle vara att inte köpa den

Då är mitt råd att även läsa vad som står i bruksanvisningen på t ex Thules och Montblancs ställ. Dom avråder från terrängkörning och höga hastigheter. Det finns anledningar till det.

Om man räknar med att belasta stället hårt är det alltid en bra idé med ett rep eller rem som extra förstärkning på tvären. Då lär det mycket till innan något lossnar eller går sönder.

För vårt Thule-ställ för dragkroken anges det oacceptabelt med just höga hastigheter och terrängkörning. Lite märkligare är att det är förbjudet att köra tandemcyklar på det, men att det står så beror väl på att nån idiot har försökt och sen stämt Thule...

:)

Här ett exempel på takställ som håller för lite terrängkörning också:
takstall.jpg ht=480

Delar av happymtb testar cyklingen i Whistler sommaren -05

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Men harregud. Om man köper ngt för ~130:- på BT så måste det ju hålla för offroad, 320km/h och 65 negativa G. Inget konstigt med det, för alla vet ju att BT = NASA-tech... :E

För att vara seriös. Jag köpte ett beg-ställ av franskt fabrikat som fästes på bakruten (clio) och det fungerar kanon.

Mitt tips - stirra dig inte blind på de konvotionella lösningarna. Finns massor av ställ som man fäster på alla möjliga skumma sätt och de fungerar kanon...

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp