Transportväska för cykel (tågresa)

Nineplanets

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte ta tåget från Stockholm till Malmö och tänkte det skulle vara kul att ha med mig min cykel (Gravelbike). SJs regler är tydliga med att de vill att man transporterar cykeln i en transportväska avsedd för en sådan.
Har hittat följande:
https://www.bikester.se/698668.html

Någon som har erfarenhet av denna? Andra vettiga alternativ?

Du är nöjd? Cykeln kom fram oskadd?
Tror du den väskan skulle fungera om man skulle vilja ta cykeln på flyget någon gång också?

Ifall det bara rör sig om att åka tåg med cykeln så hade jag antagligen kikat på en ”rinko bag”

Typ en stor påse som du drar över cykeln. Så kan du cykla till tåget, montera ner cykeln i väskan och sen bygga ihop den snabbt igen när du kommer fram

Urban bikewear ska ha inne tror jag

Nineplanets sa:
Du är nöjd? Cykeln kom fram oskadd?
Tror du den väskan skulle fungera om man skulle vilja ta cykeln på flyget någon gång också?

Cykeln kom fram oskadd. Jag har flugit med den vid tillfälle också, helt problemfritt. Det är inte min utan en jag har turen att kunna låna, ägaren flyger flitigt med den.

Sånt där ställ för landsvägscykel har jag aldrig saknat.
Har både åkt flyg och tåg med CX och landsvägshoj i min Evoc.

Stumpy sa:
Sånt där ställ för landsvägscykel har jag aldrig saknat.
Har både åkt flyg och tåg med CX och landsvägshoj i min Evoc.

+1 Har packat min CX direkt i Evoc:en utan minsta problem.

Har man tänkta att flyga med väskan eller transportera den med andra transportmedel där man själv inte stuvar väskan så kan det vara klokt att se till att ha ett par distanser som håller isär gaffeländarna. Ifall väskan hamnar underst eller trycks in i ett bagageutrymme så kan det bli tråkigt utan.
Med genomgående axel så kan man såga till ett par rörstumpar i rätt längd. Med öppna drop outs så behöver man i princip ett par lösa nav men det finns kanske någon smart lösning även till det?

Tillbaka
Topp