Transportera Cykel på Vasan?

Fnurre

Medlem
Hej

Efter målgången vill jag ta mig tillbaka till Sälen via buss. Hur funkar det med transport av cykeln? Måste man ta med ngt "emballage" eller dyl. För att den inte ska bli förstörd?

Mvh

Det brukar finnas lite embalage i form av tunn vit cellplast i bitar om typ 30x40 cm.
Tyvärr finns det ingen tejp eller liknande så de där bitarna ramlar lätt av.
Skyddar väl OK mot repor, men mot krökta växelöron och liknande hjälper de föga.
Min cykel har klarat sig bra de senaste två åren. Vet inte om det beror på tur eller om de kör försiktigt. =)

Eftersom du ska tillbaka till Sälen förutsätter jag att det är där du har boende/parkerad bil. Det betyder att du endera får åka till Mora med emballage innan loppet alt. ha det med under racet. Haft samma funderingar de gånger jag kört, men chansat att lasta cykeln med det emballage som finns att tillgå. Som tur var träffade jag en trevlig medtävlande som hade en tejprulle... :)

Vårt upplägg blir att parkera två bilar i Mora dagen innan loppet och sen köra hem till Sälen efter en bit matning en dusch.

Funkade utmärkt förra året och med alla cyklister på detta forum som skall upp så borde detta gå att ordna för de flesta.

SeglarPath sa:
Eftersom du ska tillbaka till Sälen förutsätter jag att det är där du har boende/parkerad bil. Det betyder att du endera får åka till Mora med emballage innan loppet alt. ha det med under racet. Haft samma funderingar de gånger jag kört, men chansat att lasta cykeln med det emballage som finns att tillgå. Som tur var träffade jag en trevlig medtävlande som hade en tejprulle... :)
Man kan ju annars packa emblalaget i den ryggsäck man dumpar vid starten i Sälen, som sedan fraktas till Mora av tävlingsorganisationen medan man själv cyklar de 9 milen. =)

Eveningstar sa:
SeglarPath sa:
Man kan ju annars packa emblalaget i den ryggsäck man dumpar vid starten i Sälen, som sedan fraktas till Mora av tävlingsorganisationen medan man själv cyklar de 9 milen. =)

Bra tänkt där! :) Nu känner jag mig lite dum i huvudet. Varför har inte jag gjort så..? :D

Jag körde buss/lastbilsupplägget ifjol. Upplever att cyklarna hanterades väldigt bra. Blev lite överraskad över att jag fick visa startbevis för att få ut min cykel. Trodde det skulle vara lite mer vilda Western. Välordnat minst sagt.

Emballerade ingenting.

Vi brukar alltid ha med en chaffis som har betalt boende som kommer och hämtar oss.
ALDRIG att jag skulle köra tillbaka cykeln på lastbil.

Jag har kört ett flertal ggr och har alltid nyttjat transport Mora till Sälen, ibland dagen innan och ibland i arla morgonstund. Det har aldrig varit tillstymmelse till problem. Den kommer när den ska, lyfts ner till mig och det har aldrig blivit en skråma på min fina dyra cykel. Det blir som en liten semester för den ser jag det som, att få åka på äventyr utan mig en stund. Sen när vi möts är vi båda glada och jobbar bra ihop igen under loppet 👍🏼.

Har man sviiiindyr cykel kan jag förstå att man kör det upplägget. Min 6 år gamla aluminiumhoj har varit med om betydligt riskablare saker än att åka lastbil.
Beror på vad man då definierar som svin. Min Scott Spark RC Pro för en massa pengar överlevde med hälsan i topp, och som du känner jag att hojen varit mer om betydligt värre saker än att åka lastbil i några mil.

Tillbaka
Topp