Transportväska....

Transportväska....
Är det någon som kan tipsa om en bra transportväska...!? Framförallt ska den användas till
flyg-transporter! En fråga är t ex. :skyddas cykeln tillräckligt i en mjuk väska,(har ju sett hur bagaget hanteras på landvetter....),!?

Transportväska....
cykelkartong.. gratis så du kan ta en ny för varje tur om de blir lite fula.
Har du heldämpad så kan du göra som jag gjorde och ta bort svingen och med det kapa lådan på hälften så den blir lite mer lätthanterlig både för dig själv och för flygplattsgubbarna, jag tog den öveblivna kartongen och förstärkte vid hjulaxlarna så de inte skulle fåför sig att titta ut.

Transportväska....
Jag har en (enorm) planetX-väska som jag köpte från CRC, det var ett bra pris just då (ca 700:-) jag hade nog inte köpt den till normalpris, knappt det dubbla. Den är gjord i nån kraftig nylon med foder. När jag har flugit med den har jag trots allt förstärkt den med kartong på sidorna. Jag tippar på att den klarar sig utan kartongen, men jag litar inte på bagagehanteringen. Har fått en resväska sabbad (hårdskal) och väskor har försvunnit ett flertal gånger. De gånger jag har rest med en cykellåda, så har den varit ganska hårt åtgången. Förstärk hörn och kanter med massor med gaffatejp! Bubbelplats är bra att fylla ut tomrum med.

Transportväska....
Kolla era försäkringar. Om hojen försvinner eller går sönder i bagaget så får man inte särskilt många pengar av flygbolagen. När jag kollade med mitt försäkringsbolag så var dom även oerhört restriktiva med ersättning i sådana fall. Mitt försäkringsbolag (länsförsäkringar) krävde extraförsäkring för hojen med 25% självrisk.

Själv skulle jag nog vara tveksam att åka med något annat än hårdskalsväska. Det är liksom så jäkla trist om man åker på en resa för att cykla och hindrar från att få cykla pga en trasig hoj.

Transportväska....
Jag har flugit med både hård väska och kartong. Första gången med hård väska och alla efterföljande (5-6) gånger med kartong. You do the math.

Med racer hade det kanske varit annorlunda, men att få ner mtb:n i hårda väskan var rätt bökigt.

Transportväska....
de bästa väskorna är från Bikr Pro USA; tyvärr kostar de lite stålar, emn reser man mycket så kan det vara värt det, eller om man kommer över en begagnad.

här är deras modell för två cyklar:
dblRaceCase_large.jpg

skitsmidig me hjul o allt, men folk kollar underligt när man kommer rullande me en så stor väska :D o drar dem i en rem, ser ut som man rastar hunden :D

här är den för en racercykel, finns en massa olika versioner:
racecase_large.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Transportväska....
Jag har en sådan här Crateworks Pro XLC Plastic Bike Box.http://crateworks.com/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=crateworks&Product_Code=Pro_XLC&Category_Code=Bike-Boxes
Funkar bra tror den är större än en "vanlig" hårdskalsväska.
Den är dessutom hoppfällbar. Dr Spoke säljer dessa, tidigare i alla fall.
Ganska lätt att få ned en racer.

Senast redigerad av en moderator:
Transportväska....
Ville inte frakta min racer i pappkartong så jag köpte en hårdväska från http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1098312505, jag har inte hunnit testa den än men den verkar helt okej. Speciellt om man jämför priset ~1500kr(+frakt) med 4-5000kr som övriga hårdskalsväskor ligger på i pris. Visserligen står det radon stort på väskan, får se om flygplatspersonalen nekar resa med så farliga saker i bagaget när det är dags att åka.

Transportväska....
Jag har en mjuk väska och hittills har det fungerat bra. Använder rörisolering på utvalda ställen som extra skydd. Skulle nog känns mig mer säker med en hård dock. Det är en Spectra och kostade 999:- om jag inte minns fel.

Tillbaka
Topp