Trek Roscoe 8 27.5"+ bra MTB för nybörjare?

Från Liljevalchs vårsalong:

2016.gif

Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
Börne sa:
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Den korrekta benämningen är 141x9 mm men Sixten har för vana att kalla de flesta QR för 5 mm :)
Jag kallar en 5x141 mm axel för 5 mm, av den enkla anledningen att axeln är Ø5 mm. Låter det rimligt?

Även DT Swiss kallar axeln för 5 mm, eftersom att den är 5 mm. Låter det rimligt?
Dock blir det nog otydligt för en helt ny inom cykelvärlden, det är ju inte bara den där 5mm axeln som bar upp hjulet utan det är ju en 9mm axel, medan QR 5mm axeln klämmer ihop!
Det är inte första gången någon väldigt kunnig missar på detta. Axeln sitter kvar i hjulet och är 9mm på den gamla standarden.
Jo just det...
Jomen, det där är ju en ny standard Sixten. Ingen är väl förvånad att den innebär ett nytt sätt att benämna äpplen. Det blir hårklyverier om man inte håller reda på det.

Jag tror ju att du har koll på detta egentligen, men för de som inte har det slänger jag in lite Sheldon (bläddra ned till Axle och Axle Set): https://www.sheldonbrown.com/gloss_an-z.html

Börne sa:
... ingen påstår ju att en 5mm QR är bättre, men man behöver inte få det att låta som att hjulen kommer att trilla av när man kör över ett brunnslock heller!
Vilka hjul? Det finns ju knappt några 5x141 mm icke-standard QR-hjul att köpa.
QR-nav är väl ok nya cyklar <5000 kr och på 15 år gamla fincyklar. Inte på en 2018 års mtb >10000 kr.

Lånar tråden.
Sonder transmitter för 12k, Vitus Sentier VR+ 11,5k, Nukeproof Scout Sport 8,2k/Race10,5k.
Vilken väljer man. Är Suntour på sporten så dålig?

Freddie L sa:
Jomen, det där är ju en ny standard Sixten. Ingen är väl förvånad att den innebär ett nytt sätt att benämna äpplen. Det blir hårklyverier om man inte håller reda på det.
5x141 mm QR är ingen ny standard, det är en icke-standard, en dålig sådan. Tekniskt dålig och som tur är mycket sällsynt.

Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
5x141 mm QR är ingen ny standard, det är en icke-standard, en dålig sådan. Tekniskt dålig och som tur är mycket sällsynt.
Jag pratar inte om ”141”-delen utan ”5/9”-delen.

Men släpper detta nu! Ha en trevlig kväll alla!

Varför väljer man att föra in denna konstiga standard i sin line-up? Har svårt att se någon större besparingspotential. Fler artikelnummer brukar i regel ha motsatt effekt. Eller vill man bara differentiera modellen och göra den lite sämre?

maglat sa:
Lånar tråden.
Sonder transmitter för 12k, Vitus Sentier VR+ 11,5k, Nukeproof Scout Sport 8,2k/Race10,5k.
Inte dålig, men tung med innerben i (förmodat) stålrör, minst 2,3 kg (troligtvis 27,5" och kortaste slaglängd) https://www.srsuntour.com/products/xcr-34-lo-r-air-15x110-boost?variant=44372486222

Jämfört med t.ex. Pike med innerben i alu, som är ½ kg lättare https://www.bike-components.de/en/R...f-Set-27-5-Suspension-Fork-2019-Model-p63652/

Doctor C sa:
Varför väljer man att föra in denna konstiga standard i sin line-up? Har svårt att se någon större besparingspotential. Fler artikelnummer brukar i regel ha motsatt effekt. Eller vill man bara differentiera modellen och göra den lite sämre?
Fulmärken som Trek och Specialized älskar att låsa in sina kunder i egna fulstandards, med hopp om att de bara köper hjul, däck, tillbehör etc från Trek och Specialized. Det funkar inte. De underskattar köparens intelligens, inte bra för varumärket. Några år senare backar de och anammar industristandard. Samtidigt som de hittar på någon ny dumhet för att försöka låsa in kunderna i loser-fållan.

Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:

Det är 10 mm utvändigt bak (10x135, 10x141), och 9 mm utvändigt fram (9x100). Alla med 5 mm axel. Bara så att du vet :)

Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:

Det är 10 mm utvändigt bak (10x135, 10x141), och 9 mm utvändigt fram (9x100). Alla med 5 mm axel. Bara så att du vet :)
Och här https://www.tritoncycles.co.uk/comp...rims-duroc-40-sl-boost-141-wheels-27-5-p20637 skriver dom 141x12 mm, förvirringen blir TOTAL! :()

12.png

Senast redigerad av en moderator:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:

Absolut! Tack för att du går in i detalj. Bara att du rör ihop axel och QR.

Sixten Fors sa:
Fulmärken som Trek och Specialized älskar att låsa in sina kunder i egna fulstandards, med hopp om att de bara köper hjul, däck, tillbehör etc från Trek och Specialized. Det funkar inte. De underskattar köparens intelligens, inte bra för varumärket. Några år senare backar de och anammar industristandard. Samtidigt som de hittar på någon ny dumhet för att försöka låsa in kunderna i loser-fållan.
Ja, så kan det nog vara i vissa fall (t.ex. Specialized 142+) men Trek är väl inte ensamma om 5x141?

Sixten borde kalla det 5mm stickaxel... Alternativt 5mm hål för snabbkoppling/stickaxel...
Alternativt Yd=10mm Id=5mm

Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:

Även riktiga 12/15 mm genomgående axlar kan ibland kallas för QR https://www.fanatikbike.com/products/fox-racing-shox-15mm-qr-axle
Så att du inte blandar ihop axlar för öppna drop-outs med genomgående axlar.

Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:

Även riktiga 12/15 mm genomgående axlar kan ibland kallas för QR https://www.fanatikbike.com/products/fox-racing-shox-15mm-qr-axle
Så att du inte blandar ihop axlar för öppna drop-outs med genomgående axlar.
Precis! Och om du nu går tillbaka till den bild du själv bifogade i slutet på förra sidan så ser du ju hur det hänger ihop.

Hur många axlar behöver man i ett hjul egentligen? En, två, flera?

maglat sa:
Johannes13:34-35 sa:
maglat sa:
Lånar tråden.
Var köper man Sonder Transmitter? Från Alpkit? https://www.alpkit.com/sonder/sonder-transmitter Den verkar bara finnas som pre-order där.
Stämmer. De börjar byggas 10:e juli. Vill du köra direkt ska du välja något annat.
Okej, då får jag kika på något annat. Är Nukeproof du nämnde lättillgänglig och har de däck på 27.5"+?

Enklast att göra som Sixten skriver. Vitus Sentier _är_ ett bra köp. Jag köpte VR+ för VRS+ inte fanns i min size. La dock på en dropper för 1200.
Köper du på Wiggle så lägg en beställning på Cykel först och vänta på att det köpet går igenom.Då blir du platinum kund och får bra rabatter på vissa delar av sortimentet och kan lägga på en billig dropper. Sen kör du sönder de befintliga växlarna och uppgraderar sedan till NX Eagle 1x12 :D . Du kommer bli nöjd, promise.

Davey sa:
Sixten Fors sa:

Du som verkar ha koll på Vitus, hur länge tror du att det dröjer tills dom fyller på lagret på crc/wiggle?
Ingen aning. CRC verkar i alla fall få in cyklar ibland. Wiggle har sålt slut sedan länge, och de har tom. tagit bort artiklarna ur sortimentet. Vet inte vad som ligger bakom att Wiggle inte får någon tilldelning.

Konan har Deore 2x10 med 11-36 bak, bakvxl ser ut att vara utan clutch, bara 100 mm slaglängd fram, Recon Silver (stålrör).
Sentier VR+ känns hetare.

dustiekaltman sa:
Enklast att göra som Sixten skriver. Vitus Sentier _är_ ett bra köp. Jag köpte VR+ för VRS+ inte fanns i min size. La dock på en dropper för 1200.
Köper du på Wiggle så lägg en beställning på Cykel först och vänta på att det köpet går igenom.Då blir du platinum kund och får bra rabatter på vissa delar av sortimentet och kan lägga på en billig dropper. Sen kör du sönder de befintliga växlarna och uppgraderar sedan till NX Eagle 1x12 :D . Du kommer bli nöjd, promise.
Tack för inlägget. Betryggande att höra positivt utlåtande från en nöjd kund. ??

Men Sentier har väl komponenter från Shimano? Behöver man inte byta mycket om man vill gå över till SRAM NX?

Däcken som Sentier VRS+ har, är de slanglösa? Blir inte klok på det. Fälgen stödjer väl åtminstone det förfarandet. Men däcken som den levereras med?

dustiekaltman sa:
Tack för inlägget. Betryggande att höra positivt utlåtande från en nöjd kund. ??

Men Sentier har väl komponenter från Shimano? Behöver man inte byta mycket om man vill gå över till SRAM NX?
Alla Sentier har bra växlar från fabrik, inget behöver bytas. Du behöver inte 12 växlar.

Sentier har 1x11 växlar från Shimano och Sram. Bakvxl och reglage måste vara samma märke och samma antal vxl.

De har kassetter från Shimano, Sram och Sunrace. Alla 11-delade kassetter funkar med både Shimano och Sram växlar, samma avstånd mellan dreven.

Alla vepartier funkar med alla växlar, 10-12 delat.

Däcken som Sentier VRS+ har, är de slanglösa? Blir inte klok på det. Fälgen stödjer väl åtminstone det förfarandet. Men däcken som den levereras med?
Tubeless Ready men cyklarna levereras nästan alltid med slang.

Senast ändrad:
kolan sa:
Sixten Fors sa:
.

Det finns rätt många här faktiskt, DT Swiss, Fun Works, Hope Pro...
https://www.actionsports.de/en/wheels/custom-wheels/mtb-boost-disc-29/
Hur kommer det sig att så stora märken satsar på den här "icke-standarden"? Vad jag hört är det Boost nav utan end caps, alltså samma nav, då är det väl inte så märkligt?

Och exakt var hittar du 141 mm QR-nav där? Ser bara en massa 148 mm... :()

Här https://www.tritoncycles.co.uk/comp...rims-duroc-40-sl-boost-141-wheels-27-5-p20637 är den enda handlare jag lyckats vaska fram som säljer den udda 141 mm -dimensionen som bakhjul till 27.5Plus. Men det vore kul om det fanns fler alternativ, som jag själv är en udda 141 mm -cyklist... :)

Senast redigerad av en moderator:
kolan sa:
Sixten Fors sa:
.

Hur kommer det sig att så stora märken satsar på den här "icke-standarden"? Vad jag hört är det Boost nav utan end caps, alltså samma nav, då är det väl inte så märkligt?
De satsar inte, de återanvänder gamla QR end-caps på moderna boost-nav, samtidigt som de undrar vad i h-e vissa cykeltillverkare håller på med?

Om man som cykeltillverkare ändå är i farten och "uppgraderar" gamla cykelparken från 5x135 mm QR till något modernare, varför inte välja 12x142 mm eller 12x148 mm som är standard på ALLA bättre cyklar, inte bara ALLA cyklar som kostar över 20000 kr. Det är bara de stora/snåla tillverkarna som håller på med 5x141 mm i ett mycket smalt segment mellan instegscyklarna med 5x135 mm och deras dyra/riktiga cyklar med 12x148.

Ju fler av oss kunder/köpare som bojkottar 5x141 cyklar, desto snabbare kommer de att försvinna helt från marknaden. En parentes i historien.

Örjan Lax sa:
kolan sa:
Sixten Fors sa:
.

Du får ju gå in på "Configure" och "axle standard rear"

Bilagor

• 2018-06-26_100756.png
    2018-06-26_100756.png
    20.9 KB · Besök: 155
kolan sa:
Örjan Lax sa:
kolan sa:
Sixten Fors sa:
.

Du får ju gå in på "Configure" och "axle standard rear"

Aha! Tusen tack! :)

Sixten Fors sa:
De satsar inte, de återanvänder gamla QR end-caps på moderna boost-nav, samtidigt som de undrar vad i h-e vissa cykeltillverkare håller på med?
.

Jag har ju en Cannondale trail 2 med "Boost QR" bak och "110x15" fram men när jag mätte baktill mellan dropsen så har jag för mig att det var 148 mm, är det ändå 141 QR?

Edit:ska mäta om senare, kan ju inte stämma :)

Senast ändrad:

Medan du funderar på detaljer finns det risk att Sentier tar slut i din storlek. Har du råd, köp http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-sentier-vrs-hardtail-bike-slx-1x11-2018/rp-prod159772 som har jättefin utrustning.

Dropper, lätt och fin Reba RL, SLX M7000 vevparti/grupp/bromsar och 11-46T kassett, fina RT66 skivor, MRP kedjestyrare, WTB i29 TCS hjul (TCS står för Tubeless Compatible System https://www.wtb.com/pages/tcs ) och kanonfina MAXXIS däck som såklart funkar slanglöst, boost nav (såklart) fram/bak, Nukeproof sadel/stam/styre 800 mm. Alla rätt!
VRS.png

Vill du ha en FS istället kan du klicka hem en 2017 Blizzard 90-27+ för 20 K i storlek 46 cm. Kanonfin och prisvärd cykel bra ramgeometri, kanonfin Ø35 mm Pike RC gaffel och Deluxe RT3 dämpare (140 mm slaglängd fram/bak), Sram GX11 grupp med 10-42T kassett, ok Deore-bromsar, boost hjul och plusdäck, RaceFace dropper och Ø35 stam/styre. https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-petrol-gul-svart
rm.png

Sixten Fors sa:
Det gick inte så bra för Cannondale's 5x141 mm QR fulaxelcykel heller...

2018-06-26_124217.png

4 av 6 MTB i det testet verkade köra med "5x141 mm QR"?
Förutom Cannondale trail 3
"whyte 805" Ser ut som QR
https://www.whyte.bike/805/
"Norco Fluid 2 HT" Joytech Boost 141 RR QR 32H
https://m.norco.com/bike-archives/2017/fluid-7262-ht-plus/
"Trek Roscoe 8" Formula DC2241 aluminium, Boost141
https://www.trekbikes.com/se/sv_SE/cyklar/mountainbike/mountainbike--stig/roscoe/roscoe-8/p/21583/

Senast ändrad:
Höj priset till 20 K och alla märken har riktig boost 12x148 mm. Köper man däremot VItus räcker det med att betala 10 K för att få riktig cykel.

Sänk priset till 5 K och även Vitus har QR.

Senast ändrad:
evo sa:
Så 141x5 är bara ett vanligt baknav (135 mm) fast lite bredare (141 mm)? Boost antar jag, för att plusdäcken ska få plats?
Japp. +3 mm på varje sida. Precis som 12x142 till 12x148.

Öppna drop-outs och QR på en "agressive hardtail" för 10-12 K känns inte så modernt år 2018.

Känns som ni missat nåt. Man kan faktiskt cykla med alla cyklarna som nämns i denna tråd! Alla navstandarder är en annan sak, inget som man som nybörjare behöver bekymra sig över. Oftast räcker en "normal" cykel för nybörjaren för att väcka intresset. Sen efter en tid om intresset fortsätter då kan man börja snöa in sig på komponenter och navstandarder mm. För då har man nåt att referera till.
Sen är det väl så att "kända" märken i budjetutförande är mer lättsålda än stora webbshoppars märken pga att de flesta känner till stora kända märken och inte vågar köpa nåt okänt märke som begagnat.

Sixten-> du har rätt att äkta boostnav är bäst men naven är trots allt en liten del av hela cykeln.

Till alla nybörjare: köp den cykel ni gillar bäst, snyggast. Det är den som kommer få er att fortsätta cykla.

Tillbaka
Topp